Synttäreille kutsutut jotka eivät vastaa kutsuun!
Lapsen synttärit järjestetään tänä vuonna sisäleikkipuistossa. Muutamalle päiväkotikavereille on annettu kutsu ennen joululomalla jäämistä. Tänään piti vastata kutsuun mutta osa on edelleen ilmoittamatta! Puhelinnumeroa minulla ei ole muille vanhemmille, mutta kutsussa on minun puhelinnumeroni johon pyysin ilmoittamaan.
Vahvistan osallistujien määrän ilmoittautuneiden perusteella, mutta mitä jos joku kutsuttu mutta ei ilmoittanut saapuu paikalle lahja kädessä? Kutsussa on kerrottu aika ja paikka, joten tämä on mahdollista. Sanonko vain, että ilmoitusta ei ole tullut ja juhlat on järjestetty vain ilmoittaneille eli tervemenoa?
Kokemuksia?
Kommentit (32)
Onko niitä osallistujia pakko kutsua niin kauheat määrät, ettei niiltä voi yksitellen kysyä? Ennenkin on pärjätty ilman somen voimia. Aina ei jaksa päivystää someissa. Sitäpaitsi kun usein osallistujia facebookissa kutsuttuihin juttuihin on lähemmäs sata, niin tulee tunne, että väliäkös omalla ilmottautumisella/osallistumisella on.
Ap tässä. En voi kuvitellakaan, että joku ei vastaa kutsuun. Minulle opetettiin jo lapsena, että kutsuun on kohteliasta vastata pääseepä tai ei paikalle. Tänään on ollut tosi kamala olo, kun lapsi kyselee koko ajan onko joku ilmoittanut tulevansa. Ja viimeinen ilmoituspäivä oli tänään :( Elämäntilanne on tällä hetkellä muutenkin vaikea ja ajattelin senkin takia ulkoistaa synttärit, mutta tätä siitä tuli.
Itse ajattelen että ei ole tulossa jos ei vaivaannu vastaamaan
Tätä minäkin ajattelen, että ei varmaan kiinnosta jos ei vastaa, ei edes kohteliaisuus kiinnosta :( Toivottavasti ei-ilmoittaneet eivät saavu ollenkaan koska vieraaksi vahvistan vain ilmoittaneet. Pahin painajainen on ei-ilmoittanut äiti tai isä joka raivoaa lapseni synttäreillä muiden nähden, koska oma lapsi toi lahjan mutta ei pääse synttäreille koska äiti tai isä ei ilmoittanut lapsen tulevan :( ap
On kyllä tosi röyhkeää olla vastaamatta mitään. Monta kertaa ollaan lasten kanssa odoteltu ihmeissämme, kun kukaan ei vaivaudu ilmoittautumaan kuin päivää ennen juhlia, siinähän saa arpoa tuleeko mitään juhlia ensinkään. Se on kaikista eniten kurjaa nimenomaan lapsen kannalta. Ei meille kutsuta päiväkoti-ikäisten synttäreille kuin muutama kaveri, max 6 on yleensä kutsuttu, kyllä siinä jokaista toivotaan paikalle eikä niin, että ihan sama tuleeko. Yleensä korkeintaan yksi vastaus tulee heti kutsujen jaon jälkeen (askartelemme ne yhdessä lasten kanssa) ja loppuja aina saa jännittää. Viimeksi yksi äiti soitti siinä vaiheessa, kun juhlat olivat olleet meneillään puoli tuntia, että kutsuttu lapsi "ei nyt pääse".
Ei se vastaaminen niin vaikeaa ole, tekstari on paras! Eikä mitään selityksiä tarvitse runoilla, jos se siitä jää kiinni.
Näin juuri, että tekstari riittää! Eikä tarvitse selittää jos ei pääse, mutta ilmoitus auttaa tietämään vieraiden määrän. Kurjaa, että teillekin on käynyt oharit ilmoittamisessa. Yhdellekään lapselle ei toivo sitä kokemusta varsinkaan omina synttäreinä :( ap
Moukkamaista olla vastaamatta kutsuun. Itse en ottaisi yhtään stressiä, vahvistan tulevien määrän sen mukaan ketkä on ilmoittautunut. Jos paikalle saapuu joku joka ei ole vaivautunut vastaamaan kutsuun pahoittelen, että valitettavasti koska hän ei ilmoittanut lastaan mukaan ei hälle ole tilaa kekkereillä. Moukkamainen vanhempi saa sitten ihan itse selittää lapselleen miksi tämä ei päässytkään mukaan juhliin.
Tämä tuntuu olevan kovin yleistä. Pääsääntöisesti asia on kai niin, että ei ole tulossa jos ei vastannut, mutta toisinkin on käynyt. Meillä on aina ollut kotona synttärit, joten asialla ei ole niin väliä jos joku tuleekin, mutta ikävämpäähän tuo on juuri noilla ulkoistetuilla synttäreillä.
On kyllä tosi junttia, jos ei kutsuun osata vastata. Yleensä on niin että mitä nuoremmat vanhemmat sitä todennäköisemmin kutsuun jätetään vastaamatta. Lieneekö tässä tapahtunut jokin käytöstapojen muutos kun ei tällaisia alkeellisimpiakaan enää osata?
Sama ilmiö missä tahansa juhlissa. Meidän häissämme oli aika monta tällaista, joista ei saanut selvää tulevatko vai eivät. Noin 10-15 ei vastannut mitään ennen kuin vp-päivän jälkeen suoraan kysyttiin ja näistäkin melkein kaikki olivat kuitenkin tulossa. Yksille oli täysi mahdottomuus päättää tulevatko vai eivät ja lopulta ilmoittivat, että "tullaan jos voidaan, mutta ei välttämättä".
Missään ei taidettu mainita, että kuinka paljon kutsuttuja on ja kuinka moni ei ole vastannut. Jos iso osa ei ole vastannut niin silloin alkaisin syytä etsimään peilistä. Jos taas muutama ei ole vastannut niin en näe mitään ongelmaa. Mikä ongelma on siinä, että kysyy heiltä suoraan tarhassa, että ovatko tulossa?
Itse olen tottunut ilmoittamaan muutaman ylimääräisen, oli kyse sitten omista tai työpaikan juhlista. Häihini ilmoittautui 45 henkilöä. Ilmoitin vierasmääräksi 50. Lopulta taisi tulla paikalla 46 henkilöä.
Kutsut unohtuneet päiväkotirepun pohjalle joulutohinoissa? Lisäksi, onhan kutsut annettu aikuisille käteen? Lapset eivät muista yhtään mitään, jos lapsille annettu niin eivät liene edes sanoneet vanhemmilleen. Jos ovat jo palanneet päiväkotiin, kannattaa vaikka pyytää pk-henkilökuntaa antamaan puhelinnumerosi näille, ja pyytää ottamaan yhteyttä. Tai laittaa näkyvä lappu lokeroon.
Yleensä noissa juhlissa aina jää ilmoittamatta joltakin. Itse olen ilmoittanut ne, jotka ovat ilmoittautuneet. Tämä vaikuttaa tarjoilujen määrään minkä varaavat. Sisäänpääsyjä pystyy ostamaan viime hetkelläkin. Samoin kyllä useimmiten pystyvät nostamaan ylöspäin donitsien, karkkien jne määrää, koska yleensä ei sisäleikkipuistoissa mitään kovin ihmeellistä ole tarjolla.
Eli mieluummin ilmoita alempi määrä, ja jos joku tulee yllättäen, pyydä ylöspäin korjausta. Sen sijaan, jos joku jää tulematta, joudut yleensä maksamaan tarjoilut joka tapauksessa, mutta lippu vähennetään hinnasta. Kokemukseni perustuu Hoplopiin.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei taidettu mainita, että kuinka paljon kutsuttuja on ja kuinka moni ei ole vastannut. Jos iso osa ei ole vastannut niin silloin alkaisin syytä etsimään peilistä. Jos taas muutama ei ole vastannut niin en näe mitään ongelmaa. Mikä ongelma on siinä, että kysyy heiltä suoraan tarhassa, että ovatko tulossa?
Itse olen tottunut ilmoittamaan muutaman ylimääräisen, oli kyse sitten omista tai työpaikan juhlista. Häihini ilmoittautui 45 henkilöä. Ilmoitin vierasmääräksi 50. Lopulta taisi tulla paikalla 46 henkilöä.
Oli tässäkin taas kommentti!
Millä tavalla esimerkiksi "etsisit syytä peilistä"? Ap oli laittanut kutsut hyvissä ajoin ja mukana oli vastauspyyntö ja puhelinnumero. Mitä vielä pitäisi tehdä? Ei minulla ainakaan ole kaikki lasten päiväkotikaverien vanhempien numeroita ja nimiä - tuskinpa sinullakaan. Monien kanssa ei välttämättä ole koskaan samaan aikaan hakemassa/tuomassa lasta. Joten millähän tavalla ajattelit "kysyä suoraan"?
Minusta silloin ei tarvitse "etsiä syytä peilistä" jos kyse on siitä että kutsutuilta puuttuu käytöstavat eli ei osata vastata kutsuun pyynnöstä huolimatta.
Niin ja sitten jos ap ilmoitat synttäripaikalle isomman henkilömäärän, kuin mitä on ilmoittautuneita, eikä sitten ketään ei-ilmoittautunutta tulekaan, niin sitten on ikävää, kun joutuu maksamaan turhasta
Mun tuttava kertoi, että kun hän järjesti omat häät, niin hän kutsui sinne n. 100 henkilöä ja pyysi kutsuttuja ilmoittamaan tulevatko vai eivät. Päivämäärään mennessä 20 hlöä oli vastannut kutsuun, joten heidän piti alkaa soitella 80 henkilöä läpi, että oletteko tulossa vai ette
Ilonaelli kirjoitti:
Kutsut unohtuneet päiväkotirepun pohjalle joulutohinoissa? Lisäksi, onhan kutsut annettu aikuisille käteen? Lapset eivät muista yhtään mitään, jos lapsille annettu niin eivät liene edes sanoneet vanhemmilleen. Jos ovat jo palanneet päiväkotiin, kannattaa vaikka pyytää pk-henkilökuntaa antamaan puhelinnumerosi näille, ja pyytää ottamaan yhteyttä. Tai laittaa näkyvä lappu lokeroon..
Päiväkodin henkilökunnalla on muutakin tekemistä kuin järjestellä jonkun synttärikutsuja ja jaella puhelinnumeroita!
Kutsut aikuisille käteen - seisotko päiväkodin eteisessä odottamassa koko aamun että sinne tulevat kaikki ne jotka haluat kutsua?
Aika moni kyllä tyhjentää ja siistii sen päiväkotirepun lomalla. Vai sinäkö heität sen nurkkaan avaamattomana koko lomaksi?
Ilmoitat ne jotka ovat vastanneet. Jos joku tulee siitä huolimatta ettei ole vastannut niin ihmettelet siinä sitten ääneen että olipa kiva että jennajannica pääsi sittenkin tulemaan kun luulin ettei tule kun ette olleet vastanneet.
Vierailija kirjoitti:
Ilonaelli kirjoitti:
Kutsut unohtuneet päiväkotirepun pohjalle joulutohinoissa? Lisäksi, onhan kutsut annettu aikuisille käteen? Lapset eivät muista yhtään mitään, jos lapsille annettu niin eivät liene edes sanoneet vanhemmilleen. Jos ovat jo palanneet päiväkotiin, kannattaa vaikka pyytää pk-henkilökuntaa antamaan puhelinnumerosi näille, ja pyytää ottamaan yhteyttä. Tai laittaa näkyvä lappu lokeroon..
Päiväkodin henkilökunnalla on muutakin tekemistä kuin järjestellä jonkun synttärikutsuja ja jaella puhelinnumeroita!
Kutsut aikuisille käteen - seisotko päiväkodin eteisessä odottamassa koko aamun että sinne tulevat kaikki ne jotka haluat kutsua?
Aika moni kyllä tyhjentää ja siistii sen päiväkotirepun lomalla. Vai sinäkö heität sen nurkkaan avaamattomana koko lomaksi?
On on muuta tekemistä, tiedän, mutta meidän päiväkodissa oli kyllä ystävällinen henkilökunta, joka poikkeustapauksessa oli valmis auttamaan.
Kyllä hyvinkin saatan heittää koko loman ajaksi avaamattomana nurkkaan, olen väsynyt, ja lomalla ja jouluna aivan muut asiat mielessä. Monet lähtee matkalle/mummolaan jne, ei siinä paljon synttärikutsut mielessä käy.
Ilonaelli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilonaelli kirjoitti:
On on muuta tekemistä, tiedän, mutta meidän päiväkodissa oli kyllä ystävällinen henkilökunta, joka poikkeustapauksessa oli valmis auttamaan.
Kyllä hyvinkin saatan heittää koko loman ajaksi avaamattomana nurkkaan, olen väsynyt, ja lomalla ja jouluna aivan muut asiat mielessä. Monet lähtee matkalle/mummolaan jne, ei siinä paljon synttärikutsut mielessä käy.
Poikkeustapauksessa? Tuntuupa olevan vähän yleisempää kuin poikkeustapaus. Mutta yhtä kaikki, ei ole päiväkotihenkilökunnan velvollisuus mitenkään.
Ei kannata yleistää että muutkin ovat yhtä epäsiistejä kuin itse olet ja jättävät tavarat lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tässäkin taas kommentti!
Millä tavalla esimerkiksi "etsisit syytä peilistä"? Ap oli laittanut kutsut hyvissä ajoin ja mukana oli vastauspyyntö ja puhelinnumero. Mitä vielä pitäisi tehdä? Ei minulla ainakaan ole kaikki lasten päiväkotikaverien vanhempien numeroita ja nimiä - tuskinpa sinullakaan. Monien kanssa ei välttämättä ole koskaan samaan aikaan hakemassa/tuomassa lasta. Joten millähän tavalla ajattelit "kysyä suoraan"?
Minusta silloin ei tarvitse "etsiä syytä peilistä" jos kyse on siitä että kutsutuilta puuttuu käytöstavat eli ei osata vastata kutsuun pyynnöstä huolimatta.
Ei meillä ainakaan ole tapana kutsua koko päiväkotia kylään. Kutsutaan ne joiden kanssa lapsi kaveeraa. Heidän vanhemmat ainakin tunnen sen verran, että nähdään kyllä viikoittain. Jos iso osa ihmisistä jättää noidattamatta kutsun ohjeita niin silloin kutsu on ollut epäselvä. Tai sitten sinusta tai lapsestasi ei pidetä. Ilmeisesti kyseessä on suurin osa kutsutuista, koska ei kai kukaan tänne tule itkemään muutaman vastaamattoman takia? Nehän voi ilmoittaa jokatapauksessa mukaan.
Onkohan kutsu varmasti mennyt perille? Itse löysin lapsen repun sivulokerosta 2 kk vanhan synttärikutsun. Lapsi ei itsekään tiennyt siitä. Parempi lähettää kutsu suoraan vanhemmille puhelimeen, jos haluat että siihen vastataan.
Tämä on jostain syystä joillekin vaikeaa. Tiedän ihmisiä, jotka periaatteesta eivät vastaile kutsuihin, kun se on turhaa hienostelua. Tulevat jos sattuvat tulemaan. Ja niinpä samalla idealla lastenkaan saamiin kutsuihin ei tarvitse vastata.