Miten laihduttaa kun ei ole mahdollista tehdä elämäntaparemonttia?
Eli miten oot onnistunut laihduttamaan, kun kaikki on valmiiks jo ihan ok? Oon 175cm pitkä ja 75kg ja tarpeellista ois pudottaa 5-10kg (oon huono arvioimaan painoja).
Syön neljä kertaa päivässä (aamupala, lounas, välipala, illallinen) hyvin normaalisti lautasmallin mukaan. Herkkuja menee satunnaisesti 0-2 krt/vko tarkoittaen vaikka pullaa tai suklaapatukkaa.
Käyn salilla 3krt/vko, ratsastan kerran viikkoon ja ulkoilen päivittäin koiran kanssa. Lisäks muuta liikuntaa kuten sulista tai uintia satunnaisesti. Lisäksi työni on sellaista, että olen jaloillani, mutta en tee mitään raskasta.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
siis mitä tarkoittaa "ei mahdollista tehdä elämäntaparemonttia"? :D :D. Jokainen voi halutessaan katsoa mitä syö, harrastaa liikuntaa vaikka kotona, jos ei ole mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle ja mennä aiemmin nukkumaan. Ravinto, liikunta, lepo. Elämäntaparemontin peruspalikat. Miksi näihin ei voi vaikuttaa??
Luetteks te ollenkaan noita alotuksia ja vastauksia? Elämäntaparemontilla yleensä tarkotetaan just sitä, että liikkumaton mäkkärin asiakas alkaa harrastaa liikuntaa ja syömään suositusten mukaan. Ap liikkuu monta kertaa viikossa ja syö oikein ja nyt kyselee apuja painonpudotukseen, kun peruspalikat on kunnossa eli ei tarvii tai ees voi tehdä elämäntapamuutosta ku ne elämäntavat on jo jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ei ole mahdollista jostain syystä tehdä jotain syömisilleen, niin kannattaa kirjoittaa joulupukille, Doctor Nowlle ja läskikeijulle. Taikatemput ja sellainen veistävät läskit irti itsestän eikä tarvi tehdä mitään. Tai sitten ei.
Ootpas hauskasti tahallaan ymmärtänyt väärin. Mun elintavat on sellaiset, että todella huonosti elävä tekee elämäntapamuutoksen ja alkaa syödä ja liikkua kuin minä eli laihtuu. Mä en voi tehdä tällästä elämäntapamuutosta, vaan pitää keksiä jotain pienempiä viilauksen kohteita. Ymmärtäkö?
ApKyllä sä voit ruokasi sisältöä muuttaa, vai onko ne niin kiveen kirjoitettu, ettei onnistu?
No mitäs muutoksia suosittelet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on salitreenisi? Millä jaolla teet?
Veto (Selkä, hauis, vatsat)
Työntö (Rinta, olkapää, ojentajat)
JalatTeen yleensä 3kk samaa ohjelmaa ja sitten vaihdan liikkeitä tai tiputan/nostan toistoja ja sarjoja.
Ap
Jos pystyt käymään ei-peräkkäisinä päivinä, kokeilepa vaihtaa niin, että teet koko kropan 3x viikossa. Jos paino pysyy nyt samana, syöt saman verran kuin kulutat ja treeniä muokkaamalla saat kulutuksen hieman isommaksi, jolloin rasvaa lähtee hiljalleen sulamaan. Älä koske ruokavalioon olettaen, että saat tarpeeksi proteiinia ja rasvaa
Yleisesti ottaen PPL toimii paremmin tiheämmällä frekvenssillä eli tuo on suboptimaalinen muutenkin
Viimeinen kappale alkoi omaan korvaani kuulostamaan bullsh*it bingolta.
Yleisesti ottaen väestö saa riittävästi proteiineja ja rasvaa, laadussa on yleensä välillä viilausta.
Omalle kropalle salitreeni ei auttanut. Sen sijaan hiihto- ja juoksuharjoittelu auttoivat-intervallitreeneistä pitkäkestoisiin palauttaviin treeneihin.
Oleellisin oli selkeästi kuitenkin ruokavalio, unohtamatta riittävää unta ja palautumista.
Voisitko vielä perustella miksi väittämäni on mielestäsi BS? Riittävä ja optimaalinen proteiinin saanti ovat eri asioita. Ihan totta, että väestö saa riittävästi proteiinia eli vältytään puutoksen aiheuttamilta sairauksilta. Kuitenkin ap:lla on lisätoive eli pudotetun massan olisi syytä olla suurimmaksi osaksi rasvaa, jolloin proteiinin saannilla on iso merkitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mitä tarkoittaa "ei mahdollista tehdä elämäntaparemonttia"? :D :D. Jokainen voi halutessaan katsoa mitä syö, harrastaa liikuntaa vaikka kotona, jos ei ole mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle ja mennä aiemmin nukkumaan. Ravinto, liikunta, lepo. Elämäntaparemontin peruspalikat. Miksi näihin ei voi vaikuttaa??
Luetteks te ollenkaan noita alotuksia ja vastauksia? Elämäntaparemontilla yleensä tarkotetaan just sitä, että liikkumaton mäkkärin asiakas alkaa harrastaa liikuntaa ja syömään suositusten mukaan. Ap liikkuu monta kertaa viikossa ja syö oikein ja nyt kyselee apuja painonpudotukseen, kun peruspalikat on kunnossa eli ei tarvii tai ees voi tehdä elämäntapamuutosta ku ne elämäntavat on jo jees.
Syömisissä se vika on, jos paino ei putoa ja ap:lla on mahdollisuus ihan itse muuttaa ruokiensa sisältöä. Suositusruoka ei muuten ole mikään autuaaksi tekevä ainoa tapa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ei ole mahdollista jostain syystä tehdä jotain syömisilleen, niin kannattaa kirjoittaa joulupukille, Doctor Nowlle ja läskikeijulle. Taikatemput ja sellainen veistävät läskit irti itsestän eikä tarvi tehdä mitään. Tai sitten ei.
Ootpas hauskasti tahallaan ymmärtänyt väärin. Mun elintavat on sellaiset, että todella huonosti elävä tekee elämäntapamuutoksen ja alkaa syödä ja liikkua kuin minä eli laihtuu. Mä en voi tehdä tällästä elämäntapamuutosta, vaan pitää keksiä jotain pienempiä viilauksen kohteita. Ymmärtäkö?
ApKyllä sä voit ruokasi sisältöä muuttaa, vai onko ne niin kiveen kirjoitettu, ettei onnistu?
Eihän se oo mikään elämäntapa muutos jos lautaselta vaihtaa yhen lihapullan tomaattiin xDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs muutoksia suosittelet?
Ap
Suosittelen kokeilemaan itse, minkälainen syöminen tehoaa juuri sinulle. Ihmiset on kuitenkin yksilöitä, joten vaikea ulkopuolisen on tietää sinulle sopivaa ruokaa.
No kun ei pysty muuttamaan tottumuksia, muut pakottaa sipsit ja karkit suuhun ja liian paljon ruokaa . Ei voi ei .ei oo mun syy.
Kuulostaa tosiaan hyvältä jo nyt, herkutteluakaan ei ole liikaa. Jos olisin samassa tilanteessa, hankkisin joko jonkun ammattilaisen tai kännykkäsovelluksen avuksi ja ryhtyisin pitämään ruokapäiväkirjaa. Jos olet huono arvioimaan määriä (kuten suurin osa on) kannattaa hankkia keittiövaaka avuksi. Keittiövaaka voi kuulostaa ärsyttävältä, mutta se on loppujen lopuksi pieni vempele, joka ei maksa paljoa ja josta on kuitenkin suuri apu. Ammattilainen/jokin hyvä sovellus osaa laskea sinun elämäntapaasi sopivan kalorimäärän ja auttaa tarkkailemaan saatko hiilareita/proteiinia/rasvaa sopivassa suhteessa. Kun olet saanut painoa pudotettua ja ylläpidettyä jonkin aikaa, alkaa tuo viilattu syömistapa jo tulla automaattisesti etkä enää tarvitse puntaria ja päivyriä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosiaan hyvältä jo nyt, herkutteluakaan ei ole liikaa. Jos olisin samassa tilanteessa, hankkisin joko jonkun ammattilaisen tai kännykkäsovelluksen avuksi ja ryhtyisin pitämään ruokapäiväkirjaa. Jos olet huono arvioimaan määriä (kuten suurin osa on) kannattaa hankkia keittiövaaka avuksi. Keittiövaaka voi kuulostaa ärsyttävältä, mutta se on loppujen lopuksi pieni vempele, joka ei maksa paljoa ja josta on kuitenkin suuri apu. Ammattilainen/jokin hyvä sovellus osaa laskea sinun elämäntapaasi sopivan kalorimäärän ja auttaa tarkkailemaan saatko hiilareita/proteiinia/rasvaa sopivassa suhteessa. Kun olet saanut painoa pudotettua ja ylläpidettyä jonkin aikaa, alkaa tuo viilattu syömistapa jo tulla automaattisesti etkä enää tarvitse puntaria ja päivyriä.
Onko sovellussuosituksia? Oon jotenki aina ajatellu, että puntarit ja laskemiset on vaan fitnes-ihmisille, mutta ehkäpä se on tuohon opetteluvaiheeseen hyvä. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sovellussuosituksia? Oon jotenki aina ajatellu, että puntarit ja laskemiset on vaan fitnes-ihmisille, mutta ehkäpä se on tuohon opetteluvaiheeseen hyvä. Kiitos!
Ap
Fatsecret toimii mulla.
Kalorien polttoon hyviä lajeja jo mainitut juoksu ja kunnon hikijumppa. Lisäksi mm uinti, jos se on oikeasti reipasta menoa ja reilun aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... no mistä nämä ap:n ruuat koostuvat?
Aamupala:
Puuroa, raejuustoa, mustikoita, kahvi maidolla
TAI
Smoothie (1/2 banaani, 1/2 avokado, mustikoita, heraproteiinia), kahvi maidollaLounas:
Edellisen päivän päivällisjämiä lautasmallin mukaan.Välipala:
hedelmä, muutama pähkinä, leipäpala juustolla ja kasviksilla, kahvi maidolla.Illallinen:
Lautasmallin mukaisesti kasviksia/salaattia, kanaa/kalaa, riisiä/pastaa/perunaa tmsAamuisin ja välipalalla syön yleensä samaa, koska en jaksa ajatela. Lounaaksi ja päivälliseksi on vaihtelevasti tavallista ruokaa niin kuin varmaan joka perheessä. Ollaan laiskoja kokkeja, joten ruoka on aika yksinkertaista.
Tuossa suomalaisessa lautasmallissa on liikaa hiilihydraatteja (aina niitä turhia perunoita) ja liian vähän rasvaa eli voita ja oliiviöljyä. Myös proteiinia saisi olla hieman enemmän. Rasva ja proteiini pitävät hyvin kylläisenä ja ei tarvitse syödä jatkuvasti niitä kuuluisia välipaloja. Minä pysyn hoikkana ja lihaksiakin on vaikka syön runsaasti rasvaa (enimmäkseen oliiviöljyä, juustoa ja voita, oliiviöljyä menee arviolta puoli litraa viikossa), proteiinia myös reilusti mutta ei mitään holtitonta kuitenkaan. Lihaa en syö päivittäin, kasviksia syön paljon ja linssit kuuluvat olennaisena osana ruokiini. Tietysti kasviksista tulee hiilihydraattejakin, en kammoa niitä, mutta perunoita en juurikaan syö koska ne turvottavat kovasti. Sokeria en lisää mihinkään, enkä myöskään syö makeisia enkä juo limsoja tai mehuja.
Jos vertaan omiin syömisiini, niin suunnilleen syön ja liikun kuten ap, mutta ilman välipaloja. Eli aamiainen, lounas ja päivällinen. Välipala/iltapala on sitten kuppi teetä tai kahvia, jos tuntuu että jotain tarvii.
Ja olen tällä laihtunut normaalipainon sisällä ja tällä hetkellä lähinnä ylläpidän painoa.
Vierailija kirjoitti:
8:16 -syöminen auttaa. Eli syö vuorokauden ruoat 8 tunnin aikana. Itse syön ison aamupalan ja ison lounaan, enkä sen jälkeen mitään. Paino 73 -> 64 puolessa vuodessa, pituus 169. Ei tarvi laskea kaloreita. Joka päivä syön makeaa jälkkäriäkin. Mutta käytännössä en syö mitään klo 15:n jälkeen. Ei ole nälkä, nukun hyvin ja vatsa toimii kuin kello joka aamu.
Pätkäpaasto on oikeasti ihan fiksu tapa syödä ja moni lääkärikin sitä suosittelee. Miettikää nyt oikeasti mihin ihmisen ruuansulatus on luolamiesaikoina sopeutunut. Keräilijä-metsästäjät saavat satunnaisesti saaliin, vedetään napa täyteen, sitten taas pidemmän aikaa syömättä saalista etsien.
Minulla itsellä tämä tasainen verensokeri viisi ateriaa päivässä vouhotus ei toimi ollenkaan. Koko ajan on tasaisesti nälissään ja ärtynyt. Syön ensimmäisen kerran klo 12 kunnon tukevan lounaan, joka on päivän pääateria. Jonkun välipalan noin klo 16 ja illallinen klo 19 (suunnilleen). Illallinen yleensä kevyempää, tyyliin munakas, ruokaisa salaatti tai kasvissosekeitto.
Vierailija kirjoitti:
Samaa täällä, 169cm/80kg paino on vuosirn varrella heitellyt 3 kiloa. Nämä ylimääräiset 15kg tulivat teiniässä kun lihoin yhtäkkiä kiusaamisen takia 6kk tämän kaiken. Ne jäi.
Minulle pt sanoi että kun elän jo niin tervellisesti niin pitää tehdä kunnon fitness ruokavalio ja paljon liikuntaa muuten ei lähde.
Sorry, avain laihtumiseen on pienempi annoskoko, ei ylenpalttinen liikunta. PT ei ole mikään ravitsemuksen asiantuntija joten unohda fitnessruokavalio kokonaan ja vaan pienennä annoskokoa hieman
Vierailija kirjoitti:
Samaa täällä, 169cm/80kg paino on vuosirn varrella heitellyt 3 kiloa. Nämä ylimääräiset 15kg tulivat teiniässä kun lihoin yhtäkkiä kiusaamisen takia 6kk tämän kaiken. Ne jäi.
Minulle pt sanoi että kun elän jo niin tervellisesti niin pitää tehdä kunnon fitness ruokavalio ja paljon liikuntaa muuten ei lähde.
Jos PT on joku steroideja vetävä bodari niin silloin tuskin tietää kovinkaan paljoa terveellisestä laihduttamisesta. http://kukkahattu.com/2015/11/22/doping-kehonrakennuksessa-vaiettu-sala…
Viimeinen kappale alkoi omaan korvaani kuulostamaan bullsh*it bingolta.
Yleisesti ottaen väestö saa riittävästi proteiineja ja rasvaa, laadussa on yleensä välillä viilausta.
Omalle kropalle salitreeni ei auttanut. Sen sijaan hiihto- ja juoksuharjoittelu auttoivat-intervallitreeneistä pitkäkestoisiin palauttaviin treeneihin.
Oleellisin oli selkeästi kuitenkin ruokavalio, unohtamatta riittävää unta ja palautumista.