Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistosta amikseen, humanistista välinehuoltajaksi?

Vierailija
16.01.2019 |

Olen opiskellut Helsingin yliopistossa humanistista alaa 3,5 vuotta ja valmistuin kandiksi viime keväänä. Sitä ennen opiskelin toisessa yliopistossa yhteiskuntatieteellistä alaa kaksi vuotta, mutta jätin sen kesken kun ei ollut tarpeeksi mun juttu. Nykyiset opinnot ovat olleet ihan kiinnostavia, mutta en tiedä, minkälaisia töitä voisin tällä tutkinnolla sitten valmistuttuani hakea. En halua opettajaksi enkä tutkijaksi. Tähän asti olen tehnyt kesäisin vain hanttihommia, enkä ole verkostoitunut ollenkaan opintojeni aikana. En tiedä miten näin on päässyt käymään. Varmaan siitä syystä, että olen ujo ja en yksinkertaisesti osaa verkostoitua. Opiskelutovereihinkaan en ole tutustunut, sillä vaihdoin alaa (humanistisen sisällä) ihan opintojeni alkuvaiheessa enkä kehdannut mennä tapahtumiin tai järjestötoimintaan mukaan kun en tuntenut ketään tältä uudelta alalta. Tämä asia vaivaa mua ihan hirveän paljon, sillä olen vakuuttunut siitä, etten ikinä tule samaan tämän alan töitä. Varmaan väärä asenne, mutta haluan vain olla realistinen. Niin typerä olo, että tekisi mieli vain hakata päätä seinään. Miksi olen opiskellut monta vuotta ilman käsitystä siitä, miten voisin hyödyntää tutkintoani? En tiedä, mutta tässä pisteessä nyt kuitenkin ollaan.

Viime aikoina olen miettinyt, että hakisin opiskelemaan jotain järkevää ja työllistävää alaa. Sosiaalityö voisi kiinnostaa, mutta sinne on tosi vaikeaa päästä (etenkin kun en ole enää ensikertalainen) ja opinnot vie ainakin 5 vuotta mikä tuntuu tosi pitkältä ajalta. Amkissa ei oikein ole mitään mua kiinnostavaa ja sinnekin on vaikeaa päästä. Olenkin alkanut tosissani harkita amikseen hakemista, ja löysin jo yhden kiinnostavalta vaikuttavan alan: välinehuoltaja. Palkka ei ole häävi, mutta työ voisi sopia munlaiselle pikkutarkalle ja huolelliselle luonteelle. Loppujen lopuksi en ole ehkä niin teoreettinen kuin olen pitkään kuvitellut, tykkään suorittavasta työstä ja siitä, kun näkee oman kätensä jäljen ja tuntee tekevänsä jotain oikeasti hyödyllistä. Mun vanhemmat ja suurin osa suvustakin on duunareita ja arvostan niiden tekemiä töitä enemmän kuin alaa, jota nyt opiskelen..

Vuosien haahuilun jälkeen olisi ihanaa jos löytäisi jonkun järkevän ammatin ja saisi töitä. Mietin vaan sitä, että onko välinehuoltajille enää tulevaisuudessa töitä kun robotiikka ym. kehittyy? Tällä hetkellä työtilanne vaikuttaisi olevan ihan ookoo, ei ehkä loistava mutta tähän taloustilanteeseen nähden suht hyvä. Sitä myös mietin, että kannattaako mun tehdä tämä nykyinen tutkinto loppuun? Pelkään, että mua pidetään ylikoulutettuna sitten enkä saa töitä. Toisaalta multa uupuu enää gradu ja muutama kurssi.

Kiitos jos joku vaivautuu lukemaan ja esittämään jonkinlaisen näkemyksen tähän toivottomaan tilanteeseen.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ajattelin, että teen tämän nykyisen tutkinnon loppuun vaikka motivaatio onkin aika heikko. Kai se kuitenkin on parempi olla maisteri kuin pelkkä kandi. Samalla voisin hakea sosiaalityöhön yhteishaussa jos vaan kiinnostus riittää. Jos en pääse sinne eikä maisterin papereilla irtoa töitä, voisin hakea amikseen ehkä välinehuoltajaksi tai sitten jollekin toiselle alalle. Joku ehdotti hammaslaborantin työtä ja sekin kuulosti mielenkiintoiselta. 

Jos täällä on joku joka pohtii samankaltaisia juttuja niin olisi kivaa jutella lisää esim. spostin tai facen kautta :)

Olis kyllä kiva jutella! (Olen tuo joka kirjoitti kolmannella sivulla että tuntuu että opiskelin turhaan). Onko sulla jotain anonyymia sähköpostia jonka uskaltaisit laittaa tänne? 

Sori, en oo muistanut muutamaan päivään katsoa tätä ketjua. Ei mulla valitettavasti oo sellaista :/ Oisko sulla? Tai sitten kik? 

- ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi