Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako lapset yhä koulun alkaessa hiihtää ja luistella?

Vierailija
15.01.2019 |

Onneksi tuli tänne eteläänkin lunta ja pakkasta. Olemme nyt ahkerasti yrittäneet 3-vuotiaan kanssa opetella hiihtämistä ja luistelemista. Vähän kerrallaan. Haastavaa on, kun tyypillä on niin lyhyt pinna, muistan, että itse olin lapsena sitkeämpi.

Juttelin tästä yhden ystäväni kanssa. Hän sanoi, että antoi koulun hoitaa nuo opettamiset aikoinaan. Olin vähän hämmästynyt. Oletin, että kouluun mennessä pitäisi jo osata hiihtää ja luistella. Ja myös uida ja ajaa pyörällä...

Onko miten yleistä, että ei osata?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pakotettiin ennen kouluun menoa hiihtämään enkä muista siitä kuin itkua. En vieläkään voi sietää. Itsellä nyt 3 vuotias ja jo viime vuonna päiväkodissa hiihtivät ne ketkä halusi/osasi. Meillä ei olla vielä suksille eikä luistimille menty. Ehkä muutaman vuoden päästä. Sitten jo eskarissa täällä alkaa harjoittelu.

Vierailija
22/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lapsen voi opettaa vihaamaan hiihtoa vähän vanhempana? Luistelemaan opettelu on aika haastavaa. Ehkä odottaisin vielä pari vuotta. Kummallakaan taidolla ei ole normi elämässä mitään merkitystä.

Lapsi ei opi vihaamaan hiihtoa, kun opettelu tehdään rennosti. Ne vihaamiset tulevat koululiikunnasta, kun hiihtotaidoiltaan heikompi lapsi joutuu roikkumaan taitavampien perässä.

Joo, ilmankin näitä taitoja pärjää. Mutta monesta elämyksestä jää silloin paitsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-vuotiaan kanssa 3-vuotiaan ehdoilla. Hetki luistelua tai hiihtämistä, ja jos tulee kiukku, ei tarvitse jatkaa. Jotain lihasmuistiin jää kuitenkin. 

Näin olen itsekin ajatellut. Jos jaksaa vartinkin, niin se on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
24/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opetellut 3-4-vuotiaana luistelemaan ja hiihtämään. Äiti opetti, ei siinä mitään erityisiä kursseja tarvittu. Luistelemaan opin 4-vuotiaana ja 5-vuotiaana menin jo äidin perässä metsälatua.

Vierailija
25/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varmaan haluavat oman lapsen pärjäävän ja tuntevan itsensä pärjääväksi. Siksi on minusta ihan aiheellista harjoitella monia motorisia taitoja hyvissä ajoin. Jos ei itse osaa tai jaksa ohjata, ammattilaisia löytyy kyllä joka pitäjästä.

Tiedän kyllä kun olen paljon lapsia työssäni nähnyt, että valmiuksissa on ihan valtavia eroja. Suurimmat erot (terveillä lapsilla) syntyvät valitettavasti omien vanhempien tekemisten ja tekemättä jättämisten vuoksi. Tämä on kipeä asia josta ei oikein kärsi jutella, koska jokainen vanhempi varmasti haluaisi lapsensa parasta mutta ei osaa, voi tai jaksa tehdä asian eteen mitään. Siksi käännetään katse ympäristöön ja väitetään että vaatimukset ovat kohtuuttomia (kuten nauhojen sitominen). Lapsista olisi kuitenkin vaikka mihin jos heitä ohjattaisiin ajoissa ja oikein. Ei niin että koko homma alkaa inhottaa vaan niin, että saa onnistumisen ja pystyvyyden kokemuksia.

Vierailija
26/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina liikuttu pienestä pitäen.

Poika oppi 3-vuotiaana luistelemaan ja ajamaan pyörällä ilman apupyöriä.

5- vuotiaana pelasi jo joukkueessa jääkiekkoa.

Tyttö myös oppinut 3- vuotiaana hiihtämään ja luitelemaan. 6- vuotiaana oli jo hiihtoseurassa valmennus ryhmässä ja voimistelussa taitoryhmässä

Lapset ovat nyt 14 ja 16 vuotiaat.

Molemmat ovat nyt kilpaurheilijoita.

Kun lasten kanssa liikkuu päivittäin niin lapset oppivat kyllä.

Vierailija
27/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa osaa kouluun mennessä, kaikki ei, osalla ei ole koskaan ollut edes välineitä.

Lapsen ekaluokan opelta tuli viesti että lasten olisi hyvä harjoitella luistinten sitomista. Tämä herätti yllättävän suurta vastarintaa ja hämmentävän moni ilmoitti ettei luistimia ole. Ja niistä, joilla oli, moni piti luistinten sitomista liian vaikeana tehtävänä. Onhan se vaikea, mutta en tiedä mitä siihen ajatellaan vaihtoehdoksi jos ei harjoittelua. Lykätään luistelua kolmella vuodella tai palkataan palvelijoita luistelutunteja varten?

Itse en saanut vielä kolmannellakaan luokalla luistimia tarpeeksi kireälle. Kukaan ei oikein enää halunnut auttaa ja tuskanhiki vaan valui kun jäin aina viimeisenä yksin eteiseen vääntämään niiden kanssa

Vierailija
28/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa osaa kouluun mennessä, kaikki ei, osalla ei ole koskaan ollut edes välineitä.

Lapsen ekaluokan opelta tuli viesti että lasten olisi hyvä harjoitella luistinten sitomista. Tämä herätti yllättävän suurta vastarintaa ja hämmentävän moni ilmoitti ettei luistimia ole. Ja niistä, joilla oli, moni piti luistinten sitomista liian vaikeana tehtävänä. Onhan se vaikea, mutta en tiedä mitä siihen ajatellaan vaihtoehdoksi jos ei harjoittelua. Lykätään luistelua kolmella vuodella tai palkataan palvelijoita luistelutunteja varten?

Itse en saanut vielä kolmannellakaan luokalla luistimia tarpeeksi kireälle. Kukaan ei oikein enää halunnut auttaa ja tuskanhiki vaan valui kun jäin aina viimeisenä yksin eteiseen vääntämään niiden kanssa

Juuri eilen katselin jäähallissa miten noin 6-vuotias pikkutyttö veti sitkeästi kivikovia taitoluistimiaan todella kireälle jonkun apukoukun kanssa, ähräsi siinä aikansa mutta lopulta onnistui ja kipitti harjoituksiinsa.

Ne kaupasta ostettavat luistimet ovat paljon pehmeämpiä, joten on vaikea kuvitella että hommaa ei voisi oppia jos harjoittelee.

Vierailija
29/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v on aika pieni. Me ollaan hiukan leikillään kokeiltu 3-vuotiaiden kanssa, molemmat ovat kunnolla pystyneet aloittamaan opettelun 4-vuotiaana. Esikoinen oppi hiihtämään hyvin 5-vuotiaana ja luistelemaan sujuvasti 6-vuotiaana. Kuopus näyttää menevän samaa tahtia (täyttää 5).

Tosi on, että moni oppii vasta koulussa.

Vierailija
30/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsissa on niin paljon vieraan kulttuurin edustajia, joille ei ole mitään merkitystä kyseisillä taidoilla, jotka ovat osa kulttuuriperintöämme.

No itse asiassa ne lapset ovat usein paljon innsostuneempia, heille kun se on monesti hyvin eksoottista. Vähän niin kuin suomalaislapsi pääsisi surffaamaan tms.

Vähän niinku.

Olen lastentarhanopettaja Lahden Liipolassa ja enköhän minä tämän kuvion ole nähnyt.

Vähän niinku? Tarkennatko kuviotasi?

Itsekin olen lto (eskarissa) ja todellakin näkyy tuo ilmiö että muualta tulleet posket hehkuen kokeilevat ekaa kertaa elämässään suksia tai luistimia, kuin monelle suomalaislapselle se on nääh, ollaan mieluummin sisällä...

Vierailija
31/31 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luistimia pidä laittaa niin kovin kireälle. Usein kuvitellaan, että pitäisi kiskoa nauhat niin tiukalle, ettei veri kierrä. Siten että luistimen varren ja nilkan väliin mahtuu sormi, on hyvä. Mukavampi luistellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi