Mitä kotivakuutus korvaa, jos osakehuoneisto palaa?
Katsoin hiljattain vakutuustietojani ja jäi ihmetyttämään, kun kotivakuutuksessani on minusta aika pieni korvaussumma tulipalon tai muun ison vahingon varalle. Ja siellä puhutaan vain irtaimistosta. Minulla on rivitalokolmio, josta on vielä tosi paljon enemmän asuntolainaa kuin tuo korvaussumma on. Miten esim. tulipalossa kävisi? KOrvaako vakuutus jäljellä olevan asuntolainan vai miten se oikein menee?
MInähän en omista kiinteistöä vaan pelkät osakkeet joten vakuutuskaan ei varmaan koske rakenteita, jotka ovat taloyhtiön vakuutuksessa. Mutta kiinnostaisi tietää, miten minun kävisi, jos kävisi pahin mahdolllinen eli koko talo vaikka palaisi maan tasalle. Tietääkö kukaan?
Yleensä kotivakuutus osaa on eri laajuuksia. Mitä laajempi sen kalliimpi, mutta vahingon sattuessa parempi turva. Laaja kotivakuutus kattaa tilapäismajoituksen, kun koti esim. palaa. Itse maksan mielelläni laajasta vakuutuksesta. Asuntolainaa se ei korvaa, pankit tarjoaa lainaturvavskuutuksia, niitä kannattaa kysellä, jos niistä löytyisi apua.