Lempihahmo tuntemattomasta sotilaasta
Tuli toi uus tuntematon just katottua ja ihan mielenkiinnosta haluisin kuulla kaikkien henkilökohtaiset lempihahmot sekä perustelut.
Itellä Vanhala sen hihittelyn takia, ja Rokka vaan nyt on niin hyvä hahmo
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lammio. Kaikki eivät voineet olla "kivoja tyyppejä," vaan myös rajat asettavia johtajia tarvittiin.
Lammiota kohdeltiin väärin. Hän noudatti sääntöjä eikä mielistellyt miehiä. Koskelan toiminta ei olisi tositilanteessa onnistunut, miehet eivät olisi kohta tehneet mitään.
Tositilanteessa moraalia syövät juuri Lammion kaltaiset tyypit. Rintamaupseeriksi täysin epäkelpo.
Miehet saa tekemään uskomattomia asioita omalla esimerkillä, yhteishengellä ja sillä, ettei kukaan kehtaa pettää porukkaa. Lammioiden alaisuudessa tehdään vain se, mikä on ihan pakko ja hatkat otetaan, kun silmä välttää.
Sama pätee muuallakin elämässä kuin sotaväessä. Arvostusta, kunnioitusta ja uskollisuutta ei voi saavuttaa pakottamalla, vaikka joskus tuollaisia kuvittelevia esimiehiä löytyy työpaikoiltakin. Siitä ei seuraa kuin kriisipalavereja, sairauslomia ja myrkyllinen ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Hietanen. Hauska ja hyvä sydäminen. Lapsesta asti ollut suosikkini. Hänen kuolemansa harmittaa joka kerta. Toimii hyvin myös uudessa.
Voin lohduttaa: oikeassa elämässä ei kuollut. Menetti vain toisen silmänsä... Vaikka ne ambulanssi- ym. jutut tosia.
Eli vanhaksi mieheksi sillä perimällään tilalla ja "yhreksän hehtaarin helvetin kivisill pelloill" Vehmaan Vanhakylässä.
Oli tosi kiva setä. Muistan lapsuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hietanen. Hauska ja hyvä sydäminen. Lapsesta asti ollut suosikkini. Hänen kuolemansa harmittaa joka kerta. Toimii hyvin myös uudessa.
Voin lohduttaa: oikeassa elämässä ei kuollut. Menetti vain toisen silmänsä... Vaikka ne ambulanssi- ym. jutut tosia.
Eli vanhaksi mieheksi sillä perimällään tilalla ja "yhreksän hehtaarin helvetin kivisill pelloill" Vehmaan Vanhakylässä.Oli tosi kiva setä. Muistan lapsuudestani.
Tietääkseni Hietanen on fiktiivinen hahmo.
Jossakin oli tuosta Koskelan kaverijohtamisesta ja vältteli vaaraa ja siksi yöllinen ketju piti keksiä kiireellä missä Riitaoja ja Lehto menehtyi kun monasti piti iskeä nopeasti ja lujaa ja Lammio tylyydessään johtamista.
Hietanen on suosikkini. Empaattinen ja hyväntuulinen ja hoitaa hommansa.
1. Rokka, kannakselta kuten minunkin papat ja yksi mummo, kotoisa luonne minun silmiin ja korviin. Teki sen mitä piti, huumorintajuinen mutta rautaa.
2. Lahtinen. Oivaltava tyyppi, hyviä sutkauksia, mutta hyvä sotilas, vaikka näki sodan järjettömyyden. Älykäs.
3. Koskela, ei pönöttänyt, vaikka oli pomo. Tämä on muuten Akselin ja Elinan poika (täällä pohjantähden alla).
Tässä järjestyksessä.
en ymmärrä hietasen suosiota, minua on joka elokuvassa ällöttänyt hietasen hahmo, se turun murre vielä sen pönttöpäisyyden päälle. toki ihan mukava ja herkkäkin mies oli, en sillä. :D
Vierailija kirjoitti:
Lehto - Åke Lindman
Mutta tässä uudessa tuntemattomassa Lehto paljastui täydeksi vastenmieliseksi psykopaatiksi. Sellainen oli ilmeisesti kirjassakin. Ampui kilttiä ja pelkäävää sotavankia selkään, vaikka oli käsketty viedä komentopaikalle.
(Åke Lindman oli kyllä sentään inhimillinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhaksi mieheksi sillä perimällään tilalla ja "yhreksän hehtaarin helvetin kivisill pelloill" Vehmaan Vanhakylässä.Oli tosi kiva setä. Muistan lapsuudestani.
Tietääkseni Hietanen on fiktiivinen hahmo.
Tietysti fiktiivinen, mutta sen esikuva oli ihan oikea hlö. Oli Linnan tuttu. Ja tapahtumia yhdistetty muistakin.
Ambulanssikuvaus kutakuinkin totuudenmukainen. Vain Hietanen selviytyi autettuaan muita parhaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä hietasen suosiota, minua on joka elokuvassa ällöttänyt hietasen hahmo, se turun murre vielä sen pönttöpäisyyden päälle. toki ihan mukava ja herkkäkin mies oli, en sillä. :D
Turun murre oli vaan hauskaa ja plussaa sille Hietasen hahmolle.
Tampereen murretta ei tainnut olla kellään. (Koskela ja Lehto olisivat voineet puhua hämäläisittäin, mutta jostain syystä puhuivat kirjakieltä)
Mua ärsytti Pohjanmaan ja Savon murre ja Helsingin slangi (joka ärsytti ensimmäisessä tuntemattomassa sen nuoren pojan puhumana. Sen Eila Roineen miehen, mikä sen nimi oli, Ville Virtanen?)
Vierailija kirjoitti:
Se joka levitti ne haarat siellä saunassa en voi olla katsomatta ja hipelöimästä itseäni
Ei siellä kyllä mitään levitelty, mitähän elokuvaa katsoit.
Suomessa saunotaan lauteilla istumalla nakuna, oletko joku jenkki tai muslimi jos tämä on liikaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen murretta ei tainnut olla kellään. (Koskela ja Lehto olisivat voineet puhua hämäläisittäin, mutta jostain syystä puhuivat kirjakieltä)
No joo, ihan kiva että oli eri murteita, mutta jotenkin vaan en saa siitä hahmosta mieluistani. :)
Se Lehto ei tainnut puhua oikein mitään, oli mystinen ja juro mies. Ajattelin kokoaika, että millonhan tekee murhan tms, ampuihan se sitten ainakin sitä vankia selkään. Mutta ei siitä saanu selvää, oliko hyvis vai tahtoiko kaikille pahaa.
Itse olen kanssa hiljanen tyyppi, ja päässäni liikkuu katalia ajatuksia, ehkä siksi. Hiljaset on vaarallisimpia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti Pohjanmaan ja Savon murre ja Helsingin slangi (joka ärsytti ensimmäisessä tuntemattomassa sen nuoren pojan puhumana. Sen Eila Roineen miehen, mikä sen nimi oli, Ville Virtanen?)
:D
Vili Auvinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Vili Auvinen
Ai juu, oon nolo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ihan kiva että oli eri murteita, mutta jotenkin vaan en saa siitä hahmosta mieluistani. :)
Se Lehto ei tainnut puhua oikein mitään, oli mystinen ja juro mies. Ajattelin kokoaika, että millonhan tekee murhan tms, ampuihan se sitten ainakin sitä vankia selkään. Mutta ei siitä saanu selvää, oliko hyvis vai tahtoiko kaikille pahaa.
Itse olen kanssa hiljanen tyyppi, ja päässäni liikkuu katalia ajatuksia, ehkä siksi. Hiljaset on vaarallisimpia.
Kirjassa kerrotaan, että Lehto oli lapsesta saakka elänyt omillaan ja ollut pula-aikana Tampereella "kulkukoirana", oli siis katulapsi tai laitoskasvatti. Siksi hän kirjailijan mukaan vihasi ihmisiä, kaikkea heikkoutta eikä sietänyt ketään lähellään. Hänessä oli kuitenkin eräitä piirteitä, joita esimerkiksi kapteeni Kaarna arvosti. Kirjan alussa Lehto myöhästyy pari viikkoa lomalta ja vastaa vihaiselle Kaarnalle, että "ei huvittanut tulla aikaisemmin". Kaarna vaistoaa tämän asenteen ja kysyy, että onko sinulla pokkaa asettua lauman tahtoa vastaan vaikka se johtaisi siihen, että lauma ei sinua enää suojele. Lehto vastaa että on ja Kaarna uskoo sen. Tämä muuttaa Kaarnan asenteen, koska hän tietää että sellainen tahto ja kovuus on oikein käytettynä erittäin arvokasta. Rangaistuksen sijaan hän päästääkin Lehdon menemään, mutta antaa tälle tehtäviä, jotka Lehto hoitaa viimeisen päälle pikkutarkasti ja huolellisesti. Kapina Lehdon mielessä hälvenee ja hän sopeutuu armeijaan, alkaapa kunnioittaa Kaarnaakin.
Hän oli porukan kovin luonne, ehkä tosiaan psykopaatti, mutta luotettava ryhmänjohtaja. Hän tappoi parikin vankia ja oli raaka Riitaojaa kohtaan, mutta silti hän pysyi kasassa "sekoamatta" Oman ryhmän miehet eivät erityisemmin pitäneet hänestä, mutta tämän kovuus sai heidät luottamaan häneen. Lehdon loppu on kirjan hienoimpia lukuja ja hän ampuu itsensä pahasti haavoittuneena ilman pelkoa tai anelua. Hieno ja moniulotteinen hahmo, lukekaa mieluummin kirjasta kuin leffasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa hiljanen tyyppi, ja päässäni liikkuu katalia ajatuksia, ehkä siksi. Hiljaset on vaarallisimpia.Kirjassa kerrotaan, että Lehto oli lapsesta saakka elänyt omillaan ja ollut pula-aikana Tampereella "kulkukoirana", oli siis katulapsi tai laitoskasvatti. Siksi hän kirjailijan mukaan vihasi ihmisiä, kaikkea heikkoutta eikä sietänyt ketään lähellään. Hänessä oli kuitenkin eräitä piirteitä, joita esimerkiksi kapteeni Kaarna arvosti. Kirjan alussa Lehto myöhästyy pari viikkoa lomalta ja vastaa vihaiselle Kaarnalle, että "ei huvittanut tulla aikaisemmin". Kaarna vaistoaa tämän asenteen ja kysyy, että onko sinulla pokkaa asettua lauman tahtoa vastaan vaikka se johtaisi siihen, että lauma ei sinua enää suojele. Lehto vastaa että on ja Kaarna uskoo sen. Tämä muuttaa Kaarnan asenteen, koska hän tietää että sellainen tahto ja kovuus on oikein käytettynä erittäin arvokasta. Rangaistuksen sijaan hän päästääkin Lehdon menemään, mutta antaa tälle tehtäviä, jotka Lehto hoitaa viimeisen päälle pikkutarkasti ja huolellisesti. Kapina Lehdon mielessä hälvenee ja hän sopeutuu armeijaan, alkaapa kunnioittaa Kaarnaakin.
Hän oli porukan kovin luonne, ehkä tosiaan psykopaatti, mutta luotettava ryhmänjohtaja. Hän tappoi parikin vankia ja oli raaka Riitaojaa kohtaan, mutta silti hän pysyi kasassa "sekoamatta" Oman ryhmän miehet eivät erityisemmin pitäneet hänestä, mutta tämän kovuus sai heidät luottamaan häneen. Lehdon loppu on kirjan hienoimpia lukuja ja hän ampuu itsensä pahasti haavoittuneena ilman pelkoa tai anelua. Hieno ja moniulotteinen hahmo, lukekaa mieluummin kirjasta kuin leffasta.
Hyvä teksti. Kirjassa Lehto on tosiaan kiinnostava hahmo. Åke Lindman mielestäni onnistuu saamaan hahmoon sen sekoituksen kovuutta, ylpeyttä ja jollain kummalla tavalla rautaista selkärankaa. Louhimiehen ja muistaakseni myös Mollen versiossa Lehto harmikseni tulkitaan sekopääksi ja inhottavaksi isoksi lapseksi, joka ei missään nimessä soveltuisi ryhmänjohtajaksi.
Kaikkia tuntemattoman elokuvaversioita en ole katsellut, mutta kirjassa Lehto oli suosikki. Ja Åke Lindman taisi Laineen versiossa esittää.
Edvin Laineen elokuvassa Antti Rokka (Reino Tolvanen). Näytteljänä pidän Jussi Jurkasta, joka näytteli elokuvassa luutnantti Lammiota hienosti.
Louhimiehen elokuvaa en vielä ole nähnyt.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Up