Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvola kotikäynnille

Vierailija
14.01.2019 |

Uhka vai mahdollisuus?

https://yle.fi/uutiset/3-10588942

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi nuoremman lapsen tultua kotiin. Se helpotti koska lapsi oli kipeänä. Mutta se ei saa tuntua epämukavalta tai nuuskivalta.

Vierailija
2/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään sössötyksiä, uteluja, kyselyjä, koko perheen haastattelua en kyllä haluaisi. Yök tätä stasivaltiota.

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia että tehtiin kotikäyntejä paljonkin neuvolasta. Siis muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija
4/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille ainakaan mitään asiaa, en päästänyt kotikäynnille syntymänkään jälkeen.

Ei ole mitään salattavaa, mutta en halua ihmisiä nurkkiin arvostelemaan

Vierailija
5/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2001 talvella mrillä kävi neuvola kotona pariin otteeseen kun oli kovat pakkaset, ei omaa autoa ja oltiin komplikaatioiden jälkeen kyllä kotiutuskunnossa mutta hiukan heikossa hapessa. Ei se hoitaja silloin ainakaan mitään urkkinut. Tarkisti vauvan kunnon ja katkaisi multa muutaman kiristävän tikin. Mieluummin kotona vaikka kahvittelun merkeissä kuin täyteen ahdetussa meluisassa terveyskeskuksessa.

Vierailija
6/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi tullut kotikäynnille toisen lapsen syntymän jälkeen, mutta meillä oli putkirempan jäljiltä niin rähjäistä ja sekaista, etten kehdannut päästää vaan raahasin koko poppoon neuvolaan (tunnin myöhässä koska oho, kylläpä tuli mutkia matkaan kun muksuja onkin kaksi ja toinen viikon ikäinen..) joten tätä kolmatta saa kyllä tulla ihan kotiin katsomaan ja punnaamaan :D vielä kun juttelin yhden sh-kaverini kanssa ja hän sanoi, että on ne nlatädit nähneet kaikenlaista, et ole niin erityinen, että tekee lasun jos on kertynyt pyykkiä tai tukka likainen. Että osaa sitä stessata toisten mielipiteistä liikaa...

Ymmärrän kyllä jos ei halua kotiinsa päästää, mutta jos johtuu samasta syystä kuin minulla niin sitten kannattaa höllätä. :)

Vierailija
7/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhka vai mahdollisuus?

-96, -98 ja 2000 kävi vielä terveydenhoitaja kotikäynnillä.

Vierailija
8/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi tullut kotikäynnille toisen lapsen syntymän jälkeen, mutta meillä oli putkirempan jäljiltä niin rähjäistä ja sekaista, etten kehdannut päästää vaan raahasin koko poppoon neuvolaan (tunnin myöhässä koska oho, kylläpä tuli mutkia matkaan kun muksuja onkin kaksi ja toinen viikon ikäinen..) joten tätä kolmatta saa kyllä tulla ihan kotiin katsomaan ja punnaamaan :D vielä kun juttelin yhden sh-kaverini kanssa ja hän sanoi, että on ne nlatädit nähneet kaikenlaista, et ole niin erityinen, että tekee lasun jos on kertynyt pyykkiä tai tukka likainen. Että osaa sitä stessata toisten mielipiteistä liikaa...

Ymmärrän kyllä jos ei halua kotiinsa päästää, mutta jos johtuu samasta syystä kuin minulla niin sitten kannattaa höllätä. :)

Meillä hoitaja kysyi vaan että saadaanko nukuttua tarpeeksi kun pojalla oli koliikki. Vaatekasoihin vilkaisi ja painotti vielä että ne ei sitten ole ykkösprioriteetti niin kauan kun vaan kaikille jotain puhdasta löytyy päälle.

Vierailija
9/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitaja kysyi vaan että saadaanko nukuttua tarpeeksi kun pojalla oli koliikki. Vaatekasoihin vilkaisi ja painotti vielä että ne ei sitten ole ykkösprioriteetti niin kauan kun vaan kaikille jotain puhdasta löytyy päälle.[/quot

Ja tuossa menee jo yli. En halua ketään kotiini sopertamaan itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
10/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli todella luksusta, että neuvolan terkkari kävi kotona viikko synnytyksestä, en olisi itse jaksanut lähteä neuvolaan saakka (olin vähän huonossa kunnossa vielä synnytyksen jäljiltä). Ei ne mitään nuuski ja arvostele, tai harrasta jotain ihme perhehaastatteluja. Punnitsi vauvan ja katsoi mahdollisen keltaisuuden, katsoi minun haavan ja tikkien tilannetta pyynnöstäni (pelkäsin, että tulehdusta, mutta onneksi ei ollut). 

Vierailija
11/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä inhottava ajatus. Meillä kävi neuvolasta terveydenhoitaja vauvan syntymän jälkeen, olisiko ollut viikko synnytyksestä. Meni ihan hyvin, mutta tuppasi arvostelemaan hiukan liikaa, miten tuolla menee pölypallo, aiai, eikös ole aamupalan tiskejä tiskattu (olimme aamupalapöydässä, kun ovikello soi), vähän on heikko valo jne jne.

Meillä ei ole mitään salattavaa ja kotona on kaikki hyvin, mutten halua ventovieraita ihmisiä kotiini, vielä vähemmän ventovieraita ihmisiä kotiini arvostelemaan.

Vierailija
12/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhka vai mahdollisuus?

-96, -98 ja 2000 kävi vielä terveydenhoitaja kotikäynnillä.

Ai tekemässä lapsen 2v tarkastuksen?

Vierailija
13/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli todella luksusta, että neuvolan terkkari kävi kotona viikko synnytyksestä, en olisi itse jaksanut lähteä neuvolaan saakka (olin vähän huonossa kunnossa vielä synnytyksen jäljiltä). Ei ne mitään nuuski ja arvostele, tai harrasta jotain ihme perhehaastatteluja. Punnitsi vauvan ja katsoi mahdollisen keltaisuuden, katsoi minun haavan ja tikkien tilannetta pyynnöstäni (pelkäsin, että tulehdusta, mutta onneksi ei ollut). 

Tuossa jutussa nimenomaan kerrotaan että koko perhe haastatellaan jne.

Vierailija
14/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi silloin synnytyksen jälkeen. Olin vain hyvilläni, koska meillä on pitkä matka neuvolaan ja talvipakkaset oli pahimmoilleen. Mun puolesta saisi vaikka kaikki neuvolakäynnit olla kotikäyntejä, mutta eihän neuvolalla ole sellaiseen mahdollisuutta.

Meillä on ihan tavallinen lapsiperheen koti, että en näe mitään syytä tai tarvetta jotenkin salata millaista täällä on. Ja onhan se toisaalta hyvä, jos löydettäisiin ne perheet, jotka tarvitsisivat apua. En millään jaksa uskoa, että neuvolatädit hätkähtää normaalia kotia.

Vierailija
15/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sanotaan että vanhemmat hoitavat punnituksen ja mittauksen ennen terkan tuloa, eli siis on kuitenkin käytävä neuvolassa mitat ottamassa? Vai miten se hoidetaan?

Vierailija
16/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveydenhoitaja Roinisen mielestä kotikäynneissä on myös se hyvä puoli, että paikalla on usein äidin lisäksi isä ja mahdolliset sisarukset. Näin perhettä voidaan käsitellä kokonaisuutena."

Ei se tarkoita että kaikkien pitää olla paikalla.

Vierailija
17/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kans kotikäynnit synnytyksen jälkeen on ollu tosi hyvä juttu. Miksei 2-vuotistarkastuskin asiakkaana. Työntekijänä en kyllä tykkää käydä asiakkaiden kodeissa, jotenkin liian kiusallista.

Vierailija
18/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin nyt vasta sen uutisen, ja sehän siis koskee kaksivuotistarkastusta. Meillä päin se kotikäynti oli viikko synnytyksen jälkeen. Saa ne kaksivuotistarkastukseenkin meille kotiin tulla, ei siinä mitään, mieheni tosin on päivät töissä ja lapsi ainoa lapsi, joten perhehaastattelussa on minä ja taapero. Saa meitä haastatella.

Vierailija
19/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on minulle yksityinen paikka, enkä halua sinne ketään ventovieraita ihmisiä. Kammoan pelkkää ajatustakin tällaisista kotikäynneistä. 

Vierailija
20/48 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveydenhoitaja Roinisen mielestä kotikäynneissä on myös se hyvä puoli, että paikalla on usein äidin lisäksi isä ja mahdolliset sisarukset. Näin perhettä voidaan käsitellä kokonaisuutena."

Ei se tarkoita että kaikkien pitää olla paikalla.

Jaa. Miksi sitten korostetaan että pitäisi olla. Ihmettelen että miten se isä on kotona päivällä kotiäidin kanssa... ja miksi pitäisi olla?