Satumaisen rikas Norja ei tarjoa lapsille kouluruokaa - kylmät eväsleivät ja hedelmää mukaan joka päivä
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005959500.html
Opettajan mukaan senkin rahan voi käyttää hyödyllisemmin, esim. palkkaamalla koululle 3 opettajaa lisää.
Eväslaatikkoon kiteytyy jotain perustavanlaatuista selviytymistarinaa kalastajamajoissa asuneen sinnikkään kansan sielusta.
Ehkä pidättäytyminen suuremman tavoitteen edessä on myös vaurauden salaisuus. Rikastumisen avain on myös se, että osataan tyytyä.
Pitäisikö Suomenkin luopua kouluruoasta? Suomi on katsonut aina vähän liikaa tähän hetkeen, myynyt mm. merkittävien luonnonvarojen käyttöoikeuksiaan.
Kommentit (89)
Kun näin nuo9 kuvat ekäluokkalaisten eväslaatikoista, niin tuli heti mieleeni, että taisi ratketa ongelma: nyt tiedämme, miksi norjalaiset ovat niin hoikkia, etten sanoisi laihoja. Oli nimittäin niin kehnot eväät. %0-luvulla, kun kävin kansakoulua, piti viedä voileivät ja maidot kotoa mukana kouluun. Vaikka silloin oltiin vielä köyhiä sodan jälkeen, niin vankemmat eväät meillä oli, vaikka lämmintä ruokaa, soppaa tai velliä, koulusta saatiinkin. Miten pitkä lienee norjalaisen alakoululaisen koulupäivä? Parilla vehnäleivän siivulla ja niukoilla päällysteillä ei kovin monta tuntia jaksa puurtaa.
Huomio! Huomio! Palatkaamme asiaan, eli kouluruokailuun. Olen ollut koulun keittiöllä 45v., mutta eläkkeellä jo, joten aihe kiinnosti. Kouluruoissa kehitys mennyt hurjaa vauhtia parempaan suuntaan, mitä oli ennen, mainitakseni muutamia ruokia, kuten keitot, vellit, marjapuurot ja pelkkä näkkileipä. Opettaja jakoi ne luokassa teräsämpäreistä. Itse kun olin oppikoulussa, niin ilmaista kouluruokailua ei ollut. Omat eväät vein repussa, jossa ne olivat 3-4h. Tähän olimme tottuneet, paremmasta ei ollut tietoa, eikä osattu vaatia, kunnes tuli kaikille se ilmainen ruoka. Ilmaiseen totuttiin ja aina enempi vain vaadittiin. Jostain kumman syystä kouluttauduin keittiöalalle ja sen myötä koulukeittiölle. Nykyään kouluissa on viimeisen päälle salaatit, lämmin ruoka, kerran viikossa jälkiruoka (esim. kiisseli, rahka, jäätelö) ja aina jokin pehmyt leipä, kuten sämpylä keittojen kanssa jne. tai pinaattivellin lisäksi karjalanpiirakka. Tässä muutamia esimerkkejä mainitakseni. Joskus ilahdutin nuoria (minun keittiössä yläaste ja lukio) hapankorpuilla tai muilla ylläreillä. MUTTA ja se iso mutta, kun kaikille ei mikään riitä ja aina pitäisi olla taas jotain enemmän (joskus vanhemmiltakin tuli palautetta) ja olinkin miehelleni monet kerrat sanonut, että pitäisi kouluruokailun tarjonta lakkauttaa pariksi viikoksi, niin jospa nuoriso ja vanhemmat huomaisivat, mite se on tärkeä ateria päivän aikana. No, tuli viime syksynä 2-3pv lakko ja uutisia myöten hädissään huudettiin, kun meidän lapset nyt kuolee nälkään ja mitä me pakataan heille mukaan kouluun, mikä on repussa säilyvää jne. Saivat hieman esimakua siitä, jospa meillä Suomessa ei olisikaan sitä ilmaista kouluruokailua. Kyllä kannatan tätä nykyistä systeemiä, mutta sitä pitäisi myös arvostaa kaikkien. Ei se kouluruoka niin pahaa ole, ettei se muka maistu. Nyt tässä viimeisenä lausahduksena mainitsen, mikä oli meidän koulun eräs toiveruokapäivän äänestyksessä voittanut ruoka. RIISIPUURO, marjasoppa, kanelisokeri, kreikkalainen salaatti, patonki ja mansikkarahka.
Nyt sain kirjoittaa mieliaiheestani, joten kiitos, jos jaksoit lukea!
Monissa maissa eväät otetaan kouluun ja syödään ruokatauolla. Monesti koululla on myös kioski/myymälä, josta voi ostaa välipalaa. En itse koskaan ollut nälkäinen, aina pärjäsi voileivillä ja joskus äiti antoi rahaa, jolloin pystyi ostamaan jotain kioskista. Se oli kylläkin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan koulussa jaetaan vaatteitakin, kun eivät vanhemmat älyä niitä ostaa.
Jaettiin jo 70-luvulla köyhien perheiden lapsille. Ehkä aikaisemminkin, mutta itse muistan tuon jakelutoimituksen kouluvuosiltani. Eikä kysymys ollut älystä, vaan ihan siitä ettei ollut rahaa esim. ostaa kumisaappaita joka ikinen vuosi, vaikka lapsen jalka kasvoi entisistä ulos.
Jo 70 vuotta sitten jaettiin Amerikan paketteja.
https://www.jarviseudunsanomat.fi/arkisto/2018/04/19/70-vuotta-ameriika…
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://areena.yle…
Vauva-sivujen porukasta ei kukaan muu ole
asunut Norjassa, kuin minä!
Akkurat!
Joissain kulttuureissa vaan ei syödä tukevia lounaita, vaan se eväsleipä on ihan normi. Ei Norjassakaan ravinnon saannissa ole kenelläkään ongelmia, älkää huoliko. Kansa paisuu samaa vauhtia kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kulttuureissa vaan ei syödä tukevia lounaita, vaan se eväsleipä on ihan normi. Ei Norjassakaan ravinnon saannissa ole kenelläkään ongelmia, älkää huoliko. Kansa paisuu samaa vauhtia kuin Suomessa.
Näkyy ihan naapurimaassa Ruotsissakin kulttuuriero. Ymmärtääkseni peruskouluissa, lukioissa ym. on kouluruokailu, mutta ainakaan minun yliopistossa ei ole mitään kouluruokaloita vaan kaikki tuovat eväät kouluun ja joka kerroksessa on "mikroluokkia" niiden lämmittämiseen.
Tässäkin keskustelussa huono ja katkera ilmapiiri. Suomi on huonompi lähes kaikessa ja köyhä kuin kirkonrotta. Niin perisuomalaista, ettei voi edes ajatella ottavansa mallia.
Miksei ylijäämäkouluruokaa voisi tarjota vähävaraisille koulun lounasajan jälkeen? Heti kun viimeinen ryhmä on sisällä, niin tulevat vähävaraiset. Jos et tykkää, et maista tai syö, menee muuten ruoka hukkaa. Saisi ottaa eväät halutessaan.