Vanhemmat varoittakaa myös poikia groomingista
Sitä tehdään myös nuorille pojille. Tiedän useamman tapauksen jossa mies on erikoistunut käyttämään hyväksi poikia. Pojilla on vielä korkeampi kynnys kertoa tapahtuneesta kuin tytöillä. Enkä puhu nyt pikkulapsista, vaan 13-16-vuotiaista, joita on helppo houkutella esim. alkoholilla.
Kommentit (42)
Vaikka netin seurauksena on tullut paljon lisää vaaroja, on myös tullut tällaista tietoisuutta lisää. Omassa nuoruudessa varoiteltiin kyllä namusedistä, mutta se oli niin absurdia;”joku tulee koulun parkkipaikalle ja tarjoaa karkkia” tyylistä. Nykyään aletaan jo paremmin tiedostamaan että se ns. namusetä voi olla vaikka isän kaveri, johon törmäät illalla kaupungilla. Tekijät ei ole mitään helposti tunnistettavia kylähulluja (tai aina niitä ulkomaalaisiakaan), vaan ihan normaalin oloisia ihmisiä.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Se voi myös olla nainen, jopa oma ope.
Voihan se olla, harvemmin, mutta totta kuitenkin. Ei kannata lapselle hirveästi naureskella sitäkään että se on sitten kiva asia kun nainen tulee ja haluaa käpälöidä. Vaikea kertoa isälle, jonka mielestä hyväksikäytetyksi tuleminen on vaan hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja nämä ovat tyypillisesti olleet ihan kantasuomalaisia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenien-lasten-hyvaksikaytosta-ep…
Sen takia meidän lakeihin pitää saada muutoksia. Vähimmäistuomioita pitää korottaa reilusti ja oikeuslaitos saada nostamaan tuomioita.
Tämän hetkiset "rangaistukset" ovat täyttä pelleilyä, pelkkää ilmaa, koska tekijä vain jatkaa heti tekosiaan.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Voihan se olla, harvemmin, mutta totta kuitenkin. Ei kannata lapselle hirveästi naureskella sitäkään että se on sitten kiva asia kun nainen tulee ja haluaa käpälöidä. Vaikea kertoa isälle, jonka mielestä hyväksikäytetyksi tuleminen on vaan hauskaa.
Lapset tarvitsevat oman kanavan, joka ottaa tiedon vastaan jos kotiväki ei ota.
En tietäisi mitään naisten ahdistelukyvyistä, ellei lapsena tytöt olisi sitä varsin voimallisesti tehneet. Koskettelua, väkisin pussaamista jne. Tuskin se on aikuisilta naisilta kadonnut, heidän markkina-arvonsa vain on noussut metsästäjästä metsästettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, ettei tähän ketjuun ole kukaan tullut syyllistämään uhreja tai vähättelemään asiaa.
Luulen että monet miehet ei halua ajatella tätä asiaa ollenkaan, eivätkä siksi tule tähän ketjuun. Monelle on tehty tätä kun ovat olleet nuoria, eivätkä halua muistella. Oma mieheni kertoi kaverinsa painostamana kun olimme olleet naimisissa jo 12-vuotta. Koko kaveriporukkaa oli hyväksikäytetty. Ja itselleni myös sattunu, mutta sehän nyt ei hätkäytä ketään, kun olen nainen.
MiäsHenkilö kirjoitti:
En tietäisi mitään naisten ahdistelukyvyistä, ellei lapsena tytöt olisi sitä varsin voimallisesti tehneet. Koskettelua, väkisin pussaamista jne. Tuskin se on aikuisilta naisilta kadonnut, heidän markkina-arvonsa vain on noussut metsästäjästä metsästettäväksi.
Mutta sinua ei siis huoleta se että aikuiset (yleensä miehet) käyttävät nuoria poikia hyväkseen, vaan haluat mielummin puhua siitä miten lapset kiusaavat toisiaan? Avaisitko ystävällisesti oman ketjun tälle aiheelle.
Tietysti olen varoittanut. Juuri oli lehdessä juttu, jossa lapset hankki nuuskaa suu- tms.seksillä. Puhuin asiasta poikani kanssa ja hän tiesi nuuskan toimittajan nimenkin. Siis tiesi tyypin ja tiesi hinnat ja tiesi, että sitä tapahtuu. Ei vai ajatellut, että siitä pitäisi kertoa aikuiselle. Sanoi, että joku tuttu hankkii siltä nuuskat rahalla.
Ja olen kuullut niin monta alaikäisen raikauskertomusta. Ne kerrotaan vasta aikuisena, kun tapahtumasta on kulunut muutama vuosikymmen.
Puhukaa lapsille ja yrittäjää pysyä maailman menossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja nämä ovat tyypillisesti olleet ihan kantasuomalaisia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenien-lasten-hyvaksikaytosta-ep…
Tämä just. On vaarallista puhua vaan ulkkiksista, koska sitten vanhemmat ei huomaa vahtia niitä tutumpia saalistajia.
Mutta on myös perusteltua sanoa että tietyt, epätutummat ihmiset tekevät sitä 17-kertaa todennnäköisemmin.
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Mutta sinua ei siis huoleta se että aikuiset (yleensä miehet) käyttävät nuoria poikia hyväkseen, vaan haluat mielummin puhua siitä miten lapset kiusaavat toisiaan? Avaisitko ystävällisesti oman ketjun tälle aiheelle.
Älä valita
Tämä tapahtui 80-luvulla, kun veljeni oli 14-vuotias ja lähetti lehteen kirjeenvaihtoilmoituksen. Niiden samanikäisten tyttöjen lisäksi oli miltei kolmasosa jotain pervoperttejä, käyttivät poste restante -osoitetta. Käsialasta ja kielnkäytöstäkin näki ettei ollut mikään teinityttö asialla. Pyysivät alastonkuvia jne. Eli ihan samaa kuin nykypäivänä, vain yhteydenottoväline oli eri.
Mulla on tyttö ja kaksi poikaa, vanhempi poika on pian teini-iässä. Jos jollain jo isompien lasten vanhemmilla on jotain hyviä, KOKEMUKSEEN PERUSTUVIA toimivia neuvoja lasten suojelemiseksi erityisesti sosiaalisen median suhteen niin olisin todella kiitollinen.
Lapset on toki kasvatettu siihen että äiti ja isä suojelevat ja välittävät, kaiken saa kertoa kotona ja pitääkin, kukaan ei saa koskea uimapukualueelle, vieraiden matkaan ei lähdetä jne. jne. Mutta kun teini-ikä taitaa olla ihan different ballgame.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Samanikäiset lapsi vs. lapsi ei ole samanlaista hyväksikäyttösuhdetta, koska siitä puuttuu vanhemman valta-asema. Harmi, että olet traumatisoitunut sinulle osoitetusta tykkäämisestä.
Aikuiset tosiaan muuttuvat kun oppivat, että toisella on ruumiillinen koskemattomuus. Sano reippaasti aikuisille naisille, että sinua ei lääpitä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tyttö ja kaksi poikaa, vanhempi poika on pian teini-iässä. Jos jollain jo isompien lasten vanhemmilla on jotain hyviä, KOKEMUKSEEN PERUSTUVIA toimivia neuvoja lasten suojelemiseksi erityisesti sosiaalisen median suhteen niin olisin todella kiitollinen.
Lapset on toki kasvatettu siihen että äiti ja isä suojelevat ja välittävät, kaiken saa kertoa kotona ja pitääkin, kukaan ei saa koskea uimapukualueelle, vieraiden matkaan ei lähdetä jne. jne. Mutta kun teini-ikä taitaa olla ihan different ballgame.
Jommassa kummassa iltalehdessä oli mielestäni hyvät, itse nuoren antamat vinkit someahdistelun torjumiseksi. Joudut tällä kertaa etsimään itse, sillä minulla on kiire enkä itse käytä sovelluksia, joten nimet eivät jääneet mieleen, että googlella nopeasti löytäisin. Pointti se, että oli sovellus mikä tahansa, niin itse pitää ymmärtää blokata.. Ja se, että mitä tahansa sovellusta itse käyttää niin ei omaa kuvaa profiiliin!
Vierailija kirjoitti:
MiäsHenkilö kirjoitti:
Samanikäiset lapsi vs. lapsi ei ole samanlaista hyväksikäyttösuhdetta, koska siitä puuttuu vanhemman valta-asema. Harmi, että olet traumatisoitunut sinulle osoitetusta tykkäämisestä.
Aikuiset tosiaan muuttuvat kun oppivat, että toisella on ruumiillinen koskemattomuus. Sano reippaasti aikuisille naisille, että sinua ei lääpitä!
En väittänyt sen olleen traumatisoivaa, se oli vain esimerkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen kuvio:
"Aiemmista tuomioista selviää, että mies on noudattanut samaa kaavaa aiemminkin. Hän on muun muassa tarjonnut lapsille rahaa, alkoholia, tupakkaa ja pikaruokaa vastineeksi muun muassa suuseksistä ja muista seksuaalisista teoista."
Kannattaa olla tarkkana jos lapselle alkaa ilmestyä uusia tavaroita tai jos jää kiinni tupakasta, nuuskasta tai alkoholista.
Tuli salkkareiden alkuajat mieleen: Kalle sai hienon rotsin suostuttuaan seksiin vanhemman miehen kanssa.
Yleensä nämä hyväksikäytettävät ei kuitenkaan ole itse homoja, vaan heille tehdään asioita joita he eivät haluaisi. Tuon homoksi luulemisen takiakaan eivät sitten kerro kenellekkään.
On myös väärin olettaa, että hyväksikäytettävän seksuaalinen identiteetti vaikuttaisi jotenkin siihen, haluaako uhri tulla hyväksikäytetyksi.
Yksi mikä tässäkin keskustelussa pisti silmään, että kaikki kannustavat opettamaan varomaan tuntemattomia.. Kun tilastojen mukaan hyväksikäyttäjä löytyy useimmiten lapsen/nuoren lähipiiristä, eli on ensin hankkinut "luottamuksellisen" aseman nuoren elämässä.
Järkevintä on mielestäni opettaa, millaista on manipuloiva käytös, aikuisen ei ole ikinä ok pyytää pitämään salaisuuksia ja ihan pienestä pitäen, että oman kehon ei ole tarkoitus tuottaa toiselle hyvää mieltä, vaan läheisyys tapahtuu aina yhteisestä halusta ilman minkäänlaista suostuttelua.
Jos pakotat lapsesi poskisuukkoon mummon kanssa, mutta samaan aikaan varoittelet vieraista namusedistä, niin valistus ei toimi.
Joo. Parran ja hiusten siistiminen on vaarallista.
grooming
Englanti
Substantiivi
grooming
siistiminen, huolittelu, siistiytyminen