Tiedättekö ihmistyypin jonka katseesta paistaa... niin, ei mitään?
Sellainen tyhjä, idioottimainen mollotus? Tuntuu kuin pää olisi tyhjä koppa jonne valo ei kanna?
Kommentit (66)
Tiedän. Sellaisia on vuosien saatossa tullut vietyä kotiin yhden illan hoidoiksi. Mitään syvällistä ei edes kannata yrittää puhua, kun vastauksena on vain tyhjä katse.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän.
Joillakin on sellainen ilme koko ajan, aivan kuin olisivat jotenkin kauhuissaan koko ajan, tai paskat housussa.
Silmät seisovat päässä ja suu on jotenkin jännittynyt.
Toisilla suu on auki ja silmät harhailevat kuin mitkäkin pallot.
Joidenkin ääni on taas sellainen ÖÖÖÖ ÄÄÄÄ,,Kaaaa uaaa. Tyhjyyttä kumiseva ja aivokopan onttoutta kaikuva.
Hankala selittää. Voitte kokeilla avaamalla suun niin auki kuin saatte ja sitten sanomalla AAAAAAAaaaaaAAAaaaaa! Sillä tavalla vähän korkealta.
Tiedän. Se on se miltä mä näytän. Pelkään melkein kaikkia ihmisiä varsinkin vihaisen näkösiä ja olen pakokauhun vallassa, jos joku tuntematon puhuttelee. Ulosantini on hidasta ja päässä laukkaa kauhistuneita ajatuksia. Usein joudunkin kaltaistesi ihmisten pilkkaamaksi tai heidän ärtymyksen kohteeksi.
Yleensä kuvattu ilme löytyy dementikoilta. Tyhjä katse, valo sammunut. Näen joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Sellaisia on vuosien saatossa tullut vietyä kotiin yhden illan hoidoiksi. Mitään syvällistä ei edes kannata yrittää puhua, kun vastauksena on vain tyhjä katse.
No ei kai niitä nyt kotiin puhumaan viedä vaan jyystämään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas alapeukkuja ja hurskastelua piisaa, jos joku edes vihjaa, että opettajan ammatissa törmää yksinkertaisiin ihmisiin. Valitettavasti opettajan on muita vaikeampaa olla huomaamatta, että joku on tyhmä. Ja tällä en tarkoita sitä ylivilkasta tai lukihäiriöistä tai hidasta ja rauhallista tahi motivoitumatonta alisuorittajaa. He kyllä pian erottuvat tyhmistä.
Kun seison luokan edessä, näen monenlaisia katseita. Niilläkin, jotka ovat hiljaisia tai eivät mitään lukutyypejä, silmät kertovat usein jotain. Tuon muistin, tuon tunnistin, tuo oli tylsää tai ikävää, tuo yllätti, tuo oli hauskaa. Sitten on niitä toljottajia. Katseesta näkee, että mitään ei tapahdu. Oppilas ei reagoi mihinkään mitenkään. Koetulokset kertovat samaa tarinaa. Keskustelu ei onnistu. Mitään mielipidettä tai näkemystä ei ole. Abstrakti ajattelu on täysin ylivoimaista.
Osa ihmisistä nyt vain on heikkolahjaisia. Ei sen toteaminen merkitse heidän ivaamistaan. Minun opettajana olisi hyvä mahdollisimman pian saada tietää, jos joku on oikeasti tyhmä, koska silloin voin paremmin auttaa häntä. Yleensä nämä toljottajat eivät itse pysty pyytämään apua, koska tavoitteet ovat niin ylivoimaiset.
Mutta moni toki on sitä mieltä, että kaikki ovat lahjakkaita ja on opettajan ammattitaidottomuutta kuvitella, että oppilailla olisi mitään päälle näkyviä älykkyyseroja...
Minulla on kokemusta sellaisesta jonka silmistä ei näe kyllä oikeastaan mitään, on kympin oppilas. Sitten on se toinen jonka silmiin syttyy valo välillä, että "heiii... Oon kuullut tästä joskus", on seiskan oppilas.
Näin tyhmänä junttina kyllä joskus tuntuu että ne haalean siniharmaat silmät jo itsessään näyttää siltä ettei niiden takana tapahdu mitään. Mutta näinhän se ei tietenkään ole.
Ja Jenni Vartiainen