Olin juuri Italiassa kuukauden ja huomasin miten lapsenkengissä kierrätys siellä on
Kaikki roska ja paska on kaduilla. Kaikki tungetaan samaan pussiin tai pussin viereen, eikä kukaan mieti päästöjä. Joka paikkaan kuljetaan autolla, julkinen liikenne on, mutta sekin on vasta lapsenkengissä. Kukaan ei pyöräile eikä uhraa ajatustakaan kestävään kehitykseen.
Me täällä Suomessa syyllistymme ja syyllistämme toisiamme, jos emme vielä kierrätä kaikkea elintarvikemuovia, lasia värinsä mukaan ja kompostoi biojätettämme. Ja lisää pitäisi tehdä, ihan kurjistumiseen asti niin että muuta ei ehdikään tekemään kuin vegaanista kauppalistaa.
Jotenkin tuntuu että iso kuva jää nyt näkemättä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ok, minä asun Saksassa ja yhä huomaan Suomessa käydessäni, miten lapsenkengissä kierrätys on Suomessa. Tämä korostui erityisesti vuosituhannen alussa. Yhä vielä iso ero saksalaisen ja suomalaisen "jätekäyttäytymiseen". Suomalainen voi suruttaa iskeä karkkipussin tai jugurttipurkin sekajätteisiin. Saksalainen ei voi.
Tämä suomalainen taidat olla sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ok, minä asun Saksassa ja yhä huomaan Suomessa käydessäni, miten lapsenkengissä kierrätys on Suomessa. Tämä korostui erityisesti vuosituhannen alussa. Yhä vielä iso ero saksalaisen ja suomalaisen "jätekäyttäytymiseen". Suomalainen voi suruttaa iskeä karkkipussin tai jugurttipurkin sekajätteisiin. Saksalainen ei voi.
Miten siellä kierrätys on järjestetty? Miten jätehuollon kustannukset näkyvät yksittäisellä kuluttajalla?
Millaista kierrätysvalistusta siellä jaetaan. Onko sanktioita.
Saksassa kyllä hoidetaan asioita tehokkaasti joten mielenkiintoista kuulla näistä.
Olen parhaillaan Intiassa ja tämä se on murheellista jätepolitiikkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä kierrätys on järjestetty? Miten jätehuollon kustannukset näkyvät yksittäisellä kuluttajalla?
Saksassa kyllä hoidetaan asioita tehokkaasti joten mielenkiintoista kuulla näistä.
Kaikki muu hoidetaan Saksassa tehokkaasti paitsi Berliinin rakennustyömaat.
Ohis.
En minäkään lajittele kuin biojätteen, paperit ja kartongin. Meidän roskiksella ei ole esim lasinkeräystä. En lähde jätteiden kanssa autottomana kiertelemään ympäriinsä vaan kyllä ne pitää löytyä omalta roskikselta kun kerran siitä vastikkeessa maksetaan.
Eräissä lomaparatiiseissa kyllä hotelleissa roskikset jotka lukossa ja muutoin roskat suoraan mereen ja jatkuvat roviot sitten sivummalla roskan polttoon ja järjestetystä jätehuollosta tietoakaan kun liian kallista paikallisille.
Edes vähän on parempi kuin ei mitään.
Kieltämättä ihminen on laiska laji, ja se muistaen tulisi kierrätyksestä ja jätehuollosta tehdä mahd helppoa. Kaikkien etu.
Italiassa on järjestetty myös muovipullojen erilliskeräystä.
Etelä-Italiaan liittyen: Napolissa käydessä airbnb:ssä oli monta erillistä keräysastiaa, joten en leimaisi etelää tuolla tavoin.
Roomassa on nyt roskakriisi. Koko maan ongelmana on riittämättömät kaatopaikat ja siitä johtuva dumppaus.
Lopeta ensin se lentäminen niin katsotaan ne italialaisen kierrätykset sitten myöhemmin
Noniin, jos Italia ei osaa niin suomalaiset voi lakata yrittämästä.
Mä asun Alankomaissa ja Hollantiin verrattuna Suomen jätehuolto on ihan lapsen kengissä.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, jos Italia ei osaa niin suomalaiset voi lakata yrittämästä.
Mä asun Alankomaissa ja Hollantiin verrattuna Suomen jätehuolto on ihan lapsen kengissä.
No kerro siitä. Minä lupaan ottaa mallia.
Tuo tavisten kotitalousjätteen kierrätys on suurelta osin ihan turhaa puuhastelua ympäristön kannalta. Metalli ja lasi nyt on sellaisia joiden kierrättämisestä on oikeasti jotain hyötyä, suuri osa muusta ei. Joskus nämä menee suorastaan koomisuuksiin. Esim. Turussa kun jätteenpolttolaitos lopetti toimintansa, poltettavan jätteen erilliskeräys jatkui ja jatkuu silti. Mitä sille jätteelle nyt käy? Se laivataan ja viedään Ruotsiin poltettavaksi energiajätteenä. Varmaankin tosi ympäristöystävällistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaako Stasi jokaisen roskapussin ja tutkii sieltä väärään pönttöön eksyneet tavarat ja sakottaa roskiksen omistajaa?
(Täällä toinen Saksassa asuva.) Ei nyt ihan, mutta meillä on taloyhtiössä pari kertaa jättäneet roskakuskit ottamatta roskia vastaan, jos jäteastiassa on näkynyt jotain pientäkin sinne kuulumatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Saksassa jo -90-luvulla, ja silloin oli kyllä huima ero Suomeen. Ihmiset ottivat hedelmäkassinsa kotoa mukaan kauppaan, jokainen muovinpala lajiteltiin (ja lajitellaan yhä). Jos lapsi vaikkapa avaa jogurttipurkin, se laittaa heti sen alu-kannen alukeräyspurkkiin, muovipurkin Wertstoffsäkkiin. Niin on opittu ihan pienestä lähtien. Toisaalta yksittäispakkauksia vältetään, eikä tetrapakkauksia suosita, edes äidinmaitovastikkeissa. Koulussa tai tarhoissa eväinä -ainakaan meillä- ei saa olla pillimehuja tms. Ihan pienilläkin paikkakunnilla on Wertastoffhofit, jonne viikottain tuodaan kertyneet pakkausmateriaalit, paperit yms.
Nykyäänkin mietin Suomessa käydessäni, että kyllä ainakin minun kokemukseni mukaan ihmisilllä on siellä vielä ihan eri ote lajitteluun. Roskasäkkeisin tungetaan pakkausmaterialia, tosin kompostointi näyttää onnistuvan suht hyvin, onhan siellä isot pihat ja helppo laittaa komposti. Ja on täällä Saksassakin vähän joka omakotitalossa komposti, vaikka pihat pieniä.
Sori, jos jotakuta ärsyttää (alapeukuista pääätellen), mutta tää nyt tosiaan on pistänyt silmään näiden maiden välillä. Ja ehkä Suomessa on viimevuosina parannettu tapoja, en tiedä.
Yksi asia mikä kannustaman sekajätteen välttämistä on se, että täällä jätetyhjennys on sitä halvempaa mitä vähemmän sekajätettä syntyy. Ja saksalaisethan ovat säästäväisiä. Ihmettelin aikoinani kun saksalaisen poikaystävän perheessä tuli suurinpiirtein yksi pieni pussi viikossa jätettä, kaikki muu vietiintunnollisesti Wertstoffhofille. Ja toinen on sosiaalinen kontrolli. Kierrätys on paitsi coolia, myös itsestäänselvyys.
Italiassa on niin paljon nähtävää että en katso roskakasoja jos niitä on. Oon ollut 4 x ja viimeksi Rooma ja Firenze. Lähden uudelleen. Roomasta eritoten tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Saksassa jo -90-luvulla, ja silloin oli kyllä huima ero Suomeen. Ihmiset ottivat hedelmäkassinsa kotoa mukaan kauppaan, jokainen muovinpala lajiteltiin (ja lajitellaan yhä). Jos lapsi vaikkapa avaa jogurttipurkin, se laittaa heti sen alu-kannen alukeräyspurkkiin, muovipurkin Wertstoffsäkkiin. Niin on opittu ihan pienestä lähtien. Toisaalta yksittäispakkauksia vältetään, eikä tetrapakkauksia suosita, edes äidinmaitovastikkeissa. Koulussa tai tarhoissa eväinä -ainakaan meillä- ei saa olla pillimehuja tms. Ihan pienilläkin paikkakunnilla on Wertastoffhofit, jonne viikottain tuodaan kertyneet pakkausmateriaalit, paperit yms.
Nykyäänkin mietin Suomessa käydessäni, että kyllä ainakin minun kokemukseni mukaan ihmisilllä on siellä vielä ihan eri ote lajitteluun. Roskasäkkeisin tungetaan pakkausmaterialia, tosin kompostointi näyttää onnistuvan suht hyvin, onhan siellä isot pihat ja helppo laittaa komposti. Ja on täällä Saksassakin vähän joka omakotitalossa komposti, vaikka pihat pieniä.
Sori, jos jotakuta ärsyttää (alapeukuista pääätellen), mutta tää nyt tosiaan on pistänyt silmään näiden maiden välillä. Ja ehkä Suomessa on viimevuosina parannettu tapoja, en tiedä.
Yksi asia mikä kannustaman sekajätteen välttämistä on se, että täällä jätetyhjennys on sitä halvempaa mitä vähemmän sekajätettä syntyy. Ja saksalaisethan ovat säästäväisiä. Ihmettelin aikoinani kun saksalaisen poikaystävän perheessä tuli suurinpiirtein yksi pieni pussi viikossa jätettä, kaikki muu vietiintunnollisesti Wertstoffhofille. Ja toinen on sosiaalinen kontrolli. Kierrätys on paitsi coolia, myös itsestäänselvyys.
On tosiaan parannettu. Esim. kaupoissa on nykyään myynnissäkin noita kestopusseja siinä hedelmä-vihannesostastolla. Lisäksi kaupat pitävät listaa siitä, mitä heiltä ostetaan missäkin kuussa eniten ( se ei siis ole mikääna asiakkaiden urkintamenetelmä, kuten moni valitettavasti luulee), ja näin pystyvät todella hyvin vähentämään hävikin määrää.
Myös muovin kierrätykseen on onneksi viime vuosina herätty, ja muoville on monissa paikoissa omat kierrätyspisteensä. Lisäksi esim. varhaiskasvatukseen kuuluu yhtenä osa-alueena kestävä kehitys, joten sieltä asti näitä asioita lähdetään tällä hetkellä opettamaan tuleville kuluttajavalinnat tekeville.
Lisäksi nollahukka-ryhmä on jatkuvasti kasvussa. Se on varmasti jokaisen vähänkin enemmän uutisointia seuraavan tiedostama asia.
Vierailija kirjoitti:
Peseekö saksalainen jugurttipurkin vai likaisenako heittää muovin/kartongin keräykseen?
Maailman pelastaminen onkin Suomalaisten köyhien yksinoikeus.
Sinua kusetetaan!