Saako 12v muuttaa etävanhemman luokse jos lähivanhempi vastustaa?
Pitääkö mennä oikeuteen asti ja onko mitään mahdollisuuksia saada lapsi isän luokse asumaan? Lapsi haluaa muuttaa luokseni ja äiti ei halua antaa. Äidillä ollut aina yksinhuoltajuus, erottu ollaan lapsen ollessa vauva. Molemmat vanhemmat ollaan ns normaaleja, ei mitään ongelmia kummallakaan. Tähän saakka ollaan menty joka toinen viikonloppu tapaamisilla. Lapsi on monta vuotta halunnut muuttaa luokseni eli ei ole hetken mielipide.
Miten edetään asiassa jotta lapsen toive toteutuisi, että haluisi muuttaa luokseni, kun äidin mielipide on jyrkkä ei. Mihin ottaa yhteyttä? Miten edetä, olisiko jollain kokemusta?
Kommentit (22)
Ensin yhteys lastenvalvojaan, tarvittaessa vaikka sinne oikeuteen asti, jossa tuon ikäisen lapsen mielipide kyllä otetaan huomioon.
Eikös se niin mene että 12v lapsi voi itse päättää kumman vanhemman luona haluaa asua.
https://psyjuridica.com/suomessa-12-vuotias-saa-yksin-paattaa-nakeeko-h…
https://www.minilex.fi/q/12-vuotiaan-asuminen
Sitten isompana kun tulee miesten jutut. Anna olla vielä muutama vuosi noin.
Mun alkoholisoitunut miesserkku muutti avoliittoon naisen kanssa, jolla oli kaksi murrosikäistä lasta ex-miehen kanssa. Nämä lapset olisivat halunneet muuttaa asumaan oman isänsä luokse, koska eivät olisi jaksaneet kuunnella isäpuolen humalaista mekastusta viikonloppuisin, mutta äiti ei antanut heidän muuttaa
Saa. 12-vuotias saa lain mukaan päättää, kumman vanhemman luona asuu.
12-vuotiasta KUULLAAN asiasta jos tulee kysymykseen kumman vanhemman luona asuu.
Ei itse voi päättää suoralta kädeltä vaan aina on otettava olosuhteet huomioon. Lastenvalvojalle siis.
Sisareni meni naimisiin miehen kanssa jolla oli 8- ja 11-vuotiaat lapset. Erossa lapset jäi äidille mutta poika (11 v) halusi muuttaa isänsä ja sisareni luo. Katsottiin että hän oli tarpeeksi kypsä osallistumaan päätökseen, ja niin kävi. Tyttö jäi äidille normaaliin tapaan tapaamisoikeudella isän kanssa. Sisarellani on saman ikäinen poika joten pojat on nyt "veljekset" ja hyvin on pyyhkinyt.
Ota yhteys lastenvalvojaan.
Jos lapsi on nyt luonasi vain joka toinen vkl, niin voisi ehkä olla ihan hyvä, ettei muutos tapahtuisi rytinällä. Kpkeilkaa ensin vaikka viikko-viikko, niin lapsikin ehtii kokea, millaista luonasi olisi asua. Olisi varmaankin kaikille helpompi sopeutua mahdolliseen kokonaan muuttoon, kun siihen saa ensin hiukan totutella.
Ei, 12-vuotias ei saa yksin päättää kumman vanhemman/huoltajan luona asuu, vaan häntä on kuultava asiassa. Edelleen vanhemmat päättävät lapsen asioista.
Miksi äidillä on ollut yksinhuoltajuus? Vai tarkoitatko kuitenkin, että teillä on ollut yhteishuoltajuus, mutta äiti on lähivanhempi? Jos oikeasti äidillä on yksinhuoltajuus, niin aika vaikeaa sun on tässä vaiheessa perustella yhteishuoltajuutta, kun et ole sitä aikaisemminkaan halunnut.
Asia menee niin että vanhempi jonka luokse lapsi haluaisi muuttaa voi estää muuton jos haluaa mutta vanhempi jonka luota muutetaan pois ei voi estää sitä mikäli toinen vanhempi on täysipäinen.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiasta KUULLAAN asiasta jos tulee kysymykseen kumman vanhemman luona asuu.
Ei itse voi päättää suoralta kädeltä vaan aina on otettava olosuhteet huomioon. Lastenvalvojalle siis.
Sisareni meni naimisiin miehen kanssa jolla oli 8- ja 11-vuotiaat lapset. Erossa lapset jäi äidille mutta poika (11 v) halusi muuttaa isänsä ja sisareni luo. Katsottiin että hän oli tarpeeksi kypsä osallistumaan päätökseen, ja niin kävi. Tyttö jäi äidille normaaliin tapaan tapaamisoikeudella isän kanssa. Sisarellani on saman ikäinen poika joten pojat on nyt "veljekset" ja hyvin on pyyhkinyt.
Ei, vaan alle 12v. kuullaan, ja 12v. päättää itse.
Jos äidillä on yksinhuoltajuus, se on jostain perustellusta syystä, ja silloin lapsen asuinpaikkaa on vaikea vaihtaa. Yhteishuoltajuudessa tilanne on toinen. Ehkäpä äiti pelkää joutuvansa maksamaan elatusmaksuja, jos lapsi muuttaa isän luokse?
Asutteko sen verran lähekkäin että viikko-viikkosysteemi onnistuisi lapsen koulunkäynnin kannalta? Tästä ehkä aloittaisin jos on teille mahdollinen.
12v on sen ikäinen että saa jo valita kumman luona asuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei, 12-vuotias ei saa yksin päättää kumman vanhemman/huoltajan luona asuu, vaan häntä on kuultava asiassa. Edelleen vanhemmat päättävät lapsen asioista.
12v saa jo valita kumman luona asuu.
12 v. kuullaan, mutta ei päätä itse. Vanhemmat päättävät. Jos vanhemmat eivät löydä sopuratkaisua, oikeus ratkaisee asian. Ei 12 v. noin vain ilmoita, että muutanpa tästä nyt iskälle, heppa..
Jos lapsi päättää jäädä isälleen, ei sitä poliisien kanssa tulla hakemaan äidille, jos olot isällä normaalit. Lapsen pitää vain määrätietoisesti vastata kaikkiin kysymyksiin oman mielipiteensä mukaan, eikä vaihdella asuinpaikkahalua päivän mukaan. Toki jos lapsi ei koskaan ole ollut pidempiä aikoja (arkena) isällään, ei se elämä siellä välttämättä sen kummallisempaa ole. Koittakaa ensin saada lapsi olemaan pidempiä aikoja isänsä luona, jolloin näkee mitä se elämä oikeasti siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alle 12v. kuullaan, ja 12v. päättää itse.
Alaikäinen ei päätä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi päättää jäädä isälleen, ei sitä poliisien kanssa tulla hakemaan äidille, jos olot isällä normaalit. Lapsen pitää vain määrätietoisesti vastata kaikkiin kysymyksiin oman mielipiteensä mukaan, eikä vaihdella asuinpaikkahalua päivän mukaan. Toki jos lapsi ei koskaan ole ollut pidempiä aikoja (arkena) isällään, ei se elämä siellä välttämättä sen kummallisempaa ole. Koittakaa ensin saada lapsi olemaan pidempiä aikoja isänsä luona, jolloin näkee mitä se elämä oikeasti siellä on.
Jos on tapaamissopimus, niin kyllä se lapsi äidin luo haetaan.
Ota yhteys lastenvalvojaan.