Haittaako pitkä työttömyys työnhaussa?
Olen ollut syksystä 2017 lähtien työttömänä, ja sain nyt kutsun työhaastatteluun. Onko todennäköistä, että rekrytoija kysyy yli vuoden kestäneestä työttömyydestäni tai sen syistä? Jos hän kysyy, mitä minun kannattaa sanoa?
Jäin työttömäksi, kun työpaikkani myytiin uuteen omistukseen ja työttömyys on jatkunut, koska olin viime vuoden ajan todella masentunut ja itsetuhoinen. Sain apua, nyt voin hyvin ja tiedän, että olisin erinomainen työntekijä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan mainitse masennusta äläkä itsetuhoisuutta. Keksi jotain kehittävää mitä olet tehnyt, opiskellut tms.
Ihmettelen näitä ehdotuksia täyttää tyhjiö "opiskelulla". Luuletteko, ettei opintosuoritetta pyydetä nähtäväksi, vaikka tutkinto ei olisikaan valmis tai opinnot tehty avoimen puolella? Monessa paikassa kysytään jo hakemuksessa tieto suoritetuista opintopisteistä ja opintorekisteriote liitteeksi.
Minulta ei ole pyydetty, ei koskaan, enkä usko, että kukaan tässä ketjussa tarkoitti aivan hatusta keksittyjä tutkintoja, jotka olisivat oleellisia (esim. että työhön tarvittaisiin maisterin tutkinto oikeustieteestä, mutta hakija olisi flopannut pääsykokeen).
Avoimen opinnot tai ihan vaikka työväenopiston kurssikin osoittaa, että hakijalla on vielä mielenkiintoa asioihin.
Olen se työpaikan äsken saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut syksystä 2017 lähtien työttömänä, ja sain nyt kutsun työhaastatteluun. Onko todennäköistä, että rekrytoija kysyy yli vuoden kestäneestä työttömyydestäni tai sen syistä? Jos hän kysyy, mitä minun kannattaa sanoa?
Jäin työttömäksi, kun työpaikkani myytiin uuteen omistukseen ja työttömyys on jatkunut, koska olin viime vuoden ajan todella masentunut ja itsetuhoinen. Sain apua, nyt voin hyvin ja tiedän, että olisin erinomainen työntekijä.
Luultavasti siinä vaiheessa kun kutsutaan haastatteluun, työnantaja tietää jo sen työttömyysjakson. Ei ilmeisesti pidä sitä ylittämättömänä esteenä koska kutsui haastatteluun? Sano vaikka että töitä on tilanteessasi vaikea saada, koska... En ainakaan keksisi mitään opiskelua jota ei todellisuudessa ole, koska kaikki Suomessa tehdyt opinnot on nykyään yhdessä rekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidempään on ollut pois aktiivisesta työelämästä, sitä enemmän on vieraantunut työstä. Ammattitaitokin rapistuu nykyään varsin nopeasti.
Mitä tarkoittaa vieraantuminen työstä, ihan oikeasti? Täysin ympäripyöreää bullshittiä. Suomi ei selviä jos kaikki työttömänä olleet leimataan viallisiksi tuollaisilla tekaistuilla syillä, meillä ei yksinkertaisesti ole siihen varaa. Samaan hengenvetoon kun suolataan kaikki työttömät viallisiksi ja kelpaamattomiksi työntekoon, vedotaan siihen kuinka pitäisi saada lisää työvoimaa ulkomailta, ihmisiä joille kieli ja kulttuurikin on uutta. Täysin käsittämätöntä. Ihminen tottuu kyllä taas siihen työntekoon vaikka taukoa olisi tullutkin.
No sanotaanko näin, että minulla pitkäistyöttömyys haittaa työllistymistä, voin minä jäädä kotiinkin, eipä ole ongelmaa siinä ollut, nautin mukavuudesta, en rahasta. Mutta sitten on turha nillittää, kun ihmiset eivät tee töitä, jos ei töihin edes oteta. Tehkää niin paljon töitä kunnia-asiananne kuin jaksatte, minä en aio, kun ei töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
No sanotaanko näin, että minulla pitkäistyöttömyys haittaa työllistymistä, voin minä jäädä kotiinkin, eipä ole ongelmaa siinä ollut, nautin mukavuudesta, en rahasta. Mutta sitten on turha nillittää, kun ihmiset eivät tee töitä, jos ei töihin edes oteta. Tehkää niin paljon töitä kunnia-asiananne kuin jaksatte, minä en aio, kun ei töitä saa.
pitkäaikaistyöttömyys siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan mainitse masennusta äläkä itsetuhoisuutta. Keksi jotain kehittävää mitä olet tehnyt, opiskellut tms.
Ihmettelen näitä ehdotuksia täyttää tyhjiö "opiskelulla". Luuletteko, ettei opintosuoritetta pyydetä nähtäväksi, vaikka tutkinto ei olisikaan valmis tai opinnot tehty avoimen puolella? Monessa paikassa kysytään jo hakemuksessa tieto suoritetuista opintopisteistä ja opintorekisteriote liitteeksi.
Minulta ei ole pyydetty, ei koskaan, enkä usko, että kukaan tässä ketjussa tarkoitti aivan hatusta keksittyjä tutkintoja, jotka olisivat oleellisia (esim. että työhön tarvittaisiin maisterin tutkinto oikeustieteestä, mutta hakija olisi flopannut pääsykokeen).
Avoimen opinnot tai ihan vaikka työväenopiston kurssikin osoittaa, että hakijalla on vielä mielenkiintoa asioihin.
Olen se työpaikan äsken saanut.
Joo en minäkään tarkoittanut hatusta keksittyjä tutkintoja vaan laiskaa opiskelutahtia keskinkertaisella menestyksellä jossain avoimessa tai vaikka ihan tutkinto-opiskelijanakin. Työväenopiston kurssit on ihan kiva harrastus, mutta ite en viitsis cv:ssä mainita.
Todellakin pyydetään vähänkään vanhoillisemmissa työpaikoissa rekisterit näytille... plus rekryfirmoissa lähes poikkeuksetta.
Sano haastattelijalle että vain hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Multa eräs rekryfirman urpo kysyi kerran miksei ole työkokemusta ennen vuotta x. No olen vttu ollut silloin alaikäinen, osaatko laskea...