Päiväkodin ulkoilu
Minulla on pieni 1v päiväkotilainen. Nyt talvipakkasilla olen pannut merkille että lapsi on kylmettynyt, ja sormilla selkeästi pakkasenpuremaa. Olen päiväkodilla töistäni vasta k 17. Tänään kysyin moneltako he menevät ulos iltapäivisin, kuulemma 15.30.
Jotenkin ei kuulosta minun korvaan ihan ok että noin pienet seisoo toista tuntia pakkasessa.
Vai onko tämä nyt minun ongelma kun olen lapseni joutunut hoitoon laittamaan...
Kommentit (436)
Lisää vaatetta lapselle ja useammat/paksummat hanskat käteen. 1,5 tuntia ei ole edes vielä pitkä ulkoiluaika näillä pakkasilla.
Totahan se on. Olen vienyt nimikoidut villasukat ja lapaset näinä kylminä päivinä, mutta ei niitä kukaan ehdi kaivaa lokerosta. Aina ei ole edes villahaalaria kun tuo 5v. joutuu aikalailla huolehtimaan itse pukemiset. Teenkin nykyään niin että panostan hyviin aluskerrastoihin.
Ihan liian pieni on päiväkotiin ja varsinkin noin pitkiin päiviin.
Ei ole mielestäni ok, että noin kauan ovat ulkona. Ilmeisesti vielä pakotettuna.
Ite meinasin joskus kuolla päiväkotiin. Äiti oli tarhatädeille sanonut, että mua ei saa päästää pakkasessa ulos varttia kauemmaks aikaa pahan astman takia. Noo olin sitte lyyhistyny maahan ja jääny sinne makaamaan hengityksen ollessa lähes olematonta. Tarhatädit oli vaa kattonu kauempaa, jättäny sinne makaamaan ja vieny muut muksut sisälle. Vasta kun äiti tuli niin pääsin hoitoon sairaalaan. Sanomattakin lienee selvää että hyvin heikossa hapessa olin.
Kuulostaa tutulta. Itse kans laitoin lapselle mukaan paljon vaatetta mutta harvoin oli sään mukaista ulkona päällä, sitten joskus laitoin aamulla enemmän vaatetta niin sitten hikoaa sisällä.
Kyllä se on valitettava tosiasia että ulos joudutaan lähtemään viimestään silloin 15.30 tai vaihtoehto ettei mennä ollenkaan.
Minkäs teet kun ei henkilökunta riitä.Ite kyllä teen monesti niin että n.klo.16.30 tai heti sen jälkeen lähden loppujen lasten kanssa sisälle.Varsinkin jos on pieniä tai isompi joka sanoo et paleltaa.
Meidän päiväkodissamme ollaan joka päivä yhteisvastuullisesti pihalla 15.45 alkaen. Joka ryhmällä on velvoite tulla siihen mennessä ulos, jotta henkilökuntaa riittää suhteessa vielä hoidossa oleviin lapsiin.
Muuten voi käydä esim. pienten ryhmässä niin, että ainoa paikalla oleva aikuinen eli iltavuorolainen vastaa 10 alle 3-vuotiaasta. Koko sakki puetaan pihalle ennen välivuoron lähtöä siksi, ettei yksi aikuinen joudu hoitamaan pukemista yksin (=vähemmän odottelua täysissä pukeissa myös lapsille).
Usko pois, kaikki on tarkkaan mietittyä ja viilattua.
T. Lh
Sun ongelma ku et laita lapselle tarpeeksi lämmintä vaatetta niin tietenki se kylmettyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielestäni ok, että noin kauan ovat ulkona. Ilmeisesti vielä pakotettuna.
Ite meinasin joskus kuolla päiväkotiin. Äiti oli tarhatädeille sanonut, että mua ei saa päästää pakkasessa ulos varttia kauemmaks aikaa pahan astman takia. Noo olin sitte lyyhistyny maahan ja jääny sinne makaamaan hengityksen ollessa lähes olematonta. Tarhatädit oli vaa kattonu kauempaa, jättäny sinne makaamaan ja vieny muut muksut sisälle. Vasta kun äiti tuli niin pääsin hoitoon sairaalaan. Sanomattakin lienee selvää että hyvin heikossa hapessa olin.
Mun lapsella on astma ja pakkasraja. Päiväulkoilussa voi mennä toiseen ryhmään joka jäi sisälle kun oli jo ulkoillut, mutta kyllä se ip-ulkoilun väliin jättäminen oli meidän vanhempien asia eli haimme jo 15.30 pois silloin.
En ihan ymmärrä miksi siellä pihalla pitää seistä 15.30?
Onko ne lapset paremmassa hoidossa ulkona kuin sisällä sillä vähällä henkilökunnalla??
Pimeetä touhua
Koitapa ite seistä uökona 1.5 h joka iltapv
Vierailija kirjoitti:
Onko ne lapset paremmassa hoidossa ulkona kuin sisällä sillä vähällä henkilökunnalla??
Pimeetä touhua
Ne leikkii siellä, siis ne jotka on tarpeeksi vanhoja päivähoitoon.
Muuten voi käydä esim. pienten ryhmässä niin, että ainoa paikalla oleva aikuinen eli iltavuorolainen vastaa 10 alle 3-vuotiaasta. Koko sakki puetaan pihalle ennen välivuoron lähtöä siksi, ettei yksi aikuinen joudu hoitamaan pukemista yksin (=vähemmän odottelua täysissä pukeissa myös lapsille).
Eli se on parempi että lapset jäätyy ulkona kuin hikoaa sisällä?
😂 naisen logiikka
Terve
Vierailija kirjoitti:
Pimeetä touhua
Lapset ihan varmasti leikkii eikä vaan pönötä paikallaan.
Ne leikkii siellä, siis ne jotka on tarpeeksi vanhoja päivähoitoon.
Päivähoitoon on tarpeeksi vanhoja kaikki ketkä sinne otetaan. Resurssit pitää olla sen mukaiset.
No tuota kyl se hoitaja joka on iltavuorossa ni menee kanssa ainakin meillä sillo.15.30 ulos...Et ihan yhtä pitkä ulkoilu tulee ku lapsillekin.
Pihalla toisesta ryhmästä on ehkä lähtenyt lapsia niin, että aikuisella on vain muutama hoidettava. Hän voi siis vahtia myös oman ryhmäsi lapsia, joita sinulla on vuorostaan liikaa.
Toinen aikuinen voi myös käyttää vessassa/ keskittyä hakukeskusteluun/ tukea riitatilanteessa/ auttaa siinä, mitä ikinä eteen tuleekaan.
Jos olet 10 kanssa yksin, yhdellä tulee kakka, toinen puree kolmatta, yksi kaatuu, yksi itkee äidin ikävää... Mitä teet?
Todellakin lähdetään ulos. Ulkoilu tekee muutenkin kaikin tavoin hyvää.
Ps. täällä Lapissa kylmyys on täysin pukeutumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Eli se on parempi että lapset jäätyy ulkona kuin hikoaa sisällä?
😂 naisen logiikka
Terve
Oletko joskus pukenut 10 alle 3v yksin ulos tai 15 3-5v.Se on semmonen homma,et sitä ei ihan hevillä tehdä.Mut jos oot sitä mieltä et helppo homma ni tervetuloa töihin päiväkotiin.
Oletko joskus pukenut 10 alle 3v yksin ulos tai 15 3-5v.Se on semmonen homma,et sitä ei ihan hevillä tehdä.Mut jos oot sitä mieltä et helppo homma ni tervetuloa töihin päiväkotiin.
-> ammatinvalintakysymys. Sorry
Tiheää villaa jo alle päästä varpaisiin. Puuvilla muuttuu kylmäksi heti vähän kostuessaan. Untuvahaalari tai muu tosi lämmin haalari. Eristävät pohjalliset kenkiin.
Kyllä se aikalailla on sinun (ja lapsesi) ongelma.. valitettavasti. Päiväkodissa on henkilökuntaa rajallinen määrä (=vähän), eikä siellä mitenkään pystytä huomioimaan yksilöllisesti jokaisen perheen tarpeita ja aikataulua. Etkö mitenkään pääse hakemaan yhtään aikaisemmin?