Oletko täysimettänyt kuusi kuukautta... ov
ja siitä sitten vielä eteenpäin lisäruoan ohella?
Milloin lopetit imetyksen, miksi?
Haluan uteliaisuudesta tietää, että kuinka moni " todellisuudessa" noudattaa niitä " imetyssuosituksia" ..
Itselläni ei onnnistunut imetys ensimmäisen kohdalla, mutta nyt imetän " vielä" 3kk. vauvaani. Ensimmäisen kohdalla en tiennyt, kuinka tärkeää imetys on ja, että kuinka huono äiti olin kun lopetin imetyksen.
Nyt sitten stressaan hirveänä tuon imetyksen kanssa, että onnistuuko se vai ei! Koska maitohan riittää, kun vain " imettää,imettää ja imettää" Huoh! Jotes mammat, kertokaa, miten teillä onnistui imetys.
Vai onko se todella itsestäänselvyys, että " maito RIITTÄÄ" ..
Kiitos:D
Ps. Tää on sekava viesti, ja EI ole tarkoitus lietsoa riitaa, joten ANTEEKSI jo etukäteen. ;)
Kommentit (27)
Ensimäisen kohdalla imetys ei onnistunut.
Toista imetin 1v11kk.
Kolmas ei pärjännyt rintamaidolla kuin 4 kk., sitten tarvi lisäruokaa, häntä imetin 1 v.
Neljättä imetän edelleen, hän on 1,5 v.
Neljä lasta on. Viimeisintä imetin pikkasen pidempään. Tarkoitus oli , että imetys jatkuisi vähintään sen 6kk, mutta kaikki ei aina mene suunitelmien mukaan. Syytä en ala sen tarkemmin selvittämään. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä etten olisi halunut imettää. Arka aihe, joten olen mieluiten hiljaa.
Rintamaito ei mun lapsen elimistössä edes imeytynyt kunnolla ja jo silloin kuusiviikkoisena lapsi oli aliravittu vaikka maitoa tuli ja vauva söi koko ajan. Painokin nousi koko ajan tasaisesti, vaan ei kasvun takia vaan vatsaonteloon kertyvän nesteen vuoksi, joten sitä aliravitsemusta ei sen takia huomattu ennen kuin vasta sairaalassa
Vierailija:
Neljä lasta on. Viimeisintä imetin pikkasen pidempään. Tarkoitus oli , että imetys jatkuisi vähintään sen 6kk, mutta kaikki ei aina mene suunitelmien mukaan. Syytä en ala sen tarkemmin selvittämään. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä etten olisi halunut imettää. Arka aihe, joten olen mieluiten hiljaa.
Ja jos imetys loppuu omasta halusta huolimatta, niin ei ole todellakaan syytä tuntea huonoa omaatuntoa. :)
Itse imetin esikoista 1,5 kk:n iästä 4kk:een täysin ja senkin jälkeen aina 11 kk:een asti. Kuopusta imetin 4kk täysin ja 10 kk yhteensä.
Olen tyytyväinen, koska olen tehnyt parhaani = )
Toista lastamme täysimetin 6kk ja osittaisimetin 1,5v.
imetän edelleen.
" Vauva" on nyt 1v2kk. Syksyyn mennessä yritän lopetella.
Ja itseasiassa en imettänyt varsinaisesti melkein lainkaan.
Vain muutaman kerran imetys iónnistui ilman rintakumia ja pumppausta, pullon kautta ruokkimista.
Vauvani syntyi niin pienenä että sai heti alusta lähtien lisämaitoa pullosta, eikä jaksanut imeä rintaa. Pumppaisn maitoa ja joskus imetin rintakumin avulla sen pienen hetken minkä vauva jaksoi, ja sen jälkeen aina pumppasin jne.
Oli rankkaa ja maidon tulo lopahti. Ihan tyytyväisenä lopetin imetysken ja kaikki tuntui mukavammalta!
Täysimetyksestä luovuin täysin itsekkäistä syistä, eli halusin nukkua yöni kunnolla. Olen yksinhuoltaja, enkä jaksanut enää niitä yövalvomisia. Yösyöttöjen lopettaminen onnistui hienosti ja lapsellekin pehmeällä tavalla.
Kokonaan imetys loppui lapsen tahdosta, eli ei enää halunnut tissiä, vaan joi maitonsa sen jälkeen mukista.
Taitaa nimittäin stressi ja painostus aiheuttaa vaan pahaa mieltä ja jopa koko imetyksen ennenaikasien lopettamisen. Ihan hyvinhän sinulla nyt on asiat!
Minä täysimetin n.3,5kk, maitoa riitti luovutukseenkin asti. Mutta kun pelkkä maito ei enää riittänyt (lapsi kasvoi nopeasti, nukkui huonosti ja imi runsaasti joka tunnin kahden välein) oli pakko aloittaa lisäruokinta, vellit ja soseet. Tilanne rauhottui parissa päivässä. Osittaista imetystä jatkettiin kunnes vauva oli n.8kk.
Kaksikin lääkäriä oli sitä mieltä, että osittainen imetys on " jo" sen ikäiselle hyvä asia, ja että turha rääkätä kumpaakaan osapuolta, lasta tai äitiä pidättäytymällä pelkässä rintamaidossa se maaginen 6kk.
Siitä pitäen kasvatettiin pikkuhiljaakiinteiden määrää kunnes 9 kk ikäisenä suunnilleen söi 2 välipalaa, yhden lämpimän ruuan ja iltapuuron.
Imetys loppui 11 kk ikäisenä, kun lapsi kieltäytyi rinnasta eikä huolinut vaikka mitä olisin tehnyt ja vaikka olisi ollut kuinka väsynyt. Joi 2 vk pakastettuja maitojani, kuukauden korviketta ja sitten siirryttiin tavalliseen maitoon.
ensimmäiset kuusi kuukautta ja sitten imetin lisäruoan ohella noin vuoden ikään asti eli siihen saaka kun siirryttiin tavalliseen maitoon.
Ekan kanssa kun oli aikaa imetellä milloin vain en tarvinnut tuttipullojakaan. Tokan kanssa meni vähän niin kuin vanhaa toistaessa ja kolmannen kanssa en jaksanut edes opetella tuttipulloja ja lypsämisiä ja muita.
Nyt pitäisi lääkärin määräyksestä lopettaa imetys kokonaan (syitä en ala selvittelemään) ja en tajunnutkaan miten surulliselta se tuntuu :(
Imetys on jatkunut lisäruoan ohella edelleen lapsentahtisesti niin kauan kun lapsi on sitä itse halunnut.
..niin ja se täysimetyssuositus oli jo 9v sitten 4-6kk...joten... :)
Kiinteitä alettin kokeilla 3 kk tenoilla, 4 kk veteli jo täysillä vauvapuuroja yms. Sitten alkoi maitokin vähetä ja oli pakko otta korviketta lisäksi. Imetys loppui kokonaan n. 5 kk, kun jouduin itse melkoiselle lääkitykselle (oli jo terveys aika huonolla tolalla).
Olen saanut syytöksiä " lyhyestä" imetyksestä niiltä, jotka eivät asioista mitään tiedä. Joskus vain pitää ajatella äidinkin terveyttä.
Ja sen, sekä oman järkeni mukaan on menty.
Eli suunnilleen niin, että 4 kk olis hyvä imettää mutta 6 kk jälkeen ei enää pärjää pelkällä äidinmaidolla.
Vierailija:
Imetys on jatkunut lisäruoan ohella edelleen lapsentahtisesti niin kauan kun lapsi on sitä itse halunnut...niin ja se täysimetyssuositus oli jo 9v sitten 4-6kk...joten... :)
Tätä kuopusta olen täysimettänyt 6,5 kk (matkustamme paljon, joten on ollut äärimmäisen helppoa, kun vauvalla on aina oikea määrä oikean lämpöistä ruokaa mukana!!) ja aion jatkaa osittaisella niin kauan kuin hän haluaa, veikkaisin että loppuu varmaan siinä 1-1,5 v välissä kuitenkin.
Imetystä en ole sen kummemmin ajatellut kuin että se on vauvalle hyväksi, sekä fyysiseltä että psyykkiseltä kannalta ja on ERITTÄIN helppo ruokintatapa (kuten jo edellä totesin, reissaamme paljon ja täysimetys on helpottanut matkojen sujuvuutta PALJON).
Ja vielä loppukaneettina voisin todeta, että en alkuunkaan ymmärrä tätä imetykseen liittyvää vouhotusta puolin enkä toisin. Jokainen imettää niin kuin parhaimmaksi ajattelee ja kykenee, joku toisella ja joku taas toisella tavalla.
Sitten kiinteiden ohella imetys jatkui vielä kolme kuukautta. 9kk iässä vaihtui tissi Tutteliin.
Olisin imettänyt pitempäänkin, mutta tyttö ei enää jaksanut päivisin keskittyä tissittelyyn, ja unikoulun myötä rupesi nukkumaan yönsä läpi, joten summa summarum... En stressannut imetyksen loppumista vaikka etukäteen olin ajatellut että pärjätään ilman korvikkeita, siis tissistä suoraan lehmänmaitoon. Pidän kuitenkin tärkeämpänä tuota puolen vuoden täysimetystä, jotta pienen suoli saa rauhassa kehittyä.
En tiedä miten olisin reagoinut, jos minulta ei maitoa olisi tullutkaan riittävästi, mutta en missään vaiheessa osannut edes ajatella että imettämisessä tulisi jotain ongelmia. Vauva syntyi ja tissi suuhun, that´s it!
Toivoisin että imettäminen olisi kaikilla yhtä ongelmatonta kuin itselläni!
Aikaisemminhan tuo suositus oli 4-6 kk. Uskon kyllä, että vauvasta näkee jos maito riittää. Jos vauva kasvaa normaalisti eikä vaikuta olevan koko ajan nälissään, niin ei lisäruoan antamisella ole mitään kiirettä. :)