Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja irtisanoo vuokrasopimuksen - käykö s-posti?

Vierailija
08.01.2019 |

Voiko sähköpostitse irtisanoa vuokrasopimuksen ja pyytää vuokralaista kuittaamaan saamansa viestin? Jos lähettää vaikka kirjatun kirjeen, eikä vuokralainen palauta kopiota irtisanomisesta, niin onko viesti sittenkään mennyt perille?
Onko sähköposti sama kuin kirjallinen viesti?
Onko jollakin kokemusta miten yksityisen vuokrantajan ja vuokralaisen välisen vuokrasopimuksen irtisanominen on toteutunut käytännössä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisilmoitus on annettava kirjallisesti ja todistettavasti. Jos kuittaat saaneesi viestin, niin asiahan on kunnossa. Jos haluat olla hankala, niin et kuittaa saaneesi sitä ja odotat että vuokrantaja lähettää kirjatun kirjeen, haastemiehen, tai hakee itse allerjoituksesi ilmoitukseen.

Mutta miksi tehdä asiaa yhtään hankalammaksi mitä se on?

Nythän on hyvä hakea asuntoa, koska niitä keväällä parhaiten tarjolla, ainakin opiskelukaupungeissa asunnon saaminen syksyllä on yhtä tuskaa.

Vierailija
2/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaikeus on soittaa vuokralaiselle ja sanoa että katso sähköposti ja kuittaa luetuksi? Tai viet lapun henkilökohtaisesti postiluukkuun.

Muistaakseni vuokranantajan pitää olla varma että viesti menee perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana olen aina tehnyt niin, että pudotan irtisanomisilmoituksen asunnon postiluukusta ja lisäksi soitan perään. Tosin olen irtisanonut vain siten, että vuokralaisella on ollut jo paljon aikaisemmin tieto siitä, että asuntoon on tulossa remontti ja irtisanominen on joka tapauksessa tulossa.

Vierailija
4/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako selvän asian kanssa alkaa pelleilemään? Kuittaat saaneesi ilmoituksen ja muutat viimeistään elokuun 1. päivä uuteen kämppään.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

54 §

Irtisanomisilmoitus ja sen tiedoksiantaminen

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen on vuokralaiselle annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus, jossa mainitaan vuokrasuhteen päättymisajankohta ja irtisanomisen peruste. Irtisanomisilmoituksesta käy myös sellainen haaste vuokralaisen häätämisestä, jossa vuokrasuhde vaaditaan päättymään.

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen on vuokranantajalle tai sille, jolle vuokranantaja on antanut tehtäväksi periä vuokran, ei kuitenkaan rahalaitokselle, annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus. Samalla on mainittava irtisanomisen peruste, jos irtisanominen edellyttää tämän tai muun lain mukaan erityistä perustetta.

Irtisanominen on toimitettava todistettavasti. Irtisanominen on myös asianmukaisesti toimitettu, kun irtisanomisen tiedoksiannossa on noudatettu, mitä haasteen tiedoksiannosta on voimassa.

Jos ei tiedetä, kuka vuokralainen on, irtisanomisilmoitus voidaan antaa vuokralaiselle tiedoksi julkaisemalla se virallisessa lehdessä ja lisäksi toimittamalla siitä tiedonanto huoneistoon, jota vuokrasuhde koskee. Ilmoituksen katsotaan tulleen tällöin vuokralaisen tietoon lehden ilmestymispäivänä.

Jollei irtisanomista ole suoritettu siten kuin tässä pykälässä säädetään, irtisanominen on tehoton.

Vierailija
5/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Muotoilin asian huonosti, olen siis itse vuokranantaja ja pähkäilen että riittääkö sähköpostilla lähetetty viesti irtisanomisesta? Jos lähettää kirjatun kirjeen, niin eikös vuokralainen voi sanoa, ettei siinä mistään irtisanomisesta puhuttu... Siksi s-posti tuntuisi järkevämmältä...

Vierailija
6/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaikeus on soittaa vuokralaiselle ja sanoa että katso sähköposti ja kuittaa luetuksi? Tai viet lapun henkilökohtaisesti postiluukkuun.

Muistaakseni vuokranantajan pitää olla varma että viesti menee perille.

Riitatilanteessa pitää pystyä todistamaan että irtisanomilmoitus on mennyt perille. Sähköposti ja paluukuittaus on ihan ok tapa. Miksi ei sekin että lähettää postissa tai sähköpostissa ja soittaa perään ja nauhoittaa puhelun, jossa vuokralainen myöntää saaneensa ilmoituksen. Jos haluaa varman päälle, niin sitten kirjattu kirje tai haastemies viemään ilmoitusta, mutta nämä taitaa olla vähän harvinaisempia tapoja. Yleensä varmaan riittää että lähettää kirjeen ja pyytää lähettäämään kuittauskirjeen paluupostissa takaisin. Helpoista asiosta ei kannata tehdä vaikeita.

Vierailija
7/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Muotoilin asian huonosti, olen siis itse vuokranantaja ja pähkäilen että riittääkö sähköpostilla lähetetty viesti irtisanomisesta? Jos lähettää kirjatun kirjeen, niin eikös vuokralainen voi sanoa, ettei siinä mistään irtisanomisesta puhuttu... Siksi s-posti tuntuisi järkevämmältä...

Sähköposti on ihan ok. Jos ei tule kuittausta, niin voit siirtyä seuraavaan konstiin. Jos on epäily että vuokralainen alkaa hankalaksi, niin syytä aloittaa heti järeillä keinoilla.

Vierailija
8/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä ongelmavuokralainen?

Vierailija
9/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vuokralainen on ollut, mutta nyt tarvitaan asunto oman perheen käyttöön. Asiasta oli puhetta kun sopimus aikoinaan tehtiin, että jossain vaiheessa tämä tulee eteen. Katsotaan miten menee. 

Vierailija
10/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut kirjallisena ihan normaalilla postilla ja palatuskuoren mukaan, jossa voi lähettää allekirjoitetun sopimuksen. Toki olen soittanut vuokralaiselle ensin, että olen myymässä asuntoa ja hänellä siihen etuosto oikeus, jos hän on kiinnostunut ostamaan. 

Vierailija
11/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeimman oikeuden tapauksen mukaan sähköposti on kelvannut kun jutussa kävi ilmi, että saaja oli lukenut sen. Sähköpostin vastaanottaminen pitää kyetä todistamaan.

Suosittelen kirjattua kirjettä.

Vierailija
12/12 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeimman oikeuden tapauksen mukaan sähköposti on kelvannut kun jutussa kävi ilmi, että saaja oli lukenut sen. Sähköpostin vastaanottaminen pitää kyetä todistamaan.

Suosittelen kirjattua kirjettä.

Ei se auta kun posti unohtaa ottaa vastaanottajalta kuittauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän