Kuuluuko bipoon ettei itse ymmärrä toimivansa väärin
Onko täällä bipoja paikalla tai läheisiä?
Ihmettelen ettei ystäväni suostu ymmärtämään tekevänsä vääriä ratkaisuja vaan vauhdilla säheltää tuhoten ihmissuhteita.
Sitä pohdin, että onko tämä vain sairauden aiheuttamaa vai onko luonne tuollainen ettei välitä satuttavansa muita.
Pari kertaa on valehdellut ihan höpöjä ja tämäkin taitaa liittyä bipoon, vai kuinka?
Kommentit (86)
Mä ostin maniassa vanhan maatilan ja luulin jaksavani rempata sen samantien. No nyt mulla on kaksi omakotitaloo ja masentuneena en jaksa tehdä kummasakaan mitään. Et näin.
Tota joo. Sitähän se mania nimenomaan on. En tosiaan laittais luonteen piikkiin, etenkin jos muuten on käyttäytynyt asiallisesti. Siitähän se selviää.
T: Bibo + 10 muuta vertaistukiryhmästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtittomuus ja taipumus riippuvuuksiin on hoitamattomalle taudille tyypillistä.
Kun ihminen sitoutuu hoitoonsa, käy terapiassa, ottaa lääkkeensä, viettää säännöllistä elämää ja ennen kaikkea nukkuu tarpeeksi, hän voi toipua oireettomaksi. Muutenkin sairaus usein lievittyy keski-iässä. Itselläni on käynnissä remissio jo viidettä vuotta. Se vaatii kyllä kurinalaisuutta.
Ihmettelen väitteitänne, että omaisille ei kerrota. Minä pyysin useaan otteeseen omaisia lääkärille kuulemaan faktoja, eivät tulleet. Kannoin heille esitteitä ja kirjoja, eivät lukeneet.
Jotkut eivät kai kestä kuulla, että läheinen on vakavasti sairas. Joidenkin on kivempi ajatella, että tämä on vain laiska/huonokäytöksinen tms. Ja ehkä ne omat kielteiset ajatukset sitten hävettävät kestämättömästi.
On jännää, että jokin perinnöllinen sairaus tekee sinusta paarian.
Ja pahinta on, jos alat hiljalleen toipua: se on todiste siitä että teeskentelit koko taudin.
Minusta olisi tärkeää ainakin sukulaisten ottaa tosissaan läheisen sairastuminen, koska saattaa itsekin sairastua tai omata altistavan geenin. Minä aina ihmettelin kummalta puolelta alttiuteni bipoon tuli kunnes toinen vanhemmista sai skitsofrenian vanhemmalla iällä. Vieläpä se jota olin vähiten epäillyt. 38
Onko oikeasti, että bipo ja skitso kulkisi samoissa suvuissa?
Kummatkin kai lasketaan psykoosisairauksiksi (vaikka itselläni ei ole psykoosia ollutkaan) ja kummassakin on välittäjäaineiden kiihtymistä, niin ainakin itse arvelen että niissä täytyy olla jotain yhteistä. Ja sama alttius sitten sairastutti meidät eri tavalla. Tämä on tietenkin teoriaa, mutta itse olen järkeillyt asian näin. En tietenkään kiellä etteikö bipo alttiuteni ole kenties tullut toiselta vanhemmaltani sen sijaan. Se onkin sitten kuumottavampaa että on jo saanut bipon toiselta, mutta voi saada skitsofrenian vielä toiselta puolelta. 38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole pelkkä sairautensa, eikä persoonallisuus ole yksiselitteinen asia.
Bipolaarisuuttakin on eri tyyppejä. Joissain ei ole maniavaihetta ollenkaan, eikä kaikilla esiinny ikinä psykoosia. Oudot suuruusharhat ja ylilyönnit liittyvät lähinnä psykoottisuuteen.
Osa meistä on onnekkaita ja pystyy elämään hyvää elämää ja hoitamaan itsensä oireettomaksi.
Aiheesta on paljon tietoa netissä. On ikävä levittää mutua ja roskaa. Yleisin väärinkäsitys liittyy persoonallisuuden muutokseen; sitä ei tapahdu. Mieliala muuttuu, eli ihminen on välillä masentunut, välillä hilpeä. Tämä on tunne-elämän, ei älyn sairaus.
No tuo hilpeä on kyllä niin paha aliarviointi maniavaiheesta, että hohhoijaa. Suuruusharhoja ja ylilyöntejä kyllä löytyy, ilman psykoottisuuttakin. Tai minkä nyt laskee suuruusharhaksi tai ylilyönniksi, mutta olen viereltä seurannut miten kuvitelmat esim. omasta tulevaisuudesta tai uramahdollisuuksista paisuvat aina maniavaiheessa ylettömiksi (ja sen mukaisia totuuksia sitten lausutaan miettimättä missä seurassa ollaan) ja aallonpohjalla taas ei uskalleta suurinpiirtein töihin mennä, kun ei varmaan osaa mitään, tai ainakin kaikki luultavasti ajattelevat niin. Ei näihin mitään psykoottisuutta kuitenkaan liity.
Käytin sanaa hilpeä, koska en halunnut liioitellakaan.
Minulla on tyypin II tauti, johon ei liity manioita. Psykoosi taas voi liittyä (monien muiden tekijöiden ohella) mihin tahansa äärimmäiseen tunnetilaan, eli syvään depressioon tai maniaan.
Olen tutkinut ja selvittänyt tätä 15 vuotta. Luepa sinä edes ylempänä olevan linkin takainen info. Linkki ei näy ainakaan minulla kunnolla toimivan, mutta varmaan osaat kopioida sen hakuriville.
Tarkoitukseni ei ollut sanoa, ettei siihen voisi liittyä psykoosia, vaan että suuruuskuvitelmat eivät (kokemukseni mukaan) välttämättä vaadi psykoottisuutta. Rajanvetohan tässä on vaikeaa, mikä on helvetin hyvää itsetuntoa ja mikä taas menee liioittelun tahi harhan puolelle.
En löytänyt linkkiä?
Näistä vastauksista huomaa miten tätäkin sairautta väärin diagnosoidaan. Jotkut täällä itseään bipona pitävät sanovat johtuvan luonteesta. Ei todellakaan johdu, vaan ihan sairaudesta.
Vahvasti perinnöllinen sairaus. t: ykköstä sairastava ajoittainen kusipää.
Kuuluu sairauteen. Mun siskolla manian tietää olevan päällä siitä, kun kaikki on jonkun muun syy ja muut on ilkeitä ja yrittää estää häntä toteuttamasta ah niin nerokkaita suunnitelmia ja unelmia, kuten ottamasta hirveää lainaa ja perustamasta firmaa tai ostsmasta kolmea koiraa. Kun normaalius tai masennus iskee päälle pyytelee sitten anteeksi käytöstään ja tajuaa, että me oikeasti estettiin häntä tuhoamasta talouttaan, kun ei se niitä suunnitelmiaan jaksa pitää yllä kun mania on ohi
Vierailija kirjoitti:
Näistä vastauksista huomaa miten tätäkin sairautta väärin diagnosoidaan. Jotkut täällä itseään bipona pitävät sanovat johtuvan luonteesta. Ei todellakaan johdu, vaan ihan sairaudesta.
Vahvasti perinnöllinen sairaus. t: ykköstä sairastava ajoittainen kusipää.
Vai vaikuttaako, että on niin paljon erilaisia tyyppejä ja jokaisen elämäntilanne sekä oman elämän hallinta vaikuttaa myös.
Jos elämänkymppani aiheuttaa lisästressiä ei se ainakaan tee hyvää tai rahatilanne ahdistaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu sairauteen. Mun siskolla manian tietää olevan päällä siitä, kun kaikki on jonkun muun syy ja muut on ilkeitä ja yrittää estää häntä toteuttamasta ah niin nerokkaita suunnitelmia ja unelmia, kuten ottamasta hirveää lainaa ja perustamasta firmaa tai ostsmasta kolmea koiraa. Kun normaalius tai masennus iskee päälle pyytelee sitten anteeksi käytöstään ja tajuaa, että me oikeasti estettiin häntä tuhoamasta talouttaan, kun ei se niitä suunnitelmiaan jaksa pitää yllä kun mania on ohi
Tämä kuulostaa tutulle. Otetaan tatuointia, lemmikkiä ja suhteita täysin katastrofaalisiin tyyppeihin.
Erona ettei ymmärrä, että hänen parastaan lopulta tarkoitetaan, kun ei lähdetä mukaan vaan paheksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa tutulle. Otetaan tatuointia, lemmikkiä ja suhteita täysin katastrofaalisiin tyyppeihin.
Erona ettei ymmärrä, että hänen parastaan lopulta tarkoitetaan, kun ei lähdetä mukaan vaan paheksutaan.
Häh? Tarkoittaako tuo muka mielisairautta? Jos ei ole mitään muita oireita ja asiat hyvin, toimintakyky tasainen ja hyvä eikä päihteiden käyttöä? Mitä jos joku on vaan erilainen tai jännityshakuinen luonteeltaan, diagnosoidaanko hänet bipoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona ettei ymmärrä, että hänen parastaan lopulta tarkoitetaan, kun ei lähdetä mukaan vaan paheksutaan.Häh? Tarkoittaako tuo muka mielisairautta? Jos ei ole mitään muita oireita ja asiat hyvin, toimintakyky tasainen ja hyvä eikä päihteiden käyttöä? Mitä jos joku on vaan erilainen tai jännityshakuinen luonteeltaan, diagnosoidaanko hänet bipoksi?
Kyllä on osastojaksoja ja diagnoosi takana. Ennen sairastumista oli hyvin harkitseva ja tarkka tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona ettei ymmärrä, että hänen parastaan lopulta tarkoitetaan, kun ei lähdetä mukaan vaan paheksutaan.Häh? Tarkoittaako tuo muka mielisairautta? Jos ei ole mitään muita oireita ja asiat hyvin, toimintakyky tasainen ja hyvä eikä päihteiden käyttöä? Mitä jos joku on vaan erilainen tai jännityshakuinen luonteeltaan, diagnosoidaanko hänet bipoksi?
Kannattaisi sinunkin sivistää itseäsiasiatiedoilla ennen kuin lauot älyvapaita kommenttejasi. Tuo "häh?" aloitus tosin kertoo sinusta enemmän kuin kolme kirjainta.
Bipolaarinen tarkoittaa kirjaimellisesti kaksinapaista, eli tässä oireistossa psyyke heilahtelee kahden ääripään, manian ja masennuksen välillä.
Ulkopuolisista mania on lähinnä ärsyttävää, masennusvaihetta "ymmärretään" paremmin. Vaikka kukaan, joka ei ole itse kokenut näitä mielen tasapainon järkähdyksiäei voi tietää, miten bipo elämänsä oikeasti kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on osastojaksoja ja diagnoosi takana. Ennen sairastumista oli hyvin harkitseva ja tarkka tekemisistä.
Mutta mitä muita oireita tuollaisella ihmisellä sitten on? Kai se nyt muutenkin vaikuttaa elämään? Vai riittääkö diagnoosiin pelkkä läheisten mielestä liiallisten riskien otto?
Kävin vaan itseäni miettimään, tykkään tehdä ehkä muiden mielestä outoja päätöksiä, vaikka ne ovatkin tarkkaan harkittuja vaikkeivät sellaisilta muiden silmiin ehkä vaikuta. Luullaanko minunkaltaista ihmistä sitten bipoksi?! :D
Siis sori jos kuulostaa tyhmältä tämä kysely, mutta erosin vastikään ihanasta ja kiltisti miehestä, josta kuoriutui aika ajoin aivan eri ihminen... epäili itsellään masennusta, mutta kun meni niin ylös ja alas ja masennuskausi vaihtui sitten ihmeellisyyksiin..
kuulostaa oudolta, mutta hän siis saattoi tosissaan uskoa voivansa vielä aikuisiällä muusikoksi/huippu-urheilijaksi jne. kokeili sattumanvaraisesti eri lajeja ja aidosti näki itsensä tyyliin nyrkkeilyn MM-kehässä, osti kalliit tarvikkeet ja masentui sitten, lakkasi käymästä treeneistä ja jumahti kotiin. Jos hän näki telkkarista jonkun dokkarin Afrikasta, saattoi ryhtyä katselemaan heti matkoja. Käytti rahaa uskomattoman hövelisti ja masentui sitten rahapulassa.
Jos oltiin pubissa ja siellä oli menossa keikka, mies saattoi änkeä lavalle kitaransa kanssa yms. älytöntä.
Olin miehen mielenliikkeistä ihan pihalla, yhtenä hetkenä saattoi kokata vihellellen ja sitten maata sohvalla apaattisena ja tiuskia. Olin varma että sillä on toinen nainen tai joku narsistinen ph, mutta eivät nekään ihan selittäneet miehen toimia..
Kuuluuko bipoon epärealistiset haihattelut, lapselliset (?) haaveet tulevaisuudesta, suurudenhullut kyvyt jne. edellä kuvaamani, voiko olla kyseessä tämä ???
Selittäisi tosi paljon, koska en edelleenkään usko, että mies olisi paha tai tahallaan tekisi noin, näinhän hänet aika pitkään läheltä. Sulkeutui lopulta niin kuoreensa että ei kestänyt enää kysymyksiäni, ei päästänyt lähelle tai halunnut olla yhdessä. Kun erosimme, alkoi laitella meilejä kaipauksestaan ja vaikuttaa edelleen epästabiililta...
Miesystäväni ei lopulta enää ottanut minua takaisin, kun (hypo)manian aikana aina lähdin hakemaan uutta suhdetta. :(
Rakastan häntä edelleen. :'(
yksi pipo ihastui ja alkoi paskanjauhanta rukkasista joka äityi vakavaksi elämäni ja maineeni tuhoamisyritykseksi. pahinta että silmäätekevän omainen oli, ja kaikki tietysti uskoivat vaikka tiesivät olevan mielisairas, joo kiva. Nykyään jos kuulen jollain olevan pipon niin juoksen....
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni ei lopulta enää ottanut minua takaisin, kun (hypo)manian aikana aina lähdin hakemaan uutta suhdetta. :(
Rakastan häntä edelleen. :'(
Varmaankin nykyään syöt lääkkeesi.
Mun ex poikaystävä ei ainakaan ymmärtänyt ja oli täysin sairaudentunnoton. Tutulta kuulostaa nämä ketjun vastaukset. Hänen äitinsä oli kaksisuuntainen myös ja samanlainen. Neljä vuotta yritin kestää koska kyseessä on sairaus.
Mutta olen kyllä tullut siihen lopputulokseen, että pitää jo valmiiksi olla tietynlainen luonne johon bipo sitten iskee. Tavallaan, että bipo vaan kärjistää jo valmiiksi olevia piirteitä. Ovat niin kaikki samanlaisia, toisin kuin esimerkiksi masentuneita tai skitsofreenikkoja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä muita oireita tuollaisella ihmisellä sitten on? Kai se nyt muutenkin vaikuttaa elämään? Vai riittääkö diagnoosiin pelkkä läheisten mielestä liiallisten riskien otto?
Kävin vaan itseäni miettimään, tykkään tehdä ehkä muiden mielestä outoja päätöksiä, vaikka ne ovatkin tarkkaan harkittuja vaikkeivät sellaisilta muiden silmiin ehkä vaikuta. Luullaanko minunkaltaista ihmistä sitten bipoksi?! :D
No ei luulla. Ajattele se vaikka niin, että maniassa se bipo käy vähän niinkuin pikakelauksella. Puhuu nopeasti, ei nuku, uusia ajatuksia ja suunnitelmia syntyy niin ettei muut pysy perässä. Aika montaa kohtaa pitää täyttyä, että diagnoosiin asti päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex poikaystävä ei ainakaan ymmärtänyt ja oli täysin sairaudentunnoton. Tutulta kuulostaa nämä ketjun vastaukset. Hänen äitinsä oli kaksisuuntainen myös ja samanlainen. Neljä vuotta yritin kestää koska kyseessä on sairaus.
Mutta olen kyllä tullut siihen lopputulokseen, että pitää jo valmiiksi olla tietynlainen luonne johon bipo sitten iskee. Tavallaan, että bipo vaan kärjistää jo valmiiksi olevia piirteitä. Ovat niin kaikki samanlaisia, toisin kuin esimerkiksi masentuneita tai skitsofreenikkoja on erilaisia.
No höpö höpö. Jos sun otanta on poikaystävä ja äiti, niin mietis uudestaan. On niin moneen junaan bipoja kuin on persooniakin. Toki oireet on samankaltaisia, mutta niinhän ne on sun muissakin esimerkeissä. Masentuneet tapaa olla aloitekyvyttömiä ja skitsofreenikot harhaisia, esimerkiksi.
Onko oikeasti, että bipo ja skitso kulkisi samoissa suvuissa?