Jos nyt menettäisit vakituisen työpaikkasi, luuletko saavasi helposti uutta työtä?
Minä en. +50 v nainen kunta-alalla. Uudelleenkoulutus ei kannattaisi, kun nuorempia tulee kovaa perästä ja ulkonäkö ei ole häävi. Sijaisuuksia toki saattaisin saada.
Kommentit (30)
Saisin uuden työn kyllä, mutta en todellakaan samalla palkalla. Olen kaksi kertaa hakemuset lähettänyt pariin eri firmaan ja pääsin duunihaastatteluun. Molemmissa paikoissa se päätty palkkatoiveeseen. Mikään muu ei ollut este heille. Työ olisi ollut lähes 95% samanlaista. Ainakin tiedän valmiiksi mitä tulee käymään jos potkut tulee jostain syystä.
En varmaankaan enää työllistyisi. 59-vuotias ja nuoremmat olisivat etusijalla.
Nyt olen vakkarihommissa, mutta jos lähtisin tästä paikassa edessä on kyllä x^2 määräaikaisuuksia ennen kuin löytyy taas vakkaripaikka.
Vaikka olenkin osaaja ja hyvä työssäni, epäilen. Olen yli viisikymppinen myös ja ne työt, mitä teen, ovat kuolemassa pois. Olen piirtäjä ja nykyään suunnittelijat piirtävät itse enimmäkseen. Olen myös insinööri, mutta en ole tehnyt sen alan työtä kuin avustavissa tehtävissä, lisäksi koulutukseni on eri suuntautuminen kuin millä olen töissä, joten vaikea varmaan on töitä saada. Olen asennoitunut niin, että perustan oman ja olen alkanut myös valmistautua siihen lisäämällä osaamistani omaehtoisen koulutuksen kautta. Minulla on myös kaupallisen alan koulutus, mutta sille alalle on ihan liikaa tunkua.
Vierailija kirjoitti:
No aikamoinen syy saa olla, että menettäisin päätyöni. Koko ajan on vastaavaa työtä auki samassa puljussa :D. Kuseenhan nuo joutuisi jos paikkani menisi hakuun.
Toisen vakipaikan jos menettäisin, tuskin saisin toista työtä enää. Ikää 26.
Eikö työpaikkasi voi mennä konkurssiin tai muuten vain lakkauttaa? Suuretkin yritykset kun ovat lakkauttaneet tai menneet konkurssiin.
Työskentelen talousalalla asiantuntijana. Uskon, että saisin helposti uuden paikan. Monipuolinen kokemus, palkanlaskennasta tilinpäätöksiin ja veroneuvontaan, laskutuskin onnistuu ja vaikka esityslistojen vääntö, joskin se on tylsää..
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että en saisi. Ja olen vasta nelikymppinen mies pääkaupungista.
Ei ainakaan helposti ja nopeasti tuskin. Nykyinen työnantaja ottaa koko ajan uusia, mutta jos lopettaisi ja laittaisi kaikki pihalle, niin markkina olisi tukossa vuosiksi.
Viimeksi meni puoli vuotta työttömänä ennenkuin tärppäsi, pelkästään yksi rekrykierros saattaa kestää yhdessä yrityksessä pari kuukautta, helposti.
En saisi. 40+, asiantuntijatyö julkisella, kaksi ylempää kk-tutkintoa ja 20 vuotta työkokemusta. Koko ajan haen nytkin uutta samantasoista työtä, haastatteluun pääsen useimmiten, mutta siihen se jää. Hakenut olen ympäri Suomen, voisin muuttaa työn perässä. Eli ei tilanne tästä ainakaan paranisi.
En enkä edes halua. Pärjään muutenkin ja iso perintö jossain vaiheessa tulossa nykyisten säästöjen päälle.