On se nyt saatana, kun ei enää saa säästääkään
Käteistä rahaa siis.
Käytän mielelläni käteistä päivittäisessä rahankäytössä ja laitan siitä samalla "sukan varteen". No 1,5 vuoden ajalta oli kertynyt vajaa 3000e ja kiikutin ne pankkiin säästötililleni, niin pankkivirkailija ekana tivaamaan mistä rahat on peräisin ja onko kuittia. Sanoin, että olen säästänyt puolentoista vuoden ajan omista rahoistani, niin virkailija alkoi sättimään, ettei tällaisia rahoja voi tallettaa omalle tilille. Olin vähän äimänä. Merkillisesti myös virkailijan asenne muuttui siitä kun tulin pankkiin siihen kun löin fyrkat tiskiin. Ensin oltiin niin aurinkoista ja hymyilevää ja hetken päästä kuin sitruunan niellyt.
Otti kuitenkin rahat ja laittoi tililleni. Lopuksi vielä tiuskaisi, että perästä varmaan kuuluu ja sitten joudut selittelemään vähän tarkemmin... Jo on maailma muuttunut.
Kommentit (35)
Sinähän saattaisit pestä siinä venäläisten pimeää rahaa ja kiertää pakotteita sinne tai tänne tai olet saanut rahat niiltä ilkeiltä t.henkilöiltä maksuksi apulannasta ja siitä pahoittaa isoveli USA mielensä. Siksi joka euron alkuperä on selvitettävä ja raportoitava Trumpin kavereille
Ihan oikeasti: sitä pankkivirkailijaa ei kiinnosta yhtään, miksi sen kasan sinne kiikutat. Se nyt vaan on heidän velvollisuutensa kysyä, koska pankkiasioissa on aika paljon säätelyä nykyään ja terrorismiin ja rahanpesuun liittyvien toimien rahoittamisen ehkäisemiseksi "selvittämätöntä" rahaliikennettä yritetään kontrolloida edes jollain tasolla. Säännöt on samat ihan kaikille, eli jos talletat tai nostat enemmän kun summan x, niin asiasta kysytään.
Sama kun nämä verkkopankin tunne asiakkaasi -kyselyt. Ei nekään tiedot kiinnosta oikeasti ketään 99%:ssa tapauksista, mutta koska pankeilla on selvilläolovelvoitteita, niin jokainen asiakas ne joutuu täyttämään.
Onhan tuo aina ollut. Ehkä sitä on nykyään kiristetty.
Aikoinaan kun matkustelin, niin piti anoa lupa, että sai viedä tarpeeksi rahaa ulos Suomesta. No sama kun tuli Suomeen.
Rahanpesu- suksi rahan alkuperä on selvitettävä. Pankeilla on velvollisuus siihen. Tuskin pankilla olisi omia intressejä kysellä ihmisten rahoista.
Ihmettelen jos ihmiset eivät tiedä tuota ja sitä mihin se perustuu. Eihän se ole pankin sääntö vaan laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä talletusautomaattia.
Niihinkin summiin puututaan mm. rahanpesun vuoksi, jos tilille tulee normaalia suurempi summa.
Minulle valitti toisen pankin virkailija, kun nostin käteistä palkkatililtäni ja vein rahan toiseen pankkiin. Siitä huolimatta, että toimin niin joka kuukausi.
Ihan mielenkiinnosta kydyn, miksi et tee vain tilisiirtoa? Miksi noin vaikeasti rahan siirto?
Siivoilin joskus kassakaappia ja vein Forexiin yli 7k€ arvosta valuuttaa ympäri maailmaa.
Kuitteja oli max parille tonnille.
Se reissu kesti 45 minuuttia ja monen monta puhelua soitettiin.
Oli muuten selittämistä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä talletusautomaattia.
Niihinkin summiin puututaan mm. rahanpesun vuoksi, jos tilille tulee normaalia suurempi summa.
Minulle valitti toisen pankin virkailija, kun nostin käteistä palkkatililtäni ja vein rahan toiseen pankkiin. Siitä huolimatta, että toimin niin joka kuukausi.
Pankit ovat rahanpesun asiantuntijoita. Siksi epäilevät muitakin.
Kysymys kuuluu, että kuka ihme pitää kotona 3000€ käteistä, varsinkin jos sitä on pitänyt vuosikausia säästää.
Joojoo, mutta voisivat ne virkailijat käyttää jotain harkintaa siinä tilanteessa. Grillata nyt jotain vanhoja ihmisiä tiukkaan sävyyn...olen tämän tyhmyyden itsekin kokenut. Ystävällinen virkailija muuttui koleaksi, kun halusin maksaa 400 euron laskun käteisellä ja tiirasi kauan tiliäni, että olenko nyt varmasti nostanut ne rahat ajan kanssa sieltä.
Se nyt on pankin velvollisuus kysyä isompien summien alkuperästä. Turha siitä hermostua, jos tulee myöhemmin kyselyitä esim verottajalta niin selvität vain asian heillekin.
Nykyään aina kun vien rahaa pankkiin ja jos kysyvät rahojen alkuperästä, niin vastaan vain että "huumekaupasta ja prostituutiosta", hiljenevät hyvin ja laittavat rahat tilille.
Myin juuri auton ja talletin 3500e käteistä pankin kassalla tililleni. Eivät kysyneet mitään.
Minä olen noin vuoden käyttänyt käteistä pääosin. Olen huomannut että heräteostot ovat jääneet pois ja rahaa jää enemmän. Toki ostin pesukoneen kortilla. Se on luonnekysymys. Olen aina ollut vähän tuhlari ja joskus aikaisemmin tilit oli tyhjänä ennen palkkapäivää. Nyt olen päättänyt että täytyy saada vähän säästöjä pahan päivän varalle. Toistaiseksi on toiminut. Pankeissa käyn harvoin, nostan rahat automaatilla.
Hupaisaa, että kansalaisten käteistalletuksia vahditaan, mutta samalla pankkeja epäillään tuon tuosta suurien summien pesusta, Nordea ja Danske Bank etunenässä. Pikkusummien vahtiminen on ilmeisesti pankkien mielestä viranomaisille riittävää, jotta taustalla voidaan häärätä kunnon konnien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joojoo, mutta voisivat ne virkailijat käyttää jotain harkintaa siinä tilanteessa. Grillata nyt jotain vanhoja ihmisiä tiukkaan sävyyn...olen tämän tyhmyyden itsekin kokenut. Ystävällinen virkailija muuttui koleaksi, kun halusin maksaa 400 euron laskun käteisellä ja tiirasi kauan tiliäni, että olenko nyt varmasti nostanut ne rahat ajan kanssa sieltä.
Toi nyt on älytöntä. Olisithan voinut sanoa, että sait sen 400 isiltä lahjaksi. Ei siitä kukaan voi mitään sanoa. Eihän kaikki ihmisen hallussa oleva käteinen raha tarvitse sieltä omalta tililtä olla lähtöisin. Oliskohan pitänyt sitten olla isän tiliotteet näkyvissä, että näkevät sen sieltä nostetun?
Kyllä kaupat sentään vielä ottaa käteistä rahaa vastaan ja itseään siinä jalkaan ampuvat, jos eivät ota. Eläkeläisiä, jotka haluaa maksaa käteisellä, on vielä pitkään ja jos heidän rahansa ei kauppiaille kelpaa, niin siinäpä jäävät tuotteensa myymättä.