Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asokodit / huomautukset muuttotarkastuksessa

Vierailija
09.01.2019 |

Onko täällä ketään, joka olisi muuttanut pois Asokodista ja saanut kehotuksen korjauksista lopputarkastuksen jälkeen? Korjasitko huomautusten mukaisesti vai annoitko olla? Mitä tapahtui?

Ystäväperheeni on muuttamassa pois Asokodista, ja yhtiö vaatii perhettä korjaamaan edellisten asukkaiden tekemän remontin jälkiä. Perusteena on, että ystäväperheeni muuttaessa Asokotiin vastuu edellisen asukkaan tekemistä remonteista siirtyi heille, ja kun niitä pitää korjata niin ystäväperheeni pitäisi maksaa kulut. Tuttu asianajaja oli sitä mieltä, että tällainen sopimusehto on kohtuuton eikä sido tätä perhettä.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi vähän jos tietäisi minkälaista remonttia on tehty ja ovatko korjattavat kohteet vain asioiden ennalleen palauttamista vai oikeasti korjaamista. Ovatko itse omassa sisäänmuuttotarkastuksessaan huomauttaneet näistä korjattavista kohteista? https://www.asuntosaatio.fi/asukkaille/kaytannon-tietoa/remontointi-ja-… sivun alareunasta löytyy linkki vastuunjakotaulukkoon.

Vierailija
2/15 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset asukkaat ovat tapetoineet seiniä sekä maalanneet niitä voimakkailla väreillä. Tapetit pitäisi poistaa ja koko kämppä maalata valkoiseksi.

Eivät ole ilmoittaneet sisään muuttaessaan näistä asioista, sillä eivät tienneet ettei tapeteille tai voimakkaille väreille ollut lupaa. He siis luulivat, että seinät ovat sellaisenaan Asokodeille ok, ja joutuisivat nyt remontoimaan pinnat edellisen asukkaan tekemien muutosten vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on haljennu ehkä 1-2 cm mun käsienpesuallas, siis posliininen. Ja se oli KAI siinä jo sillon ku muutin, en ollu huomannu sitä. ku olin asunu vähän aikaa, niin huomasin sen, mut siit ei oo mitään haittaa ollu eikä oo, mut siin vaan näkyy et on halkeama. ja en oo ite siis tehny mitään.

En tiedä pitää mun vaan antaa olla????? vai ilmottaa sinne ja sanoo et toi oli sit siinä? :D en haluu korvatakkaan tota.

Vierailija
4/15 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä palautin kielletyt muutokset ihan ilman huomautusta ennen pois muuttoa ennalleen, eli maalasin petrolinsinivihreäksi maalatun makuuhuoneen valkoiseksi ja poistin laminaattilattiat olkkarista ja keittiöstä.

Vierailija
5/15 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä palautin kielletyt muutokset ihan ilman huomautusta ennen pois muuttoa ennalleen, eli maalasin petrolinsinivihreäksi maalatun makuuhuoneen valkoiseksi ja poistin laminaattilattiat olkkarista ja keittiöstä.

Mutta olitko siis itse maalannut seinän petrolinsinivihreäksi, vai oliko edellinen asukas maalannut sen? Jos olit itse maalannut, niin ymmärrän. Mutta jos kyseessä oli edellisen asukkaan valitsema väri, niin mistä edes tiesit, että sinulle kuuluu sen maalaaminen valkoiseksi?

Vierailija
6/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperheen olisi kannattanut lukea ne Asokodin ohjeet ja säännöt tarkemmin, jokaisesta asunnosta löytyy talokansio josta ne löytyvät. Siellä kerrotaan mitä saa tehdä ja mitä ei ja erityisesti sopimuksen tekohetkellä meille ainakin painotettiin sitä että pois muuton yhteydessä tietyt asiat pitää olla ennallaan. Mutta ilmeisesti heitä edeltävän asukkaan kanssa ei ole tehty ulosmuuttotarkastusta (tehdään ennen varsinaista poismuuttoa) tai ovat vain jättäneet ennallistamisen tekemättä eikä kukaan ole tarkistanut asuntoa ulosmuuton jälkeen. Laminaatti käsittääkseni on osittain sallittu nykyisin mutta seinäpintaan tehdyt muutokset eivät. Vähän pahalta kuulostaa mutta jos eivät itse sitä tee niin takuuvastikkeille saa sanoa hyvästi koska Asokodit teettää remontin ystäviesi kustannuksella.

Vierailija
8/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, edelliset asukkaat ovat jättäneet ennallistamisen tekemättä ja ystäväperhe ei ole ymmärtänyt, että heidän olisi pitänyt huomauttaa asiasta. Tämä on kyllä mielestäni hassua, Asokodit ikään kuin ulkoistaa asunnon muuton jälkeisen tarkistuksen uusille asukkaille :( 

Asianajajan näkemys oli, että tällainen edellisten asukkaiden tekemien muutosten siirtäminen uuden asukkaan vastuulle on laitonta, eikä lakia voisi millään talokansiolla tai omilla säännöillä kiertää. Mutta en kuitenkaan löytänyt itse tästä vielä varmaa faktaa.

Vierailija
9/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään, joka olisi muuttanut pois Asokodista ja saanut kehotuksen korjauksista lopputarkastuksen jälkeen? Korjasitko huomautusten mukaisesti vai annoitko olla? Mitä tapahtui?

Ystäväperheeni on muuttamassa pois Asokodista, ja yhtiö vaatii perhettä korjaamaan edellisten asukkaiden tekemän remontin jälkiä. Perusteena on, että ystäväperheeni muuttaessa Asokotiin vastuu edellisen asukkaan tekemistä remonteista siirtyi heille, ja kun niitä pitää korjata niin ystäväperheeni pitäisi maksaa kulut. Tuttu asianajaja oli sitä mieltä, että tällainen sopimusehto on kohtuuton eikä sido tätä perhettä.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kuullostaa aika pöllötä, mutta asosysteemi on niin idioottimainen, että en ihmettele vaikka tuo lukisi peräti jossain laissa.

Jos vastuu on siirtynyt edelliseltä asukkaalta nykyiselle, niin miksi se ei muka nyt voisi siirtyä taas seuraavalle jne? Eli miten tämä muutto nyt poikkeaa edellisestä niin että ne korjaukset pitäisi tehdä nyt, kun niitä ei tehty edellisen muuton yhteydessä?

Asuimme Vason asossa ja pois lähtiessä meitä vaadittiin maksamaan revennyt tapetti ja sen lisäksi siihen oli kaatunut joku kahvikin, eli yhden seinän  tapetointi, mutta huomasin että tapetin alla on seinä halki, niin se menikin sitten rakennusliikeen takuukorjauksiin.

Vierailija
10/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, edelliset asukkaat ovat jättäneet ennallistamisen tekemättä ja ystäväperhe ei ole ymmärtänyt, että heidän olisi pitänyt huomauttaa asiasta. Tämä on kyllä mielestäni hassua, Asokodit ikään kuin ulkoistaa asunnon muuton jälkeisen tarkistuksen uusille asukkaille :( 

Asianajajan näkemys oli, että tällainen edellisten asukkaiden tekemien muutosten siirtäminen uuden asukkaan vastuulle on laitonta, eikä lakia voisi millään talokansiolla tai omilla säännöillä kiertää. Mutta en kuitenkaan löytänyt itse tästä vielä varmaa faktaa.

Toimiiko sama jatkumo, eli onko nyt seuraavat asukkaat vaatineet pintojen ennallistamista, vai tuliko vaatimus tällä kertaa yhtiön puolelta?

Vierailija
11/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kertaa tuli yhtiön puolelta. Tarkastaja sanoi, että asuntoa ei edes anneta uusille asukkaille ennen kuin asiat on hoidettu, koska ovat käytännössä huomanneet, että korjaukset jäävät niin usein tekemättä. 

Vierailija
12/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä ystävän perheessä ketään lukutaitoista?

Vierailija
13/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä kertaa tuli yhtiön puolelta. Tarkastaja sanoi, että asuntoa ei edes anneta uusille asukkaille ennen kuin asiat on hoidettu, koska ovat käytännössä huomanneet, että korjaukset jäävät niin usein tekemättä. 

No siinä kannattaa sitten olla tiukkana että miksi ei toimittu samoin edellisessä muutossa, eli karhutkoon niitä korajauskuluja siltä asukkalta, joka ne muutokset on tehnyt.

Vierailija
14/15 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraalit värit sallittuja, voimakkaat ei. Meillä laasti eli hyvin vaalean harmaa tuulikaapissa ja laadukas kostean tilan maali.

Tuskin tulee ongelmia.

Naapurilla pinkki seinä niin sanon että ongelmia tulee.

Vierailija
15/15 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos poismuuttotarkastus on tehty eikä sen yhteydessä sanottu mitään mistään korjauksista, kuinka pitkään vuokranantaja voi vaatia korjauksia? Ja eikö niistä pitäisi antaa tieto heti? vähintään ennen uusien asukkaiden muuttoa ainakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme