Teini lainaa tavaroitani kavereilleen
Olenko pikkumainen, kun suutun siitä, että teinini lainaa multa kysymättä mun tavaroitani kavereilleen? Olen hankkinut itselleni aikuisena laadukkaita vaatteita, laukkuja, urheiluvarusteita jne. ja ajatellut, että ne kestävät useita vuosia hyvin pidettynä. Teini on jonkin sortin sosialisti ja on sitä mieltä, että kaikki on yhteistä. Jos joku kaverinsa lähtee vaikka reissuun ja tarvitsee makuupussia tai rinkkaa tai vaellusvaatteita, niin on antanut mun tavaroitani lainaan. Osa tavaroista on ollut kuukausitolkulla lainassa ja vasta monien kovistelujen jälkeen olen saanut ne takaisin. Olen hajuherkkä ja vihaan sitä, että johonkin Goretex-vaatteeseen jumahtaa jonkin homeisen mökin haju. Onko muilla tällaista?
Kommentit (81)
Toisen tavaroita ei lainata ilman lupaa. Tämä sääntö pätee selvästi sinulla vaikka teini olisi kuinka eri mieltä.
Inhottavaa jos kotona ei voi pitää tavaroita järkevissä paikoissa, mutta eipä tässä kai muuta keinoa ole kuin laittaa lukkojen taakse. Jos löytyy vaatehuone, niin tavarat sinne ja ovi lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Teini perustelee tarpeella. Että enhän mä tarvitse tai käytä joka päivä mun kaikkia vaatteita tai tavaroita. Onhan se tietysti ekologista, että kaikki ei osta kaikkea omaksi. Mua vaan suututtaa se, että olen joutunut tähän vastoin tahtoani ja lainaajat ovat keskenkasvuisia, eivätkä mitenkään siistejä verrattuna keski-ikäiseen mammaan...
Taidat olla liian kiltti äiti... itse kiljuisin kitapurjeet punaisena...
Yrittääkö teinisi ostaa kavereiden suosiota lainaamalle heille vaatteitasi?
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla itsekäs? Ajattele ympäristöä, ei sinun tarvitse kaikkea omistaa ja omia.
Omimista on lähinnä se, että viet muiden tavaroita... tai siis varastamista. Kaupasta voit ostaa mitä haluat, jos et voi niin säästä.
Olen yrittänyt patistaa teiniä töihin, mutta kiristää sillä, että sitten ei jaksa käydä lukiota. Joudun maksamaan kuukausirahaa bussilippuja, välipaloja yms. varten.
Nyt rajoja pennulle! Ei mitään lässytystä. Sä oot lapsesi tossun alla. Joka kerta, kun sulta lähtee vaate, niin lähtee myös teiniltäkin. Kun ei järkipuhe auta, niin sitten otetaan teot käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö teinisi ostaa kavereiden suosiota lainaamalle heille vaatteitasi?
Jostain tällaisesta saattaisi olla kyse. Ei ehkä uskalla sanoa voimakastahtoisille kavereilleen "ei", mulle sitten uskaltaa..
Vierailija kirjoitti:
Entisen miesystäväni 2-kymppinen tytär lainaili itselleen omin luvin mm. meikkejäni ja vaatteitani. Mies oli sitä mieltä, että heidän talossaan on kaikki yhteistä. Miksiköhän hänestä tuli entinen.
Kamala äijä ollut sulla. Onneksi hankkiuduit kaksikosta eroon.
Sanot vain, että tämä loppuu nyt, yksikään tavara ei enää katoa ja lainatut on palautettava heti huomenna ja piste. Et keskustele, et riitele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen miesystäväni 2-kymppinen tytär lainaili itselleen omin luvin mm. meikkejäni ja vaatteitani. Mies oli sitä mieltä, että heidän talossaan on kaikki yhteistä. Miksiköhän hänestä tuli entinen.
Kamala äijä ollut sulla. Onneksi hankkiuduit kaksikosta eroon.
Tää ei ollut edes pahimmasta päästä siitä, mitä aikaa myöten ilmeni.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla itsekäs? Ajattele ympäristöä, ei sinun tarvitse kaikkea omistaa ja omia.
Kai sä lainaat kämppääsi ja alushousuja myöten tavarasi muille, lainaa kaikki rajasi myös. Muussa tapauksessa ole hiljaa.
Ostaako teini kavereita sun tavaroilla, kun ei kunnioita sinua lainkaan?
Voit myydä teinisi puhelimen ja ottaa siitä rahat. Nokian halollakin saa puhelut ja tekstarit hoidettua. Vedät kirppiksen pystyyn hänen tavaroistaan, jos jotain katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt patistaa teiniä töihin, mutta kiristää sillä, että sitten ei jaksa käydä lukiota. Joudun maksamaan kuukausirahaa bussilippuja, välipaloja yms. varten.
Älä ole lammas. Sano että seuraava osoite on lastenkoti. Et maksa välipaloja tms moiselle varkaalle.Se jos ei käy lukiota on hänen oma vahinkonsa ei sinun joten ilmoita ettei sinua kiristetä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako teini kavereita sun tavaroilla, kun ei kunnioita sinua lainkaan?
En nyt sanoisi, että "ostaa" kavereita, mutta haluaa miellyttää kavereitaan. Ihmettelen myös sitä, että kaverit niin röyhkeästi pyytävät tavaraa lainaan. Mun mielestäni esim. laskettelumonot (varsinkin omaan jalkaan lämpömuokatut) ja makuupussit ovat henkilökohtaisia tavaroita, enkä kehtaisi sellaisia edes pyytää lainaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole lammas. Sano että seuraava osoite on lastenkoti. Et maksa välipaloja tms moiselle varkaalle.Se jos ei käy lukiota on hänen oma vahinkonsa ei sinun joten ilmoita ettei sinua kiristetä.
Sitäkin on koitettu, mutta mua nolottaa sitten se, että käy kavereiden jääkaapilla syömässä tai on velkaa kavereilleen..
Jos teini ei pysty noudattamaan kodin sääntöjä ja kunnioittamaan muiden rajoja, tarvitsette lastensuojelun apua. Olkoon mitä miellyttämisen halua tahansa, noin ei voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin on koitettu, mutta mua nolottaa sitten se, että käy kavereiden jääkaapilla syömässä tai on velkaa kavereilleen..
Kuitatkoon sillä tavaravuokria
Jos teini jatkaa lainailua (siis oikeasti varastamista) vaikka on kielletty, niin sitten alat ottaa hänen tavaroitaan pantiksi. Eihän teinikään käytä koko ajan kaikkia vatteitaan ja muita tavaroita.