Mitä kotivakuutus korvaa, jos osakehuoneisto palaa?
Katsoin hiljattain vakutuustietojani ja jäi ihmetyttämään, kun kotivakuutuksessani on minusta aika pieni korvaussumma tulipalon tai muun ison vahingon varalle. Ja siellä puhutaan vain irtaimistosta. Minulla on rivitalokolmio, josta on vielä tosi paljon enemmän asuntolainaa kuin tuo korvaussumma on. Miten esim. tulipalossa kävisi? KOrvaako vakuutus jäljellä olevan asuntolainan vai miten se oikein menee?
MInähän en omista kiinteistöä vaan pelkät osakkeet joten vakuutuskaan ei varmaan koske rakenteita, jotka ovat taloyhtiön vakuutuksessa. Mutta kiinnostaisi tietää, miten minun kävisi, jos kävisi pahin mahdolllinen eli koko talo vaikka palaisi maan tasalle. Tietääkö kukaan?
Kommentit (21)
Kotivakuutus korvaa kodillesi ja siellä oleville tavaroille sattuvia vahinkoja. Jos asut kerrostalossa, kotivakuutus kattaa esimerkiksi huonekalut, puhelimen, tietokoneen, kodinkoneet ja keittiön kaapistot. Lisäksi se korvaa esimerkiksi muille aiheuttamiasi vahinkoja sekä tilapäismajoitusta, jos joudut asumaan tilapäisesti muualla vaikka vesivahingon takia. Omakotitalossa kotivakuutus korvaa myös kiinteistön ja esimerkiksi pihapiirisi.
Vakuutus korvaa uudet tapetit, omavastuulla vähennettynä.
Olet varmaan itse ottanut sen kotivakuutuksen vai kävikö niin, että isä tai puoliso tai veli täytti paperit puolestasi? Sinähän olet itse saanut päättää sen korvaussumman, jonka mukaisesti saat tarvittaessa korvauksen ja toisaalta olet saanut päättää myös sen, mitä korvataan.
Asuntolaina on edelleen sinut, koska kuten sanoit, omistat hallintaan oikeuttavat osakkeet, ne eivät tulipalossa pala. Talon rakenteet ovat taloyhtiön. Sen sijaan korvataan irtaimistolle ja esim. seinäpinnoille koituneet vauriot sen summan mukaisesti, jonka olet vakuutusyhtiön kanssa sopinut. Kaikissa kotivakuutuksissa ei korvata muualla asumista tuhojen korjaamisen ajan.
Eli siis jos koko talo vaikka palaisi maan tasalle korjaus- ja asuinkelvottomaksi, kotivakuutuksesta minulle korvattaisin vain tapetit ja huonekalut mutta ei osakkeen arvoa? Eli minulle jäisi asuntolaina mutta ei asuntoa?
Ihan kauhea riski.
Miksi se edes korvaisi jäljellä olevan lainan. Ei se laina siinä palossa tuhoudu.
Sinä saat kotivakuutuksestasi korvauksen irtaimistosta, enintään siihen määrään asti, mikä vakuutuskirjassa lukee.
Jos koko talo palaa maan tasalle, taloyhtiö saa korvauksen omasta kiinteistövakuutuksestaan. Tämä korvaus sitten voidaan joko käyttää jälleenrakentamiseen, tai sitten tontti siivotaan ja myydään, yhtiö puretaan ja jäljelle jääneet rahat jaetaan osakkaiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos koko talo vaikka palaisi maan tasalle korjaus- ja asuinkelvottomaksi, kotivakuutuksesta minulle korvattaisin vain tapetit ja huonekalut mutta ei osakkeen arvoa? Eli minulle jäisi asuntolaina mutta ei asuntoa?
Ihan kauhea riski.
Taloyhtiöllä on oma vakuutus tähän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se edes korvaisi jäljellä olevan lainan. Ei se laina siinä palossa tuhoudu.
Tarkoitin lähinnä, että korvaako se omistamieni asunto-osakkeiden arvon, oli sitten lainaa tai ei.
ap
Taloyhtiön oma vakuutus korvaa sen kiinteistön ja oma kotivakuutuksesi vain sen mitä itse omistat eli tavarasi jotka asunnossasi on ja jotka eivät kuulu taloyhtiölle. ethän omista itse sitä asuntoa vaan vain hallintaoikeuden huoneistoon jossa asut, huoneiston omistaa taloyhtiö, jossa olet osakkaana, siitähän sinulla on osakekirjatkin. Sama asia kuin vaikka lomaosakkeissa, omistat hallintaoikeuden esim. viikoksi johonkin hirsimökkiin vaikka, et omista sitä mökkiä siis. Asunnon kohdalla hallintaoikeus on yleensä vain yhdellä henkilöllä ja koko vuodeksi. Siitähän se nimitys omakotitalokin tulee kun se talo on oma ja se toimii kotina ja on talo eli kiinteistö, tarkkaan ottaen se on kiinteistö vasta sitten kun se sijaitsee omalla maalla eli omalla tontilla, muutoin se on rakennus joka sijaitsee maalla johon rakennuksen omistajalla on vuokraoikeus. Tällöin esim. myydessä taloa ei myydä kiinteistöä vaan vuokraoikeus rakennuksineen.
Kotivakuutus korvaa kiinteistön tai rakennuksen omistajalle myös sen omaisuuden eli talon irtaimistoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea riski.
Joo, on tietysti, koska se omistaa kiinteistön. Mutta hyödyttääkö tuo vakuutus osakkeenomistajaa, jos hänen omaisuutensa eli ne osakkeet tavallaan tuhoutuu tai menettää arvonsa?
Minut ainakin pankki "pakotti" ottamaan asuntolainan ja -kaupan yhteydessä kotivakuutuksen, joka kattaa myös rakenteille aiheutuvat vahingot. Korvaussummaa en nyt ulkoa muista.
1. Kotivakuutus korvaa asunnon "sisällön" eli tavarat ja irtaimiston.
Vakuutusta otettaessa voi kotivakuutuksen hakija neuvotella vakuutuksen sisällön ja summan millä irtaimistonsa haluaa vakuuttaa.
2. Taloyhtiö korvaa rakenteet.
Edellyttäen (molemmissa tapauksissa 1-2) että kyse ei ole asukkaan omasta huolimattomuudesta tai tahallisesta vahinginteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea riski.
Joo, on tietysti, koska se omistaa kiinteistön. Mutta hyödyttääkö tuo vakuutus osakkeenomistajaa, jos hänen omaisuutensa eli ne osakkeet tavallaan tuhoutuu tai menettää arvonsa?
EI ne osakkeet KOHDISTU siihen huoneistoon vaan YHTIÖÖN. tavallaan OMISTAA palan kaikista huoneistoista, mutta saa HALLINNOIDA sitä yhtä huoneistoa.
Onko keittiön kaapit yms sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat kotivakuutuksestasi korvauksen irtaimistosta, enintään siihen määrään asti, mikä vakuutuskirjassa lukee.
Jos koko talo palaa maan tasalle, taloyhtiö saa korvauksen omasta kiinteistövakuutuksestaan. Tämä korvaus sitten voidaan joko käyttää jälleenrakentamiseen, tai sitten tontti siivotaan ja myydään, yhtiö puretaan ja jäljelle jääneet rahat jaetaan osakkaiden kesken.
Jos en välitä irtaimistoni arvosta, en tarvitse kotivakuutusta? Luulin että kotivakuutuksen tarvitsee tulipalon tai vesivahingon varalle. Jos ei niin en sitten ole maksanut turhasta kun en ole ottanut kotivakuutusta. Asun vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea riski.
Mitä asiaa et ymmärrä? Olet taloyhtiön osakas. Yhtiö on vakuuttanut ömistamansa kiinteistön osakkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea riski.
Mitä asiaa et ymmärrä? Olet taloyhtiön osakas. Yhtiö on vakuuttanut ömistamansa kiinteistön osakkailleen.
Ihmiset ylipäätään ovat tyhmiä. Meidänkin taloyhtiössä on ihmisiä jotka eivät tajua mistään mitään. Ensin vaaditaan että taloyhtiön piikkiin hankitaan kaikenmoisia palveluita ja laitteita, ja sitten ihmetellään että miksi vastikkeet nousevat. Taloyhtiöllämme ei siis ole mitään muita tulolähteitä kuin vastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
1. Kotivakuutus korvaa asunnon "sisällön" eli tavarat ja irtaimiston.
Vakuutusta otettaessa voi kotivakuutuksen hakija neuvotella vakuutuksen sisällön ja summan millä irtaimistonsa haluaa vakuuttaa.
2. Taloyhtiö korvaa rakenteet.
Edellyttäen (molemmissa tapauksissa 1-2) että kyse ei ole asukkaan omasta huolimattomuudesta tai tahallisesta vahinginteosta.
Paitsi kohdassa kaksi ei ole noin. Taloyhtiö korvaa myös silloin kun johtuu asukaan huolimattomuudesta, jos asukas ei pysty maksamaan, MUTTA asukas jää velkaa taloyhtiölle/taloyhtion vakuutusyhtiölle.
Voisko korvaussumma olla se, joka lukee noissa papereissasi?