Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ”vaarallisinta” mitä teit raskauden aikana?

Vierailija
10.01.2019 |

Mulla on ollut järkyttävä yskä koko alkuraskauden ajan. Lääkäri määrännyt vaan keuhkoja avaavaa lääkettä. Mutta silti paukutus on aika kova kokoajan, pelkään kokoajan että tämä yskiminen on vaaraksi lapselle. Toivon että ei ole.

Teitkö sinä jotakin sellaista raskauden aikana jonka yleisesti ajateltuna mielletään olevan jollain tavalla haitallista sikiölle? Tupakoitko? Harrastitko rajua liikuntaa? Nostelitko painavia asioita? Tjms?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popsin rauhoittavia. Np-ultra ennusti tylysti elinkelvotonta lasta. Toinen mielipide antoi sentään toivoa.

Terve tyttö täyttää keväällä 18.

Vierailija
22/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt täysin rajoituksetta, koska 90-luvulla ei noita rajoituksia edes tunnettu. 

Alkoholiakin olen ottanut säännöllisesti ehkä n. yhden annoksen viikossa (kun nostetaan malja jossain, saunakalja tms. ) 

Pyöräilin myös synnytykseen asti. Koin sen aivan turvalliseksi pitkin pyöräteitä. 

Nyt kun katsoo tuota ruokarajoitusten listaa, niin huh, huh... Ovatko ne kaikki tarpeen? Luulisi tuottavan vain stressiä tuollainen syömisten kyttääminen ja auta armias, jos on jotain epähuomiossa syönyt. 

Kolme tervettä lasta minulla ja kaikilla tuttavillakin ikätovereissa. Ovatko erilaiset komplikaatiot sitten vähentyneet näiden rajoitusten myötä? Yksi lääkäri ainakin sanoi, etteivät ole. Mutta mitään tilastodataa minulla ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä hoitoalalla melko fyysistä aina ja odotusaikana varsinkin kun oli vielä sääntö ettei saa tehdä yövuoroa kun on liian raskasta. Ei ne aamu- ja iltavuorot sitten kun tuhat ja sata asiaa tapahtumassa yhtaikaa ja hyvin paljon enemmän mm. ihmisten nostelemista, eipä toki. Onneksi odotus oli kuitenkin melko vaivaton ja olin lähtökohtaisesti hyvässä kunnossa.

Tämän lisäksi harrastamme puolison kanssa kilpapurjehdusta ja ei sieltä veneeltä malttanut kokonaan poissa olla edes ihan viimeisillään. Kovalla tuulella mies kyllä laski aina purjeet ja pakotti kannen alle suojaan etten vaan vahingossakaan saa puomista vatsaan tai lennä yli laidan tmv.

Siinä ehkä rankimmat. Ruoka/juomapuolella olin kyllä varovainen, vaikka rakastan mm.maksaa ja tuorejuustoja ❤ ja töissä toki pidin huolta säteilyturvasta ja niin pitivät työkaveritkin 🙏

Vierailija
24/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Join glögiä, alkoholitonta siis tietty.

Jälkikäteen kuulin, ettei olisi suositeltavaa glögin sisältämien mausteiden takia, mutta eipä se muutama mukillinen mitään aiheuttanut.

Mutta tuo oli "pahinta" mitä tein. Tulin raskaaksi liki kolmen vuoden lapsettomuuden jälkeen, joten en todellakaan ottanut riskejä.

Ei suurin osa varmaan ole kuullutkaan, ettei alkoholitonta glögiäkään saisi juoda...

Itse söin leivän päällä tyhjiöpakattuja leikkeleitä ihan loppuraskauteen saakka. Ne nimittäin meni Suomessa ”kiellettyjen” listalle vasta, kun oli jo RV 35.

Vierailija
25/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Join kahvia. Yritin lopettaa mutta välillä iski liian suuri himo ja kuppi tai pari tuli juotua silloin tällöin.

Mulle sanottiin ihan neuvolassa että kahvia saa juoda rauhassa kolme kuppia päivässä ja kokistakin kohtuudella.

Oon tehnyt molempia. Joskus juonut enemmänkin kahvia.

Tässä on ilmeisesti eroja eri maiden suosituksissa. (En synnyttänyt Suomessa) Mulle sanottiin että kahvin juonti olisi hyvä lopettaa kokonaan, varsinkin kahviloita ja takeaway kahveja kehotettiin välttämään. Ilmeisesti siksi, että niiden paikkojen kahvikoneista voi liueta jotain bakteereja yms?

Suositteleehan ne esim. USA:ssa saunomisen välttämistä raskausaikana, mutta Suomessa ei. Samoin kielletyt tuotteet vaihtelee maasta riippuen paljon. Suomessa on yleisesti todella hyvä elintarvikehygienia.

Vierailija
26/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastin pitkään, en enää ihan loppuaikoina kuitenkaan -- pyöräilin kyllä loppuun asti. 

Ruokarajoituksia ei niihin aikoihin ollutkaan, mitä nyt salmiakista sanottiin, että jos sitä on tapana vetää kaksin käsin, niin vähentää tuntuvasti. 

Alkoholin käyttöä kehotettiin rajaamaan yhteen annokseen päivässä, mikä tuntuu nyt paljolta. En kuitenkaan käyttänyt ollenkaan, koska muutenkin olin lähellä raittiutta. Tupakan suhteen silloinkin oli ihan nollalinja. Tosin jotkut tupakoivat väittivät, että lääkäri oli sanonut lopettamisesta tulevan stressin haittaavan enemmän sikiöitä kuin vähäisen polttamisen. 

Tämähän myytti on kumottu sittemmin. Mutta tämän varjolla jatkoivat tupakointia, terveitä lapsia heilläkin kyllä on. 

Vierailija
27/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt täysin rajoituksetta, koska 90-luvulla ei noita rajoituksia edes tunnettu. 

Alkoholiakin olen ottanut säännöllisesti ehkä n. yhden annoksen viikossa (kun nostetaan malja jossain, saunakalja tms. ) 

Pyöräilin myös synnytykseen asti. Koin sen aivan turvalliseksi pitkin pyöräteitä. 

Nyt kun katsoo tuota ruokarajoitusten listaa, niin huh, huh... Ovatko ne kaikki tarpeen? Luulisi tuottavan vain stressiä tuollainen syömisten kyttääminen ja auta armias, jos on jotain epähuomiossa syönyt. 

Kolme tervettä lasta minulla ja kaikilla tuttavillakin ikätovereissa. Ovatko erilaiset komplikaatiot sitten vähentyneet näiden rajoitusten myötä? Yksi lääkäri ainakin sanoi, etteivät ole. Mutta mitään tilastodataa minulla ei ole. 

Ootko vähän yksinkertainen? Totta kai siitä on dataa, että komplikaatiot ovat vähentyneet. Ei kai niitä suosituksia muuten olisi ja pidettäisi voimassa. Eikä edes tarvita kovin kummoista maalaisjärkeä toteamaan, että kun vaikka listerian tartuntalähteenä toimii rajattu valikoima ei-elintärkeitä ruoka-aineita, niiden välttäminen raskausaikana käytännössä nollaa tartuntamäärät. 

Ei ne rajoitukset nyt kovin ihmeellisiä ole. Pitäisi raskausajan verran jaksaa olla ilman alkoholia ja syödä kypsennettyä ruokaa - sitä vakuumipakattua kalaa ja pastöroimatonta juustoakin saa kunnollisen kuumennuksen jälkeen syödä, esim. pizzassa olevassa sinihomejuustossa ei enää listeria sätki. Melkeinpä kaikkea muuta saa syödä kohtuudella tai ne eivät ole muutenkaan osa juuri kenekään päivittäistä tai viikottaista ruokailua (esim. hauki tai aprikoosinsiemenet). Tietenkään suurin osa ei sairastu, vaikkei rajoituksia noudattaisikaan, mutta esim. tuo listeria on oikeasti aika tympeä homma, jos kohdalle osuu. Joka vuosi on kuitenkin sairastumisia. 

Minä olen ollut raskaana ollessani varovainen, tosin rajuakin liikuntaa harrastin varsin pitkälle raskauteen.  Tieto lisää tuskaa - työssäni neuvolassa olen nähnyt, kun kakka osuu tuulettimeen. Asiakkaina on välillä tyyppejä, jotka tuntuvat oikein kerjäävän ongelmia. Harrastetaan esteratsastusta ties miten pitkälle raskaana, reissataan jossain vinkuintiassa infektioriskistä välittämättä, syödään mitä sattuu, boulderoidaan ja paneskellaan suojaamatta ketä sattuu (seksitauti raskauden aikana ei ole mikään kiva juttu). Nämä ovat onneksi yksittäistapauksia - yksilön kohdalla riski ongelmiin on toki olemassa, mutta isossa populaatiossa tapaukset eivät tilastoja juuri heiluta. Tilastoissa näkyviä ongelmia aiheuttavat äitien yhä massiivisemmaksi käyvä ylipaino ja liikkumattomuus. Raskauden aikana tupakoi edelleen lähes 15 % äideistä, vaikka haitat todella tunnetaan. 

Vierailija
28/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuoja, ei yskiminen ole vaarallista sikiölle 😂

Vierailija
29/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin normaalia elämää.

Vierailija
30/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin tukkaa, söin kerran sushia ja join vajaan lasin viiniä.

Vierailija
31/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan ratsastusta, raskausaika kävin kyllä hevosen selässä, mutta tehtiin vaan rauhallisia kävelylenkkejä. Näin itse ratsastus ei nyt mtn suurempia hytkytyksiä aiheuttanut, mutta onhan siinä aina riskinsä pudota. Meidän hevonen oli vielä melko säikky. Tämä nyt taitaa olla vaarallisin..

Vierailija
32/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoi ei joku yskiminen mitään tee.

Ajelin mönkijällä maastossa. Alkoi särkeä vatsaa jo rv20 tienoilla, lopetin siihen. Nyt vaarallisinta lienee koiran ulkoilutus 😂.

No se on ”vaarallisinta” mitä olen tehnyt raskausaikana. Ainakin itseäni kokoajan pelottaa eettä onko jatkuvasta rykimisestä vaaraa vauvalle.

Sitten jos sitä ei lasketa niin sitten vaarallisinta on siivoustöissä siivousaineiden käsittely ja painavien roskasäkkien raahaaminen.

Tai sitten kotona hiuskiinteen hengittäminen vahingossa. Oon kyllä yrittänyt pitää nenän kiinni hiuskiinteen suihkutuksen ajan mutta joskus tulee vahingossa henkäistyä sisäänpäin hiuskiinnettä laittaessa. Hyh! Ap

Hengitä rauhassa, ihon kautta se kulkeutuu elimistöösi kuten muutkin käyttämäsi kemikaalit.

Vierailija
33/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastin pitkään, en enää ihan loppuaikoina kuitenkaan -- pyöräilin kyllä loppuun asti. 

Ruokarajoituksia ei niihin aikoihin ollutkaan, mitä nyt salmiakista sanottiin, että jos sitä on tapana vetää kaksin käsin, niin vähentää tuntuvasti. 

Alkoholin käyttöä kehotettiin rajaamaan yhteen annokseen päivässä, mikä tuntuu nyt paljolta. En kuitenkaan käyttänyt ollenkaan, koska muutenkin olin lähellä raittiutta. Tupakan suhteen silloinkin oli ihan nollalinja. Tosin jotkut tupakoivat väittivät, että lääkäri oli sanonut lopettamisesta tulevan stressin haittaavan enemmän sikiöitä kuin vähäisen polttamisen. 

Tämähän myytti on kumottu sittemmin. Mutta tämän varjolla jatkoivat tupakointia, terveitä lapsia heilläkin kyllä on. 

Mulle sanottiin neuvolassa että tulis kokonaan välttää lakritsin/salmiakin syömistä raskausaikana. Heillä oli kulemma vasta ollut koulutus jossa oli tullut selville että lakritsin/salmiakin syöminen voi aiheuttaa lapsen kehityksessä häiriöitä. Esim. oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta.....

Oon välillä syöny Carmolis-kurkkukarkkeja vaikkei raskaana ollessa sais syödä mitään yrttivalmisteita.

Vierailija
34/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuoja, ei yskiminen ole vaarallista sikiölle 😂

No netistä on tullu luettua että voi aiheuttaa ennenaikaista synnytystä tai istukan irtoamista. Mistä noista tietää. 🤔

Vierailija
35/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kolmas raskauteni ja vaikka luulisi, että kokeneelta tämä sujuu, niin tässä raskaudessa olen ollut vain varomattomampi. Hyvin on onneksi sujunut ja kohta saadaan vauva syliin <3 (Ap, älä ole hysteerinen! Yskä ei ole vaaraksi, muttei myöskään stressi hyväksi vauvalle. Jos epäilet jotain vakavaa niin uudestaan lääkäriin, soita ensin onko tarvetta käydä)

Vastaus kysymykseen:

- Olen pessyt ikkunoita ja muutenkin kurotellut/venytellyt itseäni pelottavan paljon

- Aloitin foolihappolisän vasta kun ensimmäinen kolmannes oli jo lopuillaan

- Olen epähuomiossa syönyt pellavansiemeniä, hunajaa ja mätiä

- Juon kahvia usein yli suositusten

- Maalasin makkarin ja olohuoneen seinät (imppausvaara?)

- Unohdan epäsäännöllistä säännöllisemmin tehdä lantionpohjanlihastreenejä (tosin muuta liikuntaa on aika paljon, joten en ihan rapakunnossa ole sieltä)

- Vanhempien lasten kanssa tulee vielä loppuraskaudestakin nosteltua, kannettua, siirreltyä, riuhdottua ja kiipeiltyä aivan tajuttomasti.

Ja kaikki on mennyt hyvin, kahin juontia tosin pitäisi rajoittaa. Sen suhteen olen tahdoton nössö...

Aiemmissa raskauksissa söin mm. lakupatukan ja otin aivan alkuraskaudessa tatuoinnin. (WT!) tukkaa en sentään ole värjännyt vihreäksi tai siniseksi mikäli se jotain kiinnostaa. Jos sinä taas olet, niin ole ylpeästi oma itsesi ja jätä palstakiusaaja arvoonsa haaveilemaan itsetunnosta.

Vierailija
36/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listerioosi on todella harvinainen, vain muutamia kymmeniä tapauksia vuodessa ja näistäkin valtaosa yl

Ootko vähän yksinkertainen? Totta kai siitä on dataa, että komplikaatiot ovat vähentyneet. Ei kai niitä suosituksia muuten olisi ja pidettäisi voimassa. Eikä edes tarvita kovin kummoista maalaisjärkeä toteamaan, että kun vaikka listerian tartuntalähteenä toimii rajattu valikoima ei-elintärkeitä ruoka-aineita, niiden välttäminen raskausaikana käytännössä nollaa tartuntamäärät. 

Ei ne rajoitukset nyt kovin ihmeellisiä ole. Pitäisi raskausajan verran jaksaa olla ilman alkoholia ja syödä kypsennettyä ruokaa - sitä vakuumipakattua kalaa ja pastöroimatonta juustoakin saa kunnollisen kuumennuksen jälkeen syödä, esim. pizzassa olevassa sinihomejuustossa ei enää listeria sätki. Melkeinpä kaikkea muuta saa syödä kohtuudella tai ne eivät ole muutenkaan osa juuri kenekään päivittäistä tai viikottaista ruokailua (esim. hauki tai aprikoosinsiemenet). Tietenkään suurin osa ei sairastu, vaikkei rajoituksia noudattaisikaan, mutta esim. tuo listeria on oikeasti aika tympeä homma, jos kohdalle osuu. Joka vuosi on kuitenkin sairastumisia. 

Minä olen ollut raskaana ollessani varovainen, tosin rajuakin liikuntaa harrastin varsin pitkälle raskauteen.  Tieto lisää tuskaa - työssäni neuvolassa olen nähnyt, kun kakka osuu tuulettimeen. Asiakkaina on välillä tyyppejä, jotka tuntuvat oikein kerjäävän ongelmia. Harrastetaan esteratsastusta ties miten pitkälle raskaana, reissataan jossain vinkuintiassa infektioriskistä välittämättä, syödään mitä sattuu, boulderoidaan ja paneskellaan suojaamatta ketä sattuu (seksitauti raskauden aikana ei ole mikään kiva juttu). Nämä ovat onneksi yksittäistapauksia - yksilön kohdalla riski ongelmiin on toki olemassa, mutta isossa populaatiossa tapaukset eivät tilastoja juuri heiluta. Tilastoissa näkyviä ongelmia aiheuttavat äitien yhä massiivisemmaksi käyvä ylipaino ja liikkumattomuus. Raskauden aikana tupakoi edelleen lähes 15 % äideistä, vaikka haitat todella tunnetaan. 

Listerioosi on todella harvinainen, vain muutama kymmenen tapausta vuodessa ja nekin valtaosaltaan vanhuksilla. 

En tiedä onko yksinkertaisuutta, jos kaipaa lähdettä koko ruokarajoitteiden oikeutukseen. Hätävarjelun liioittelulta se tuntuu. En ole koskaan kuullutkaan tapauksesta Suomessa, jossa raskaana oleva olisi listerioosin vuoksi menettänyt vauvansa. 

Kuitenkaan näitä ruokarajoitteita graavikalan suhteen on tuskin ollut edes kahtakymmentä vuotta. 

Vierailija
37/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pitkällä erämaavaelluksella. Otin pari lasillista viiniä. Yskänlääkettä influenssan aikaan.

Vierailija
38/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin pitkällä erämaavaelluksella. Otin pari lasillista viiniä. Yskänlääkettä influenssan aikaan.

Mikä siinä erämaavaelluksessa oli vaarallista?

Iha normaalisti voi elää ja hyvä onkin niin. Hassua että luokitellaan "vaaralliseksi" jokin mönkijällä ajelu, kupponen kahvia tai se pahin kaikista : lasi viiniä. Ranskassa kaikki lienevät kehareita:D

Vierailija
39/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin salmiakkia ja join kupin päivässä kahvia.

40/66 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin salmiakkia, en tosin isoja määriä mutta loppuraskaudessa iski aina kauhea salmiakin himo. Käsittääkseeni isoimmat riskit sikiön aivojen kehityksen kannalta painottuvat enemmän alku- ja keskiraskauden aikavälille salmiakin haittoja miettiessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan