Minä en usko tuota tämän päivän uutista suomalaisten onnettomasta kasvisten syönnistä
Että muka vain 14% miehistä ja muistaakseni 29% naisista saa päivässä täyteen sen puoli kiloa. Rupesin oikein miettimään syömisiämme ja ei hitossa voi pitää paikkaansa. Aamulla söin banaanin ja 10 mansikkaa plus vadelmakeittoa maitorahkan seassa ja pinaattisämpylän minkä päällä tomaattia, kurkkua ja basilikaa.
Äsken lämmitin eilen tekemääni parsakaaligratiinia, sanosin että söin n. 200g parsakaalta ja punajuuriviipaleita lisukkeena.
Eikä tässä ole edes koko päivän ruoat, kello on vasta puoli kuusi.
Mies syö melko lailla samoin, paitsi enemmän. Ja mikäli tätä palstaa on uskominen, joka mamma syö kasvispainotteisesti ja aamupuuronkin joukossa on vähintään itsepoimittuja mustikoita.
Miten siis on mahdollista, että suurin osa suomalaisista EI syö riittävästi kasvikunnan tuotteita?
Höpöjuttuja, sanon minä.
Kommentit (48)
Haluaisin syödä mutta kasvikset ovat todella mauttomia, porkkanatkin on kuin puuta söisi, lapsena porkkanat ja kasvikset yleensäkkin olivat maukkaita ja meheviä, nykyään mauttomia ja kuituisia.
Vierailija kirjoitti:
vadelmakeitossa ja pinaattisämpylässä tuskin on edes 50 g kasvista yhteensä, eikä siinä sämpylän pinaatissa enää juuri mitään iloa ole uunin jälkeen, tuoreena pitäisi syödä
Okei, voin olla laskematta niitä mukaan :) Käykö porkkana, sipuli, basilika ja kesäkurpitsa kastikkeessa? Meinasin nimittäin tehdä illalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se puoli kiloa kasviksiahan on oikeesti aika hiton suuri määrä, en yhtään ihmettele, ettei suurin osa sitä syö. Hedelmiä varmaan syödään enemmän.
Hedelmät lasketaan mukaan tuohon, samoin kuin marjat. Ei tosiaan ole iso määrä. Yksi rasia viinirypäleitä.
No eihän se sit ole tehtävä eikä mikään, oon aina ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan kasviksia pitää syödä niin paljon.
Ei, kyllä hedelmät lasketaa, sehän on just parasta! Omat suosikit banaani, mandariini ja tuore ananas <3
ap
Olen syönyt tänään klementiinin, tomaatin ja salaatinlehden. Ehkä vielä marjoja illalla. Helposti jää alle puolen kilon, jos syö vain kurkkua leivällä ja rippusen salaattia lounaalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani pitää. Saatan joskus ostaa suolakurkkuja. En edes käsitä, että olen näillä elintavoilla kuitenkin hyvin, hyvin harvoin sairaana ja ikää on. Ja poltan tupakkia enkä sylje lasiinkaan.
Sama! Ja terveenä on pysytty vuosikymmeniä. Turhaa vouhotusta kaikki nuo ravintosuositukset.
Syyllistäminen ruoka-asioissa ei edistä terveyttä. Uutinen oli typerä.
Mä luulen, että tämä on taas niitä juttuja, joissa näkyy Suomalaisten jakautuminen. Esimerkiksi omalla kohdallani on erinomaisen helppoa saada puolikiloa kasviksia täyteen; kiitos työpaikka ruokalani, jossa on todella hyvin tarjolla erilaisia "vihreitä vaihtoehtoja" ja lähes päivittäin ainakin yksi hyvä kasvisruoka vaihtoehto. Kaikki tämä vielä kohtuu hintaan. Jos tai kun joskus mahdollisesti vaihdan työnantajaa, niin minulle saattaa tulla ikävä työpaikkani lounasravintolaa. - Kuten kävi silloin kun olin vuoden komennuksella muualla ja näki ja konkreettisesti tunsi, että kaikkialla työpaikka lounas tarjonta ei ole yhtä hyvä. - Vielä enemmän kävi sääliksi lapsia, jotka oppivat kummasti arvostamaan lisää suomalaista kouluruokaa.
Tervetuloa katsomaan meidän perheen ruokailuja. Lapset ei syö kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Ei mitään, eivätkä koskaan. Mies ei syö hedelmiä tai marjoja, paitsi ehkä banaanin kerran viikossa ja marjoja jossain kakussa. Kurkkua laittaa joskus leivän päälle. Ruoka on pääasiassa jauhelihaa, perunoita, makaronia tai riisiä. En olisi minäkään uskonut, että joku tosiaan voi syödä näin. Itsellä kyllä menee aivan helposti se puoli kiloa päivässä, syön kasvispainotteista ruokaa vaikka lihaa kyllä myös toisinaan, ruoan kanssa salaattia, hedelmiä ja marjoja menee aamuisin ja iltaisin.
Meillä mies ei söisi ollenkaan kasviksia jos en piilottaisi niitä ruokaan. Esim kaalia, sipulia, porkkanaa, hemapaa, paprikaa jne. Kesällä voi syödä jos teen ruokaisan salaatin missä pastaa ja lihaa mukana. Joskus innostuu syömään pari klemeentiiniä ( vuodessa) muuten ei syö hedelmiä ollenkaan. Omenat ja marjat syö piirakassa. Näin on aina ollut. Mies 40v eli ei edes mikään vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei söisi ollenkaan kasviksia jos en piilottaisi niitä ruokaan. Esim kaalia, sipulia, porkkanaa, hemapaa, paprikaa jne. Kesällä voi syödä jos teen ruokaisan salaatin missä pastaa ja lihaa mukana. Joskus innostuu syömään pari klemeentiiniä ( vuodessa) muuten ei syö hedelmiä ollenkaan. Omenat ja marjat syö piirakassa. Näin on aina ollut. Mies 40v eli ei edes mikään vanhus.
Aika suppea äijä.
Vierailija kirjoitti:
Suolistosyövät ovat lujasti lisääntyneet siitä lähtien, kun lihansyönnistä alkoi tulla päivittäistä 1970-luvulla.
Tai sitten niitä on alettu tilastoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on aika kevyitä, ei se puoli kiloa kovin äkkiä täyty. Porkkanoitakin saisi vedellä toistakymmentä.
Osta edes se puolen kilon porkkanapussi ja laske kuinka monta niitä siinä pussissa on.
Minä kyllä uskon tuohon uutiseen, kun olin kaupassa töissä kyllä näki mitä ihmiset syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on aika kevyitä, ei se puoli kiloa kovin äkkiä täyty. Porkkanoitakin saisi vedellä toistakymmentä.
Osta edes se puolen kilon porkkanapussi ja laske kuinka monta niitä siinä pussissa on.
Minä kyllä uskon tuohon uutiseen, kun olin kaupassa töissä kyllä näki mitä ihmiset syö.
Minä taas en usko. Työskentelen ravintolassa joka tarjoaa niin lounasruokaa kuin fine diningiakin,.
Suurin osa kasviksista sisältää kasvimyrkkyjä (karsinokeenejä) koska kasvi ei halua että se syödään. Marjat on eri juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehän kirjoitatte kuin porkkanoilla olisi joku EU-direktiivin määräämä standardikoko ja -paino.
Vierailija kirjoitti:
Se puoli kiloa kasviksiahan on oikeesti aika hiton suuri määrä, en yhtään ihmettele, ettei suurin osa sitä syö. Hedelmiä varmaan syödään enemmän.
Kaikki on suhteellista. Kreikkalaiset syö 600g ja japanilaiset 1200g.
Syökää te niitä kasviksia, minä syön teidänkin lihat nams
Uskon helposti, kun mietin tuttujani, sukulaisia ja sitä millainen itse joskus olin.
Nykyään kasvikset ja juurekset kuuluu jokapäiväiseen ruokavaliooni, ja kannan niitä selkä vääränä kaupasta ja päivän jokaiseen ateriaan ne kuuluvat.
Siinä joutuu näkemään enemmän vaivaa, kun tuorekasvikset ja juurekset täytyy paloitella/viipaloida/raastaa ja sitten vielä koostaa niistä joku ruoka.
Lihava ja laiska perheenäiti tai isä heittää vaan sen sikanaudan pannulle ja vehnämössömakaronit kiehauttaa ja sitten sotku yhteen. Eipä siinä lapsetkaan opi herkullisia kasviksia syömään. Tai sitten ei viitsitä edes sitä, vaan syödään jotain eineskanannahkahampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
ei kasviksia olekaan mitään syytä syödä. kun asiaa joku aika sitten tutkittiin niin todettiin että kasvikset ovat lähinnä pellolta kannettua vettä ilman minkäänlaista ravintosisältöä
...sanoo tuleva avannepussimies.
Tässä on hyvä pointti. Ehkä ihmiset syövät enemmän vihanneksia ja hedelmiä kuin tajuavatkaan ja tutkimustulos on siksi vääristynyt? Mene ja tiedä.
ap