Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko sinulla kuluu rahaa vaatteisiin kuukausi- tai vuositasolla keskimäärin?

Vierailija
11.01.2019 |

Olisin otsikon kysymyksen lisäksi kiinnostunut kuulemaan minkälaisiin tilanteisiin erityisesti pukeudut ja mikä on vaatetuksesi suhde tyyliin/muotiin/laatuun/identiteettiisi. Panostatko urheilu- ja ulkoiluvaatteisiin, bilevaatteisiin, työroolipukuun tms. ?

Laukut, kengät ja muut asusteet kuuluvat tämän kysymyksen "vaatteisiin".

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaatteita lähinnä vapaa-aikaan (kuntosali) ja työpaikalle. Mitään biletystä tai kapakoissa käyntiä en harrasta.  Joinakin vuosina olen pärjännyt tasolla 100 €/kk. Sellaisena vuonna kun on ollut matka arktiselle alueelle, ulkomaan työkeikkoja ja muutama juhlatilaisuus, kulut ovat olleet jopa 300 €/kk. 

Olen surkea pukeutuja ja ostelen vaatteita ilman hyvää suunnitelmaa. Haluaisin ostaa tyyliä ja laatua mutta en osaa.

Vierailija
2/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ehkä jotain arviolta 500e vuodessa itselle, tähän sisältyy kaikki. Joskus on mennyt paljon enemmän. Perheelle sitten erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kommentteja. Ovatkohan ihmiset ylipäätään seurailleet kuinka paljon vaatteisiin kuluu rahaa?

Vierailija
4/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen vuodessa. Kaksisataa, jos täytyy uusia rintsikka- ja alkkariosastoa tai kengät hajoavat jalkaan.

Vierailija
5/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuussa 100-500 e. Tuon lisäksi teen kerran/pari vuodessa reissun jenkkeihin jossa menee 1500-4000 e vaatteisiin. Näin ollut jo kymmenen vuotta. Shoppailen ihan liikaa.

Vierailija
6/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan muutamia kymppejä kuukaudessa korkeintaan. Ostan vaatteita vain tarpeeseen, enkä oikeastaan välitä yhtään shoppailusta tai vaatekaupolla kiertelystä. Pärjään hyvin huolella valituilla perusvaatteilla.

Eräs ystäväni sen sijaan shoppailee PALJON. Rahaa ei edes jää hyvästä palkasta säästöön, koska tilattuja vaatteita tulee ovista ja ikkunoista. Huvittavinta asiassa on se, ettei hänestä koskaan huomaa, että on uusi vaate päällä. Liekkö sitten ostaa aina samanlaisia vaatteita tai käyttää vain niitä muutamia mielekkäitä, mutta minusta on aika turhaa laittaa parikolmesataa kuussa vaatteisiin, jos sitä ei muut edes huomaa. Ja siis ostaa ihan peruskaupoista, ei edes kalliita ja huolella valittuja merkkejä merkkiliikkeistä.

Vierailija
7/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kirjaa kaikista menoista ja vaatekulut on helposti tarkistettavissa. 2018 en omasta mielestäni ostanut juuri mitään, kahdet sandaalit ja kevättakki, muuten ei muka mitään... no kun laskin ostokset, oli vuodessa mennyt tasan 700€. Kuukausitasolla 58€ siis. Minusta se oli yllättävän paljon. En tarvitse mitään arkivaatteita kummempaa koskaan, lenkkarit ja jotkut joustavat housut lenkkeilyyn ovat ainoat ”erikois vaatteet”.

Tänä vuonna en aio ostaa yhtään vaatetta, ellei tule häitä tms johon tarvitsee tosiaan jotain muuta kuin arkivaatteet. Niitä riittää varmaan lopuksi ikää, vaikka en ikinä ostaisi enää....

Vierailija
8/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yhtään seurannut. Vaatteeni ovat monen mielestä varmaan kalliita ja toisten mielestä halpoja. Laukuista viimeisin oli reilu 400€ ja kengät luokkaa 200€, housut Samujilta mutten muista hintaa. Vuodessa menee varmaan jotain tonneja.

Panostan kaikkiin vaatteisiin, jopa kotivaatteisiin.

Olen erittäin kiinnostunut muodista ja jossain määrin trendeistäkin.

Vierailija
9/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että moni sellainen joka ei oikeasti seuraa kuluja aliarvioi vaatemenonsa. Minä ainakin aliarvioisin. Vaatteeni ovat niin surkeita, että itseäkin ihmetyttää että saan niihin kulumaan satoja kuukaudessa.  

Vierailija
10/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna ostin sukkia ja alusvaatteita sekä yhdet kengät, yht. noin satasen verran koko vuosi. Tänä vuonna kenkäkanta pitää uusia, ja sukkia ja alusvaatteita ainakin pitää hankkia, mutta muuten en tarvitse mitään.  Jos jotain haluan, ostan usein käytettyjä vaatteita, muutamalla eurolla ja kympillä saa niitä halutessaan. Mulla on kaapeissa kaikkea, enkä seuraa muotia, joten arviolta tänä vuonna pääsen parilla sadalla maximissaan 250 euroa, ja siinä on ainakin kolmet kengät mukana. Samalla kaavalla menty jo parikymmentä vuotta.

Vierailija
11/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata. Menisikö tonni tai max kaksi vuositasolla? Joskus ostaa jotain kalliimpaa, mutta ei joka vuosi.

Vierailija
12/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-100€ vuodessa. En osta kuin tarpeeseen. Muuhun ei ole varaa. Takit ja kengät saattavat olla vuosikymmeniä vanhoja eli käytännössä ostan vain alusvaatteita, jos edelliset hajoavat. Kirppareilta ostan suurimman osan.

Vierailija
13/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna meni n. 230 e, se oli vähän tavallista enemmän, kun piti ostaa mekko, sukkikset ja kengät hautajaisiin. Työvaatteisiin menee lisäksi max. 100 e. 

Uutena ostan vain alusvaatteet ja sukat yleensä, muutoin kirpparilta. Joskus teen jotain itse, esim. hameita. Vitosella ostin äskettäin kolme erilaista kangaspalaa kirpparilta ja niistä teen uudet kesävaatteet, tulee varmaan housut, hame ja kaksi paitaa.

Vierailija
14/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin pari vuotta kirjaa, sellaiset 1300-1800 meni vuodessa vaatteisiin ja kenkiin. Paljon enemmän kuin olisin uskonut. Ostan paljon kirpparilta, mutta sitten tarvittaessa saatan pistää 500 euroa talvitakkiin.

Nyt olen vähentänyt ostamista tosi paljon, kun innostuin ompelemisesta. Pyrin tosin siihen, että käyttäisin kierrätysmateriaaleja enkä ompelisi enempää kuin tarvitsen.

Lasten vaatteita kierrätän aivan intohimoisesti. Kun keskimmäinen pureskelee paitojen hihansuut rikki, teen niistä kuopukselle lyhythihaisia ja opettelen samalla siistiä resorikanttausta.

Vierailija
15/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna ostin 20e vaatetta..nyt meni alessa 46e tässä kuussa ja katotaan miten loppuvuosi😃Olen lähinnä lasten kanssa kotona ja työelämässä minulla on työvaatteet niin kelpaa nämä ns.työvaatteet kun kömmin töihin. Biletän joskus ja niihin on aikojen saatossa tullu ostettua perus pikkumustaa mitä käytän vuodesta toiseen..ehkä tylsää, mutta jotenkin olen niin tippunut muodin kyydistä, että ihan ahdistaa sovittaa uusia..esim. nyt ostin itselleni farkut niin malleja oli miljoona ja ei mitään hajua koosta niin ei tee mieli hetkeen ostaa taas mitään..

Vierailija
16/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tapani ostaa vaatteet on reissu ulkomaille johonkin shoppailukaupunkiin sekä loput ostot netistä.

Vierailija
17/52 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kirjaa kaikista menoista ja vaatekulut on helposti tarkistettavissa. 2018 en omasta mielestäni ostanut juuri mitään, kahdet sandaalit ja kevättakki, muuten ei muka mitään... no kun laskin ostokset, oli vuodessa mennyt tasan 700€. Kuukausitasolla 58€ siis. Minusta se oli yllättävän paljon. En tarvitse mitään arkivaatteita kummempaa koskaan, lenkkarit ja jotkut joustavat housut lenkkeilyyn ovat ainoat ”erikois vaatteet”.

Tänä vuonna en aio ostaa yhtään vaatetta, ellei tule häitä tms johon tarvitsee tosiaan jotain muuta kuin arkivaatteet. Niitä riittää varmaan lopuksi ikää, vaikka en ikinä ostaisi enää....

Tuo menoista kirjaa pitäminen on todella fiksua, koska on tavattoman helppoa käyttää ja kuluttaa rahaa huomaamattaan erityisesti silloin kun sitä on, eikä ole mihinkään isompaan tai muuhun erityiseen tarve;  ostetaan kun voidaan ja pystytään harkitsematta sen kummemmin miksi tai mitä varten. 

Itse uskon, että myös pitämällä kirjaa menoistani osaisin tarvittaessa helpommin säästää, jos sellaiseen syystä tai toisesta olisi tarvetta. (- Tai ainakin äkisin, mihin aiemmin on tullut tuhlattua).

Ostin viime vuonna vaatteita ja kenkiä yht. 211,95€ Ainakin neljännnes hankinta hinnasta meni kun oli tai on sellaista, joita ilman olisin varmasti pärjännyt mutta, ainahan sitä on käyttöä uudelle solmiolle ja vaatteet ovat kulutustatavaroita..).  

Nyt olen pähkäillyt, että pitäsikö alkaa laittaa ylös omia syömisiä ja juomisia kun on niin uskotella syövänäs monipuolisesti ja terveellisesti. - Vaan onko todella näin. Uskallammeko tai haluammeko olla itsellenmme rehellisiä ja avoimia?   

Vierailija
18/52 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/52 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvaatteisiin kuluu useampi satanen vuodessa. En ole laskenut, mutta varmaan 500 € menee helposti rikki.

Muihin vaatteisiin menee ehkä 100 € vuodessa tai vähemmän. Suosin kirppiksiä ja kengät ostan aina jostain poskettoman hyvästä poistotarjouksesta.

Vierailija
20/52 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En bujetoi, teen hankintoja tarpeen mukaan. Ehkä 1000-1500e vuodessa.* Olen yleensä aika kauan ostamatta yhtään mitään, ja sitten muutaman kerran vuodessa päivitän vaatekaappiani. Tänä syksynä jouduin ostamaan joitain uusia vaatteita, koska lihoin kesän aikana. Nyt olisi tavoitteena laihtua ne muutamat kilot pois, mutta sillä välin haluan kuitenkin pukeutua hyvin edes töissä. Vaatteet ovat sellaisia, että ne käyvät vielä laihduttuakin. :)

Pyrin ostaamaan laadukkaita ja yksinkertaisia vaatteita, pääasiassa luonnonkuituja (esim. villaa, silkkiä). Yritän vähitellen hankkia vain sellaisia 'loppuelämän kestäviä' ja mahdollisimman paljon yhteensopivia vaatteita. Välttelen pintatrendejä. Kengät ovat heikkouteni, mutta niissäkin pyrin laatuun ja pitkäikäisyyteen. 

* Tuo on minusta aika paljon, mutta ensi vuonna toivoakseni perusvaatekaappini on sellaisessa kuosissa etten enää tarvitse juuri mitään uutta. N48