Mitä kuuluu vastata kun päästät ihmisen nousemaan bussin ikkunapaikalta ja hän sanoo kiitos?
Tuntuu tyhmältä seisoa siinä mykkänä mutta joku "ole hyvä" olisi varmaan liioittelua?
Kommentit (61)
Vedä suusi sellaiseen hiljaisen hyväksyvään mutruun. Se viestittää sinun huomanneen lähtijän, mutta ei ole yhtä päällekäyvä kuin hymy.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sanoa mitään? Minä en ainakaan sano. Nimittäin jos sanoisin esim. "ole hyvä" tai mitä muuta tahansa niin sitten asettaisin vastapuolen kiusalliseen tilanteeseen, koska hänen pitäisi sitten reagoida minun "ole hyvä" tai "eipä kestä" kommenttiini jollakin tavalla. Mutta miten?
"Minä jäisin tässä pois..."
"...ok..."
"Kiitos"
"...eipä kestä..."
"No mutta kiitos kuitenkin!"
"noo... eipä tuosta nyt vaivaa ollut..."
"Olihan siitä toki, anteeksi vaan..."
"Eipä mittään...
"Noo-o, onhan se nyt jotain sekin!"
Jne. Eihän tuosta kuitenkaan mitään loppua tule ja siinä vaiheessa molemmat ovat vielä bussissa ja menneet pysäkkinsä ohitse.
Tuohan on kuin jostain huonosta sketsistä. Kai myös läiskitte lopuksi toisianne kermakakuilla kasvoihin ja vaihdatte puhelinnumerot?
Normaaliälyiset ihmiset ymmärtävät, että ko. vuoropuhelu päättyy kohtaan "ole hyvä/eipä mitään", jonka kuullessaan liikennevälineestä poistuva on jo siirtymässä ovea kohti. Kyseessä ei ole keskustelu sen varsinaisessa merkityksessä vaan pari kohteliasta sanaa ventovieraiden kesken arjen sujuvoittamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vedä suusi sellaiseen hiljaisen hyväksyvään mutruun. Se viestittää sinun huomanneen lähtijän, mutta ei ole yhtä päällekäyvä kuin hymy.
Juu, se hymy on kyllä tosi päällekäyvä ja pelottava reaktio. Suomalaisten pitäisi ehdottomasti hymyillä vähemmän niin olisi kaikilla kivempaa.
Nyökkät, hymyilet ja sanot, ole hyvä.
Tämähän tulee automaattisesti.
Miksi käytöstavat voivat olla niin vaikeita tässä maassa?
Ei se tarkoita sitä, että jos olet ystävällinen, mitään vakavaa, edes sitä, että henkilö haluaisi tutustua sinuun. Se on pelkkää hyvää käytöstä. Kanssakäyminen on paljon kevyempää kun on käytöstavat. Siinä kaikki.
Kiitokseen sanotaan yleensä: ole hyvä
Peppi Pitkätossun Jäähyväislaulu sopii hyvin tilanteeseen.
Ja että huomioi toisen. Tarkoittaa että sinä olet ok ja minä olen ok.
Silloin kyllä ihminen ajatteleekin niin. Niin itse asiassa pitäisikin ajatella. Että sinä olet ihminen ja minä olen ihminen. Se riittää.
Tsemppiä!
Hei älä mee, tai viet multa kaiken
ilman sua elää en enää voi
älä mee, tai viet multa kaiken
Ethän mee, sä et jättää mua saa
Sano, että "kiva perse sulla". Tämän jälkeen hän saattaa yrittää lyödä kiitoksena ylävitoset kanssasi. Pidä käsi valmiina jottei se osu vahingossa naamaasi.
'ei mitään' tai vaikka pelkkä hymy ja nyökkäys
Ei siihen tarvi vastata. Jos itse olen se kiittävä osapuoli tuossa, niin en odottaisi mitään vastausta. Periaatteessa kun joku pyytää väistymään, siihen kun vastaa että "joo" ja siirtyy, niin se on jo itsessään se "ole hyvä/eipä mittään" :D
Toki jos haluaa vaikuttaa erityisen miellyttävältä, reippaalta ja ystävälliseltä ihmiseltä niin sitten voi vastata.
Entäs sillon kun ikkunapaikalla painetaan stoppinappia ja vielä pitää erikseen sanoa, että jään tässä pois. Ai kappas. No ehkä nykypäivänä, kun kaikki tuijottaa vain puhelimiaan. Itse tykkään katella mitä ympärillä tapahtuu.
"Se tekee sitten 10 euroa, kiitos!"
Tarvitseeko sanoa mitään? Minä en ainakaan sano. Nimittäin jos sanoisin esim. "ole hyvä" tai mitä muuta tahansa niin sitten asettaisin vastapuolen kiusalliseen tilanteeseen, koska hänen pitäisi sitten reagoida minun "ole hyvä" tai "eipä kestä" kommenttiini jollakin tavalla. Mutta miten?
"Minä jäisin tässä pois..."
"...ok..."
"Kiitos"
"...eipä kestä..."
"No mutta kiitos kuitenkin!"
"noo... eipä tuosta nyt vaivaa ollut..."
"Olihan siitä toki, anteeksi vaan..."
"Eipä mittään...
"Noo-o, onhan se nyt jotain sekin!"
Jne. Eihän tuosta kuitenkaan mitään loppua tule ja siinä vaiheessa molemmat ovat vielä bussissa ja menneet pysäkkinsä ohitse.