Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta

Vierailija
08.01.2019 |

Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.

Kommentit (508)

Vierailija
501/508 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se nalle Puh laulu... nokoka tapauksessa meni näin

Tää outoa on,

tätä ymmärrä en,

sillä syöty on hinajani.

Mistähän löytäisin sen lurjuksen,

ken tyhjentää mun purnukkani.

Sillä eilenhän juuri näin purnukan tään

ihan täynnänsä hinajaani.

Siitä ei ole nyt jälkeäkään,

ken tyhjentää mun purnukkani.

Kouluun oli just saatu uudet sähköurut jossa oli jonkinlainen rumpukone mukana. ja sitten ope säesti tätä hassulla soundilla rumpukompin kera.   

Vierailija
502/508 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä suosikkilaulu tämä, mutta kertoo ajasta 70/80-lukujen taitteessa. Päteviä musiikinopettajia ei ollut kovin helposti saatavilla, ja heistäkin monet saattoivat olla varsin iäkkäitä, kuten tietty apteekkarin rouva, jota oli tapana kutsua "Väkäksi" hänen äänensä vibraaton takia. Itse tunnit muodostuivat usein musiikin teoriasta ja hengellisistä lauluista, joita Väkä itse urkuharmonilla säesti. Riehakkaimmillaan hän toisinaan muisteli nuoruutensa häämatkaa Espanjaan, ja silloin saatoimme laulaa jopa La Spagnolaa Hj. Nortamon sanoin: "Espanjatar olen sorja, lempimään luoja mun loi.." Olipa se noloa meidän teinien mielestä, mutta Väkän ladylike olemus ja pettämätön ryhti riittivät neutraloimaan villeimmän mielikuvittelun, vaikka henkiset jäljet jäivät että vielä kiikkutuolissakin muistaa Väkän villin häämatkan. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/508 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta kokeilen onneani....muistelen, että oli ala-asteen musiikin kirjassa (80-luvulla) ja en muista mitään muuta, kuin että laulettiin kaanonissa sitä välillä ja sanoista muistan vaan kohdan "lieden lämpöisen" tai "liesi lämpöinen". Haluisin niin löytää tän kappaleen.

Vierailija
504/508 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuntalaulut. Maa ponteva Pohjolan äärellä on, Nälkämaan laulu, Karjalan kunnailla, Lapin äidin kehtolaulu, Suvivirsi, Kodin kynttilät, On hanget korkeat nietokset.... 

Vierailija
505/508 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

. . tapiolan vainioilla karhun kanssa painia . .

Vierailija
506/508 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkoo nooa ukkoo nooa oil kunnon mies..

Vierailija
507/508 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oollanin sota oli kauhia...

Vierailija
508/508 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakuntalaulut opeteltiin ja myös osattiin. Ei taida kuulua enää musiikkituntien ohjelmistoon lainkaan?!?

Miten tää laulu menee? En oo koskaan kuullutkaan.

Hämäläisten laulu, Karjalaisten laulu, Nälkämaan laulu...

Et oo koskaan kuullut???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme