11 ekotekoa. Olisitko itse valmis ryhtymään johonkin näistä?
1. Lentämisestä luopuminen
Lentämisen vaikutus hiilijalanjälkeemme on Sitran mukaan ”täysin omassa luokassaan”, mikä havainnollistuu lentomatkustajalla ylivertaisen suurena pylväänä elämäntapatestissä. Jättämällä yhden kaukomatkan väliin hiilijalanjälkesi pienentyy jopa 23 prosenttia vuodessa. Samalla voi säästyä rahaa. Kotimaan matkailu on hiilijalanjäljen kannalta keveämpää etenkin, jos liikut junalla tai muilla julkisilla liikennevälineillä. Ruotsissa on jo otettu käyttöön lentovero, jonka tarkoituksena on hillitä lentomatkustamisen kasvua.
2. Vaihda pienempään asuntoon, jos muutat
Muuttamalla kymmenen neliömetriä tiiviimpään asuntoon pienennät hiilijalanjälkeäsi noin seitsemällä prosentilla vuodessa. Säästö syntyy vähentyneistä rakennus- ja ylläpitokuluista. Neliöiden vähennys näkyy myös joka kuukausi sähkö- ja lämpölaskussa sekä vastikkeessa tai vuokrassa.
3. Muuta lähemmäksi
Jos työmatkasi lyhenee kymmenellä kilometrillä, pienenee hiilijalanjälkesi 4,5 prosenttia vuodessa. Jos miljoonan suomalaisen matka lyhenee, säästyy 46 000 henkilön hiilijalanjälki vuodessa. Harkitse siis muuttamista lähemmäksi työpaikkaa, jos olet muuttamassa.
4. Ala energiantuottajaksi
Asentamalla taloosi 18 neliömetrin verran aurinkopaneeleja henkilöä kohden pienennät hiilijalanjälkeäsi kahdeksan prosenttia vuodessa. Jos miljoona suomalaista tekee näin, säästyy 82 000 henkilön kokonaishiilijalanjälki. Vaikka pelkkä aurinkoenergia ei Suomessa riitä talouden tarpeisiin ympäri vuoden, kesällä sitä on mahdollista tuottaa jopa yli tarpeen. Alkuinvestoinnin jälkeen saat käyttöösi ilmaista energiaa lähes ympäri vuoden.
5. Maalämmön käyttäminen
Sitran mukaan uusista omakotitaloista jopa puoleen valitaan maalämpö – onhan se uusiutuvaa ja edullista energiaa kotipihasta. Maalämpöpumpun avulla hiilijalanjälkesi pienenee noin 15 prosenttia vuodessa. Jos miljoona suomalaista ottaa käyttöön maalämpöpumpun, säästyy 150 000 henkilön kokonaishiilijalanjälki. Lisäksi alkuinvestointien jälkeen maalämpö voi pienentää lämmityskustannuksia jopa 80 prosenttia. Kaukolämpöverkon piirissä maalämpöpumpun asentaminen ei ole suositeltavaa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Teen noista jo kaikkea, mihin pystyn omalla päätökselläni eli en autoile enkä lentele, kotini on pieni, syön usein kasvisruokaa enkä ostele ylimääräistä. Vegaaniksi en ala kuitenkaan, koska rakastan maitotuotteita.
Jos et ole vielä tehnyt tätä, niin miuta maaseudulle. Kuten tuossa sanotaan, niin maaseudulla asuvan hiilihalanjälki on pienempi kuin palveluihin ja tavaroihin kuluttavan kaupunkilaisen.
Kaupungissa voi asua myös kuluttamatta.
Pieni ristiriita..pitäs muuttaa maalle, luopua autosta ja käyttää julkisia ja olla vielä lähellä työpaikkaa:D ei ihan onnistu täällä päin mutta meillä on automaattisesti niin pieni hiilijalanjälki että tuskin vaikuttaa vaikka auto pidetään ja syödään lihaa..matkat kuitenki pitkiä ja liha lähinnä itse metsästettyä
Mites lasten hankkiminen? Maailman paras ekoteko olla hankkimatta yhtäkään lisää tähän maailmaan.
Ristiriitaisia keskenään nämä. Kun muuttaa maalle, niin työpaikkojen puute pakottaa käymään kaupungissa töissä, eli työmatka pitenee. Tähän tarvitaan omaa autoa, koska julkinen liikenne on ajettu alas.
Itse en lennä, maalämpö kiinnostaa ja voisin huolia aurinkopaneelinkin. Noille hankinnoille voisi mielestäni saada verohelpotuksen ilmastotalkoiden nimissä!
Suurin ekotekoni on se etten aio lisääntyä.
Jossain määrin nuo jo täyttyvät. En ole vegaani, mutta syön riistalihaa n. 4 krt vuodessa ja maitoa en juo, suosin kotimaista ja lähiruokaa. Olen lentänyt viimeisen 15v aikana kerran, siitä en luovu sillä lähitulevaisuudessa tulen lentämään muutamaan kolkkaan, olen reissannut muilla kulkupeleillä. Asun 20 neliötä pienemmässä kuin aiemmin, pienessä kaupungissa. Auto on mutta harvoin käytän, työmatka taittuu jalan, julkiset kulkee huonosti jos jonnekin kauemmas haluaa. Aurinkopaneeleita ja maalämpöä ei löydy, muutoin lähes nollaenergiatalo ja yhtä tehokas lämmitysmuoto kuin maalämpö. Lahjaksi annan vain käyttöjuttuja, esim. herkkuja, en tavaraa. Turhat tavarat olen kierrättänyt aikoja sitten.
En koe huonoa omaatuntoa siitä että aion lentää muutaman kerran ja nähdä maailmaa, koska syön käytännössä aina kasvisruokaa ja minulla ei ole lasta, enkä aja töihin vaan kävelen. Lihansyönti saastuttaa enemmän kuin lentoliikenne, mielestäni jokaisen tulisi tehdä edes jollain tapaa osuutensa, eikä niin että toiset eivät tee mitään ja toiset kaikkensa. Hienoa toki että toiset pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mites lasten hankkiminen? Maailman paras ekoteko olla hankkimatta yhtäkään lisää tähän maailmaan.
No tulihan se sieltä! Kumman pitkään se kestikin, ennenkuin joku vela päätti tärkeillä tähän(kin) ketjuun. Kolmannella sivulla vasta!
Meillä on jo maalämpö, asutaan hyvän matkan päässä palveluista ja työpaikosta, meillä on kasvispäiviä, lennetään hyvin harvoin (olen ollut lentokoneessa kolme kertaa joista yksi oli työmatka), en osta ikinä mitään turhaa mikä ei tule käyttöön itselleni tai kenellekään muulle, tämä talo on juuri sopiva meille, pienempään emme mahdu mutta ei ole hukkaneliöitä kuten monissa muissa talouksissa on.
Lisäksi kierrätetään, ei osteta jatkuvasti uutta vaan yritetään korjata ensin, käytetään mahdollisuuksien mukaan hajoavia pakkauksia ja tuotteita, hyötykäytetään jne.
Tehdään mielestäni jo suht paljon ympäristön eteen. Vegaaniksi/kasvisruokailijaksi en halua ryhtyä ihan puhtaasti mukavuussyistä. Sen voin myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaisia keskenään nämä. Kun muuttaa maalle, niin työpaikkojen puute pakottaa käymään kaupungissa töissä, eli työmatka pitenee. Tähän tarvitaan omaa autoa, koska julkinen liikenne on ajettu alas.
Itse en lennä, maalämpö kiinnostaa ja voisin huolia aurinkopaneelinkin. Noille hankinnoille voisi mielestäni saada verohelpotuksen ilmastotalkoiden nimissä!
Osittain kyllä, mutta kahteen kertaan ei tietenkään tarvitse laskea. Eli että työmatkailu kuormittaa JA maalla-asuminen kuormittaa. Työmatkailu kuormittaa ja sen voi kompensoida ostamalla vaikka ikimetsää luonnonperintösäätiön kautta satasella vuodessa.
Missä tärkein eli älä hanki lapsia? Sen vaikutus on noin kuusi kertaa suurempi kuin näiden yhdentoista yhteensä.
Itse olen velana jo uhraukseni tehnyt, joten reissaan hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain kyllä, mutta kahteen kertaan ei tietenkään tarvitse laskea. Eli että työmatkailu kuormittaa JA maalla-asuminen kuormittaa. Työmatkailu kuormittaa ja sen voi kompensoida ostamalla vaikka ikimetsää luonnonperintösäätiön kautta satasella vuodessa.
Tuokin on liioittelua. Jos käyttää lentoyhtiöiden kompensaatiolaskureita tavanomaisen autoilun voi kompensoida kymmenillä euroilla. Maalla-asuminen voi pitemmistä työmatkoista ja yksityisautoilusta huolimatta ekoteko jos se maltillistaa muuta kulutusta ja on mahdollisuus vaalia esim. omaa metsää. Pinta-alaa kannattaa joka tapauksessa pyrkiä jotenkin hyödyntämään, aurinkokeräimin ja viherkasvustoin.
Vierailija kirjoitti:
Missä tärkein eli älä hanki lapsia? Sen vaikutus on noin kuusi kertaa suurempi kuin näiden yhdentoista yhteensä.
Itse olen velana jo uhraukseni tehnyt, joten reissaan hyvällä omallatunnolla.
Juuri näin.
Maalämpöä voisin harkita jos muuttaisin mutta samalla tulisi neliöitä lisää.
Olen toteuttanut jo ainakin kolme, maalämpö, konmaritus ja minimalismi sekä lahjaksi vain tarpeellista. En myöskään ole, korkeasta iästäni huolimatta, juurikaan lentomatkustellut. Aurinkolomalla olen käynyt vain kolmasti, kaupunkilomilla tai kaukomatkoilla en ollenkaan.
1. Lentämisestä luopuminen
Jättämällä yhden kaukomatkan väliin hiilijalanjälkesi pienentyy jopa 23 prosenttia vuodessa.
Olen käsittääkseni onnistunut tässä aikas hyvin, kun en ole lentänyt kertaakaan viimeisen 10 vuoden aikana
2. Vaihda pienempään asuntoon, jos muutat
Muuttamalla kymmenen neliömetriä tiiviimpään asuntoon
En todellakaan muuta mihinkään 15 neliön koppiin.
3. Muuta lähemmäksi
Jos työmatkasi lyhenee kymmenellä kilometrillä
Työmatkani ei ole edes yhtä kilometriä ja kuljen sen kävellen. Suoritettu.
4. Ala energiantuottajaksi
Asentamalla taloosi 18 neliömetrin verran aurinkopaneeleja
Veikkaan, että taloyhtiö ei kiitä, jos alan tänne jotain paneeleja asentamaan
5. Maalämmön käyttäminen
Kaukolämpöverkon piirissä maalämpöpumpun asentaminen ei ole suositeltavaa.
Tuossa olikin jo kerrottuna olennainen
6. Omasta autosta luopuminen
En ole koskaan edes omistanut autoa
7. Vegaaniksi ryhtyminen
Syön kasvispainotteisesti. Se riittäköön.
8. Kasvisruokavuosi tai kasvisruokapäivät
Katso edellinen kohta
9. Konmarita ja ala minimalistiksi
Konmarittamisella ei ole mitään tekemistä ympäristön säästämisen kanssa. Siinähän heitetään pois käyttökelpoista tavaraa. Minimalistiksikaan en suostu. Ostelen kyllä maltillisesti, joten se ei ole mielestäni tarpeenkaan.
10. Anna lahjaksi vain tarpeellista
Tarpeellinen ei todellakaan aina ole sama kuin ympäristöystävällinen. Ennemmin kannattaa suosia lahjana palveluita ja elämyksiä tavaran sijaan. Sillä saa todellista säästöä aikaan.
11. Muuta maaseudulle
Mikäs järki tässä olisi? Työmatka moninkertaistuisi ja se olisi pakko tehdä autolla, koska maaseudulla harvemmin on julkista liikennettä kovin kattavasti. Ekologisempaa minun on asua tässä alle kilometrin päässä työpaikastani.
Muuta maaseudulle ja muuta lähemmäs työpaikka. Erittäin harvan ihmisen on mahdollista toteuttaa noita molempia.
1. lentomatkailu: helppoa. Ei me juurikaan matkustella ulkomaille lentäen ja lentomatkatkaan eivät ole edes jokavuotisia.
2. muutto pienempään asuntoon. Toi on ajatuksissa, tällä hetkellä asumme 90 neliön vuokrarivarissa ja ajatuksena miehen kanssa on, että sitten kun mun lapseni ovat muuttaneet opiskelemaan tahoilleen me muuttaisimme vähän pienempään mutta kuitenkin sellaiseen johon lapset mahtuvat tullessaan käymään.
3. muutto lähemmäs työpaikkaa, se ei oikein onnistu. Työpaikkani sijaitsee ajomatkan takana eikä siinä lähistöllä ole vuokra-asuntoja, oikeastaan edes taloja.
4. energiantuottajaksi ryhtyminen, en usko että se olisi mahdollista kun kyseessä on vuokra-asunto. Toki en ole sitä selvittänyt.
5. maalämpö: lämmitysenergia on taloyhtiössä öljykeskuslämmitys. Ei ole siis mun päätettävissä.
6. omasta autosta luopuminen, ei ole vaihtoehto työajoista ja työni luonteesta johtuen. Lisäksi työpaikalleni, tai kotikunnassani ylipäätään, julkinen liikenne kulkee lähinnä koulujen alkamisaikojen mukaan ja siinä ne. Työpaikalle on matkaa yhteen suuntaan 25 km, sen voisi toki polkeakin ja usea kollega niin tekeekin, mutta heidän työnkuvansa on erilainen, minun pitää olla lyhyelläkin varoajalla valmiina lähtemään kaupungille ja tapaamisiin.
7. ja 8. vegaaniksi ryhtyminen ja kasviruokapäivät. Vegaaniksi en näe itseni ryhtyvän, tykkään lihasta sen verran, mutta monipuolinen kasvisruoka ja kasvisruokapäivät on meillä ollut jo paljon ennen sen muuttumista muodikkaaksi.
9. konmarittaminen ja vähäinen kuluttaminen, helppoa. Varastotila on vähäistä joten se jo pakottaa miettimään mitä säästellään, lisäksi kaikki mitä voi kierrättää lähtee kiertoon. Inhoan shoppailua joten kuluttaminen rajoittuu tarpeeseen, niin lapsilla kuin minullakin. Kotimaista harvemmin kylläkin suosin vaatteissa (ne tuppaa olemaan niin jumalattoman rumia mun silmään) mutta pyrin löytämään laadukkaita vaatteita.
10. vain tarpeellisia lahjoja, annettu jo vuosia. Jos on pienestä lapsesta kyse ollaan annettu lelu jonka kanssa tiedetään että tykkää leikkiä, vähän vanhemmille leffalippuja, keikkalippuja jne.
11. asun jo maaseutupitäjässä. Lisäksi taloyhtiössä on hyvät kierrätysroskikset ja lähikaupan pihassa on lopulle kierrätettävälle materiaalille keräyspisteet joihin kauppareissulla tipautta metallit, muovit jne.
Vierailija kirjoitti:
2. Neliöiden vähennys näkyy myös joka kuukausi sähkö- ja lämpölaskussa sekä vastikkeessa tai vuokrassa.
3. Muuta lähemmäksi Jos työmatkasi lyhenee kymmenellä kilometrillä, pienenee hiilijalanjälkesi 4,5 prosenttia vuodessa.
11. Muuta maaseudulle.
Omat huomiot näistä kohdista:
Vastike ei ole mikään vakio. Isommassa asunnossa voi olla pienempi vastike.
Sitten ihmettelen tuota, että pitää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa ja toisaalta että pitää muuttaa maalle. Entä jos työpaikka onkin ison kaupungin keskustassa?
Vierailija kirjoitti:
4. Ala energiantuottajaksi Asentamalla taloosi 18 neliömetrin verran aurinkopaneeleja henkilöä kohden pienennät hiilijalanjälkeäsi kahdeksan prosenttia vuodessa. Jos miljoona suomalaista tekee näin, säästyy 82 000 henkilön kokonaishiilijalanjälki.
Kuinka moni suomalainen asuu niin, että voi asentaa aurinkopaneeleja taloonsa?
Mulla täyttyy aika moni noista. En matkustele. Viimeksi lentokoneessa 15 vuotta sitten. En syö lihaa, kalaa joskus kun mies ja isä käy kalastamassa. Asun pienehkössä kolmiossa ja meitä on neljä. Työmatka on lyhyt ja sen kuljen pyörällä, kävellen tai bussilla. En osta turhia ja en omista ajokorttia.