Terveystarkastus ; esitietolomakkeen sairauslistassa YLIPAINO :D
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sairaus eikä ole edes epäselvää minkä vuoksi, ei ole tervettä olla ylipainoin. Liitännäissairaudet toki vaihtelevat yksilökohtaisesti, fyysiset + henkiset, mutta hyvin, hyvin harva on täysin terve ylipainoisena vaikkei nyt ihan toinen jalka haudassa olisikaan. Edes suurinosa kehonrakentajista tai mistä lie on ylipainoisia ja terveitä. Turha siitä on loukkaantua, onhan siinäkin "aste-eroja" kuten vaikka likinäköisyydessä. Joku voi olla lievästi likinäköinen ja toinen käytännössä sokea. Kivempi olisi, että näkisi hyvin/olisi tervepainoinen.
Mutta jos on siis terve ja pirteä ylipainoisena, niin saattaa silti saada sairausdiagnoosin koska on ylipainoinen? :D
No kun ei ole täysin terve (vaikkei tietenkään kukaan normaalipainoinenkaan ole), mutta ylipainon voi luokitella sairaudeksi jo sillä perusteella, että se 100% ylipainoisista sotkee hormonitoimintaa ja kuormittaa niveliä ja aina vain enempi mitä enemmän on ylipainoa. Voi tuntea olevansa terve ja pirtsakka ja tyytyväisempi itseensä ja elämäänsä kuin normaalipainoisena, muttei se ole kehon terveyden kannalta terveellistä. Siksi on luokiteltu sairaudeksi. Millä perusteella se ei ole sairaus? Koska ylipainoisella ei ole välttämättä sairaudentuntoa?
Koska ylimääräinen paino voi olla vaikkapa lihasta? Onko lihaksikkuus sairaus?
Silloin ei ole vielä merkittävästi ylipainoinen, ihan muutaman hassun kilon korkeintaan. Mutta jos ylipainoa on enemmän niin ne lihakset ei olekaan sitä ylimääräistä painoa vaan läski siinä päällä. Ylipainoisilla usein onkin normaalipainoisiin verrattuna isot lihakset, mutta rasva se on sitä ylimääräistä ja sitä on ylipainoisella fyysisen terveytensä kannalta liikaa.
Ja varmasti on myös normaalipainoisia, joilla on huonot elintavat ja kehonkoostumukseltaan 'liian vähän" lihaksia. Mutta ei se tee ylipainosta tervettä, että joku normi- tai alipainoinen on myös sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Sille on olemassa oma diagnoosikoodikin.
Ja tämä on ihan faktaa.
Kerropas lisää! ja alipainolle on tietysti omansa myös ?
Tottakai. Koska kummatkin tilat voivat ja yleensä vaikuttavat terveyteen, kirjaavat lääkärit sen potilaan statukseen aina, kuten normaalipainonkin. Vaikuttaa sitten hoitolinjauksiin, monet oireet hoidettavissa ihan normaalipainoon pyrkimisellä.
Ja monesti on ihan niinkin että ylipainoiselle asiakkaalle tarjotaan sitä laihdutusta lääkkeeksi olipa vaiva sitten ihan mikä tahansa! Olipa vaivanasi sitten flunssa, katkennut raaja tai syöpä niin laihduttamalla paranee.
Lihavuus aiheuttaa jotain aineenvaihdunta ongelmia - eli pelkästään paino ei kuluta niveliä vaan lihavuuden aiheuttama tulehdus.
On, sille on diagnoosi ja koodinumero. Ei mikään uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on oire tai laukaiseva tekijä muille sairauksille. Miksi sille on oma tautiluokituksensa?
Miksi riippuvuudet ovat tautiluokitukituksessa? Eihän se pelkkä riippuvuus mitään aiheuta, vaan sen toteuttaminen ja liitännäiset aiheuttavat ne riskit terveydelle. Kuitenkin voidaan pitää hyvin todennäköisenä, että terveyteen vaikuttavia komplikaatioita tulee jos riippuvuutta ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipaino nykyään sairaus ?
Miten niin "nykyään"? On aina ollut.
Kaikille ylipainoisille tuota ei lääkäri diagnoosiluetteloon lisää vaikka ihmisen sinänsä ylipainoiseksi toteaisikin. Itse olen nähnyt potilastiedoissa lähinnä morbidia obesiteettia, eli sairaalloista ylipainoa, jolla on jo vaikutuksensa muihin sairauksiin ja niiden hoitoon, lääkitykseen, leikkausten suunnitteluun, raskauteen ja synnytykseen. Mutta vähempikin ylipaino voi vaikuttaa moneen asiaan. Joko Ap:lle on sattunut virkaintoinen lääkäri, joka tahtoo diagnosoida kaiken mitä hänestä löytää, tai sitten ylipainoa todella on sen verran, että sillä on merkitystä yleisterveydelle ja hoidolle sekä mahdollisille tulevaisuuden lääkärikäynneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sairaus eikä ole edes epäselvää minkä vuoksi, ei ole tervettä olla ylipainoin. Liitännäissairaudet toki vaihtelevat yksilökohtaisesti, fyysiset + henkiset, mutta hyvin, hyvin harva on täysin terve ylipainoisena vaikkei nyt ihan toinen jalka haudassa olisikaan. Edes suurinosa kehonrakentajista tai mistä lie on ylipainoisia ja terveitä. Turha siitä on loukkaantua, onhan siinäkin "aste-eroja" kuten vaikka likinäköisyydessä. Joku voi olla lievästi likinäköinen ja toinen käytännössä sokea. Kivempi olisi, että näkisi hyvin/olisi tervepainoinen.
Mutta jos on siis terve ja pirteä ylipainoisena, niin saattaa silti saada sairausdiagnoosin koska on ylipainoinen? :D
No kun ei ole täysin terve (vaikkei tietenkään kukaan normaalipainoinenkaan ole), mutta ylipainon voi luokitella sairaudeksi jo sillä perusteella, että se 100% ylipainoisista sotkee hormonitoimintaa ja kuormittaa niveliä ja aina vain enempi mitä enemmän on ylipainoa. Voi tuntea olevansa terve ja pirtsakka ja tyytyväisempi itseensä ja elämäänsä kuin normaalipainoisena, muttei se ole kehon terveyden kannalta terveellistä. Siksi on luokiteltu sairaudeksi. Millä perusteella se ei ole sairaus? Koska ylipainoisella ei ole välttämättä sairaudentuntoa?
Tämä. On paljon sairauksia, joista kärsivä voi tuntea itsensä terveeksi ja hyvinvoivaksi, vaikka taustalla terveys kärsii koko ajan ja päällä on vaikkapa krooninen tulehdus, joka ei vain arjessa näyttäydy tai sen oirehdintaa ei vain huomaa, koska siihen on niin tottunut. Ylipaino on tällainen. Jos joku toinen sairaus iskee, tulee eteen leikkaus tai vaikka polvi äkkiä pettää, niin ylipainon ongelmat voivat tulla melko yllättäen eteen tilanteessa, josta joku toinen toipuisi rutiinilla.
Itse oon 2-3 kg ylipainoinen, ollut jo useita vuosia, mutta mulla ei ole ylipainodiagnoosia. Liekö siksi kun lääkäri tai terveydenhoitaja ei ole huomannut koskaan kysyä painoa, ei ole edes vihjannut lihavuudesta. Omalääkärini on lisäksi itse ainakin parikymmentä kiloa ylipainoinen, niin ehkä ei sitten kehtaa pienestä ylipainosta huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon 2-3 kg ylipainoinen, ollut jo useita vuosia, mutta mulla ei ole ylipainodiagnoosia. Liekö siksi kun lääkäri tai terveydenhoitaja ei ole huomannut koskaan kysyä painoa, ei ole edes vihjannut lihavuudesta. Omalääkärini on lisäksi itse ainakin parikymmentä kiloa ylipainoinen, niin ehkä ei sitten kehtaa pienestä ylipainosta huomauttaa.
2-3 kilon kirjaaminen ylipainoksi olisi jo aika p i lkunnussintaa, kilon ylipaino vielä typerämäpää. Tuo sinun ylipainosi on niin vähäistä, että voisit hyvin seuraavalla lääkärikäynnillä olla normaalipainoinen, joten ylipainon diagnosointi on sinun tapauksessasi turhaa ja epäluotettavaa.
En tiedä mihin kukakin vetäisi rajan, itse kuvittelisin kirjaavani ihan aikaisintaan n. 10 kilosta ylöspäin potilaan ylipainoiseksi. Kuitenkin potilaasta näkee päällepäin jo onko painoa sopivasti vai liikaa, joten sinut osataan hoitaa.
Tuon ylipainon kirjaaminen tuleekin kyseeseen varmaan kun painoa on merkittävästi liikaa koska potilasta ei aina nähdä kasvotusten, mutta merkittävällä ylipainolla voi olla vaikutusta joihinkin toimenpiteisiin, niiden suunnitteluun yms. Kuten joku mainitsi esimerkkinä vaikka leikkauksen suunnittelun, silloin on hyvä olla merkintä, että tällä henkilöllä nämä ja nämä kohonneet riskit tulee ottaa huomioon.
Tuskinpa sitä kovin usein nälvinnän vuoksi kirjataan, että "hah, lihava" vaan syystä tai toisesta on hyvä olla merkintä mikäli paino vaikuttaa potilaan hoitoon.
Luulen, että jatkossa aletaan lääkekorvattavuuksia karsimaan jos potilas ei laihduta.
Esim diabeteslääkitys.
Joku jippo tuossa on. Ei se turhaan siellä ole.