Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen, kun työnantaja ei jousta

Vierailija
11.01.2019 |

Olen työssä, jossa ei ole työvuoroja, vaan työ tapahtuu ns. virka-ajan puitteissa liukuvalla työajalla. Liukuma on 07:00-19:00 (ei iltalisiä liukuman lopussa). Ennen kuin sain lapsen tein joustavasti välillä 10-tunnin päiviä, välillä 6-tunnin päiviä ja välillä aloitin työt klo 7:30, välillä klo 9:00, välillä lähdin kotiin klo 14 ja välillä vasta klo 18:30, riippuen täysin työtilanteesta ja projektien tarpeista. Meillä kaikki toimii noin, ja työntekeminen perustuu siihen, että välillä on myöhäisiä kokouksia ja välillä aikaisia aamukokouksia (asiakkaista riippuen) jne. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia. Mieheni on viikot töissä muualla, eli päiväkotiin viemiset ja hakemiset on minun vastuulla, teen 80 % työaikaa.

Nyt iso ongelma on se, että asiakasprojektit vaatisi, että välillä olisin seiskan jälkeen työpaikalla, välillä töissä melkein iltaseiskaan asti. Päiväkoti taas on auki 7:45-16:30. Työnantaja ei jousta vaan sanoo, että asiakasprojektit määrää työajat liukuman puitteissa. Tilanne on todella hankala, koska niitä yllättäviä asiakaskokouksia saattaa tulla parin päivän varoitusajalla, eli en voi sopia mitään esim. mll-hoitajaa hakemaan joka keskiviikko klo 16:30 lasta päiväkodilta tms vakiaikaa. Isovanhempia tai sellaisia ei lähistöllä ole. Miten ihmeessä saan tämän palapelin onnistumaan? Voiko työnantaja pakottaa minut olemaan välillä 07:00-19:00 käytettävissä vaikka päiväkoti ei ole auki? Vuoropäiväkotiin en saa lasta, koska työni ei ole vuorotyö.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kunnan on järjestettävä lapsellesi hoitopaikka, joka on auki kello 19.30 asti.

Vierailija
62/65 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämättömän lyhyet aukioloajat tarhalla! Jos eihän vanhempi ehdi viedä ja hakea tuon puitteissa klo 8-16 työssäkään ellei asu aivan vieressä.

Eli tuohan sulkee pois kaikki yksinhuoltajat ja sellaiset perheet, joissa toisella vaikka työaika 8-16 ja toisella 9-17 ja eivät asu tarhan vieressä. Ei kaikilla ole joustavaa työaikaa, että voi jakaa tyyliin äiti vie ja isi hakee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakaan noin pitkälle illalla ulottuva liukuma ei ole ihan normaali. Jos kuulut johonkin liittoon, niin sieltä voisi kysyä neuvoa juristilta, että saisitko ihan johonkin lakiin vedoten joustoa kuitenkin. Mikä teillä on plussatuntien maksimi ennen kuin niitä pitää alkaa polttaa pois tekemällä lyhyempää työaikaa tai ottamalla saldovapaita?

Omalla äidillänikin oli työ, jossa hänen piti välillä olla klo 18-19 asti eikä minua ollut mahdollista saada vuoropäiväkotiin. Minut haettiin päiväkodin sulkemisaikaan mennessä, jonka jälkeen menin äidin kanssa töihin. Toki kaikki työnantajat eivät tätä salli, mutta yh-äidillä ei paljoa vaihtoehtoja 90-luvulla ollut.

Ei varmaan mihinkään kokouksiin saa ottaa pientä lasta mukaan. Etenkin jos niissä on asiakkaita tai ne on asiakkaiden luona ne kokoukset.

Vierailija
64/65 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kunnan on järjestettävä lapsellesi hoitopaikka, joka on auki kello 19.30 asti.

Millä perusteella? Tai siis mihin voi vedota, jolla pakottaa kunnan järjestämään noin? Itse en omista autoa vaan liikun julkisilla, ja työt loppuisi välillä klo 19. Kunta yrittää osoittaa minulle päiväkotia toiselta puolelta kuntaa, jonne kestää julkisilla työpaikalta tunnin verran. t. ohis mutta tungen samaan ketjuun tämän kysymyksen jos joku tietäisi

Vierailija
65/65 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikeaa, yksi lapsi ja vanhemmat. Nyt hankit hoitajan ja maksat siitä tai lopetat työnteon. Ihan varmasti löytyy joku opiskelija tai eläkeläinen avuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan