Miten rajat vedetään parisuhteessa?
Meillä on sellainen tilanne, että mies tapailee salaa toista naista. En ole varma, mitä heidän välillään käytännössä on, mutta nainen on ainakin ollut ihastunut. Mieheni väittää että tämä nainen on vain ystävä, eikä hän aio lopettaa ystävänsä tapailemista. Mutta hän tosiaan tapailee naista salaa, joten vahvasti epäilen, että siinä on muutakin kuin ystävyyttä. Olen kuullut usein, että tällaisessa tapauksessa minun pitää "vetää omat rajani". Mutta miten se käytännössä tapahtuu? Muuten kuin eroamalla saman tien? En haluaisi erota, vaan haluan, että mies lopettaa salailun ja valehtelun ja yhteydenpidon tähän naiseen. En tietenkään voi pakottaa häntä, mutta mitä kannattaisi tehdä että mies ymmärtäisi, että tuon touhun on loputtava? Toivon asiallisia kommentteja.
Kommentit (36)
Rajat vedetään siten, että SINÄ kerrot mitä haluat/vaadit. Ja kerrot mitä tapahtuu, jos toinen osapuoli ei toimi sen mukaisesti. Huono puoli on se, että sitten kannattaa myös tosiaan toimia sen mukaisesti. Eli jos uhkaat erolla tms., niin kannattaa olla valmis se myös tekemään.
Ja kannattaa myös oikeasti miettiä, mitä vaatii toiselta
miehenä vaatisin vaimoa olemaan puuttumatta ketä kaveria tapaa sukupuolesta riippumatta tai sais lähtee eukko kävelee
Ap. Tämä on nyt sinun versio asiasta. En sanoisi mitään ennenkuin kuulen miehenkin osuuden.
Nimittäin, voi olla että mies tapailee salaa hyvää naispuolista ystäväänsä, koska tietää että sinä et sitä siedä ja kotona nousee helvetti valloilleen jos saat tietää? Ehkä olet rajoittaja-kontrolli-tyyppi joka kyttää puolison joka ikisen askeleen? Mistä me sen tiedämme? Asioissa on AINA vähintään kaksi puolta!
Voi olla, että olet tyyppi joka haluaa dominoida ja määrätä kaiken, ystävätkin?
Mutta jos oletetaan että mies todella salaa tapailee toista naista, on tietysti asia otettava käsittelyyn ja ratkaisu tehtävä sitten teille sopivaan tapaan. Ero tai mitä se sitten onkaan.
Tällaisilla foorumeilla kun saa aina vain sen toisen osapuolen version.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tämä on nyt sinun versio asiasta. En sanoisi mitään ennenkuin kuulen miehenkin osuuden.
Nimittäin, voi olla että mies tapailee salaa hyvää naispuolista ystäväänsä, koska tietää että sinä et sitä siedä ja kotona nousee helvetti valloilleen jos saat tietää? Ehkä olet rajoittaja-kontrolli-tyyppi joka kyttää puolison joka ikisen askeleen? Mistä me sen tiedämme? Asioissa on AINA vähintään kaksi puolta!
Voi olla, että olet tyyppi joka haluaa dominoida ja määrätä kaiken, ystävätkin?
Mutta jos oletetaan että mies todella salaa tapailee toista naista, on tietysti asia otettava käsittelyyn ja ratkaisu tehtävä sitten teille sopivaan tapaan. Ero tai mitä se sitten onkaan.
Tällaisilla foorumeilla kun saa aina vain sen toisen osapuolen version.
Totta kai tämä on vain minun versioni. En nyt saanut tähän miehen versiota mukaan, ymmärrät varmaan. Jos odotat aina molempien versiota, niin sitten et voi kommentoida mihinkään ihmissuhdeasiaan tällä palstalla. Omasta mielestäni en kuitenkaan yritä määrätä muuta kuin sen, että muita naisia ei tapailla salaa.
ap
Siinä tilanteessa kun on paljastunut, että mies on tavannut naisen salaa - ja itsekin myöntää sen - olisin keskustellut vakavasti:
- miksi on salannut tapaamisen,
- onko tuollaisen salaaminen hänestä ok parisuhteessa,
- aikooko jatkaa samalla tyylillä
Vastauksista noihin olisin voinut päätellä, onko omassa käytöksessäni jotain, joka vaikuttaa siihen ettei mies voi olla avoin asioistaan. Jos on, keskittyisin hoitamaan oman puoleni kuntoon ja katsoisin sitten uudestaan tilannetta. Jos ei, ja mies olisi pahoillaan ja vakuuttaisi ettei sama jatku enää, voisin katsella vielä vähän eteenpäin (ja sama keskustelu sitten jos tilanne kuitenkin toistuu). Jos mies ei suostuisi edes keskustelemaan asiasta kunnolla, katsoisin että suhde on ohi ja toimisin sen mukaisesti.
Rajat saa vedettyä parhaiten niin, ettei katsele epämääräistä käytöstä sormien läpi vaan tarttuu siihen heti. Tarttumisen ei kannata olla sävyltään kielteistä vaan neutraalia. Siksikin se kannattaa tehdä niin ajoissa, ettei ole välttämättä edes aihetta mielipahaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tilanteessa kun on paljastunut, että mies on tavannut naisen salaa - ja itsekin myöntää sen - olisin keskustellut vakavasti:
Vastauksista noihin olisin voinut päätellä, onko omassa käytöksessäni jotain, joka vaikuttaa siihen ettei mies voi olla avoin asioistaan. Jos on, keskittyisin hoitamaan oman puoleni kuntoon ja katsoisin sitten uudestaan tilannetta. Jos ei, ja mies olisi pahoillaan ja vakuuttaisi ettei sama jatku enää, voisin katsella vielä vähän eteenpäin (ja sama keskustelu sitten jos tilanne kuitenkin toistuu). Jos mies ei suostuisi edes keskustelemaan asiasta kunnolla, katsoisin että suhde on ohi ja toimisin sen mukaisesti.
Rajat saa vedettyä parhaiten niin, ettei katsele epämääräistä käytöstä sormien läpi vaan tarttuu siihen heti. Tarttumisen ei kannata olla sävyltään kielteistä vaan neutraalia. Siksikin se kannattaa tehdä niin ajoissa, ettei ole välttämättä edes aihetta mielipahaan.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Itse ahdistuneena ei aina osaa ajatella järkevästi. Eikä tiedä, miten asiasta voisi puhua ilman että tulee riita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä. Itse ahdistuneena ei aina osaa ajatella järkevästi. Eikä tiedä, miten asiasta voisi puhua ilman että tulee riita.
ap
No mieti sitäkin, onko se parisuhteessa hyvä asia, että asioista ei voida puhua pelkäämättä ja riitelemättä. Ei kuulosta sellaiselta suhteelta missä on hyvä olla.
Olet saanut kilareita ja raivonnut ym.? Ja mies jatkaa vaan touhujaan. Onko mitään syytä sanonut, miksi tapailee salaa, miksi ei julkisesti. MIKSI on PAKKO tapailla toista naista, vaikka se selvästi se on erittäinkin ahdistavaa puolisolle? Kysy nämä asiat.
Toisekseen mitkään uhkailut ym. eivät tehoa, jos et toteuta uhkausta. Mies on huomannut, että ei ole väliä. Vähän meteliä ja tilanne on entisellään. Hän tekee edelleen mitä lystää, koska tietää sinun olevan voimaton.
Kolmanneksi. Sinun on jo varauduttava eroon. Ja jos uhkaat sillä, TEET sen myös.
Muista tämä: Ihmistä kohdellaan, kuten hän ANTAA itseään kohdeltavan. Ei ole olemassa mystistä ylempää voimaa, joka "määrää" käytöksestä muita ihmisiä kohtaa. Kohteen on ihan itse otettava joko paska päällensä tai tehdä selvä irtiotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Osaatko eritellä, miten teille se riita tulee? Aloitatko puhumisen neutraaliin sävyyn vai jo valmiiksi kielteisesti? Jos aloitat neutraalisti ja mies on se, joka hiileentyy ensin, mikä on se kysymys/asia/lause, joka saa hänet kierroksille?
Sanot sille: Jos sinulla on tarvetta salaisesti viestiä tai nähdä muita naisia, lopetan osaltani tämän suhteen. Läpinäkyvyys, uskollisuus ja luottamus on suhteessa tärkeitä,
Vierailija kirjoitti:
Tapailee toista naista vai näkee ystäväänsä?
Ystävää ei nähdä salaa eikä puolison selän takana. Ystävyyssuhteita saa olla, mut niidenhän pitää olla päivänvalon kestäviä myös puolison silmissä.
Eipä sitä voi kuin keskustella. Itse sanoin miehelle lähes vastaavassa tilanteessa, että se on joko minä tai se toinen. Ei kiinnostanut olla minään extraajana omassa parisuhteessaan, joten olisin tosissaan lähtenyt jos ei olisi loppunut. Mielestäni tuossa ei ole mitään kiristämistä, koska ei kukaan voi vaatia minuakaan elämään väkisin asioiden kanssa joita en hyväksy.
Mieskin tosiaan ymmärsi yskän ja muutaman riidan jälkeen, pohdittuaan asiaa, lopetti yhteydenpidon.
Minä ymmärtäisin rajojen vetämisen tässä tapauksessa niin, että sinä päätät mitä hyväksyt ja mitä e. Jos mies ei suostu lopettamaan tapailua pyynnöistäsi huolimatta, niin sinun pitää päättää meneekö se raja siinä. Jos menee niin sitten hei hei.
Vierailija kirjoitti:
miehenä vaatisin vaimoa olemaan puuttumatta ketä kaveria tapaa sukupuolesta riippumatta tai sais lähtee eukko kävelee
Sama myös toisinpäin, eikö?
Sinänsä oikein sopiva menettely minulle, sillä olen ihastunut toiseen mieheen. Olen harmitellut, etten pysty luontevasti tapailemaan häntä, kun oma mies ei hyväksy sivusuhteita. Mutta voinkin nyt tehdä siis niin, että nimrän sen toisen miehen "kaveriksi" ja totean miehelleni, että kukaan ei saa sanella sitä, saanko tavata kavereita sukupuolesta riippumatta vain en. Jos yrittäis, niin sais lähtee ukko käveleen. (Asunto on yksin minun ja avioehto löytyy.) Kiva. Kiitti vinkistä!
Sanomalla sille miehelle, että tämä oli nyt tässä ja sinä alat nyt etsiä omaa asuntoa. Muutto sitten kun sopiva asunto löytyy. Avioero vetämään jos olette naimisissa.