Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synttäreille kutsutut jotka eivät vastaa kutsuun!

Vierailija
07.01.2019 |

Lapsen synttärit järjestetään tänä vuonna sisäleikkipuistossa. Muutamalle päiväkotikavereille on annettu kutsu ennen joululomalla jäämistä. Tänään piti vastata kutsuun mutta osa on edelleen ilmoittamatta! Puhelinnumeroa minulla ei ole muille vanhemmille, mutta kutsussa on minun puhelinnumeroni johon pyysin ilmoittamaan.

Vahvistan osallistujien määrän ilmoittautuneiden perusteella, mutta mitä jos joku kutsuttu mutta ei ilmoittanut saapuu paikalle lahja kädessä? Kutsussa on kerrottu aika ja paikka, joten tämä on mahdollista. Sanonko vain, että ilmoitusta ei ole tullut ja juhlat on järjestetty vain ilmoittaneille eli tervemenoa?

Kokemuksia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset olivat vielä kouluikäisiä ja kutsuin muita heidän synttäreille niin en laittanut mitään vastauspyyntöä. Kerran kutsuttiin koko luokka kummallekin (eri vuosina) ja kaikki tulivat. Teemana oli kummallakin kerralla naamiaisdisco ja naamiaisasut olivat vaan plussaa eli ei pakolliset. Ajaksi laitoin viikolla kuudesta kahdeksaan. Ajattelin vaan että tulevat jos tulevat. Aina tietää ne muutamat jotka tulevat varmasti. Vanhemmat toivat lapsia mieluusti kun oli sitten omaa aikaa kaupungissa, joku tais päästä ekaa kertaa vuosiin yksin ruokakauppaan:) Ennen koulua kutsuttiin vaan sukulaiset ja lähikaverit eikä ollut suuri ongelma jos joku oli estynyt tulemaan. Lapselle tärkein oli aina vaan se paras kaveri. Kun sitten ikää oli sen verran enemmän, oisko ekaa kertaa ollut 12vuotiaana niin maksoin parhaille kavereille ja synttärisankarille RAX-ruokailun tai leffan yhtenä vuotena kun oli vaan kaks kaveria jotka kutsuttiin. En ymmärrä miksi synttäreistä pitää tehdä tuollainen pain in the ass-juttu

Vierailija
22/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilonaelli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilonaelli kirjoitti:

Kutsut unohtuneet päiväkotirepun pohjalle joulutohinoissa? Lisäksi, onhan kutsut annettu aikuisille käteen? Lapset eivät muista yhtään mitään, jos lapsille annettu niin eivät liene edes sanoneet vanhemmilleen. Jos ovat jo palanneet päiväkotiin, kannattaa vaikka pyytää pk-henkilökuntaa antamaan puhelinnumerosi näille, ja pyytää ottamaan yhteyttä. Tai laittaa näkyvä lappu lokeroon..

Päiväkodin henkilökunnalla on muutakin tekemistä kuin järjestellä jonkun synttärikutsuja ja jaella puhelinnumeroita!

Kutsut aikuisille käteen - seisotko päiväkodin eteisessä odottamassa koko aamun että sinne tulevat kaikki ne jotka haluat kutsua? 

Aika moni kyllä tyhjentää ja siistii sen päiväkotirepun lomalla. Vai sinäkö heität sen nurkkaan avaamattomana koko lomaksi?

On on muuta tekemistä, tiedän, mutta meidän päiväkodissa oli kyllä ystävällinen henkilökunta, joka poikkeustapauksessa oli valmis auttamaan.

Kyllä hyvinkin saatan heittää koko loman ajaksi avaamattomana nurkkaan, olen väsynyt, ja lomalla ja jouluna aivan muut asiat mielessä. Monet lähtee matkalle/mummolaan jne, ei siinä paljon synttärikutsut mielessä käy.

Poikkeustapauksessa? Tuntuupa olevan vähän yleisempää kuin poikkeustapaus. Mutta yhtä kaikki, ei ole päiväkotihenkilökunnan  velvollisuus mitenkään. 

Ei kannata yleistää että muutkin ovat yhtä epäsiistejä kuin itse olet ja jättävät tavarat lojumaan.

Ystävä hyvä, en yleistänyt, vaan esitin mahdollisen syyn, miksi ilmoittautuminen on saattanut unohtua.

Ei ole velvollisuus, mutta varmaankin osaavat kieltäytyä, jos ei ole mahdollista. Kaikki päiväkodit eivät ole suuria ja kiireisiä jättilaitoksia, joissakin ihan oikeasti on mahdollisuus toimia joustavasti. Lisäksi esitin toisenkin mahdollisuuden, näkyvä viesti lokeroon kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonaelli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilonaelli kirjoitti:

Kutsut unohtuneet päiväkotirepun pohjalle joulutohinoissa? Lisäksi, onhan kutsut annettu aikuisille käteen? Lapset eivät muista yhtään mitään, jos lapsille annettu niin eivät liene edes sanoneet vanhemmilleen. Jos ovat jo palanneet päiväkotiin, kannattaa vaikka pyytää pk-henkilökuntaa antamaan puhelinnumerosi näille, ja pyytää ottamaan yhteyttä. Tai laittaa näkyvä lappu lokeroon..

Päiväkodin henkilökunnalla on muutakin tekemistä kuin järjestellä jonkun synttärikutsuja ja jaella puhelinnumeroita!

Kutsut aikuisille käteen - seisotko päiväkodin eteisessä odottamassa koko aamun että sinne tulevat kaikki ne jotka haluat kutsua? 

Aika moni kyllä tyhjentää ja siistii sen päiväkotirepun lomalla. Vai sinäkö heität sen nurkkaan avaamattomana koko lomaksi?

On on muuta tekemistä, tiedän, mutta meidän päiväkodissa oli kyllä ystävällinen henkilökunta, joka poikkeustapauksessa oli valmis auttamaan.

Kyllä hyvinkin saatan heittää koko loman ajaksi avaamattomana nurkkaan, olen väsynyt, ja lomalla ja jouluna aivan muut asiat mielessä. Monet lähtee matkalle/mummolaan jne, ei siinä paljon synttärikutsut mielessä käy.

No sittenhän tämä on selvä asia. Ei sinulla varmaan sitten myöskään käy mielessä sinne synttäreille meno. Tällaisten "reppu nurkkaan"-vanhempien lapset ovat yleensä koulussakin niitä, joilta saa useaan kertaan perätä kaikkia palautettavia lappuja ja muitakin asioita. Lapsi (ja näköjään myös vanhempi) voi ruveta kyllä jo päiväkoti-ikäisenä opettelemaan omista tavaroista huolehtimista. 

Ei kannata ihmetellä jos tuolla asenteella alkaa lapsen saamat synttärikutsut vähentyä. Itse en ainakaan kutsu enää uudelleen niitä jotka ovat jo pari kertaa jättäneet vastaamatta. Kerran voi vielä ymmärtää mutta ei sitä että se on tapa.

Vierailija
24/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonaelli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilonaelli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilonaelli kirjoitti:

Poikkeustapauksessa? Tuntuupa olevan vähän yleisempää kuin poikkeustapaus. Mutta yhtä kaikki, ei ole päiväkotihenkilökunnan  velvollisuus mitenkään. 

Ei kannata yleistää että muutkin ovat yhtä epäsiistejä kuin itse olet ja jättävät tavarat lojumaan.

Ystävä hyvä, en yleistänyt, vaan esitin mahdollisen syyn, miksi ilmoittautuminen on saattanut unohtua.

Ei ole velvollisuus, mutta varmaankin osaavat kieltäytyä, jos ei ole mahdollista. Kaikki päiväkodit eivät ole suuria ja kiireisiä jättilaitoksia, joissakin ihan oikeasti on mahdollisuus toimia joustavasti. Lisäksi esitin toisenkin mahdollisuuden, näkyvä viesti lokeroon kiinni.

Monessa päiväkodissa toivotaan, että synttärikutsut jaetaan huomaamattomasti. En laittelisi mitään ylimääräisiä lappuja. Jos ei ymmärrä vastata niin sitten ei tule -> yksinkertaista.

Vierailija
25/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin synttärikutsun ekaluokkalaisen repun pohjalta 2kk juhlien jälkeen. Paremmin toimii suora viesti vanhemmalle. En itsekkään katsele kaikkia lippulappusia nuoremman päiväkodin lokerosta.

Vierailija
26/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten pänniin se, että esteestä ei ilmoiteta. Itse olen pyytänyt, että jos on este, niin siitä ilmoitetaan. Muuten ei tarvitse ilmoitella. Sanasta sanaan "ilmoitathan mahdollisesta esteestä". Eivät ilmoita paitsi muutama. Mainittakoon, että kutsut lähtivät kaikille tekstiviestillä.

Esimerkki viime joulukuulta lapsen kaverisynttäreiltä. Kutsuttuja iso lauma, 15 kpl. 3 ilmoitti esteen ja syynkin vielä vaikka sitä ei mielestäni tarvitse selitellä. 4 jätti ilmoittamatta ja tulematta. Jos lapsia ei olisi ollut tuollaista laumaa kutsuttuna, olisi synttärit jääneet parin lapsen karkeloiksi ja miltä se päivänsankarista olisi tuntunut? Joten, emme kutsu näitä ilmoittamatta jättäneitä enää ensi vuonna.

Välillä tulee olo, että voisin vaikka piruuttani kuitata asiasta vanhemmille, kun koulun tapahtumissa törmäämme. Mutta ei. En ole yhtä huonotapainen kuin he.

Vierailija
27/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestänyt lasteni synttäreitä nyt 15 vuotta, ja aina tämä sama laulu :) . Mutta jotain olen oppinut: kutsut vanhemmille whatsapp:n kautta, näen koska lukenut, ja odotan vastausta. Jos ei vastaa määräajassa, laitan viestiä ja kysyn tuleeko vai ei. Jos ei vastaa siihenkään, soitan. Nyt kuopus täyttää jo 11 ja silti laitoin kutsut vanhemmille, lapsi ei mitään kutsukortteja edes halunnut (noloja). Kyseessä siis pelipaikka, johon tarvitaan tarkka osallistujamäärä. Nämä vanhat tutut vastaa kaikki alle tunnissa, mutta sitten on näitä uusia tuttavuuksia, joilta vastausta saa kärttää. 

Vierailija
28/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Niin ja sitten jos ap ilmoitat synttäripaikalle isomman henkilömäärän, kuin mitä on ilmoittautuneita, eikä sitten ketään ei-ilmoittautunutta tulekaan, niin sitten on ikävää, kun joutuu maksamaan turhasta

Mun tuttava kertoi, että kun hän järjesti omat häät, niin hän kutsui sinne n. 100 henkilöä ja pyysi kutsuttuja ilmoittamaan tulevatko vai eivät. Päivämäärään mennessä 20 hlöä oli vastannut kutsuun, joten heidän piti alkaa soitella 80 henkilöä läpi, että oletteko tulossa vai ette

Ai ne 80 ilmoittamatta jättänyttä oli yksittäin tulossa, kun jokaiselle piti soittaa erikseen? Ei yhtään perhettä tai pariskuntaa?

Vierailija
29/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin unohtuu välillä vastata. Jos nyt jostain syystä synttärit muistuisi siitä huolimatta mieleen ennen juhlien alkua ja lapsi sinne ehdottomasti haluaa mennä kysyisin varmaan annetusta numerosta että onko ok että lapsi tulee vaikka ilmoittautuminen tulee vähän myöhässä. Jos ei, oppihan lapsikin seuraavan kerran paremmin huolehtimaan kutsusta.

Vierailija
30/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin olla ensimmäinen joka tunnustaa, että minulle ei lapsena opetettu näitä juttuja ollenkaan, ja vasta muutaman hyvin nolon, kantapään kautta opitun mokan jälkeen olen oppinut käytöstapoja.

Ja viimeistään kun järjesti omia häitään, omilla rahoillaan, kävi selväksi miten kurjaa on kaikin puolin, jos kutsuun ei vastata mitään. Ja nyt kun esikoiseni täyttää 10 vuotta, luulisi että tähän stressiin olisi tottunut, mutta ei. Aina se kirpaisee kun pitää jännittää lapsen puolesta kuka tulee vai tuleeko kukaan. Aina on iso osa kutsutuista ollut paikalla, mutta tiedän ettei se ole itsestäänselvyys.

Ja kuitenkin kaiken tämän tiedon kanssa unohdin itsekin vastata yhteen kutsuun! Se oli synttärikutsu lapselle, juurikin Hoploppiin, ja se oli koko ajan meidän jääkaapin ovessa. Kutsujalla oli kuitenkin numeroni ja osallistumista kysyttäessä pahoittelin tuhannesti, että unohdin vastata. Toivottavasti se vähän auttoi.

Vierailija
31/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on niin juntti ettei vastaa. Osalla lapsen kavereiden vanhemmista siis hänen numeronsa. Ei suostu vastaamaan jos en jankuta ja vahdi vieressä. Olen rautalangasta yrittänyt vääntää, miksi olisi tärkeää ilmoittaa.

Muuten on ihan fiksu mies, mutta sosiaaliset taidot ei ole hänen vahvimpia ominaisuuksiaan.

Vierailija
32/32 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänää tuli yhdeltä päivän myöhässä viesti, että eivät pääse tulemaan. Tuli parempi mieli pienestä eleestä vaikka vieras ei pääsekän ja se tietysti on harmi.

Osa on edelleen ilmoittamatta. Lasken vierasmäärän ilmoittajien mukaan.

Mutta jos hyviä puolia haetaan niin se, että synttärit saadaan aikaan ja se on tärkeintä :) ap