Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys myöhäisistä vaihdevuosista - kuinka paljon meitä on?

Kyselyikäinen
10.01.2019 |

Vaihdevuosien alkaminen kuulemma vaihtelee paljon ja monesta syystä, mutta missään ei kerrota, kuinka moni on siellä ääripäissä. Oman naiseuteni tilanne on suurin piirtein sama kuin 40 vuotta sitten, joten on alkanut askarruttaa.

Koska kaikki liittyy kaikkeen, annan hieman taustaa. Olen 54-vuotias, kuukautiseni ovat olleet säännölliset jo 41 vuotta eikä yhtään vaihdevuosioiretta ole näkynyt. PMS ei ole vaivannut koskaan, hormoneita en ole käyttänyt missään muodossa, lapsia ei ole eikä seksielämääkään ainakaan viiteentoista vuoteen. No, ei oikeastaan koskaan, sillä yhden yön jutut jäivät historiaan olkatoppausmuodin mukana eikä parisuhdetta ole löytynyt. Haluja on ollut aina ihan liikaa ja on edelleenkin. En ole kysynyt asiasta terveydenhoidon ammattilaisilta, koska olen niin terve, etten edes muista, milloin viimeksi olen nähnyt lääkärin.

Olen siis kiinnostunut nimenomaan siitä, paljonko meitä myöhästelijöitä on. Kuka tekee ikäennätyksen? Ja olisi kiva kuulla myös siitä, onko tästä mitään haittaa; lehdet ja tohtorisivustot eivät tästä kerro. Eikä minulla ole kavereitakaan, joilta kysyä.

Tuohon alas ilmestyi "lisää kysely" -ehdotus, joten lisäänpä sellaisen. Ikään katsomatta siihen saa vastata kuka tahansa. :)

Kysymys myöhäisistä vaihdevuosista - kuinka paljon meitä on?

Vaihtoehdot

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet. Pakko vaan kommentoida että ihan hirveää haaskausta ettet harrasta seksiä jos haluja kerran olisi.

Vierailija
2/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

53-vuotiaana alkoi ja nyt on kestäneet jo 10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä alkuperäiseltä kirjoittajalta, minkälainen on ihon ja hiusten kunto? Näkyykö siis niissäkin positiivisesti korkea estrogeenin taso?

Toinen kysymys on missä iässä kuukautiset alkoivat?

Vierailija
4/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet. Pakko vaan kommentoida että ihan hirveää haaskausta ettet harrasta seksiä jos haluja kerran olisi.

Tiedän. Arvaa, harmittaako. :(

Vierailija
5/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 52, ja eivät vielä ole alkaneet. Kuukautiset ovat täsmällisemmät kuin koskaan ennen (nuorena oli pitkä ja epäsäännöllinen kierto), tosin hiukan on alkanut esiintyä hikoilua öisin joten kai ne lähestymässä ovat. Mutta en siis vastannyt kyselyysi mitään.

Vierailija
6/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

57,5 saakka aivan säännöllinen kierto, sitten 3 kk tauko ja taas 5kk säännöllinen. Sitten ei mitään. Ei mitään vaihdevuosioireita. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Hiukset paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Järki pelaa, ryppyjä ei ole. Keväällä 60 v.

Pari viikkoa sitten eräs henkilö, jonka silloin eräässä tilaisuudessa tapasin, sattui kysymään lapsista puhuttaessa, millä luokalla omani on (peruskoulussa) eli kovin raihnaiselta en taida näyttää.

Vierailija
7/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kysyä alkuperäiseltä kirjoittajalta, minkälainen on ihon ja hiusten kunto? Näkyykö siis niissäkin positiivisesti korkea estrogeenin taso?

Toinen kysymys on missä iässä kuukautiset alkoivat?

Ihoni on ollut aina hyvä, myös teininä. Edelleen kysellään silloin tällöin, miten pidän ihoni näin tasaisena, ja vastaukseni on "geenit". Hiukseni ovat samanlaiset kuin ennenkin (kampaajan mukaan luonnonkiharille luonteenomaisen kuivat, mutta hyväkuntoiset), mutta elämäni aikana ne ovat suoristuneet ja kihartuneet monta kertaa, ja nyt ollaan menossa hyvin kiharaan suuntaan; tällainen on kai hormonien syytä. Kuukautiset alkoivat, kun olin muistaakseni 13. Sanotaan, että itseään kannattaa verrata sukulaisiin, mutta meillä näistä asioista ei ole koskaan puhuttu eikä tulla puhumaankaan.

Olen kärsinyt muutaman vuoden pahasta stressistä (eikä loppua näy), ja senkin vuoksi olen hieman hämmentynyt siitä, että hormonit eivät ole vielä ryhtyneet heittelehtimään.

Vierailija
8/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, miten määritellään vaihdevuosien alkaminen. Jos puhutaan esivaihdevuosioireiluista, niin minä olen sitä aikaista sorttia (ensimmäiset kierron oikuttelut jo n. 37-38-vuotiaana), mutta menkat on "edelleen" (ikää siis "vasta" 43).

Mutta kyllä mulla hyvää vauhtia on jo menossa kohti varsinaista menopaussia, ainakin oletettavasti. Tai sitten kärvistelen parikymmentä vuotta esivaihdevuosissa...

Vierailija
9/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien alkamisajankohdasta ei hyödytä kisata, sillä elämä jatkuu menopaussista huolimatta.

Aloittajan olisi toki aiheellista varata aika gynelle. 

Vierailija
10/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57,5 saakka aivan säännöllinen kierto, sitten 3 kk tauko ja taas 5kk säännöllinen. Sitten ei mitään. Ei mitään vaihdevuosioireita. Ei kuumia aaltoja tai muutakaan. Hiukset paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Järki pelaa, ryppyjä ei ole. Keväällä 60 v.

Pari viikkoa sitten eräs henkilö, jonka silloin eräässä tilaisuudessa tapasin, sattui kysymään lapsista puhuttaessa, millä luokalla omani on (peruskoulussa) eli kovin raihnaiselta en taida näyttää.

Tuollaista minäkin olet itselleni suunnitellut. :)

Vierailija
11/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Näin ollen ap:n tilanteessa ei ole mitään outoa tai ihmeellistä.

Vierailija
12/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien alkamisajankohdasta ei hyödytä kisata, sillä elämä jatkuu menopaussista huolimatta.

Aloittajan olisi toki aiheellista varata aika gynelle. 

Älä ole negatiivinen. Ei tässä kisasta ole kysymys, vaan uteliaisuudesta. Tein tuon kyselyn siksi, että vaikkei mitään sanottavaa olisikaan, voi ainakin klikata. (Eikä voi, näemmä.) :)

Vierailija
13/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Näin ollen ap:n tilanteessa ei ole mitään outoa tai ihmeellistä.

Juu, minäkin osaan lukea tietokirjaa. Saatoin kuitenkin olla kyselemässä nimenomaan ääripäiden kokemuksia, ja nimenomaan siltä pohjalta, että minulla ei ole mitään oireita. Yleensä kai kaikenlaista muuta esiintyy ennen kuin se ilmeisin tapahtuu.

Vierailija
14/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan on pitänyt hyvänä se, ettei ole parisuhteessa.

Sano minun sanoneeni...

On ihan tutkittu juttu, että nainen elää vanhemmaksi (pysyy paremmassa kunnossa), jos ei ole suhteessa, mutta mies sen sijaan kuolee nuorempana, mikäli ei ole suhteessa. Onko yllätys :D

Itse olen vain yhden lapsen tehnyt nuorena ja myöhemmin eronnut miehestä ja nyt vuosia jo elänyt ilman lapsen ja miehen passaamista eli minua ei sillä tavalla kuluta mikään ja huomaan, että minä en meinaa tätiintyä sitten millään :D

On aikaa käydä salilla ja pystyn tehdä töitä ilman, että kotona minua odottaa ketään vonkumassa ja vinkumassa.

Parisuhde on yksi stressaavimmista asioista ihmisen elämässä ja tämä koskee varmaan enemmän naisia, kun miehiä. Miehelle parisuhteessa oleminen on ainakin niillä vanhanajan kaavoilla katsottuna huomattavasti edukkaampaa, kun naiselle.

Menehän aloittaja tinderiin. Siellä on seksiäkin tarjolla ja voi löytyä vakituinen elämänkaveri, jolta saa seksiä, matkaseuraa ja kaikki ne kirsikat kakun päältä, mutta ei yhteistä arkea.

Vierailija
15/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan on pitänyt hyvänä se, ettei ole parisuhteessa.

Sano minun sanoneeni...

On ihan tutkittu juttu, että nainen elää vanhemmaksi (pysyy paremmassa kunnossa), jos ei ole suhteessa, mutta mies sen sijaan kuolee nuorempana, mikäli ei ole suhteessa. Onko yllätys :D

Itse olen vain yhden lapsen tehnyt nuorena ja myöhemmin eronnut miehestä ja nyt vuosia jo elänyt ilman lapsen ja miehen passaamista eli minua ei sillä tavalla kuluta mikään ja huomaan, että minä en meinaa tätiintyä sitten millään :D

On aikaa käydä salilla ja pystyn tehdä töitä ilman, että kotona minua odottaa ketään vonkumassa ja vinkumassa.

Parisuhde on yksi stressaavimmista asioista ihmisen elämässä ja tämä koskee varmaan enemmän naisia, kun miehiä. Miehelle parisuhteessa oleminen on ainakin niillä vanhanajan kaavoilla katsottuna huomattavasti edukkaampaa, kun naiselle.

Menehän aloittaja tinderiin. Siellä on seksiäkin tarjolla ja voi löytyä vakituinen elämänkaveri, jolta saa seksiä, matkaseuraa ja kaikki ne kirsikat kakun päältä, mutta ei yhteistä arkea.

Ensimmäinen lauseesi voi hyvinkin pitää paikkansa. Kaikenlaista muuta kolhiintumista on ollut, mutta mies ja lapset puuttuvat. Ehkäpä siksi sanovatkin, että minä olen luonteeltani kuin koiranpenikka, aina valmis leikkimään.

Tinderiin en mene, koska satunnainen seksi ei kiinnosta. Olen sitä paitsi ollut jo pitkään korviani myöten rakastunut erääseen vanhapoikatuttavaani, eivätkä muut kiinnosta ollenkaan. Harmittaa kyllä nähdä kaikenlaisia halukkuudenlisäämis-vaginanliukastemainoksia lehdissä ja televisiossa ja bussipysäkillä, kun itse joudun melkeinpä lähtemään suihkuun kuivattelemaan, kun olen jutellut kahvikupin keston verran vanhapoikatuttavani kanssa... X)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan