"Jos olet tipattomalla, olet alkoholisti"
En ymmärrä näitä kommentteja, että tipaton tammikuu kuuluu alkoholisteille. Kyllä kohtuu- tai vähän käyttäjäkin voi olla ilman alkoholia, jos haluaa viettää terveellisempää elämää.
Terveisin: 1-2 annosta viikossa normaalisti, nyt ei sitäkään.
Kommentit (55)
Ps. Ainiin alankin tässä tupakkalakkoon. Viis siitä, etten muutenkaan polta. Heroiininkin voisi lopettaa vaikka kahdeksi kuuksi (edeltävien 38 vuoden lisäksi) ja julistaa olevansa kuivilla!
En kans ymmärrä miksi ryhtyisin tipattomalle kun viimeksi olen humalaan asti juonut lokakuussa ja sen jälkeen yhden siiderin joulukuussa. Ihan hyvin voin ottaa sen yhden siiderin tai humalan tammikuussakin jos siltä tuntuu tai olla ottamatta mikä on todennäköisempi vaihtoehto.
Ap kiittää valaisevista kommenteista ja välttää käyttämästä tipaton-sanaa. Jatkossa "en siis käytä alkoholia", jos joku kysyy :)
Täällä on monia ihmisiä, jota ei tajua, että tipaton on vain osa tammikuun ryhtiliikettä elintavoissa. Ihmisille on ihan normaalia, että joulun ajan mässäys vaihtuu tammikuun itsekuritukseen. Vaihtelu virkistää, jos ihmettelette, miksi kaikki ei elä terveellisesti joka päivä. Minä ainakin nautin sekä mässäys- että itsekuritusajasta.
Minä olen ollut tipattomalla 5 kertaa, nyt kuudes menossa. Miksi? No ihan siksi, että se on minulle hyvä aika pohtia alkoholinkäyttöä. Olen kasvanut alkoholistiperheessä ja koen tärkeäksi, että voin niin päättäessäni olla käyttämättä alkoholia lainkaan. Usein tipaton on venynyt pitkälle kevääseen.
Loppuvuosi on minulle usein se aika vuodesta, kun alkoholia tulee juotua normaalia enemmän. On pikkujouluja, on kiva juoda hyvää punkkua kotona juustojen ja suklaan kanssa, saunotaan paljon jne. Humalassa olen noin kerran vuodessa, mutta pienempiä määriä tulee juotua loppuvuodesta enemmän. Koen, että alkuvuosi on hyvä aika antaa maksalle nollausta.
Tässä minun syyni. Alkoholi ei ole minulle ongelma, enkä tipattoman jälkeen ryntää alkoon kossupulloa hakemaan. Tipaton ei ole myöskään vaikea tai haastava minulle ja se onkin se juttu, mikä ilahduttaa (alkoholistiperheen kasvattia). Tiedän, että minulla on homma hallussa.
Mä voisin sanoa olevani alkoholin ongelmakäyttäjä. En siksi että joisin paljon, mutta siksi että se häiritsee niin suuresti itseäni (morkkis, seuraavan päivän tekemättömyys krapulassa, jne, poden syyllisyyttä). Juon alkoholia juhlissa, välillä hallitusti pari ja joskus taas vähän holtittomammin fiiliksen mukaan. Saunakaljan olen vaihtanut holittomaan. Nyt olen tipattomalla, jotta voin oikeasti keskittyä kuntoprojektiini ja pysähtyä tarkastelemaan omaa alkoholinkäyttöäni.
Ja kohta on taas kesä ja lipsun siiderivalaaksi terassin paremmalle puolelle...
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti ei pysty tipattomaan.
Moni alkoholisti pystyy. Se on tosi vaarallista kun sillä annetaan sitten itselle lupa juoda koko loppuvuoden ajan. "Kun ei minulla ole mitään ongelmaa"
Raitistuneet alkoholistit yleensä pysyy alkoholisteina koko lopun ikäänsä. Se viinan piru vie mennessään jos kerran avaa korkin. Pakko pysyä kokonaan erossa alkoholista.
Minulle syy tipattomaan on ollut yleensä se, että loppusyksyn aikana alkoholia kuluu enemmän, juuri niiden pikkujoulujen takia, ja yleensä vielä joulun aikaan useina peräkkäisinä päivinä muun mässäilyn rinnalla. Sen jälkeen kevyempi elämä tekee hyvää kropalle ja mielelle. Eikä se nyt niin kiveen hakattua ole, jos tammikuussa tekee mieli, voin juoda, mutta harvemmin tekee. Viime vuonna jatkoin tipatonta vielä helmi- ja maaliskuun sekä osan huhtikuusta. Ihan vaan siksi, ettei ollut mitään tarvetta juoda edes sitä yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on alkanut epäillä, että alkohi maistuu liikaa. Puhuimme jouluna asiasta ja yhdessä päätimme alkaa tipattomalle. Itse olen juurikin tuollainen 1-2 annosta/vko käyttäjä, mutta olen ikään kuin tukilakossa. Hommahan karkasi heti käsistä ja nyt olemme sopineet olevamme vappuun asti tipattomalla.
Jännä juttu vaan, että nyt ihmiset epäilevät minun olevan raskaana, kun kieltäydyn esim. ravintolassa viinilasillisesta. Vuotta on mennyt reilu 12 päivää ja juomattomuuden syyksi ei riitä, että viettää tipatonta :D
Kuinka monta kertaa olet sius tämän vuoden aikana ehtinyt ravintolassa ravata? Miten ihmiset viihtyvät ravintoloissa, mitä he siellä tekevät? Itse keksin kymmeniä parempia paikkoja viettää iltaa kuin joku meluinen kännäämisravintola. Valitse seurasi tarkemmin siis sinäkin.
Sinä et ehkä ole kuullut, mutta Suomessa on paljon ruokaravintoloita, joissa voi ostaa mm. viiniä ruuan kanssa ja ihan päiväsaikaan. Sitä viiniä voi ostaa vaikka yhden annoksen, mitä se nyt 12 senttilitraa. Mäkkäreissä alkoholia ei tietenkään saa myydä.
Absolutisti on jatkuvalla tipattomalla.
On siinä jotain perää. Jos alko ei ole minkäännäköinen ongelma eikä mielenkiinnon kohde niin mitä sitä silloin erikseen tipattomia pitämään. Ei kävis mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Suomessa joutuu aina selittämään, miksi ei ota alkoholia, jos vaikka ruoan kanssa tarjotaan.
Eikä joudu, tai riippuu kai sitten seurasta. Itse en ole joutunut.
Mutta ehkä tämä saa jotkut teistä miettimään, oletteko itsekin niitä, jotka tivaavat syitä juomattomuuteen. Jos olette, niin lopetatte sen tavan.
Ukko36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti ei pysty tipattomaan.
Alkoholisti voi olla tipattomalla vaikka kymmenen vuotta.
Alkoholismi ei poistu ihmisestä, eikä siitä parane.
Juomatta voi olla, muttei se juomisen himo poistu ikinä.
Minä en juo alkoholia, en ole koskaan juonut, mutta tuota ajattelutapaa en oikein hyväksy. Mielestäni ei ole kovinkaan hedelmällistä tuomita ihminen alkoholistiksi lopuksi elämää. Jos on 10 vuotta ollut juomatta, niin minusta on ihan ok, jos ei enää identifioidu alkoholistiksi.
Minä en vielä tiedä olenko tipattomalla, jos ei tule otettua yhtään sitten olen mutta jos tulee otettua lasillinen niin sitten en. Sen tiedän sitten helmikuun puolella kuinka kävi tammikuussa, helmikuu ei ole tipaton sen tiedän jo koska ollaan menossa lomalle ja tulee syötyä ravintoloissa kuitenkin, maaliskuusta en taas yhtään osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti Suomessa joutuu aina selittämään, miksi ei ota alkoholia, jos vaikka ruoan kanssa tarjotaan.
Eikä joudu, tai riippuu kai sitten seurasta. Itse en ole joutunut.
Mutta ehkä tämä saa jotkut teistä miettimään, oletteko itsekin niitä, jotka tivaavat syitä juomattomuuteen. Jos olette, niin lopetatte sen tavan.
Jos on aikaisemmin juonut, juomattomuutta joutuu selittämään. Juomisen lopettanut tai tauolle pistänyt nainen on tietysti aina raskaana, sanoi mitä tahansa.
Jos on tipattomalla tammikuun, niin säästäähän siinä ne juomien kalorit ja samalla ehkä syökin vähemmän.
Itse olen tipattomalla nyt alkaneen lääkkeen vuoksi joka itsessään nostaa maksa-arvoja ja haluan tarkan tiedon lääkkeen vaikutuksesta minuun ja en halua yhtään enempää kuormittaa maksaani.
En tiennyt myöskään että se jotakin häiritsisi jos ilmoitan olevani tipattomalla. En muutenkaan paljoa käytä, mutta nyt en voi/halua mennä "iloisiin illanistujaisiin" kavereiden luokse. En ota saunajuomaa tai käy työkaverin kanssa yhdellä. Seuraksi voin mennä ja juoda vaikka vissyn.
Minäkin olen tipattomalla - vuoden verran. Tipaton kuukausi kun menee joskus vahingossakin, mutta haluan tarkastella juurikin tuota juhlimisten puhuttua vaikeutta ja sosiaalisen ympäristöni suhtautumista. Kun tätä vuotta on mennyt vasta alle kaksi viikkoa, ei vielä ole tullut tilaisuuksia tarkkailuun. Enkä nyt osaa sanoa koska seuraava tällainen tilanne tulisi... nyt olen lähdössä lomamatkalle pariksi viikoksi, mutta tuskin siellä kukaan sen kummemmin juomattomuuteeni kiinnittää huomiota, kun en ole mikään himolotraaja muutenkaan. Vappu ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Jos on tipattomalla tammikuun, niin säästäähän siinä ne juomien kalorit ja samalla ehkä syökin vähemmän.
Itse olen tipattomalla nyt alkaneen lääkkeen vuoksi joka itsessään nostaa maksa-arvoja ja haluan tarkan tiedon lääkkeen vaikutuksesta minuun ja en halua yhtään enempää kuormittaa maksaani.
En tiennyt myöskään että se jotakin häiritsisi jos ilmoitan olevani tipattomalla. En muutenkaan paljoa käytä, mutta nyt en voi/halua mennä "iloisiin illanistujaisiin" kavereiden luokse. En ota saunajuomaa tai käy työkaverin kanssa yhdellä. Seuraksi voin mennä ja juoda vaikka vissyn.
Lopetin alkoholin käytön pian masennuslääkkeiden aloituksen jälkeen, niin tuli tunne kuin olisin loukannut sillä paria kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on alkanut epäillä, että alkohi maistuu liikaa. Puhuimme jouluna asiasta ja yhdessä päätimme alkaa tipattomalle. Itse olen juurikin tuollainen 1-2 annosta/vko käyttäjä, mutta olen ikään kuin tukilakossa. Hommahan karkasi heti käsistä ja nyt olemme sopineet olevamme vappuun asti tipattomalla.
Jännä juttu vaan, että nyt ihmiset epäilevät minun olevan raskaana, kun kieltäydyn esim. ravintolassa viinilasillisesta. Vuotta on mennyt reilu 12 päivää ja juomattomuuden syyksi ei riitä, että viettää tipatonta :D
Kuinka monta kertaa olet sius tämän vuoden aikana ehtinyt ravintolassa ravata? Miten ihmiset viihtyvät ravintoloissa, mitä he siellä tekevät? Itse keksin kymmeniä parempia paikkoja viettää iltaa kuin joku meluinen kännäämisravintola. Valitse seurasi tarkemmin siis sinäkin.
Sinä et ehkä ole kuullut, mutta Suomessa on paljon ruokaravintoloita, joissa voi ostaa mm. viiniä ruuan kanssa ja ihan päiväsaikaan. Sitä viiniä voi ostaa vaikka yhden annoksen, mitä se nyt 12 senttilitraa. Mäkkäreissä alkoholia ei tietenkään saa myydä.
Ei ole mitään syytä miksei Mäkkäri saisi myydä alkoholia. Se on ravintolan omistajan oma päätös olla myymättä.
Eikä se ole mikään "tietenkään" kun monessa maassa Mäkkäristä voi ostaa oluen hampparin seuraksi. Kuten vaikka Saksassa, Ranskassa ja Kreikassa.
Mutta jos ei muutenkaan juuri käytä alkoholia, niin miksi juuri x-kuussa ei voi käyttää sitä samaa syytä kuin 11 muuna kuukautena? "Ei kiitos, ei vaan tee mieli/en tykkää / en juurikaan käytä alkoholia" tms.
Taas, sama kuin se sokeria syömätön kieltäytyisi kakusta 11 kuukautena sanomalla ettei syö makeaa, mutta tammikuussa julistaisi olevansa herkkulakossa. Olisihan se hiukka outoa, et voi väittää vastaan!