Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei ole tuulipukuravintolaa, mistä saa hernekeittoa ja näkkäriä yms. sikahalpaa ruokaa?

Tyhjä vatsa ja lompakko
11.01.2019 |

Suomessa ravintoloiden hintataso on ihan järkyttävä, vaikka taso noin kansainvälisesti on surkea, palkat p...oja ja veroakin kierretään. Ja kaikesta huolimatta ala ei oikein kannata ja konkursseja tulee. Tästä kaikesta on seurannut se, että Suomessa ravintolat ovat varsinkin arkisin tyhjillään. Päivän ainoalla asiakkaalla yritetään maksaa koko henkilökunnan palkat sivukuluineen, vuokra ja ainekset.

Miksi Suomessa pitää väen väkisin myydä ihmisille turhan hienoja ruokia? Jotain v...un kallista lihaa tai erikoisia äyriäisiä ja viiniä! :O Miksi ei voi olla hernekeittoa + näkkileipä jossa voita päällä? Kummasti Suomeenkin syntyisi ravintolakulttuuria, jos ateria maksaisi 3 € eikä 30 €....

Vissiin Suomessa ravintoloitsijat edelleenkin luulevat, että Suomessa on niin halpa elää, että ihmisillä jää rahaa maksaa ravintolasyömisestä vähän enemmänkin...

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono kate

Tämä. AP ei ymmärrä ilmeisesti miten paljon 3€ hernaria pitää myydä, jotta sillä saadaan palkattua edes yksi kokki ja toinen kassalle. 

Aikanaan laskeskeltiin, että alle kuudella eurolla ei ole mahdollista myydä pitsaa laillisesti. Ja todennäköisesti luku on nykyään suurempi.

Nuo 3€ lounaspaikat toimii tukien ja ainakin osittain lahjoitetun ruuan varassa ja käyttävät työvoimana tukityöllistettyjä ja vapaaehtoisia. Ei ne mitään bisnestä tee. Teollisuusalueiden alta kympin lounaspaikat toimivat luullakseni ilman tukia. Mutta tuskin ne mitään kultakaivoksia pitäjilleen ovat.

Ihan hyvän ja suht. edullisen lounaan voi saada myös isompien firmojen lounaspaikoissa kaiken maailman innopoleissa ja teknopoliksissa. Niissä firmojen työntekijät saavat ruuan hyvinkin edullisesti verottajan sallimissa rajoissa tai verotettuna etuna halvemmallakin. Ulkopuolisille hyvä, useita vaihtoehtoja sisältävä  lounas on usein alle kympin. Ihan kaikkiin ei vaan pääse ilman kulkukortteja, mutta useimpiin kyllä. Lähes vastaavia ovat yliopistojen ja keskiasteen oppilaitiosten ruokalat.

Vierailija
42/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lounasravintoloita on kylät puolillaan, työtä saavat kyllä tehdä, pitopalvelua ja täytekakkua, voileipäkakkua jne vääntää meidän kylän karvahatturavintola, lisäksi ruuan on oltava tosi maukasta että väkeä käy.

Niitä lounaspaikkoja ei vain tiedä ulkopuoliset. Niissä ei välttämättä ole mitään mainoksia ulkopuolella.

No onhan!! Ja jos ei muuten löydy, niin googlaa lounas ja oma paikkakuntasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan nimi voisi olla vaikkapa Soppatykki ja siellä ois aina esim. kahta keitto- tai laatikkoruokavaihtoehtoa per päivä (siis hyvin niukka lista, maukkaat yksinkertaiset ruoat ja edulliset hinnat). Lisukkeena itse leivottua leipää ja juomaksi vettä, maitoa, kotikaljaa tai mehua (lisämaksulla olutta tms.). Jos hinta pysyisi kurissa (esim. 5 euroa per koko annos), niin siellä viihtyisivät varmaankin aivan kaikki.

Perusta sellainen aivan vapaasti.

Tämä! On se jännä, että näin timanttisia bisnesideoita noin vaan jaetaan somessa eikä itse taota tuohta.

Olen itse hyvin keskinkertainen ruoanlaittaja, mutta mielelläni voisin kyllä asiakkaana käydä sellaisessa paikassa. En myöskään ole niin kiinnostunut ruokabisneksestä muutenkaan, että sille alalle lähtisin. Omat vahvuuteni ovat muualla. Mutta respectit elintarvikealan ammattilaisille kyllä muuten. 👍

T. Ko. kommentin/"idean" raapustanut

Ei tarvitse erikseen selittää, että olet romanttinen haaveilija, jonka mielestä idea on kannattava, koska romantiikka ja tunnelma ja sinusta olisi kiva.

Vierailija
44/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kylillä yritti tuollainen edullinen lounaspaikka. Kylällä oli myös hieman tasokkaampi lounaspaikka(normisapuskaa sielläkin)

sekä grilli ja pizza/kebap- putka.

Ei pelkistetty keitto-leipä-juoma-lounas käynyt kaupaksi.

Ja vaikka olisi käynytkin, ei sillä tosiaan kateta juoksevia kuluja.

Sitten vielä:

Pienipalkkaiset duunarit kujettavat yleensä omat eväät.

Vierailija
45/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jännää, että italialaista pizzaa ja turkkilaista kebapia sekä amerikkalaisia hampurilaisia ja hodareita kyllä myydään halvalla ja paljon kaikkialla Suomessa, muttei esim. hernekeittotuokkosta tai kaalilaatikkoa edulliseen hintaan ja "pikaruokana".

Hernekeitto vaatii keittyäkseen pari tuntia ja kaalilaatikkoonkin menee yli tunti, miten niistä saa pikaruokaa?

No ainakin lounasaikaanhan pysyvät lämpiminä hyvinä useammankin tunnin.

Elintarvikelainsäädännön mukaan saa pitää tarjolla 2 h ja sitten on jätettä

Jos soppakattilan lämpötila on vähintään 60 astetta, niin sitä saa pitää tarjolla 4 tuntia. Ja tämä siis koskee asitaa, jolle asiakkaat pääsee itse. Jos henkilökunta annostelee, niin sitten voi säilyttää pidempäänkiin.

Vierailija
46/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan nimi voisi olla vaikkapa Soppatykki ja siellä ois aina esim. kahta keitto- tai laatikkoruokavaihtoehtoa per päivä (siis hyvin niukka lista, maukkaat yksinkertaiset ruoat ja edulliset hinnat). Lisukkeena itse leivottua leipää ja juomaksi vettä, maitoa, kotikaljaa tai mehua (lisämaksulla olutta tms.). Jos hinta pysyisi kurissa (esim. 5 euroa per koko annos), niin siellä viihtyisivät varmaankin aivan kaikki.

Tämä! On se jännä, että näin timanttisia bisnesideoita noin vaan jaetaan somessa eikä itse taota tuohta.

Olen itse hyvin keskinkertainen ruoanlaittaja, mutta mielelläni voisin kyllä asiakkaana käydä sellaisessa paikassa. En myöskään ole niin kiinnostunut ruokabisneksestä muutenkaan, että sille alalle lähtisin. Omat vahvuuteni ovat muualla. Mutta respectit elintarvikealan ammattilaisille kyllä muuten. 👍

Ei tarvitse erikseen selittää, että olet romanttinen haaveilija, jonka mielestä idea on kannattava, koska romantiikka ja tunnelma ja sinusta olisi kiva.

En puhunut kannattavuudesta; mainitsin vain ajatuksen. Mutta joku olikin vähän samanlaisen toteuttanut Tallinnassa jo. Ei se minun ideani sinänsä kovin "romanttinen" ole; ainoastaan jtn nostalgiannälkää ruokkiva ja käytännössä voisi saada hyvää mättöä/mahan täyteen edullisesti.

Sellainen käsitys mulla kyllä on, että ravintolabisnestä on erittäin vaikeaa saada kannattavaksi pienillä volyymeilla (ellei nyt ole joku Michelin-tähtipaikka) ja se on muutenkin todella tuulinen ala kaikin puolin. Kun siis kiinteät kulut ovat suuret ja asiakkaat voivat vähentyä pienestäkin mokasta tai yhden asiakaspalvelijan virheestä, kun sana leviää (on pidettävä laatu tasaisesti hyvänä).

T. Kommentoimasi henkilö

Vierailija
47/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä vatsa ja lompakko kirjoitti:

Suomessa ravintoloiden hintataso on ihan järkyttävä, vaikka taso noin kansainvälisesti on surkea, palkat p...oja ja veroakin kierretään. Ja kaikesta huolimatta ala ei oikein kannata ja konkursseja tulee. Tästä kaikesta on seurannut se, että Suomessa ravintolat ovat varsinkin arkisin tyhjillään. Päivän ainoalla asiakkaalla yritetään maksaa koko henkilökunnan palkat sivukuluineen, vuokra ja ainekset.

Miksi Suomessa pitää väen väkisin myydä ihmisille turhan hienoja ruokia? Jotain v...un kallista lihaa tai erikoisia äyriäisiä ja viiniä! :O Miksi ei voi olla hernekeittoa + näkkileipä jossa voita päällä? Kummasti Suomeenkin syntyisi ravintolakulttuuria, jos ateria maksaisi 3 € eikä 30 €....

Vissiin Suomessa ravintoloitsijat edelleenkin luulevat, että Suomessa on niin halpa elää, että ihmisillä jää rahaa maksaa ravintolasyömisestä vähän enemmänkin...

Hesburger, kerrosateria 6,5€

Euron juusto!

Vierailija
48/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oma, maksettu kiinteistö, valmiit hygieniamääräykset täyttävät keittiötilat valmiina, otollisella paikalla, voisi homma mahdollisesti pyöriäkin, jos itse tekisi kaikki työt....

49/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen kotiruoankin hinta kohoaisi varmaan aika korkealle, jos halutaan ruoan olevan kotona tehdyn makuista eli hyvää. Minusta kotiruoan kaltainen laitosruoka, esim. opiskelijaravintoloiden ja sairaaloiden, ei ole maukasta. Jos tuulipukuravintolan ruoka olisi saman tasoista, ei siellä varmaan kauheasti käytäisi.

Vierailija
50/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit vääntää jopa 400000$ vuosimyynnin noilla food truckeillaan.

https://www.cnbc.com/2017/04/07/10-most-popular-food-trucks-in-america-…

Vierailija
51/53 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut kannattavuudesta; mainitsin vain ajatuksen. Mutta joku olikin vähän samanlaisen toteuttanut Tallinnassa jo. Ei se minun ideani sinänsä kovin "romanttinen" ole; ainoastaan jtn nostalgiannälkää ruokkiva ja käytännössä voisi saada hyvää mättöä/mahan täyteen edullisesti.

Sellainen käsitys mulla kyllä on, että ravintolabisnestä on erittäin vaikeaa saada kannattavaksi pienillä volyymeilla (ellei nyt ole joku Michelin-tähtipaikka) ja se on muutenkin todella tuulinen ala kaikin puolin. Kun siis kiinteät kulut ovat suuret ja asiakkaat voivat vähentyä pienestäkin mokasta tai yhden asiakaspalvelijan virheestä, kun sana leviää (on pidettävä laatu tasaisesti hyvänä).

T. Kommentoimasi henkilö

Martoilla on joillakin paikkakunnilla ideasi omaisia ruokaloita. Jyväskylässäkin oli vielä ainakin jokunen vuosi sitten. Ihan normihintainen lounas siellä muistaakseni oli.

Vierailija
52/53 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tavallisen kotiruoankin hinta kohoaisi varmaan aika korkealle, jos halutaan ruoan olevan kotona tehdyn makuista eli hyvää. Minusta kotiruoan kaltainen laitosruoka, esim. opiskelijaravintoloiden ja sairaaloiden, ei ole maukasta. Jos tuulipukuravintolan ruoka olisi saman tasoista, ei siellä varmaan kauheasti käytäisi.

Opiskelijaravintoloissa ja sairaaloissa taitaa olla vikana se, että ruuan pitää olla vähäsuolaista. Minun tuntemani maukas kotiruoka ei ole vähäsuolaista. Eikä myöskään vähärasvaista.

Vierailija
53/53 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varmaan erikseen lähtisi ravintolaan maksamaan siitä, että saan samanlaista ja saman makuista ruokaa kuin kotona. Kun lähden ravintolaan, haluan nimenomaan erilaista kuin kotona ja mieluiten sellaista, mitä en itse edes osaa tehdä, kuten etniset ruuat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän