Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11 ekotekoa. Olisitko itse valmis ryhtymään johonkin näistä?

Vierailija
10.01.2019 |

1. Lentämisestä luopuminen
Lentämisen vaikutus hiilijalanjälkeemme on Sitran mukaan ”täysin omassa luokassaan”, mikä havainnollistuu lentomatkustajalla ylivertaisen suurena pylväänä elämäntapatestissä. Jättämällä yhden kaukomatkan väliin hiilijalanjälkesi pienentyy jopa 23 prosenttia vuodessa. Samalla voi säästyä rahaa. Kotimaan matkailu on hiilijalanjäljen kannalta keveämpää etenkin, jos liikut junalla tai muilla julkisilla liikennevälineillä. Ruotsissa on jo otettu käyttöön lentovero, jonka tarkoituksena on hillitä lentomatkustamisen kasvua.

2. Vaihda pienempään asuntoon, jos muutat
Muuttamalla kymmenen neliömetriä tiiviimpään asuntoon pienennät hiilijalanjälkeäsi noin seitsemällä prosentilla vuodessa. Säästö syntyy vähentyneistä rakennus- ja ylläpitokuluista. Neliöiden vähennys näkyy myös joka kuukausi sähkö- ja lämpölaskussa sekä vastikkeessa tai vuokrassa.

3. Muuta lähemmäksi
Jos työmatkasi lyhenee kymmenellä kilometrillä, pienenee hiilijalanjälkesi 4,5 prosenttia vuodessa. Jos miljoonan suomalaisen matka lyhenee, säästyy 46 000 henkilön hiilijalanjälki vuodessa. Harkitse siis muuttamista lähemmäksi työpaikkaa, jos olet muuttamassa.

4. Ala energiantuottajaksi
Asentamalla taloosi 18 neliömetrin verran aurinkopaneeleja henkilöä kohden pienennät hiilijalanjälkeäsi kahdeksan prosenttia vuodessa. Jos miljoona suomalaista tekee näin, säästyy 82 000 henkilön kokonaishiilijalanjälki. Vaikka pelkkä aurinkoenergia ei Suomessa riitä talouden tarpeisiin ympäri vuoden, kesällä sitä on mahdollista tuottaa jopa yli tarpeen. Alkuinvestoinnin jälkeen saat käyttöösi ilmaista energiaa lähes ympäri vuoden.

5. Maalämmön käyttäminen
Sitran mukaan uusista omakotitaloista jopa puoleen valitaan maalämpö – onhan se uusiutuvaa ja edullista energiaa kotipihasta. Maalämpöpumpun avulla hiilijalanjälkesi pienenee noin 15 prosenttia vuodessa. Jos miljoona suomalaista ottaa käyttöön maalämpöpumpun, säästyy 150 000 henkilön kokonaishiilijalanjälki. Lisäksi alkuinvestointien jälkeen maalämpö voi pienentää lämmityskustannuksia jopa 80 prosenttia. Kaukolämpöverkon piirissä maalämpöpumpun asentaminen ei ole suositeltavaa.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty vaikuttamaan maalämpöön tms. sellaisiin asioihin, joihin omakotitalossa asuvat voivat.

Meillä on vettä säästävä suihku.

.

Asun suht. pienessä asunnossa (58 m²) lapseni kanssa.

Olen autoton kasvissyöjä ja kuljen siis kaikki matkat kotikaupungissani julkisilla, jos en kävellä jaksa (töihin menen bussilla).

Annan lahjaksi yleensä lähinnä lahjakortteja ja/tai itse tekemääni.

.

Siitä yhdestä pahimmista hiilijalanjäljen tuottajista, lentämisestä, en tule luopumaan, minulla kun ei ole aikaa mennä Atlantin yli laivalla.

Vierailija
22/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-minulla on varaa lomailla yhtään missään ehkä 3-5 vuoden välein. Silloin tosiaan lennän surutta, jos kohteeksi valikoituu pidempi ulkomaanmatka. Joka siis todennäköisesti tulee rahallisesti halvemmaksi kuin kotimaan kohde. Joten sorry, en vähennä lähes olemattomasta yhtään.

-en muuta toistaiseksi mihinkään. Asun maaseudulla rintamamiestalossa, juu kyllä, tässä on helkatisti hukkaneliöitä eikä aina niin käytännöllinenkään. Mutta rakastan rötisköäni ja sen sijaintia. Lainanlyhennys on sama joka tapauksessa, sekin kohtuullinen. Lämmityskuluja tulee vähemmän, mä en tarvitse 23 asteen huonelämpötilaa. 21 riittää, jopa 20 ja makkarissa 18. Leivinuuni lämmittää talvella suoran sähkön lisäksi.

-en muuta työpaikan takia, haen työtä lähempää kotia koko ajan. Kyllä, työmatka on vähän turhan pitkä ja toisessa kunnassa, mutta mielenterveyden takia en tosiaankaan asuisi tässä paikassa missä töitä teen... Huh, yksi p*läpi koko kunta, mutta työpaikka itse on ihan kiva.

-ei ole varaa just nyt asennuttaa maalämpöä tai paneeleja, vaikka ne olisi tosi kannattava idea!

-auto on pakko olla että pääseee töihin ja töissä on käytävä että saa voita leivälleen... Tai mikä jottei, yhteiskunnan elätiksi?

-en ryhdy vegaaniksi. Suosin mieluummin lähiruokaa. Kasviksia olen lisännyt kyllä, mutta en siirry kokonaan vegeilemään.

-vähävarainen on minimalisti ihan olosuhteiden pakosta... Ja vaikkei olisikaan, niin en näe ylikuluttamisessa mitään järkeä. Ja mun maailmassa ylikulutusta on se, mikä jollekin muulle voi olla ihan normaalia... Ja juu, en ostele typeriä turhia lahjoja nytkään, joten siitä en vähennä.

-asun maalla jo nyt :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on vähän ristiriitaista. "Muuta maalle", mutta:

3. Muuta lähemmäksi.

Suurinosa työpaikoista on kuitenkin tiiviimmin asutuilla alueilla. Maaseutu siis tyhjäksi vaan. Maalle ei parane muuttaa jos et ole siellä töissä - et ole maatilallinen?

6. Omasta autosta luopuminen.

Voit itse kokeilla täällä korvessa asumista ilman autoa. Julkinen liikenne ei toimi Suomessa muualla kuin tiiviisti asutetuilla alueilla. Täältäkin loppuu kuukauden päästä kaikki muut linja-autojen vuorot paitsi yksi, eli kulkee enää bussi kerran päivässä. Valtio ei nimittäin linjaa tue, mutta kuitenkin kovin ovat sitä mieltä että julkista liikennettä tuetaan.

Autoilijoita verotetaan - eli ainakin heitä, jotka asuu maalla. Samalla kauhistellaan kun maaseutu tyhjenee, mutta kuitenkin samaan aikaan otetaan kaikki palvelut pois. Meiltä matkaa esim. hammaslääkäripäivystykseen on yli tunti ja asutaan Uudellamaalla. Pahemmin on varmaan asiat vielä kauempana pääkaupungista. Ja kyllä, Uudellamaallakin (tai sen laidoilla) on maaseutua.

En muuta lähemmäs. En luovu autosta. Käymme kaupungissa töissä, mutta työmatka motaria pitkin kestää vähemmän kuin jostain Espoosta bussilla Helsingin keskustaan. Sen matkan taitan muuten mieluusti, jotta saan vapaa-ajan viettää luonnon enkä asvaltin keskellä.

N30

Pelkkiä tekodyitä. Polkupyörä on keksitty. Saat samalla hyötyliikuntaa ja raitista ulkoilmaa.

Toisaalta onhan tämä näinkin. Kyllä 70 km pitäisi jaksaa polkea pyörällä aamuin illoin ja jos ei jaksa niin on jokin pahasti pielessä. Sitä paitsi eihän maalaiset juuri muuten saa raitista ulkoilmaa kuin pyöräilemällä.

N30

Vierailija
24/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toteuttanut jo monta kohtaa. Pidän kasvisruokapäiviä, en lennä, syön lihoista vain kalaa, en aja autolla työ- tai kauppamatkoja vaan ainoastaan mökille, annan lahjaksi vain aineetonta tai tarpeellista, en kuluta turhaan itse vaan hankin vaan tarpeellisen ja käytän kaiken loppuun asti, korjaan jos voin, Otan selvää tuotteiden tuotantotavoista ja elinkaaresta jne.

Mutta auttaako se yhtään mitään?

Vierailija
25/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen ahdasmielisiä ilmastodenialisteja tässäkin ketjussa. HERÄTKÄÄ JA AVATKAA SILMÄNNE! On aika tehdä parannus!.

Vierailija
26/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä, asun maalla ja aurinkopaneeleita on jo 19kWp edestä. Tavaraa on vain hyvin minimalistisesti ja autolla ajetaan 10tkm edestä vuodessa.

Eiköhän tuo vähäksi aikaa riitä.

Vierailija
27/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio tehdä mitään.

Vierailija
28/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea voi tehdä vähän sen sijaan, että yrittäisi tehdä yhden tai kaksi täydellisesti. Voi syödä kasvipainotteisemmin, vähentää turhaa ostelua, käyttää julkista liikennettä tai pyörää silloin kun se on kohtuullisen kätevää, matkustaa valikoiden ja lähimatkailua suosien, laskea kodin lämpötilaa asteella jne.

Vierailija
29/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tuo vain tarpeellisen lahjan kohta osui. Joululahjoja ei ole meillä harrastettu enää vuosiin, ja valmistujaislahjaksi on annettu rahaa aina.

Omalla autolla kuljen aina ja kaikkialle, jos vain olen ajokunnossa, ja autolla sinne järkevästi pääsee. Autoja ja muita rekisteröitäviä kulkuneuvoja on nyt taloudessa 7 kpl, ja ei ole suurta tarvetta määrää vähentää. Lentämistä en suosi kuin pitkillä matkoilla nykyisten järjettämien odotusaikojen takia.

Asun missä asun, enkä ole muuttamassa pelkkien säästösyiden takia mihinkään, varsinkaan maalle.

Maalämpö vaatisi aikamoista energian kulutusta asunnossa, jotta se olisi kustannustehokas. ILP voisi olla järkevä vaihtoehto, mutta ei ole järkeä vaihtaa toimivaa lämmitystä kovalla rahalla uuteen.

Kyllähän nämä 'ideat' on suhteelisen turhaa hömppää. Joo, ympäristöä tulee säästää, mutta tässä tyhjennetään Itämerta lasten hiekkalaatikkoon tarkoitetuilla välineillä. Ja Tanskan salmista valuu kokoajan lisää vettä tilalle.

Vierailija
30/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muuttaa lähemmän työpaikkaa mutta asua silti maalla?

Vierailija
31/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan jo maaseudulla. Ei lennetä. Maalämpöön vaihdetaan, kun kyllästytään klapeilla pelaamiseen. Aurinkopaneeleita ja tuuliturbiinia harkitaan, ostetaan kunhan hinnat vielä vähän tulevat alaspäin. Ostetaan mitä tarvitaan, annetaan lahjaksi tarpeellista tai sitten rahaa. Kasvissyöntiä voitaisiin lisätä, mies on periaatteessa myötämielinen, mutta käytännössä ei vielä ole tullut muutosta.

Lähemmäksi työpaikkaa muuttaminen ei onnistu. Jos mun työmatka lyhenee sen 10 km, niin miehen työmatka pitenee saman verran. Samasta syystä ei voida luopua kummankaan autosta. Bussit ei täällä kulje niin että niillä pääsisi kumpikaan töihin. 

Vierailija
32/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 vuoden aikana lentänyt kerran Englantiin ja takaisin, enkä aio lentää enää koskaan jos sen vain pystyn välttämään.

En osta yleensä turhia tavaroita, nyt ei tarvi lapsillekaan enää ostaa leluja kun ovat sen iän ohittaneet, ja siskon lapsille annan omien lasten vanhoja leluja, vaatteita ja kenkiä.

Lasketaanko se "maalla" asumiseksi kun asuu Suomen 22. suurimmassa kaupungissa?

Auto on mulle välttämätön, mutta sillä ajetaan vain muutama tuhat kilometriä vuodessa.

Ollaan muuttamassa pienenpään asuntoon ja sen takia vähennän reilusti tavaraa, mutta en toki miksikään minimalistiksi ryhdy, meille on vaan kerääntynyt paljon tavaraa kun on kuolleiden vanhempien tavaroita ja entisen firman loppuvarastoa.

Jos olisi varaa niin toki laitattaisin maalämmön ja aurinkopaneelit.

En syö lihaa joka päivä ja kun syön sitä, en syö isoa määrää.

Olen työtön, joten eipä mene työmatkoihin yhtään energiaa, olen tällä tavalla säästänyt elämäni aikana todella paljon hiilijalanjälkeä.

En nyt muista enää mitä ne loput kohdat oli.

Vierailija
33/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on vähän ristiriitaista. "Muuta maalle", mutta:

3. Muuta lähemmäksi.

Suurinosa työpaikoista on kuitenkin tiiviimmin asutuilla alueilla. Maaseutu siis tyhjäksi vaan. Maalle ei parane muuttaa jos et ole siellä töissä - et ole maatilallinen?

6. Omasta autosta luopuminen.

Voit itse kokeilla täällä korvessa asumista ilman autoa. Julkinen liikenne ei toimi Suomessa muualla kuin tiiviisti asutetuilla alueilla. Täältäkin loppuu kuukauden päästä kaikki muut linja-autojen vuorot paitsi yksi, eli kulkee enää bussi kerran päivässä. Valtio ei nimittäin linjaa tue, mutta kuitenkin kovin ovat sitä mieltä että julkista liikennettä tuetaan.

Autoilijoita verotetaan - eli ainakin heitä, jotka asuu maalla. Samalla kauhistellaan kun maaseutu tyhjenee, mutta kuitenkin samaan aikaan otetaan kaikki palvelut pois. Meiltä matkaa esim. hammaslääkäripäivystykseen on yli tunti ja asutaan Uudellamaalla. Pahemmin on varmaan asiat vielä kauempana pääkaupungista. Ja kyllä, Uudellamaallakin (tai sen laidoilla) on maaseutua.

En muuta lähemmäs. En luovu autosta. Käymme kaupungissa töissä, mutta työmatka motaria pitkin kestää vähemmän kuin jostain Espoosta bussilla Helsingin keskustaan. Sen matkan taitan muuten mieluusti, jotta saan vapaa-ajan viettää luonnon enkä asvaltin keskellä.

N30

Pelkkiä tekodyitä. Polkupyörä on keksitty. Saat samalla hyötyliikuntaa ja raitista ulkoilmaa.

Kuinka pitkän työmatkan itse olisit valmis pyöräilemään? 10 km, 25 km, 50 km, 75 km? Pyöräilisitkö yksikaistaisella valtatiellä olemattomalla pientareella rekkojen ja lumipenkan välissä? 5 asteen tai kovemmassa pakkasessa? Lumipyryssä?

Vierailija
34/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maakellarissa ilman sähköä, lämmitystä tai juoksevaa vettä. En osta vaatteita, ainoa pukuni on toppahaalari ja makuupussi. Syön jäkälää ja sammalta. Edes ulosteestani ei tule päästöjä, koska laitoin talveksi pihkatapin per-see-seen.

Vierailija
35/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään noista, piste.

Paitsi maalämpö -se on paras ratkaisu jo talomme jälleenmyynninkin kannalta.

Matkustelusta ja omista autoista en luovu ikinä.

Vierailija
36/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitteko ottaa tänne 2miljoonaa afrikkalaista ja antaa heille saman elintason kuin suomalaisilla on?

Vierailija
37/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee ihan sairaaksi. 

Jengi Intiassa ja Afrikassa sikiää eikä jotain Kiinaa tai Jenkkejä kauheasti kiinnosta päästönsä ja sitten joku tomppeli täällä asuu ahtaassa kopissa ja kuvittelee pelastavansa sillä maailman. 

Sori, en pysty jakamaan samaa kuvitelmaa, joten en voi sillä motivoida itseäni 35 nelilön asuntoon. 

Vierailija
38/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaakohan nuori polvi, miten raadollista ja rajua propagandaa tämä on. Pitävät vain meitä vanhempia idiootteina ja itsekkäinä. 

Vierailija
39/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energian tuottajaksi alkaminen ja maalämmön käyttöönotto, ne tarvitsevat isot alkupääomat, näiden kuluttajaksi voin ryhtyä kyllä heti, mikäli joku e tulee tänne ilmaiseksi asentamaan :D

En lennä ollenkaan.

Vegaaniksi ryhtyminen sen sijaan homogenisoi maaperän, maaperä köyhtyy, sekä hyönteiset ja muut tärkeät pienet eliöt kuolevat, ja ympäristö saastuu, kun käytetään torjunta-aineita. Jos lantaa, lietettä ei enää ole saatavilla lanoitukseen, niin maaperästä luohitaan fosforia lannoitteeksi, mikä pilaa maan ja kuluttaa luonnonvaroja, sekä rehevöittää järvet. Vegaanius myös lisää ruuan prosessointia, ja turhaa jatkojalostusta joka vie energiaa, vegaanisu myös lisää ruuan kuskaamista toiselta puolelta maapalloa, joten se jos mikä, on luonnolle ja ympäristölle vaarallista

Kasvisruokaa sen sijaan on syöty parina päivänä viikossa jo 38 vuotta

Vierailija
40/87 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Olen lentänyt viimeksi vuonna 2012, enkä muutenkaan ole kauheasti elämässäni lentänyt.

2. Pienempään asuntoon ei voi vaihtaa, koska meillä on kaksi lasta ja työskentelemme molemmat kotona.

3. Ei ole työmatkaa, ks. yllä.

4. Meillä on tarkoitus laittaa aurinkopaneelit ainakin käyttövedelle.

5. Meillä on menossa 5–10 vuoden sisällä lämmitysjärjestelmä uusiksi, ja jos maalämpö on kustannuksiltaan mahdollinen, niin se valitaan.

6. Meillä on yksi auto, mutta siitä ei kyllä voi luopua, koska asumme 10 km päässä keskustasta. Kimppakyytejä sovitaan kyllä usein esim. harrastusjutuissa.

7. Kukaan perheestämme ei ole vegaani, mutta syömme paljon vegaanista ruokaa. Lihaa meillä on ruokana todella harvoin.

8. Ks. yllä.

9. Mä oon hieman skeptinen tämän konmarituksen ja "minimalismin" suhteen. Joo, osta vähän, selvä se, mutta kaikissa tilanteissa tavaroiden pois heittäminen – koska sitä se paljolti on, vaikka kuinka kierrättäisi – ei ole minusta järkevää. Usein jo pois heitetyn tavaran tilalle pitääkin ostaa jotain korvaavaa. Mä kannatan englanninkielistä termiä repurposing, kutsun sitä nyt vaikka uudelleenkäyttöönottamiseksi. Monet esineet sopivatkin useampaan käyttötarkoitukseen. Ja esim. rikkinäisten vaatteiden säilöminen ei minustakaan ole kauhean kivaa, mutta korjaan niitä ja käytän paikkamateriaalina. Ei varmastikaan ole minimalistista pitää kassillista rikkinäisiä vaatteita tuolla jemmassa, mutta pikku hiljaa niitä päätyy takaisin käyttöön.

10. Tähän pyrin, olen pyrkinyt jo kauan.

11. Asun maaseudulla. Pahinta tässä on nyt autoilu. Kun lapset kasvavat, pyrin hankkimaan paremman polkupyörän (mulla on pyörä, mutta se on aika epädynaaminen ajaa, ja 10 km matka tuntuu aikamoiselta kihnuttamiselta sillä), voisin ehkä kulkea harrastuksiinkin sillä (20 km suuntaansa). Nyt aika ei riitä pyöräilemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän