Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ymmärtää ruotsia sujuvasti, osaako myös puhua sitä, vaikka luulee ettei

Vierailija
14.01.2019 |

osaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. On aivan eri asia ymmärtää jotain puhuttua tai luettua kuin alkaa itse muodostamaan lauseita ja lausua sanoja oikein. Pätee kaikkiin kieliin.

Vierailija
2/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ymmärrys tulee ensin, mutta siinä vaiheessa kun ymmärtää hyvin, on aika lyhyt matka siihen puhumiseenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärtää sujuvasti, todennäköisesti oppii puhumaan, jos vain harjoittelee. Mutta ei se automaattisesti tarkoita, että osaisi puhua. Esim. mä ymmärrän ruotsia tosi hyvin, mutta suullinen taitoni on siihen nähden heikkoa. 

Vierailija
4/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja se voi mennä myös niin päin että puheen tuottaminen on helpompaa kuin ymmärtäminen, jos puhuja puhuu epäselvästi kuten liian nopeasti tai voimakkaasti murteella.

Vierailija
5/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän minäkin ranskaa mutta en todellakaan osaa puhua sitå

Vierailija
6/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän livenä puhuttua ruotsia (töissä) paremmin kuin esim yle extreme-radiokanavasta kuunneltavaa puhetta. Varför så?

Vierailija
7/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyn melko hyvin lukemaan espanjaa ja saksaa, olen opiskellut molempia, esim viikkolehtiä jne mutta suullinen ulosantini on melko heikkoa. Johtuu puutteellisesta kieliopista ja suppeahkosta sanavarastosta omasta hatusta vetäistynä.

Vierailija
8/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on ihan vaikeaa puhua omaa äidinkieltääkin sujuvasti tai kirjoittaa sitä ymmärrettävästi. :)

Vierailija
9/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullun ymmärtäminen ja puheen tuottaminen ovat kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
10/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puheen sujuvuus taantuu nopeasti, jos kieltä ei käytä.

Huomasin englanninkielen kanssa saman asian.

Kun ei vuosikausiin ollut puhunut kieltä, sujuvuus oli täysin hukassa.

Vierailija
11/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kasvotusten ruotsia ihan ok, puhun tarvittavat asiat myös. Mut auta armias, jos joku soittaa puhelimella minulle ja puhuu ruotsia. Ihan kamalaa, ahdistaa ajatuskin. Ja olen töissä paikassa, jossa yli puolet ihmisistä ruotsinkielisiä. Mut joo, mielestäni vaikka ymmärtäis nii ei välttämättä kyllä osaa puhua hyvin.

Lisäksi asia, jonka olen huomannut... kun puhun suomea sellaisen kanssa, jonka äidinkieli on ruotsi, alan puhua ”huonoa suomea”! Jotenkin sellaista tönkköä. Ehkä ajattelen, ettei toimen ymmärrä, jos en puhu hiiiitaaaaaasti ja huonosti.

Vierailija
12/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsia on helppo puhua, kun monet sanat on suomenkielisiä, aitoa ruotsin kieltä on vaikeampi puhua. Mutta kyllä se yleensä sujuu, kun uskaltaa vaan puhua.

Vierailija
13/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsia on helppo puhua, kun monet sanat on suomenkielisiä, aitoa ruotsin kieltä on vaikeampi puhua. Mutta kyllä se yleensä sujuu, kun uskaltaa vaan puhua.

Totta. Olen itse suomenruotsalainen ja meillä on käytössä paljon lainasanoja suomenkielestä. Veljeni asunut jo lapsesta asti Ruotsissa eikä välillä ymmärrä yhtään mitä sanon. Joudun itsekin skarppaamaan että muistaisin joidenkin sanojen oikean ruotsinkielisen vastineen 😅

Vierailija
14/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut osaavat, toiset eivät. Onhan olemassa paljonkin ihmisiä, jotka eivät osaa puhua minkäänlaista kieltä, mutta ymmärtävät silti puhetta. Tilanne voi sama, vaikka puhumattomuus kattaisi vain tietyn kielen.

Vierailija
15/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän sama kuin kysyisi, osaako lapsi puhua, jos ymmärtää puhetta. 

Vierailija
16/16 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni osaisi mutta se kynnys alkaa puhua voi olla iso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän