Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö saattohoidossa oleva tupakalle? Siis jos on vuodepotilaana?

Keuhkosyöpäpotilaan omainen kysyy:
11.01.2019 |

Isäni tupakoi itselle keuhkosyövän ja on nyt saattohoidossa ja menossa koko ajan heikompaan kuntoon. Kovin pitkää hän ei enää jaksa itse kävellä sairaalasta ulos tupakalle. Miten sairaaloissa järjestetään vuodepotilaan tupakointi, viedäänkö sängyssä vai onko joku tupakointihuone sairaalan sisällä? Kai sitä ihmisellä on oikeus saada tupakoida, kun on tottunut siihen nuoresta asti?

En todellakaan kehtaa kysyä tätä hoitohenkilökunnalta, mutta haluan silti että isäni saa nauttia henkosia loppuun asti.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan pihalla joutuu käymään, siellä on jossakin ihan osoitettu tupakkapaikka. Saattaa mennä siihen, että ihan itse joudut isän kärräämään tupakalle.

Vierailija
2/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee, viedään sänkyineen päivineen, jos ei pysty liikkumaan. Tuossa vaiheessa ei ketään kiduteta lopettamisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa ei ole henkilökuntaa kuskaamaan potilaita ulos tupakalle. Osastoilla on tietty miehitys eikä kukaan hoitaja voi lähteä kesken kaiken viemään sänkypotilasta ulos ja hakea taas sisälle. Potilaalla on oikeus tupakoida loppuun asti, mutte henkilökunnan tehtäviin ei kuulu potilaan kuljettaminen tupakalle.

Vierailija
4/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isäsi on sairaalassa? Yleensä saattohoitopotilaat ovat siihen varatuilla osastoilla terveyskeskuksissa ja iäkkäämmät voivat olla ihan tavallisissa vanhainkodeissa. Kysyn siksi, että näiden ero on suuri. Sairaalassa tuskin kukaan ehtii kärrätä sängyn kanssa tupakalle. Saattohoitoon erikoistuneissa yksiköissä taas nimenomaan on henkilökunnan tehtävä toteuttaa potilaille yksilöllinen, omannäköinen loppuelämä. Jollekin se tarkoittaa tupakointia loppuun asti, jollekin jotain muuta.

Meillä on viety potilaita tupakalle niin kauan, kun pystyvät itse polttamaan tupakan ilman suurta vaaraa esim tiputtaa se sängylle tai itsensä päälle ja saada aikaan tulipalo/palovammat. Hoitaja seisoo kauempana tupakoivasta potilaasta joten ei pysty estämään näitä tapaturmia. Ketään kun ei voi velvottaa passiiviseen tupakointiin töissä, joten hoitaja ei pidä tupakkaa omassa kädessään eikä vahdi potilasta aivan vieressä vaan potilaan on pystyttävä itse se käden liike tekemään. Minä olen sen verran joustanut että olen sytyttänyt potilaalle sen tupakan ja sitten siirtynyt kauemmas, vaikka siinäkin toki pikkuisen ehtii itse altistua.

Vierailija
5/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pääsee. Surullistahan se on, että on kuolemassa keuhkosyöpään ja silti pidetään siitä tupakasta niin hanakasti kiinni :( Menetty pelihän se on, mutta silti..

Vierailija
6/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalla on oikeus kieltäytyä viemästä, esimerkiksi astmaatikot, tuoksuallergiset ym. Et varmaan itsekkään haluaisi, että joku joutuu lähtemään töistä kotiin päänsäryn takia tai ambulanssilla päivystykseen jos astmakohtaus ei lopu.

Yleensä kuitenkin aina löytyy tupakoiva hoitaja joka voi käyttää. Mutta pääsääntöisesti pitäisi itse päästä sinne tupakalle varsinkin jos on savuton laitos, kun siellä ei saa hoitajat eikä omaisetkaan mennä tupakalle. Mikä on ihan hyvä.

Sinä voit omaisena käyttää isääsi tupakalla.

Vierailija
7/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pääsee. Surullistahan se on, että on kuolemassa keuhkosyöpään ja silti pidetään siitä tupakasta niin hanakasti kiinni :( Menetty pelihän se on, mutta silti..

Tupakka koukuttaa niin pahasti, ettei siinä mitkään keuhkosyövät pelota. Itsestäni sen tiedän, olen ollut tilanteessa, jossa rahaa oli niin vähän, että oli tehtävä valinta ostanko ruokaa vai tupakkaa. Tupakka voitti.

Vierailija
8/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka koukuttaa niin pahasti, ettei siinä mitkään keuhkosyövät pelota. Itsestäni sen tiedän, olen ollut tilanteessa, jossa rahaa oli niin vähän, että oli tehtävä valinta ostanko ruokaa vai tupakkaa. Tupakka voitti.

Olen itsekin polttanut vuosia, mutta pelko terveydestä voitti. En voisi kuvitella että olisin polttanut vielä, jos olisin saanut syöpä diagnoosin tai esim. raskaana ollessa. Mutta meitä on moneenlähtöön.

Vierailija
9/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt vanhainkodissakin mummoja tupakalla.

Vierailija
10/10 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo tupakoinnin lopettaminen tuossa vaiheessa enää merkitse mitään, jos peli on jo menetetty. Riippuvuus on yleensä niin suuri, että suurempi kärsimys olla tupakoimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan