Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla kuluu rahaa vaatteisiin kuukausi- tai vuositasolla keskimäärin?

Vierailija
11.01.2019 |

Olisin otsikon kysymyksen lisäksi kiinnostunut kuulemaan minkälaisiin tilanteisiin erityisesti pukeudut ja mikä on vaatetuksesi suhde tyyliin/muotiin/laatuun/identiteettiisi. Panostatko urheilu- ja ulkoiluvaatteisiin, bilevaatteisiin, työroolipukuun tms. ?

Laukut, kengät ja muut asusteet kuuluvat tämän kysymyksen "vaatteisiin".

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, ehkä joku 0-200e/kk keskimäärin. Saattaa mennä kuukausia etten osta mitään, sitten taas saattaa yhdellä reissulla mennä satasia.

Vierailija
22/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 500-1000 vuositasolla. Yleensä käytän vaatteet ja kengät loppuun, eli ostan uutta tilalle kun entiset ovat kuluneet käyttökelvottomiksi (tai työvaatteiden kohdalla epäsiisteiksi, jolloin niitä voi käyttää vielä vapaalla vaikkatöissä ei kehtaisi). Silti kaappeihin on kertynyt ihan liikaa vaatteita, joita ei koskaan tule köytettyä, Pieniksi jääneitä, tyyliltään vääränlaisia (teinivaatteet yli kolmekymppisen päällä eivät yleensä näytä kovin hyvältä) jne. Pitäisi varmaan kärrätä kirpparille myyntiin kaikki joita ei ole käytetty vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmillään 500 e /kk, viime kuussa ostin vain yhden takin 40 e eli vaihtelee todella paljon.

Vierailija
24/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v sitten teetin 6 pellavamekkoa, silloin summa oli suurempi.

Tänä vuonna on rahaa mennyt 200 e, 2/3 ostan käytettynä.

Uskon sama summa riittää myös ensi vuodeksi.

Vierailija
25/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että n. 1000€/v. Pyrin ajoittamaan kausivaatteiden oston suuriin aleihin, eli talvivaatteet ostan joulun jälkeen ja kesävaatteet juhannuksen jälkeen. Silloin ale voi olla jopa -70%. Nytkin minulla on kaapissa käyttämättömiä vaatteita kesä-alesta, jotka ostin loppukesästä, odottamassa ensi kevättä.

Vierailija
26/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-100€ täälläkin. Ei ole varaa ostaa kuin pakosta. Vuosia mennään samoilla ja vanhoja korjaillen. Tänä vuonna mennyt vajaa 30€.

Vierailija
27/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0-100€ täälläkin. Ei ole varaa ostaa kuin pakosta. Vuosia mennään samoilla ja vanhoja korjaillen. Tänä vuonna mennyt vajaa 30€.

Siis 0-100€ vuodessa.

Vierailija
28/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna meni 700e. Ostin käsilaukun, kengät, takin, housut ja muutamia kesävaatteita.

Yleensä ostan uutta kun vanha menee niin pahasti rikki ettei sitä enää voi korjata tai työvaate nuhraantuu epäsiistiksi.

Vierailija
29/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostan mukaviin vaatteisiin ja arvostan laatua. Vuosittain menee n. 500-1000€ riippuen siitä, onko jotain arvokkaampaa ostettavaa, ja satunko löytämään jotain mieleisiä ja muvavia vaatteita vaikka jostain alesta tai matkalta.

Vierailija
30/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänävuonna olen ostanut kengät 40e ja kahdetnhousut 60e kappale. Viimevuonna ostin yhdet housut ja viisi paitaa jotka maksoivat noin 310e

Vierailija
31/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ostan vaatteita niin sitä vähemmän ostan muuta, eli se raha on jostain muusta pois. Mieluummin käytän rahani vaikka koko perheen yhteiseen kivaan tekemiseen kuin vaatteisiin. Eli koko vuodessa max 100€, viimeiset vuodet 20-50€.

Vierailija
32/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut tarkkaan. Määrä vaihtelee vuosittain. Tänä vuonna olen ostanut ainakin kengät, takin ja farkut, joihin on saanut laittaa paljon rahaa. Toisaalta, nämä on tästä eteenpäin käytössä vuosikausia.

En harrasta shoppailua, mutta olen tehnyt pari ulkomaanreissua, joista toin vaatetta tuliaisiksi. En seuraa trendejä ja osa kaapissa olevista vaatteista täyttää jo pyöreitä. Töihin en tarvitse ihmeellisiä vaatteita, perus toimistotyö niin perussiisteys riittää.

Jos pitäisi arvioida, niin vuodessa enemmän kuin 500€, mutta vähemmän kuin 1000€.

Vierailija
33/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo kirjoittaa, ett kaikki takkini ovat viime vuosituhannelta! Mutta ostin kevyttoppatakin 2007 ja jotain liikuntavaatteita sain työpaikalta lahjaksi. Nyt vatsa sanelee, ett uusia alaosia pitää hommata! Töissä ollessa vaatteet kyllä kuluivat, kun pesin ainakin alimmaiset poolot ja paidat yhden käytön jälkeen. Nyt kuluvat vähemmän, kun olen kotoräteissä enimmäkseen. Nytkin olen punaisessa oloasussa, joka ostettiin 90-luv. Pikkulaukun ostin kai marketista iltakäyttöön. Käsilaukun sain lähjakortilla töistä, kun lopetin. Uusimmat lenkkarit ostin ehkä 3v sitten jostakin näyttelymyynnistä. Sitä edelliset lenkkarit ostin kai 2007 ja olivat jo huonot. Juhliin pitää ostaa juhlamekko, entistä ensin levennytin, mutten pitänyt siitä enää. Ostin uuden 40€.  Uuden housuliivin löysin 5€ jostakin alekopasta. Juhlakengät eli sandaalit ostin v. 2011.

Mun ongelma on, etten osaa luopua niistä sopimattomistakaan vaatteista. Yritän antaa ne "hyvään kotiin" eli kavereille t. sukulaisille. Jotain vien kierrätykseen joskus. Veikkaan, että tavallisena vuotena menee korkeintaan 500€ ja siinäkin on jotain isännälle. Tavallisena vuotena ostan hyvin vähän, lähinnä alusvaatteita ja sukkia, ehkä puseron ja välttämättömät housut.

Vierailija
34/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna meni 14 euroa, ostin kirpparilta talvitakin.

Tänä vuonna on mennyt enemmän, keväällä ostin kympillä tennarit uutena!!! sekä hautajaisiin sopivat yläosan, maksoi 35egee...

Tartteisin talvikengät, mutta ei ole kirppareilta löytynyt, eikä uusiin ole rahaa.

Eli en panosta laatuun, muotiin tms.

Vierailija
35/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan 50€ vuodessa noin keskimäärin. Ostan vaatteita kirpputoreilta. Maksavat yleensä 1-3€ kutale ja noitakin ostelen vain tarpeeseen. Alusvaatteet tietty ostan uutena kun vanhat hajoavat. Niihin menee ehkä 10€ vuodessa. Sukkia tulee aina joululahjaksi niin paljon, ettei niitä tarvitse ostaa (jos multa kysellään toiveita, niin pyydän aina sukkia). Laukkuun tai reppuun sijoitan n. 10€ kun vanha hajoaa ja säästelen hyviä (muilta saatuja) kenkiäni kulkemalla mahdollisimman halvoilla suurimman osan ajasta.

Kun joskus valmistun ja pääsen töihin, rupean ilman muuta uusimaan vaatevarastoa.

Vierailija
36/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta uusia vaatteita juuri koskaan, muutaman kerran vuodessa jotain kirpparilta. Juoksulenkkarit täytyy kuitenkin olla hyvät, ja ovat jokavuotinen ostos. Ehkä 200e kokonaisuudessaan? Muoti ei kiinnosta ollenkaan, ostan siistejä perusvaatteita mitä kehtaa töissä käyttää. Välttelen muovimateriaaleja.

Vierailija
37/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan tykännyt shoppailusta, itselleni se on lähinnä ahdistavaa.

Tänä vuonna oon ostanu töihin vissiin yhdet housut ja muutaman halvan paidan. Lisäksi talvikengät, talvitakin ja syysnilkkurit. Muutaman kesävaatteen. Mikään ei ollut kovin kallis. Sanoisin että max 500 mennyt.

Lisäksi jotain pientä oon ostanut kirpparilta. Siellä tykkään kierrellä.

Vierailija
38/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan seurannut tarkkaan, äkkituntumalta heitetty summa tälle vuodelle on 500e.

En mielestäni liiemmin shoppaile, mutta tänä vuonna on ainakin tullut ostettua talvitakki (150e), 2*housut (75e), treenitrikoot (25e), treenipaita (15e), pari teepaitaa (15e), neule (15e), bleiseri (7e), rintaliivit (15e).... Ja varmasti kun menisin vaatekaapille niin huomaisin ostaneeni myös asiat x, y ja z. 

Tuo talvitakin ostaminen oli poikkeuksellista, sitä ennen olen ostanut uuden takin ehkä nelisen vuotta sitten. Mutta housuja tarvitsen muutamat vuodessa (kuluvat haaroista puhki, vaikka olen kokeillut eri merkkejä ja malleja). En tosin osta juurikaan mitään normaalihinnalla. Asioimissani kaupoissa on silloin tällöin pieni aleprosentteja (-15%, -20%, -25% jne). Just toissapäivänä ostin uudet housut -30% alesta, ja nyt yritän katsoa tarvitsenko jotain tarpeellista ja käyn ostamassa ne black fridayna. (Ja noi aleprosentit ovat siis ihan normaalivalikoimasta). 

Vierailija
39/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kirjaa nyt vuoden ajan. Mulla menee itselle ja kolmelle lapselle yhteensä vähän päälle 100e kuussa. Ollaan onnekkaita koska saadaan paljon käytettyä, iso osa rahasta menee kenkiin koska keskimmäisellä lapsella lättäjalka ja asentovirhe, kenkiä ei pysty yhtään kierrättämään alaspäin. En osta mitään paitsi jos on pakko, nyt alkaa oma luottovillapaita olla niin kulahtanut että pitää katsella uutta kovia pakkaskelejä varten, se saa maksaa satasenkin koska menee taas monta talvea. Mutta siis mun oma osuus on noin 25e/kk ja pyrin ostamaan kestävää. Alusvaatteet on sloggia ja pirkan urheilusukkia.

Vierailija
40/52 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan hyvin vähän vaatteita, ja nekin kirpparilta. En laske tähän mukaan vaatteita ja koruja, jotka tarttuvat kirppikseltä mukaan helmiksi ja tilkuiksi ompeluun (n. 40e/vuosi). Vuodessa käytän kirpparivaatteisiin noin 100 euroa, ja se ei sisällä paljon halpaa, vaan muutaman hyvän ja laadukkaan löydön, esim. tänä vuonna vintage-kesämekon 25e. Ostan lähinnä arkikäyttöön sopivaa ja kulutan vanhat loppuun ennen kuin ostan uutta, minulla on nyt 5 vuotta ollut vain kaksi samaa kassia (nahkainen käsilaukku ja retkeilyreppu). Kengätkin jouduin ostamaan viimeksi v. 2016. Olen asianajaja, ja töitä varten minulla on yksi laadukas jakkupuku, johon yhdistän eri paitoja. Bileissä en käy, juhlia varten 1 ja sama iltapuku. Minua ei haittaa käyttää samaa asukertaa aina, jos joku kuvittelee, ertä olen köyhä niin siinähän kuvittelee. Markkinatalouteen en ala törsäämään. Olin nuorena töissä halpamuotikaupassa, ja aloin voida henkisesti pahoin työkaverien arvomaailmasta, itselle se ei ollut lainkaan oma paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän