Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini lainaa tavaroitani kavereilleen

Vierailija
13.01.2019 |

Olenko pikkumainen, kun suutun siitä, että teinini lainaa multa kysymättä mun tavaroitani kavereilleen? Olen hankkinut itselleni aikuisena laadukkaita vaatteita, laukkuja, urheiluvarusteita jne. ja ajatellut, että ne kestävät useita vuosia hyvin pidettynä. Teini on jonkin sortin sosialisti ja on sitä mieltä, että kaikki on yhteistä. Jos joku kaverinsa lähtee vaikka reissuun ja tarvitsee makuupussia tai rinkkaa tai vaellusvaatteita, niin on antanut mun tavaroitani lainaan. Osa tavaroista on ollut kuukausitolkulla lainassa ja vasta monien kovistelujen jälkeen olen saanut ne takaisin. Olen hajuherkkä ja vihaan sitä, että johonkin Goretex-vaatteeseen jumahtaa jonkin homeisen mökin haju. Onko muilla tällaista?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella oudolta. Olen itse superpehmeästi kasvatettu, mutta ihmettelen silti, että miten sä hyväksyit jonkun halpis H&M-neuleen korvaukseksi 80€ neuleestasi? Eikö sulla ole yhtään halua pitää puoliasi?

Ylipäätään näyttäisin hänelle vaikka sitten Suomen laista jotain varkauden määritelmää ja selventäisin, että hän voi lainailla kavereilleen itse ansaitsemillaan rahoilla hommattuja asioita, koska niihin hänellä on päätösvalta.

Jos teini ei ymmärrä puhetta vieläkään, niin sitten lähdet nöyryytystaktiikkaan. Soitat niiden kavereiden vanhemmille, joille tavaraa on lainattu ja selität ystävällisesti, että Marja-Petteri on nyt rikkonut sääntöä siitä, että tavaroita ei enää lainailla, ja voisiko tavarat palauttaa hetimmiten. Tämä tod näk saa teinin vajoamaan maan alle, kun kaveritkin joutuvat ns pulaan omien vanhempiensa kanssa tuosta kuviosta.

No kun mä olen ymmärtänyt teinin puheista, että olen ainoa nipo vanhempi. "Tavaraahan se vain on"...

Vähän luulen, että soittokierros muiden vanhemmille tuottaisi toisenlaisia näkemyksiä.

Muiden vanhemmat antavat kuulemma lainaan paljon isompia juttuja kuten kesämökin bileitä varten tai auton lainaan viikonlopuksi.

"No kun kaikki muutkin." Ja sitten kun selvitellään, niin ei kukaan muukaan. Mielestäni, vaikka auto ja kesämökki on isompia juttuja kuin laskettelumonot tai makuupussi, niin niiden lainaaminen on ihan eri juttu. Kesämökki ei jää lojumaan kaverin kotiin tai kulkeudu sieltä jonkun muun kaverin kotiin.

Vierailija
62/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä suostut ja olet päästänyt tilanteen tuohon? Teillä on rajojen ja toisten kunnioituksen kanssa ongelmia. Tuo on jo hyvin lähellä varastamista. Ilmoitat selkeästi, että tavaroiden lainailu luvatta loppuu tällä sekunnilla. Jos ei mene perille, sanktioit niin, että se menee perille. Teini itse vastaamaan omilla rahoillaan/työllään/tavaroillaan vahingot. Älä ole tossu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei kunnioita mitään toisen ihmisen rajoja, on narsisti. Ja sinä et puolestasi osaa selvästikään asettaa mitään rajoja itsesi suhteen saati lapsesi käytökselle ja toiminnalle. Meillä ei tulisi kuuloonkaan tuollainen eikä lapsille edes mieleen. Meillä perheen pomon ja kasvattajan valtikka on vanhemmilla, eikä lapsilla. Ja itsestään selvyytenä kaikkien perheenjäsenten kunnioitus toisiamme ja toisen omaisuutta kohtaan.

Vierailija
64/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kiellä lainaamasta enää mitään. Sinun tai omia. Omalla palkalla ostamiaan saa lainata.

2. Vaadi lainatut tavarasi takaisin entisessä kunnossaan. Jos et saa, yhteys lainaajan vanhempiin.

3. Selvyyden vuoksi lähetä lainaajille whatsapp-viesti em säännöistä. Lainat loppuvat nyt ja eräpäivä on huomenna.

Vierailija
65/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teini ei pysty noudattamaan kodin sääntöjä ja kunnioittamaan muiden rajoja, tarvitsette lastensuojelun apua. Olkoon mitä miellyttämisen halua tahansa, noin ei voi jatkua.

No noin pahana en näe vielä tilannetta. Kyse ei mielestäni ole varastamisesta, vaan siitä, että teini ei hahmota sitä, että joku ei oikeasti tykkää siitä, että tavaroita lainataan ilman lupaa (varsinkin kodin ulkopuolelle)

Kyllä lukioikäisen pitää jo ymmärtää ja hyväksyä se, että tavaroiden lainaamiseen ei ole lupaa. Jos lainailua tapahtuu toistuvasti kielloista huolimatta, kyse ei ole siitä ettei teini hahmottaisi, vaan siitä että teini ei piittaa.

Nimenomaan. Aikuisen tasollahan on jo ainakin lainausasiassa. Varasteleeko kaupoista, jos ei voi olla ilman tavaroita, joita mielii? Ja kaverit on outoja, muita kuppaavaa peeaasakkia.

Vierailija
66/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt patistaa teiniä töihin, mutta kiristää sillä, että sitten ei jaksa käydä lukiota. Joudun maksamaan kuukausirahaa bussilippuja, välipaloja yms. varten.

Älä ole lammas. Sano että seuraava osoite on lastenkoti. Et maksa välipaloja tms moiselle varkaalle.Se jos ei  käy  lukiota on hänen oma vahinkonsa ei sinun joten ilmoita ettei  sinua kiristetä.

Sitäkin on koitettu, mutta mua nolottaa sitten se, että käy kavereiden jääkaapilla syömässä tai on velkaa kavereilleen..

Ei se ole sun syy nolostua.Suosittelisin kuitenkin teinin lähettämistä psykologille. Tee siitä lasu.Saatte helpommin ammattiapua teinin rajattomuuteen.

Vierailija
67/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teini ei pysty noudattamaan kodin sääntöjä ja kunnioittamaan muiden rajoja, tarvitsette lastensuojelun apua. Olkoon mitä miellyttämisen halua tahansa, noin ei voi jatkua.

No noin pahana en näe vielä tilannetta. Kyse ei mielestäni ole varastamisesta, vaan siitä, että teini ei hahmota sitä, että joku ei oikeasti tykkää siitä, että tavaroita lainataan ilman lupaa (varsinkin kodin ulkopuolelle)

Kuule tilanne on paha jos teinille on sanottu ettei homma ole ok ja SILTI hän toimintaansa jatkaa, koska sillloin toiminta on tietoisesti vastoin kotona sanottua.Lopeta itsellesi valehtelu.

Vierailija
68/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edelleen hämmentynyt, että kukaan ei tunnista tällaista tavarakommunismia lähipiirissään. Jossain maissa tällainen on kai tyypillistä, että kaikki jaetaan perheen ja ystävien kesken, mutta nyt on kyse ihan suomalaisista.

Koita nyt tajuta ettei tuo ole normaalia käytöstä.

Vierailija
69/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella oudolta. Olen itse superpehmeästi kasvatettu, mutta ihmettelen silti, että miten sä hyväksyit jonkun halpis H&M-neuleen korvaukseksi 80€ neuleestasi? Eikö sulla ole yhtään halua pitää puoliasi?

Ylipäätään näyttäisin hänelle vaikka sitten Suomen laista jotain varkauden määritelmää ja selventäisin, että hän voi lainailla kavereilleen itse ansaitsemillaan rahoilla hommattuja asioita, koska niihin hänellä on päätösvalta.

Jos teini ei ymmärrä puhetta vieläkään, niin sitten lähdet nöyryytystaktiikkaan. Soitat niiden kavereiden vanhemmille, joille tavaraa on lainattu ja selität ystävällisesti, että Marja-Petteri on nyt rikkonut sääntöä siitä, että tavaroita ei enää lainailla, ja voisiko tavarat palauttaa hetimmiten. Tämä tod näk saa teinin vajoamaan maan alle, kun kaveritkin joutuvat ns pulaan omien vanhempiensa kanssa tuosta kuviosta.

No kun mä olen ymmärtänyt teinin puheista, että olen ainoa nipo vanhempi. "Tavaraahan se vain on"...

Olet lammas. Teinisi varastaa sulta ja muilta ja valehtelee sulle ja sä uskot.

Vierailija
70/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko selkeästi kieltänyt teiniä lainaamasta sinun tavaroitasi muille? Jos olet, miksi teini ei noudata kieltoa? Minua huolestuttaisi, pystyykö lapsi ymmärtämään muutenkaan omistusoikeutta, onko esimerkiksi mahdollista että hän jossain vaiheessa "lainaisi" ihan tuntemattomienkin tavaroita ilman lupaa.

Varastamaan teini ei kyllä pystyisi. Omaa korkean moraaliin ja siihen kai sitten kuuluu tuo jakaminen muille. Mä olen kai sitten vain väline hänen oman moraalinsa toteuttamiseen.

Kuule, teinisi on varas. Korkeamoraalinen hlö EI vie toisten omaisuutta ilman lupaa kuten lapsesi tekee.Mene jo muualle trollaamasta.

Vierailija
71/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis vaihdellaan ja hukataan sinun kalliita vaatteitasi johonkin HM rätteihin... innokkaimpia lainaajia ovat sellaiset joilla ei ole itsellä varaa vaatteisiin. Vanhemmat ilmeisesti vain iloisia, kun lapsella on kiboja vaatteita lainassa.

Vierailija
72/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käyttää peräsuolessa kaikki tavarat, joita ei halua lainata. Kukaan ei varmasti halua käyttää mitään perseessä käynyttä makuupussia tai laukkua.

Hei mitä sä oot vetäny? Mulle samaa!

Vierailija
73/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi olla noin pahasti oman lapsensa tossun alla :D

Vierailija
74/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teini-ikäisen vanhempi menee vielä tuohon "mutta kun kaveritkin saa" lankaan?! Lol 😂! Ap ole lapsellesi vanhempi, älä yritä olla kiva kaveri.

Vierailija
75/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä kasvatuksessa mennä jotain pieleen ja pahasti ellei normaali puhe mene teinillä jakeluun. Tai teinillä jokin aivovamma jos on noin yksinkertainen.

Vierailija
76/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma pikkusiskon kanssa. Lainaili mun vaatteita kavereilleen ja palautti likaisina kaappiin. Harrasti kavereidensa kanssa vaihtokauppaa/lainailua. Sain asian loppumaan vasta vanhempien avulla. Sisko jäi myöhemmin kiinni useamman kerran varastelusta. On ollut koko ikänsä katkera kun hänellä on vähemmän kuin muilla. Ei ole oppinut usean lapsen äitinäkään järkevää rahankäyttöä ja on edelleen sen sortin "sosialisti" ettei kukaan suvusta lainaa sille enää mitään. Voi tarjota rahalainasta lyhennyksenä vanhoja vaatteita tai anopilta saatua hilloa. Kaikki ihmetellään miksi siitä tuli niin erilainen kuin meistä muista.

Vierailija
77/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot teinille selkokielellä, että sinä päätät omista tavaroistasi. Teini voi antaa lainaan vain niitä tavaroita, jotka itse omistaa.

Hyvätuloisuus ei luo mitään moraalista velvoitetta jakaa omaisuuttaan. Hyvätuloinen maksaa veronsa ja on sitä kautta huolehtinut velvoitteistaan yhteiskuntaa kohtaan.

Vierailija
78/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei lapsesi toiminnassa ole mitään jaloa. Törkeää tuollainen lähinnä on. On ok kysyä, ilman lupaa ottaminen ja lainaaminen ei todellakaan ole. Miten olet voinut edes sallia tuollaisen jatkuvan.

Vierailija
79/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanot, että lapsi ei voisi millään varastaa, kun ilman lupaasi tavaroidesi ottaminen on varastamista?

Ja ei nyt jumankekka ne toisetkaan vanhemmat olisi ok sen kanssa, jos niiden lapsi vaan ilmoittaisi niille, milloin aikoo käyttää autoa tai kesämökkiä, saati jos lainaisivat sitä vanhempien autoa lupaa kysymättä jollekin kaverilleen.

Joku ehdotti lapsen laittoa psykologille, mä taas suosittelen että SINÄ keskustelet tästä "lainailusta" ja omasta jokseenkin avuttomasta suhtautumisestasi siihen jonkun kasvatukseen ja nuoriin erikoistuneen alan ammattilaisen kanssa. Ei ihme että teini on hukassa, kun sussa ei herää ollenkaan normaalia tarvetta vetää rajoja vaikka ylitsesi kävellään :/

Vierailija
80/81 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tiukka puhuttelu tytölle. Toisten ihmisten tavaroita ei oteta ilman lupaa, ei edes lainaan. Ihan samalla tavalla kuin tyttösi ei voi mennä ottamaan kaupan hyllyltä tavaraa lainatakseen sitä kaverille, hän ei voi myöskään ottaa sinun tavaroitasi.

--------

Jos touhu ei lopu niin lahjoita teinin kuukausiraha Hope ry:lle. Jos teini valittaa, niin sano, että vähävaraiset perheet tarvitsevat kuukausirahaasi enemmän kuin sinä joten älä ole itsekäs vaan kävele kouluun ja ota välipalat kotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi