Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tintit repivät hyttysverkot riekaleiksi

Vierailija
09.01.2019 |

Aina sama juttu talvisin - tintit tulevat joka päivä samaan aikaan nokkimaan ja repimään hyttysverkkoja. Etsivät ilmeisesti sen taakse eksyneitä ötököitä. Pelottelen ne tiehensä, mutta sinnikkäästi ne aina palaavat joka jumalan päivä kuin terminaattorit.
Millä nuo penteleet saisi kuriin? Auttaisiko ikkunaan teipattu kissan tai pöllön kuva tms.? Ärsyttää, kun joka vuosi joutuu paikkaamaan tai uusimaan verkot.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka laittamisessa on kova vaiva, ja huomioiden, että jos ne jättää talveksi paikalleen, niin linnut ne repivät eli joutuu uusimaan - niin olisiko helpointa ottaa ne pois talveksi ja laittaa keväällä uudelleen?

(Jännä ilmiö kyllä, en ole itse huomannut samaa.)

Ei ole helppo. Talo on vanha, vanhanaikaiset ikkunat, eikä verkoille ole muuta kiinnitysmahdollisuutta kuin ulkopuolelta, ruuveilla kiinni. Varsinkin täällä yläkerrassa hankala homma, joutuu roikkumaan puoliksi ikkunasta ulkona (tuuletusikkunan viereisestä isommasta ikkunasta) tai vaihtoehtoisesti kapuamaan tikkaille ruuvailemaan.

Olisiko mahdoton ajatus laittaa verkot omiin kehyksiinsä ja kehittää joku yksinkertainen kiinnitysmekanismi jolloin ne olisi nopea käydä irroittamassa ja poistamassa? Ei kuulosta sellaiselta hommalta tuo että jaksaisin montaa kesää sietää.

Olen koettanut keksiä jotain systeemiä, mutta en vielä ole keksinyt. Noin yleensä ottaen mulla on niin paljon muutakin mietittävää, enkä ole rakennustekniikan asiantuntija. Jos jollain välähtää, voisi mielellään kertoa ideansa täällä. -ap

Vierailija
22/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka laittamisessa on kova vaiva, ja huomioiden, että jos ne jättää talveksi paikalleen, niin linnut ne repivät eli joutuu uusimaan - niin olisiko helpointa ottaa ne pois talveksi ja laittaa keväällä uudelleen?

Ei ole helppo. Talo on vanha, vanhanaikaiset ikkunat, eikä verkoille ole muuta kiinnitysmahdollisuutta kuin ulkopuolelta, ruuveilla kiinni. Varsinkin täällä yläkerrassa hankala homma, joutuu roikkumaan puoliksi ikkunasta ulkona (tuuletusikkunan viereisestä isommasta ikkunasta) tai vaihtoehtoisesti kapuamaan tikkaille ruuvailemaan.

Olisiko mahdoton ajatus laittaa verkot omiin kehyksiinsä ja kehittää joku yksinkertainen kiinnitysmekanismi jolloin ne olisi nopea käydä irroittamassa ja poistamassa? Ei kuulosta sellaiselta hommalta tuo että jaksaisin montaa kesää sietää.

Olen koettanut keksiä jotain systeemiä, mutta en vielä ole keksinyt. Noin yleensä ottaen mulla on niin paljon muutakin mietittävää, enkä ole rakennustekniikan asiantuntija. Jos jollain välähtää, voisi mielellään kertoa ideansa täällä. -ap

Jos on vanhat kaksilasiset ikkunat ota karmista sisämitat, nakuttele rimoista kehikko niiden mittojen mukaan ja kiinnitä hyttysverkko siihen. Kesäksi sisäikkuna varastoon ja hyönteisverkko sen tilalle. Teet hyvin niin se on helppo käyttää pois paikoiltaan kun avaat/suljet ulkoikkunan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä levittelivät tuhkakupin sisällön pitkin pihaa ja nakuttivat reikiä ILPin letkun eristeeseen toukkia metsästäessään. Terrori loppui kun laitoin tontin nurkkaan lintulaudan ja pidän sen täynnä auringonkukan siemeniä.

Nyt kun ostat vielä ilmakiväärin saat paljon hupia.

Vähemmän vaivaa ja enemmän hupia saan kun täytän lintulaudan ja istun seuraamaan ketä siellä käy.

Vierailija
24/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuuletusikkunoissa verkot ja ne on saaneet olla onneksi talitinteiltä rauhassa. Sen sijaan ne hakkaavat nokallaan syksystä alkaen katon alapohjan laudoitusta. Olen nähnyt, kun lentävät tiehensä lasivillan palanen nokassaan. Kai ne vie sitä sinne pesäänsä sitten lämmikkeeksi ja pehmikkeeksi. Raivostuttavaa, kun aina jostain katon liepeen alta näkyy tursuavan keltaista villaa niiden jäljiltä.

Vierailija
25/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tintit tänä talvena talon kimpussa.

Ja ruokaa on laudat täynnä.

Ilmapistooliammuntaa tarvinnee harjoitella seuraavaksi.

Vierailija
26/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vanhat kaksilasiset ikkunat ota karmista sisämitat, nakuttele rimoista kehikko niiden mittojen mukaan ja kiinnitä hyttysverkko siihen. Kesäksi sisäikkuna varastoon ja hyönteisverkko sen tilalle. Teet hyvin niin se on helppo käyttää pois paikoiltaan kun avaat/suljet ulkoikkunan.

Meillä on alakerrassa juuri tuollainen systeemi. Mutta yläkerran ikkunoissa on erilaiset saranat. Niissä näyttäisi olevan jokin saranansisäinen pitkä ruuvi (koko saranan pituinen), johon en ole uskaltanut kajota. Eli pidikkeet ylä- ja alapuolella ja niiden välissä sisäikkunan holkki. Kerran koetin sitä ruuvia liikutella, mutta se tuntuu jämähtäneeltä enkä sitten uskaltanut sitä sen enempää räplätä. Ehkä jokin öljy voisi laukaista jumin.

Vierailija
27/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä levittelivät tuhkakupin sisällön pitkin pihaa ja nakuttivat reikiä ILPin letkun eristeeseen toukkia metsästäessään. Terrori loppui kun laitoin tontin nurkkaan lintulaudan ja pidän sen täynnä auringonkukan siemeniä.

Niin, tappaminenhan on niin mukavaa?!

Vierailija
28/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hakkaa kanssa katon laudoitusta ja yhdestä kohdasta turrottaa lasivillaa jo. Hajoittivat myös pihakeinun paksun patjan, pahvilaatikon parvekkeelta ja ovikoristeen siileiltä rikkoivat päät. Ai niin ja istuinalustat revitty parvekkeella myös. Missä kissat kun niitä tarvitaan 😊

Vierailija
29/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tappaminenhan on niin mukavaa?!

kissat tuntuvat tykkäävän

Vierailija
30/30 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on helposti irroitettavat hyttysverkot mitta kyllä ne pirulaiset silti ehtii aina tuhota ne ennenkuin kerkeää pois olla ottamassa. Pesän rakennukseen jostain syystä kelpaa näiden mielestä parhaiten hankalasti revittävä hyttysverkko eikä mitkään risut tai ruohot maasta jotka voisi vain nopeasti napata. Todella rasittavaa kun hankaloittaa asunnon tuulettamista. Nuo verkot pitäisi olla metallisia.