Haittaako pitkä työttömyys työnhaussa?
Olen ollut syksystä 2017 lähtien työttömänä, ja sain nyt kutsun työhaastatteluun. Onko todennäköistä, että rekrytoija kysyy yli vuoden kestäneestä työttömyydestäni tai sen syistä? Jos hän kysyy, mitä minun kannattaa sanoa?
Jäin työttömäksi, kun työpaikkani myytiin uuteen omistukseen ja työttömyys on jatkunut, koska olin viime vuoden ajan todella masentunut ja itsetuhoinen. Sain apua, nyt voin hyvin ja tiedän, että olisin erinomainen työntekijä.
Kommentit (48)
No älä ainakaan itsetuhoisuudesta puhu. Nykyään on normaalia että on oltu työttömänä Suomen talouden takia.
Masennushan on nykyisin suomalainen kansallisuussairaus! Joka toisella ihmisellä on muka joku pilipalimasennus! Ja jos oot tosta asti ollut työtön niin olet vain laiska!
Mitä pidempään on ollut pois aktiivisesta työelämästä, sitä enemmän on vieraantunut työstä. Ammattitaitokin rapistuu nykyään varsin nopeasti.
Etkö voi sanoa, että olet tuon ajan tehnyt vaikka siivoustyötä tai ollut kaupassa, mutta et viitsinyt sitä laittaa hakemukseen?
Suomessa on ollut massatyöttömyys 1990-luvun alusta lähtien, joten olisi aika outoa, jos kaikilta vaadittasiin 100% aukotonta työhistoriaa, mikäli työttömät halutaan töihin. Pitkäaikaistyötön ei ole tässä maassa millään tavalla harvinaisuus, mutta se, jos heitä syrjitään työnhaussa, pahentaa vain kaikkia mahdollisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
No älä ainakaan itsetuhoisuudesta puhu. Nykyään on normaalia että on oltu työttömänä Suomen talouden takia.
Todellista syytä en halua kertoa, koska se antaisi musta luultavasti huonon kuvan. Itsenäinen opiskelu on itseasiassa hyvä ehdotus, sillä opiskelin oikeasti hetken avoimessa yliopistossa työttömäksi jäätyäni.
Kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi sanoa, että olet tuon ajan tehnyt vaikka siivoustyötä tai ollut kaupassa, mutta et viitsinyt sitä laittaa hakemukseen?
Onko yleistä, etteivät ihmiset merkitse kaikkea työkokemustaan hakemukseen? Ihan uusi ilmiö mulle, olen vilpittömän kiinnostunut.
Nykyään pitkä työttömyys on etu työnhaussa kun muistat mainita työnantajalle että sinusta saa tänä vuonna 4000euron rahan kun palkkaa pitkäaikaistyöttömän.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten sanotaan, kun haastattelija kysyy, voisiko hän soittaa sinne edelliseen työpaikkaan kysyäkseen suositteluja?
Minulta on alle vuodenkin tauoista kysytty, että mitä olen tehnyt silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottkai barmasti kyse on mm luottamussuhteeesta. Silloin hyvä minusta edetä esim silllä että näyttää osaamistaan ennen palkkausta. Minustaa se on hyvä ja oikeudenmukaiden ratkaisu.
En tieedä mistä moiiinen ajatus mutta kyllä pidän itsee tärkeimpänä sitä että työyhteeisö on vähäään samaa perhettä eli työ jonkaa pariiiin on aina mukava tulla. Jaa on haaveitaa, onn ideoita, on inspiraaatiota ja hyvää henki. Voiihan sitää elää vaikka koko elämäänsä naama norsun vtuiiilla jos sen kokee niiin muttta ei sellaiinen kyllä toivotttavaa ole.
Miksi vastailet itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yleistä, etteivät ihmiset merkitse kaikkea työkokemustaan hakemukseen? Ihan uusi ilmiö mulle, olen vilpittömän kiinnostunut.
En mä ainakaan hanttihommiin hakiessa kerro ns. oman alan töistä mitään ja parempiin paikkoihin taas skippaan pskaduunit tai kuittaan ne lyhyesti.
Poikkeuksena turvaselvitystä ja tarkempaa taustasyyniä vaativat paikat.
Ihan kohtuullisen menestyksellistä on työnhaku ollut tällä tyylillä.
Mitä tulee mieleen pitkästä tyhjästä jaksosta cv:ssä? Omatoiminen opiskelu? Vai kenties juuri mielisairaus, vankilatuomio tai ryyppyputki? Kysyä ei voi, joten hakijan kannattaa todellakin selittää sitä jo hakemuksessa. Vaikka sitten sillä itseopiskelulla tai mummon hoitamisella.
Moni itse loparit ottanut ja ansiosidonnaisensa nauttinut ei ymmärrä, millaista hallaa se tekee työllistymiselle. Hulluimmat vielä väittävät, ettei "paskatöitä" kannata mainita laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. En minä ainakaan merkitse mitään opiskeluaikaisia k-marketin kassan hommia enää tässä vaiheessa, kun oman alan töitä on tehty yli kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten sanotaan, kun haastattelija kysyy, voisiko hän soittaa sinne edelliseen työpaikkaan kysyäkseen suositteluja?
Mitä sitten? Ei siinä firmaa tarvitse nimetä. Joko bluffi menee läpi tai sitten ei. Ei varmasti ole pienestä, haettavan työn kannalta täysin merkityksettömästä kaunistelusta kiinni paikan saaminen.
Minun ainakin pitää väärentää koko cv jollain hanttihommilla mikäli haluan ikinä töitä.
Minä olen ollut töissä viimeksi parikymppisenä kahdeksan vuotta sitten ja jos/kun joskus tulevaisuudessa olen jälleen työkykyinen, "tauko" on siinä vaiheessa toki vielä pidempi. Työnhaku ei siis ole vielä edes ajankohtaista, mutta koen jo pudonneeni peruuttamattomasti kaiken ulkopuolelle. Todella lannistavaa. Onkohan minulla mitään toivoa työllistyä (?).
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut töissä viimeksi parikymppisenä kahdeksan vuotta sitten ja jos/kun joskus tulevaisuudessa olen jälleen työkykyinen, "tauko" on siinä vaiheessa toki vielä pidempi. Työnhaku ei siis ole vielä edes ajankohtaista, mutta koen jo pudonneeni peruuttamattomasti kaiken ulkopuolelle. Todella lannistavaa. Onkohan minulla mitään toivoa työllistyä (?).
Mene opiskelemaan. Tuoreilla papereilla harjoitteluineen mahdollisuudet paranevat huomattavasti.
Sinulta tullaan kysymään asiasta aivan satavarmasti, joten Sinulla olisi parasta olla keksittynä todella hyvä selitys. Masennus ja itsetuhoisuus ei ole hyvä selitys, ja jos menet siitä mainitsemaan saat heittää työpaikalle hyvästit aika äkkiä.
Jos opiskelit hetken siellä avoimessa yliopistossa, niin ihan hyvä, mutta mitä sinä sitten teit muulloin? Jos on ollut pitkään työttömänä, asialle olisi hyvä olla jokin hyvä selitys. Nimittäin kukaan ei halua lusmuilevia pitkäaikaistyöttömiä riesakseen.
En ole varma, mutta itse keksisin varmuuden vuoksi jotain, mitä olen tehnyt sinä aikana. Esim. itsenäistä opiskelua tms.