Meneekö alapää "piloille", kun sitä ei käytä?
Olen nyt 41-vuotias nainen, enkä ole harrastanut seksiä noin viiteen vuoteen ja sitäkin ennen oli noin vuoden tauko. Päivittäin/viikoittain olen harrastanut seksiä viimeksi 32-vuotiaana muistaakseni. Huomaan, että alapäätä välillä kihelmöi ja suorastaan sattuu; aivan kuin ne limakalvot olisivat jotenkin kuivat jopa. Mitään sukupuolitautia minulla ei ole ja peseydyn säännöllisesti ja käytän puhtaita vaatteita. Kyseinen vaiva on ollut jo noin puolisen vuotta melkein päivittäisenä ja välillä se kipu on niin voimakasta, että tekisi mieli mennä lääkärille, mutten kehtaa, kun ei mulla mitään oikeaa tautia kuitenkaan voi olla ja aihe on nolo. Mikä voisi olla syynä? Pahoittelut ällöttävästä kysymyksestä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Käytäthän myös aivojasi.
Ja tämä oli mielestäsi typerä kysymys tällä palstalla?
Ei ole ollut seksiä kuuteen vuoteen. Eipä koskaan ole ollut seurustelukumppaniakaan. Siitä johtuen seksi on ollut lähinnä kivuliasta ja minun hyväksikäyttöä, joten tulin siihen tulokseen, etten harrasta.
Myös nuorena tapahtunut raiskaus on vaikuttanut.
Ei mene pilalle. Toki alapää on joustava niin, että jos sinne isoa tavaraa työntelee usein, se venyy isoksi, ja jos työntely loppuu, sen piukentuu uudelleen. Kuivuminen kuulostaa lähinnä alkavilta vaihdevuosiongelmilta. Niihin saa apua apteekista. Seulonnassa voi asian ottaa myös esille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta täytyy tutkia nuo mainitut vinkit ja ehkä uskaltautua gynelle pitkästä aikaa.
T. Ap
Älä kokeile mitään vinkkivitosia vaan mene sinne gynelle eka. Sanot, ettet ole käynyt pitkään aikaan, miksi? Vuosittainhan siellä on hyvä käydä, oli seksielämää tai ei.
Sieltä verikokeisiin katsomaan, olisiko vaihdevuodet alkamassa noinkin nuorena.
Tautejakin voi olla, jos et ole käynyt testeissä parin viikon päästä viimeisestä seksikerrastasi.
Miten toosa voisi mennä "piloille", en edes ymmärrä?
N50+ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täytyy tutkia nuo mainitut vinkit ja ehkä uskaltautua gynelle pitkästä aikaa.
T. Ap
Älä kokeile mitään vinkkivitosia vaan mene sinne gynelle eka. Sanot, ettet ole käynyt pitkään aikaan, miksi? Vuosittainhan siellä on hyvä käydä, oli seksielämää tai ei.
Sieltä verikokeisiin katsomaan, olisiko vaihdevuodet alkamassa noinkin nuorena.
Tautejakin voi olla, jos et ole käynyt testeissä parin viikon päästä viimeisestä seksikerrastasi.Miten toosa voisi mennä "piloille", en edes ymmärrä?
En ole käyttänyt e-pillereitä paria kokeilukuukautta lukuunottamatta, joten eivät ole ainakaan olleet munasarjat mitenkään "horrostilassa" niiden takia. Siinä mielessä itse epäilen vaihdevuosien alkamistakin. Muuten näytän kyllä ikäisekseni hyvin nuorelta ja olen hoikka. Gynellä olen käynyt varsinaisesti joskus varmaankin päälle parikymppisenä viimeksi, tosin papa-kokeessa kävin kymmenisen vuotta sitten. En ole koskaan harrastanut irtosuhteitakaan ja olen käynyt vakisuhteissakin testeissä monta kertaa. Täytynee mennä rohkeasti sinne gynekologille siis.
T. Ap
Jos ei ole ongelmia, ei gynelle tarvitse vuosittain mennä sen enempää kuin hammaslääkärillekään. Hammastarkastukseen voi mennä esim. kolmen vuoden välein. Alapään puolesta taas keski-iässä alkaa olla seulontoja viiden vuoden välein, ja se riittää alapään tarkastukseksi. Vain jos on ongelmia, pitäisi mennä tilannekohtaisesti lääkärille noiden tarkastusten välilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Emätin voi kuntoutus, myös käki sinne ei säännöllisesti työnnöllä jotain. Tämä voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia myös pissaamiseen. Kvg
No varmasti tuottaa ongelmia, jos käki sinne säännöllisesti työnnellään 🤪
Tietysti alapää kärsii jos ei saa virikkeitä.