Miksi et ryhtyisi kumppanisi omaishoitajaksi vakavan sairastumisen tai vammautumisen osuessa kohdalle?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain pitää kumppanin ja minun elääkin. Samoin lasten. Joten siksi kävisin edelleen mieluummin töissä.
Toki siltä osin mitä olen vapaana, vastaisin puolison hoidosta, jos se ei edellytä esimerkiksi nostelua (mitä en fyysisesti kykene tekemään).
Kyllähän apuvälineyksiköstä järjestyisi apuvälineet nosto-/siirtymätilanteita varten. Ei se ainakaan siitä kiinni olisi.
Se on hyvä. Vielä kun saisi uuden asunnon niin, että esimerkiksi pyörätuolilla voi liikkua. Ei siis onnistuisi tässä nykyisessä.
Mutta tosiaan, elatuksen hankkiminen perheelle tekisi tuon omaishoitajaksi ryhtymisen mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on ylimmilläänkin niin mitättömän pieni, että tuskin pärjöisimme sillä ja puolison työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli mikäli vamman laatu olisi sellainen, että vaatisi jatkuvaa valvontaa eikä puoliso pärjäisi yksin kotona minun työpäivieni ajan, niin en ryhtyisi. Jos saisin työnantajan kanssa sovittua, että teen lyhennettyä työaikaa ja puoliso pärjäsisi kotona sillä aikaa niin ehkä sitten voisin ryhtyä. Sairauksia/vammoja ja tarpeita on niin monenlaisia, joten vaikeaa sanoa ennakkoon. Kuitenkin on taloudellisesti melko haastavaa ryhtyä omaishoitajaksi, jos ei ole itsekin jo eläkkeellä.[/quote
Omaishoidontuen saa palkan lisäksi,verotus tosin rankkaa omaishoidontuesta
Lisäksi kotiin voi palkata henkilökohtaisenavustajan ja hakea hoitotukea kuluihin.Omaishoidontuki työttömälle kinkkisempi juttu,päivärahanmaksu saatetaan lopettaa jos hoito sitoo likaa.
T:omaishoitaja
Olen puolisoni omaishoitaja. Käyn töissä ihan normaalisti. Hän pystyy liikkumaan ihan normaalisti tutulla alueella ja käymään kaupassa. On päiviä jolloin se on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen puolisoni omaishoitaja. Käyn töissä ihan normaalisti. Hän pystyy liikkumaan ihan normaalisti tutulla alueella ja käymään kaupassa. On päiviä jolloin se on raskasta.
Minulla sama juttu, paitsi että kaupassakäyminen ei onnistu, ulkona liikkuminen kylläkin. Joskus kun tulen kotiin töistä ja on imuroitu tai pyykit laitettu, tulee hyvä mieli, vähän niin kuin joskus ennen. Yleensä kaikki odottaa aikalailla siinä, mihin ne eilisiltana jäivät, silloin paijaan puolisoa ja aloitan kotihommat. On niitä kuitenkin nyt helpompi tehdä, kuin sitten joskus leskenä....
Suomessa on noin 350 000 omaishoitajaa, joista 60 000 tekee vaativaa omaishoitoa. Miettikääpä paljonko yhteiskunta säästää kuppaamalla hoitoa tarvitsevan ihmisen omaisten voimavaroja täysin naurettavalla korvauksella? Omaishoitajat harvemmin lakkoilee ja ovat todella ikässä välikädessä kun omat voimavarat alkaa loppua. Ammatikseen hoitotyötä tekevä tuskin suostuisi tekemään sekuntiakaan samoilla ehdoilla.
Omaishoitajat tekevät todella rankkaa työtä hävyttömän pienellä korvauksella. Valtio saisi hävetä.
Ajatelkaa jos kaikki omaishoitajat menisivät lakkoon ja kippaisivat nämä hoidettavat vammaispalvelun ja sairaaloiden ovien eteen..
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin 350 000 omaishoitajaa, joista 60 000 tekee vaativaa omaishoitoa. Miettikääpä paljonko yhteiskunta säästää kuppaamalla hoitoa tarvitsevan ihmisen omaisten voimavaroja täysin naurettavalla korvauksella? Omaishoitajat harvemmin lakkoilee ja ovat todella ikässä välikädessä kun omat voimavarat alkaa loppua. Ammatikseen hoitotyötä tekevä tuskin suostuisi tekemään sekuntiakaan samoilla ehdoilla.
Hoitajana en tosiaan suostuisi tekemään ympärivuorokautista omaishoitajantyötä noilla ehdoilla.
En pystyisi koska minun tehtäväni olisi elättää meidät.
Tietokuntoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on ylimmilläänkin niin mitättömän pieni, että tuskin pärjöisimme sillä ja puolison työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli mikäli vamman laatu olisi sellainen, että vaatisi jatkuvaa valvontaa eikä puoliso pärjäisi yksin kotona minun työpäivieni ajan, niin en ryhtyisi. Jos saisin työnantajan kanssa sovittua, että teen lyhennettyä työaikaa ja puoliso pärjäsisi kotona sillä aikaa niin ehkä sitten voisin ryhtyä. Sairauksia/vammoja ja tarpeita on niin monenlaisia, joten vaikeaa sanoa ennakkoon. Kuitenkin on taloudellisesti melko haastavaa ryhtyä omaishoitajaksi, jos ei ole itsekin jo eläkkeellä.[/quote
Omaishoidontuen saa palkan lisäksi,verotus tosin rankkaa omaishoidontuesta
Lisäksi kotiin voi palkata henkilökohtaisenavustajan ja hakea hoitotukea kuluihin.Omaishoidontuki työttömälle kinkkisempi juttu,päivärahanmaksu saatetaan lopettaa jos hoito sitoo likaa.
T:omaishoitajaNiin saa tietenkin palkan lisäksi, jos käy töissä. Mutta saako töistä jonkun palkallisen vapaan loppuelämäkseen, jos haluaa ryhtyä omaishoitajaksi? Vai mistä se palkka tulee, jos hoidettava sitoo 24/7 enkä voi käydä töissä? Tietenkin voi palkata henk.koht. avustajan, mutta ei sekään ole ilmaista. Hoitotuki on ylimmillään noin 320e ja sitä maksetaan henkilölle, joka tarvitsee lähes 24/7 apua tai valvontaa. Muut saavat vähemmän. Eli edelleenkin on taloudellisesti haastavaa, tokikaan ei välttämättä mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajat tekevät todella rankkaa työtä hävyttömän pienellä korvauksella. Valtio saisi hävetä.
Ajatelkaa jos kaikki omaishoitajat menisivät lakkoon ja kippaisivat nämä hoidettavat vammaispalvelun ja sairaaloiden ovien eteen..
Mikä velvollisuus valtiolla olisi hoitaa kaikkia jos paikkoja ei ole vapaana. Kotiin vaan, kotihoito käy jos ehtii.
Hmmm... Kyllä mä periaatteessa varmasti voisin. Mutta millä sitä sitten eläis?
Mielelläni ryhtyisin, mutta en tiedä miten se voisi käytännössä toteutua. Mies painaa 110kg ja itse puolet vähemmän, joten nostelut ei ainakaan onnistuisi. Muuten haluaisin kyllä hoitaa loppuun saakka ja olla vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ryhtyisin, mutta en tiedä miten se voisi käytännössä toteutua. Mies painaa 110kg ja itse puolet vähemmän, joten nostelut ei ainakaan onnistuisi. Muuten haluaisin kyllä hoitaa loppuun saakka ja olla vierellä.
Ympärivuorokautinen ja nostelua yms. vaativa omaishoito onnistuu yleensä kotihoidon turvin. Usein kotohoito pystyy käymään useampaakin kertaan päivässä mutta ei toki olemaan paikalla 24/7 (ei sellainen hoito kyllä onnistu sairaalassakaan, jos haluaa että paikalla on jatkuvasti joku kyllä silloin pitää omaisten olla tiivisti mukana hoidossa).
Kotihoitoa ollaan kyllä erittäin hanakasti tyrkyttämässä, mutta omaishoidosta ei olla tietävinäänkään. Outoa. Eihän kotihoito edes huomaa onko potilas elossa vai kuollut. Ja, ne jutut jotkaa pääsee lehtiin, on vasta jäävuoren huippu.
Eikä sekään ole niiden hoitajien syy, aina. Heille työnnetään hommia enemmän kuin laki sallii. Enemmin hoidan itse kun jätän kotihoidon varaan.
Olen jo nyt vammaisen lapseni omaishoitaja. Kun poika joskus reilu parikymppisenä muuttaa kotoa, alan elää vain itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitoa ollaan kyllä erittäin hanakasti tyrkyttämässä, mutta omaishoidosta ei olla tietävinäänkään. Outoa. Eihän kotihoito edes huomaa onko potilas elossa vai kuollut. Ja, ne jutut jotkaa pääsee lehtiin, on vasta jäävuoren huippu.
Eikä sekään ole niiden hoitajien syy, aina. Heille työnnetään hommia enemmän kuin laki sallii. Enemmin hoidan itse kun jätän kotihoidon varaan.
Sairaalasta kotiutetaan kun ei ole enää tarve sairaanhoitoon. Kyllä sairaalassa on yleensä hyvin käsitys siitä onko kotona hoitaja vai ei, ei toki aina siitä saako tämä omaishoidontukea vai ei. Jos kotona ei ole hoitajaa ja ihminen on siinä kunnossa että pärjää kotona kotihoidon turvin kunta/kaupunki on velvollinen sellaisen järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta kotiutetaan kun ei ole enää tarve sairaanhoitoon. Kyllä sairaalassa on yleensä hyvin käsitys siitä onko kotona hoitaja vai ei, ei toki aina siitä saako tämä omaishoidontukea vai ei. Jos kotona ei ole hoitajaa ja ihminen on siinä kunnossa että pärjää kotona kotihoidon turvin kunta/kaupunki on velvollinen sellaisen järjestämään.
Joskus tiedetään sairaalassa myös se että omainen ei halua hakea potilaalle ympärivuorokautista paikkaa esim. palveluasumisesta koska omaiselle on taloudellisesti kannattavampaa hoitaa hänet kotona, vaikka parempaa hoitoa hän saisi hoitopaikassa.
En pitäisi siitä. Mikä muu syy tarvittaisiin?
Minulla on kolme lasta huollettavana ja en asu rakkaani kanssa edes samassa asunnossa, joten tämä ei ole hänen koti. En siis voisi hoitaa häntä.