Tyttökissalle poika vai tyttökissa kaveriksi?
Tyttökissa on leikattu ja nuori. Pentua emme ota vaan jonkun vanhemman kissan. Kummat tulevat paremmin toimeen? Mulla on aina ollut vain narttuja ja vähän känää silloin tällöin.
Kommentit (5)
Meillä oli 2 leikattua narttua, jotka tulivat toimeen hyvin. Siihen tuli kuitenkin muutaman vuoden jälkeen kolmas narttukissa ja sitten toinen niistä aiemmista ja tämä uusi alistivat toista aiempaa kissaa. Sitten mun kaverilla oli samaan aikaan 4 leikattua kissaa, kaksi narttua ja kaksi urosta ja tulivat kaikki toimeen keskenään ja nukkuivatkin melkein samassa läjässää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 2 leikattua narttua, jotka tulivat toimeen hyvin. Siihen tuli kuitenkin muutaman vuoden jälkeen kolmas narttukissa ja sitten toinen niistä aiemmista ja tämä uusi alistivat toista aiempaa kissaa. Sitten mun kaverilla oli samaan aikaan 4 leikattua kissaa, kaksi narttua ja kaksi urosta ja tulivat kaikki toimeen keskenään ja nukkuivatkin melkein samassa läjässää.
No juu... eli ei periaatteessa ole väliä kumpaa ottaa. Kunhan olis leikkisä että tää saa vihdoin leikkikaverin
Tuuripeliä. Minulla oli tyttö- ja poikakissat (eivät sukua), jotka tulivat hyvin toimeen.
Nykyisin kaksi poikakissaa, jotka tappelevat ajoittain, mutta nukkuvat vierekkäin.
Kissoissa YLEENSÄ kannattaa ottaa samaa sukupuolta oleva yksilö, koska leikkityylit ovat erilaiset eri sukupuolilla, ts. kollien leikit saattavat olla liian rajuja nartuille. Toki riippuu myös hyvin paljon yksilöstä, eli olisi hyvä saada suunnilleen saman energiatason omaava kaveri kissalle.
Tutustuttaminen kannattaa tehdä hitaasti, uusi kissa voi aluksi olla eri huoneessa (joka on jo aiemmin rajattu perheen aiemmalta kissalta pois, ettei yhdistä tätä uuteen kissaan), vaihdetaan kissojen makuualusia, että saavat hajun toisistaan ja mieluiten tämän jälkeen pääsisivät verkko-oven läpi tutustumaan. Tämä saa viedä useamman päivän. Vasta kun kumpikin vaikuttaa rennolta verkko-oven läpi toisensa nähdessään, on aika yhdistää kissat.
Kissat eivät tosiaan ole varsinaisesti laumaeläimiä (eikä niillä yleensä ole niin suurta tarvetta vankkaan arvojärjestykseen kuin koirilla), mutta usein kissat nauttivat kuitenkin toisen kissan seurasta ja leikkikaverista. Aivan yhtälailla, jos itse olisit vieraskielisessä yhteisössä, olisit oppinut ehkä pikkuhiljaa osan heidänkin kielestään, mutta yksityiskohtaisinta ja rikkainta kieltä pääsisit käyttämään, kun yhteisöön tulisi joku äidinkieltäsi äidinkielenään puhuva yksilö. Kissoilla on keskenään kissojen jutut
Ihan sama kumpaa sukupuolta. Leikkaamaton narttu on lauman ylin, sitten leikattu ja viimeisenä urokset. Kissat tappelevat yleensä reviiristä, joten mitä pienempi asunto sen enemmän tappelua. Jos siis ylipäätään tappelua tulisi.
Etsi kissa, joka on maineeltaan rauhallinen ja sopuisa. SElvitä, kysele ja tutustu kissaan ennen kuin päätät ottaa sen.
Kissat eivät yleensä tarvitse kaveria. Ne elävät ja kulkevat yksin,eivät laumoissa, joten mistään tunnepitoisista syistä ei "kaveria" tarvitse hakea. Kyse on eläimestä, eikä ihmisen lailla tuntevasta oliosta.