Haittaako pitkä työttömyys työnhaussa?
Olen ollut syksystä 2017 lähtien työttömänä, ja sain nyt kutsun työhaastatteluun. Onko todennäköistä, että rekrytoija kysyy yli vuoden kestäneestä työttömyydestäni tai sen syistä? Jos hän kysyy, mitä minun kannattaa sanoa?
Jäin työttömäksi, kun työpaikkani myytiin uuteen omistukseen ja työttömyys on jatkunut, koska olin viime vuoden ajan todella masentunut ja itsetuhoinen. Sain apua, nyt voin hyvin ja tiedän, että olisin erinomainen työntekijä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut töissä viimeksi parikymppisenä kahdeksan vuotta sitten ja jos/kun joskus tulevaisuudessa olen jälleen työkykyinen, "tauko" on siinä vaiheessa toki vielä pidempi. Työnhaku ei siis ole vielä edes ajankohtaista, mutta koen jo pudonneeni peruuttamattomasti kaiken ulkopuolelle. Todella lannistavaa. Onkohan minulla mitään toivoa työllistyä (?).
Aloita tarpeeksi alhaalta niin kai sinäkin johonkin kelpaat. Yhä on paikkoja joihin otetaan käytännössä kaikki hakijat kokeilemaan. Siitä on helpompi ponnistaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut töissä viimeksi parikymppisenä kahdeksan vuotta sitten ja jos/kun joskus tulevaisuudessa olen jälleen työkykyinen, "tauko" on siinä vaiheessa toki vielä pidempi. Työnhaku ei siis ole vielä edes ajankohtaista, mutta koen jo pudonneeni peruuttamattomasti kaiken ulkopuolelle. Todella lannistavaa. Onkohan minulla mitään toivoa työllistyä (?).
Ainoa toivosi on perustaa oma yritys ja työllistää itse itsesi. Jos menet opiskelemaan, et siltikään työllisty mihinkään koska olet ollut työttömänä noin kauan. Hyvätkään paperit yliopistosta tai AMkista eivät auta, kun sinulla ei ole työkokemusta. Sori.
Jos mä olen rekrynä, niin ei haittaa. Monia muita haittaa. Mutta me katsotaankin eri asioita.
Mä katson työntekijässä, että minkälaisiin tuloksiin se on kykenevä.
Zinkkiz
Musta tuntuu, että rekryt kattoo enemmänkin sitä, ettei ne olisi epäonnistuneet.
Mä olen n. 10 ulkopuolisesta rekrystä löytänyt yhden hyvän. Sekin yleni, joten lopetti rekryymiset.
Ei ole koiraa karvoihin katsominen.
Zinkkiz Again
Olin yli 2v työttömänä. Sitten lopulta tärppäsi. Viimeisimmässä haast ei kyselty työttömyydestä. Joskin oma oloni on epävarma ja huijarisyndroomainen..
Vierailija kirjoitti:
Muut on mammalomalla, mä olin lapsettomana omalla lomalla pari vuotta. En voi saada lapsia. Nyt on uutta intoa tehdä töitä. Ikä on noin 40. Haluaisin Lidliin töihin, mutta siellä tuntuu olevan vain minua nuorempia.
Niin. Haluaisit Lidliin, joten olet varmasti täyttänyt hakemuksen? Ai et vai...
Älä ainakaan mainitse masennusta äläkä itsetuhoisuutta. Keksi jotain kehittävää mitä olet tehnyt, opiskellut tms.
Oman kokemukseni mukaan ei ole siinä vaiheessa haittaa, jos ovat jo kutsuneet haastatteluun. Nykyisin hakijoita on niin paljon, että vaikea on uskoa kenenkään kuluttavan aikaa sellaisen ihmisen näkemiseen, jota eivät sitten työttömyyden takia ottaisi. Tietäväthän he sen jo paperisi nähtyään.
Minulta ei ole suoraan kysytty, miksi CV:ssä on aukko, tosin se taitaa johtua siitä, että kerron siitä itse ensin. Eli mainitsen opiskelun, vaikka se olisi ollut vähäistäkin.
Sain juuri kahden vuoden työttömyyden jälkeen töitä. Tuntuu ihan käsittämättömältä. Toivon, että sinulle käy yhtä hyvä tuuri, ap!
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olen rekrynä, niin ei haittaa. Monia muita haittaa. Mutta me katsotaankin eri asioita.
Mä katson työntekijässä, että minkälaisiin tuloksiin se on kykenevä.
Zinkkiz
Musta tuntuu, että rekryt kattoo enemmänkin sitä, ettei ne olisi epäonnistuneet.
Mä olen n. 10 ulkopuolisesta rekrystä löytänyt yhden hyvän. Sekin yleni, joten lopetti rekryymiset.
Ei ole koiraa karvoihin katsominen.
Zinkkiz Again
Kaksi rekryä miinusti? ;)
(vai muuten vain vähäjärkistä?)
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi sanoa, että olet tuon ajan tehnyt vaikka siivoustyötä tai ollut kaupassa, mutta et viitsinyt sitä laittaa hakemukseen?
Ja mitä sitten sanotaan, kun haastattelija kysyy, voisiko hän soittaa sinne edelliseen työpaikkaan kysyäkseen suositteluja?
Ei ne lähde mitään hanttihommia selvitteleen vuokrafirmoista, varsinkaan jos haettava työ ei liity millään tavalla
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan ei ole siinä vaiheessa haittaa, jos ovat jo kutsuneet haastatteluun. Nykyisin hakijoita on niin paljon, että vaikea on uskoa kenenkään kuluttavan aikaa sellaisen ihmisen näkemiseen, jota eivät sitten työttömyyden takia ottaisi. Tietäväthän he sen jo paperisi nähtyään.
Minulta ei ole suoraan kysytty, miksi CV:ssä on aukko, tosin se taitaa johtua siitä, että kerron siitä itse ensin. Eli mainitsen opiskelun, vaikka se olisi ollut vähäistäkin.
Sain juuri kahden vuoden työttömyyden jälkeen töitä. Tuntuu ihan käsittämättömältä. Toivon, että sinulle käy yhtä hyvä tuuri, ap!
Missä sinun aukko on?
- Toivon, että sinulle käy yhtä hyvä tuuri.
Niin toivon minäkin.
Zinkkiz
Tulin työhaastatteluun ja minulla on musta aukko.
Zinkkumiez
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan mainitse masennusta äläkä itsetuhoisuutta. Keksi jotain kehittävää mitä olet tehnyt, opiskellut tms.
Siis eikö kannata mainita? Kyllä itse olen kertonut hartiasäryistä maanisuuskohtauksiin asti kaikki vaivani.
Kyllä ne sinut palkkaa, oli sinulla aukkoa tahi ei, jos ne haluaa SINUT. Joten kannattaa miettiä sitä enemmänkin mitä annettavaa sinulla on.
Mitä jos miehet etsisivät naisia vain tuolla syylllä? Onko sulla aukko? No, jokainen _tyäsjärkinen_ ymmärtää, ettei yksikään mies etsi tuolla perusteella naista.
Miksi työnantaja etsisisi. Kyllä kyse on siitä, että miten pystyt esittämään itsesi ja missä valossa ja oletko yritykselle kannattava "hankinta".
Jos et ole, niin sinua ei palkata jolloin on turha valittaa "aukoista". Jos taas yritys haluaa ja tarvitsee sinua, niin se palkkaa sinut, eikä siinä mitkään aukot paina mitään.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä ehdotuksia täyttää tyhjiö "opiskelulla". Luuletteko, ettei opintosuoritetta pyydetä nähtäväksi, vaikka tutkinto ei olisikaan valmis tai opinnot tehty avoimen puolella? Monessa paikassa kysytään jo hakemuksessa tieto suoritetuista opintopisteistä ja opintorekisteriote liitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä ehdotuksia täyttää tyhjiö "opiskelulla". Luuletteko, ettei opintosuoritetta pyydetä nähtäväksi, vaikka tutkinto ei olisikaan valmis tai opinnot tehty avoimen puolella? Monessa paikassa kysytään jo hakemuksessa tieto suoritetuista opintopisteistä ja opintorekisteriote liitteeksi.
En mä vaan. Mä katson silmiin ja tiedän valehteleeko vai ei.
Jos valehtelee, niin out.
Zinkkiz
Onko ketjussa työttömiä ;)
Ihan muuten vain kyselen.
Rakkautta ja työn iloa,
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nämä tiedot on kenen tahansa vapaasti saatavilla yhden puhelinsoiton päässä, joten opintomenestys ja eteneminen selviää sinusta riippumatta, jos rekry niin haluaa.
Siinä mielessä keksityt tai kaunistellut työsuhteet ovat riskitön vaihtoehto. Erityisesti lopettaneet yritykset ovat varma valinta jos haluaa luoda itselleen uran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nämä tiedot on kenen tahansa vapaasti saatavilla yhden puhelinsoiton päässä, joten opintomenestys ja eteneminen selviää sinusta riippumatta, jos rekry niin haluaa.
Siinä mielessä keksityt tai kaunistellut työsuhteet ovat riskitön vaihtoehto. Erityisesti lopettaneet yritykset ovat varma valinta jos haluaa luoda itselleen uran.
Uran?
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Minulta on alle vuodenkin tauoista kysytty, että mitä olen tehnyt silloin.
Mitä olet tehnyt? Hakenut töitä? Miten tyhmiä ihmiset voi olla, työttömänä ollaan siksi kun ei olla vielä saatu uutta työpaikkaa. Sitä se työttömyys ihan kirjaimellisesti tarkoittaa.
Muut on mammalomalla, mä olin lapsettomana omalla lomalla pari vuotta. En voi saada lapsia. Nyt on uutta intoa tehdä töitä. Ikä on noin 40. Haluaisin Lidliin töihin, mutta siellä tuntuu olevan vain minua nuorempia.