Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies, miten sinut kasvatettiin isäsi toimesta kunnioittamaan naisen oikeutta koskemattomuuteen?

Vierailija
15.01.2019 |

Miten isäsi sinuun asiassa vaikutti ja koitko sen hyväksi? Olisitko kaivannut jotain lisää?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimesta... 😂 Sinut kyllä aina tunnistaa.

Vierailija
2/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aihe, tulenpa seuraamaan kun vastauksia alkaa tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Sitä piti itsestäänselvyytenä alusta asti ilman mitään rautalangasta vääntöä.

Vierailija
4/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kohteli äitiä ja siskoja kauniisti, en tiedä miten sen voisi ilmaista. Mutta tasa-arvoisia olimme kaikki, joissain perheissä tiedän olleen eri tavalla, joskus hätkähdin jotain varmaan leikkimielistä ämmittelyä kaverin luona. En osannut kuvitella meille.

Vierailija
5/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Olen ihan itse ymmärtänyt käyttäytyä sivistyneesti ja hienotunteisesti. Johtuu ehkä vähän siitäkin, että minulla on sisaruksia ja naispuolisia ystäviä.

Vierailija
6/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkillä, näytttämällä omalla esimerkillä mallia, kuinka yleisesti tavataan ja tulee käyttäytyä eri ihmisten kanssa. Isäni ei painottanut erityisesti, että huomaavainen käytös ja kauniit tavat minun poikana ja myöhemmin miehenä pitäsi kohdistaa jotenkin erityisesti naisiin, vaan yritti teroitaa päähäni sitä, että hyvät tavat ovat sitä, että kaikilla olisi hyvä olla. 

Vierailija
7/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, ihan omilla aivoillani olen sen ymmärtänyt.

Vierailija
8/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, miten isäsi kasvatti sinut....

Vierailija
9/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkin voimalla. Se on yleensä se kaikkein tehokkain kasvatusmuoto. Isä kohteli kaikkia ihmisiä hyvin ja sitä seuraamalla minäkin opin, miten ihmisiä kohdellaan. 

Vierailija
10/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä erityisemmin. Opetti kyllä, että tytön ei, tarkoittaa aina ei.

Ihan omin päin on tullut opittua näitä asioita.

Vierailija
11/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veli absorboi isältämme tehokkaasti sen maailmankatsomuksen, että naiset on vähän höösääviä hölmöjä. EI nyt tähän liity mutta lentänyt aika monen muijan luota pihalle kun vakavat tilanteet (sairaus, raha-asiat) jäi huomioimatta jos nainen toi ne "hysteerisenä" esiin.

Vierailija
12/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä erityisemmin. Opetti kyllä, että tytön ei, tarkoittaa aina ei.

Ihan omin päin on tullut opittua näitä asioita.

Tämä. Sitten aikuisempana opin ihan itse että voidaan myös sopia ettei ei tarkoita ei, vaan esimerkiksi "paloauto" tarkoittaa ei.

Vierailija
13/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin erityisen paljon kaivannut sitä isää. Mutta häntä ei kiinnostanut, joten kasvatuksen hoiti äiti. Ja erittäin hyvin hoitkin.

Vierailija
14/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei osallistunut kasvatukseen yhtään ikävuoden kolme jälkeen.

Jostain olen toki oppinut, että kaikilla on oikeus koskemattomuuteen, ei ainoastaan naisilla.

Vierailija
15/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo asiat aikalailla ihan itse oivalletaan silloin kun eletään Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa.

Vierailija
16/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Se äijä lähti kun olin 2v ja nyt 42v. Mutsi otti sen roolin. Opetti kunnioittaa kaikkia ihmisiä ja valehdella ei saa ja ihmisiä pitää jeesaa. Opetti hyvät käytöstavat ja kerto miten maailma pyörii, mutta on hyvä kyseenalaistaa asioita ja ajatella asioita monesta eri kulmasta. Mun äidin on kasvattanu sen isä, kun taas sen äiti kuoli kun se oli 6v ite. Mun äiti opetteli olemaan nainen, tarkoittaa siis sitä mikä nainen näin yleensä on, mikä kuulostaa ehkä kummalliselta. Meidän suku on helsingistä ja vaari kasvatti mun äidin sillai ettei siitä tule todellakaan ns kaupunkilais- spede. Siks mun äiti on erittäin vahva nainen.

Mun vaimo ihmetteli suhteen alussa, kun leivoin leipää, teen kakkuja välillä, imuroin, pesin pyykkiä, luuttusin lattioita, mulla on ompelukone ja osaan ommella ja toi lista on oikeastaan aika loputon. Mun vaimo sano ettei ole ikinä nähnyt, että mies tekee tollasia asioita. Mä oon lyhentäny sen hameenkin, kun se oli viemässä ompelimoon sen. Sanoin, että anna tähän se mä hoidan. Se katto monttu auki mua, kun väänsin menee.

Vierailija
17/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että aiheesta olisi koskaan ollut puhetta. Isä kohteli ihmisiä hyvin sukupuoleen katsomatta, ei koskaan haukkunut ketään, oli äitiä kohtaan tasa-arvoinen kumppani ja kohteli lapsia tasavertaisesti ja rakastavasti.32 Eli ihan omalla esimerkillään kasvatti äidin kanssa kohtelemaan ihmisiä hyvin ja olemaan empaattinen. Valitettavasti on jo edesmennyt, ikävä on ❤

Vierailija
18/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sanoo, että isä "ei opettanut mitenkään". Luulen että siinä on kuitenkin ollut taustalla esimerkki, miten toisia kohdellaan. 

Vierailija
19/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä asioita mitenkään itse oivalleta tyhjiössä, vaan esimerkillä on uskomattoman tärkeä merkitys. Miettikää nyt vähän : millaista esimerkkiä isä/muut miehet joita olet pitänyt esimerkkinä elämässäsi ovat antaneet naisten kohtelusta?

Vierailija
20/36 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneessä yhteiskunnassa on tiettyjä olettamia käytöksen ja toisten kohtelun suhteen. Se, että nämä asiat nyt nousevat esiin yleisemmin tarkoittaa sitä, että yhteiskunnassa on menty reippaasti askelia taaksepäin.