Ystävä joka on ikävä ja katkera aina jos minulle tapahtuu jotain hyvää
Lapsuudenystävä, sanotaan vaikka Jonna, on ollut samanlainen niin kauan kuin muistan. Jo pienenä sotki ja rikkoi tavarani jos sain jotain hänen mielestään hienoa. Varasteli myös ja väitti myöhemmin että tavarat olivat hänen omiaan.
Tämä kuitenkin on jatkunut nyt pitkälle aikuisikään (olemme kolmekymppisiä) tietysti vaan eri muodoissa.
Olen ylipainoinen ja tiedän sen kyllä. Jonna kokee kuitenkin tarpeelliseksi huomauttaa tästä mahdollisimman usein. Syön mitä tahansa, se on huomautuksen aihe, tai jos jätän syömättä. Jos syön vaikkapa leivoksen, alkaa kuittailu "ajattele nyt vähän muotojas" jos syön salaattia "No et sä hei tolla ketään hämää, kyllä huomaa että heti kotona vedät läskiä naamaan" Jos jätän syömättä, niin esitän.
Saunaillassa sanoi, ettei minun kannata tulla saunaan kun ei kukaan muukaan porukan läskeistä sauno.
Yritimme miehen kanssa pitkään lasta ja kun viimein tulin raskaaksi, alkoi huomauttelu siitä kuinka lapsesta tulee "häiriin.tynyt lut ka" jos on minuun yhtään tullut. Normaalisti tuossa kohtaa varmaan suurin osa ihmisistä laittaisi välit poikki, mutta olin jo niin turtunut niihin kommentteihin etten välittänyt.
Kun sain keskenmenon ja Jonna kuuli siitä, hänen kasvoilleen nousi sellainen omahyväinen virne.
Kun sain työpaikan, sanoi onnittelujen sijaan että tietää kyllä miten sen paikan olen saanut.
Olen aina ennen tämän ihmisen tapaamista ahdistunut ja olo on jo valmiiksi lytätty. Mietin tarkkaan mitä puen, miten meikkaan, jopa mitkä kengät laitan (läskithän eivät voi käyttää korkokenkiä) Mitä tilaan ruokapaikassa, mitä vastaan hänen kommentteihinsa. Minulla on usein jopa päänsärkyä ja vatsakipuja kun tiedän tapaavani Jonnan.
Miksei hän voi koskaan olla iloinen puolestani? Edes pieni hymy tai "sepäs on kiva" kommentti hänen suustaan olisi ihme.
Kommentit (27)
Miksi olet tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa? Ei tuo ole ystävyyttä.
Nyt herää vain kaksi kysymystä: miksi ihmeessä yrität noudattaa hänen kohtuuttomia sääntöjään ja miksi edes olet tekemisissä hänen kanssaan?
Miksi ihmeessä olet missään tekemisissä hänen kanssaan??
Mua kihelmöisi nähdä, mitä tapahtuisi kun toimisit juuri niinkuin itse haluat. Kaikkeen kritiikkiin kohauttaisit iloisesti olkia "höpö-höpö!" "Miks sullon korkkarit, läskit ei pidä korkkareita!?" "No sittenhän mä en ole läski, vai mitä, luuska!"
Jos sä olet tuollasen ihmisen kanssa vapaaehtoisesti tekemisissä, niin tulee mieleen että sä haluatkin olla jollaintavalla alistettu. Että saat sääliä itseäsi. Ihan sun oma valinta annatko sen kohdella itteäsi noin. Jos annat niin sitten ei saa valittaa.
Aika kärkkäästi nyt sanoin mutta tottahan tämä on.
Tämä Jonna on osa isompaa ystäväporukkaamme joten jos lakkaan tapaamasta häntä, menetän todennäköisesti myös muut ystäväni. Ja varmasti keksii minusta myös ikäviä perättömiä juttuja jos alan vältellä häntä ja hän tajuaa sen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä Jonna on osa isompaa ystäväporukkaamme joten jos lakkaan tapaamasta häntä, menetän todennäköisesti myös muut ystäväni. Ja varmasti keksii minusta myös ikäviä perättömiä juttuja jos alan vältellä häntä ja hän tajuaa sen.
ap
Muita kohtaanko hän osaa olla mukava ja korrekti?
Edes mun vihamiehet ei käyttäydy noin törkeästi.
Opettele laittamaan luu kurkkuun sille. Keksit valmiita solvauksia vastaheitoiksi ja jos ei ymmärrä lopettaa, niin yksinkertaisesti lopetat yhteydenpidon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Muita kohtaanko hän osaa olla mukava ja korrekti?
Pääsääntöisesti kasvotusten kyllä. Jotain pientä kuittailua saattavat muutkin saada mutta eivät läheskään samassa mittakaavassa kuin minä. Selän takana puhuu kyllä pahaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli siis haluat olla alistettavana ja haukuttavana. Itse teet sen valinnan ootko tekemisissä "ystäviesi" kanssa. Tajuat ittekin ettei tuo Jonna mikään ystävä ole eikä muut jos ne sen Jonnan pillin mukaan tanssii. Mutta jollain kierolla tavalla haluat olla kärsivässä asemassa.
Joten ei saa valittaa jos itse tähän suostut.
7
Vierailija kirjoitti:
0/5 miesvihasatu.
Miesvihasatu naisesta?
Noh, älä enää ainakaan ajattele häntä ystävänä, älä edes kaverina. Vaan ilkeänä tuttavana, jota sinun on pakko sietää yhteisen kaveripiirin vuoksi.
Onhan tää vähän tyhjänpäiväinen neuvo, mutta älä anna tyypille ajatuksissasi paikkaa, jota hän ei ansaitse.
Ei nyt kyllä tuntunut aidolta jutulta.
Kerta itsekin tiedostat että et pidä tästä Jonnasta ja siedät häntä vain yhteisen kaveripiirin takia, niin miksi et pistä kovaa kovaa vasten? Seuraavan kerran kun heittää jotain töykeää, sano suoraan että ei mielipiteensä voisi vähempää kiinnostaa. Nainen luottaa siihen että sinulle voi laukoa mitä hyvänsä, älä tyydy helpon uhrin asemaan.
Miksei ne muut kaverit puolusta sua? Onko kavereita nekään...
Jätä se sika!