Lempihahmo tuntemattomasta sotilaasta
Tuli toi uus tuntematon just katottua ja ihan mielenkiinnosta haluisin kuulla kaikkien henkilökohtaiset lempihahmot sekä perustelut.
Itellä Vanhala sen hihittelyn takia, ja Rokka vaan nyt on niin hyvä hahmo
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Uusimmassa tuvallinen miehiä rupee vastahankaan jos ei koskelasta tehdä komppaniapäällikköä. Mites tää Janne Virtasen hahmo, ampui oman sotilaansa ja uhkasi muita, kävikö näin oikeassa sodassa?
Katso wikipediasta "Sotamies Hytin tapaus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lammio. Kaikki eivät voineet olla "kivoja tyyppejä," vaan myös rajat asettavia johtajia tarvittiin.
Lammiota kohdeltiin väärin. Hän noudatti sääntöjä eikä mielistellyt miehiä. Koskelan toiminta ei olisi tositilanteessa onnistunut, miehet eivät olisi kohta tehneet mitään.
Näiden kansanmiesten johtamista porukoista lähdettiin helpommin lipettiin, etenkin silloin kun jaska osui tuulettimeen kesällä 1944. Sodankäyntikin oli haastavaa kun esimiehet eivät voineet koskaan tietää, aikooko kansanmies noudattaa hänelle annettuja käskyjä vai tekeekö täysin oman päänsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lammio. Kaikki eivät voineet olla "kivoja tyyppejä," vaan myös rajat asettavia johtajia tarvittiin.
Lammiota kohdeltiin väärin. Hän noudatti sääntöjä eikä mielistellyt miehiä. Koskelan toiminta ei olisi tositilanteessa onnistunut, miehet eivät olisi kohta tehneet mitään.
Näiden kansanmiesten johtamista porukoista lähdettiin helpommin lipettiin, etenkin silloin kun jaska osui tuulettimeen kesällä 1944. Sodankäyntikin oli haastavaa kun esimiehet eivät voineet koskaan tietää, aikooko kansanmies noudattaa hänelle annettuja käskyjä vai tekeekö täysin oman päänsä mukaan.
Tämä on totta ja tutkittu juttu. Tehokkaimpia yksiköitä olivat ne, jotka oli muodostettu varusmiehistä ja joiden päällystö oli ammattilaisia, ei reserviupseereja. "Kylän miehet" samassa porukassa ei toiminut kovinkaan hyvin enää jatkosodassa, henkisiä ja moraalisia luhistumisia tuli liukuhihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskela on ihan tossu. Ei mitään auktoriteettiä, minä oon vaan yksi jätkistä. Ei se minulle kuulu jos joku ampuu sotavankeja, mitä se minulle kuuluu jos joku poistuu luvatta. Kaikki ikävät jutut saa joku toinen tehdä.
Juuri näin! En ole uusinta Tuntematonta nähnyt, mutta kirjassa kuvataan, kuinka vastenmielistä hänelle on puuttua mihinkään asiaan tai edes antaa käskyjä. Ja kännissä alkaa rähistä. Koskelan ihannointi on merkki siitä, mikä kaikki on suomalaisessa johtamiskulttuurissa pielessä.
Koskela johtaa konekiväärijoukkuetta, eikä mitään suuryritystä tai divisioonaa.
En-mää-oikein-jaksas-Koskela johti loppupuolella pataljoonaa, tai sen rippeitä, kun jäi Sarastien kaatumisen jälkeen ylimmäksi upseeriksi murtokohdan sisäpuolella. Määrävahvuisessa pataljoonassa on noin 1000 miestä, eli aika iso pumppu, vaikka Koskella toki oli vain pieni osa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskela on ihan tossu. Ei mitään auktoriteettiä, minä oon vaan yksi jätkistä. Ei se minulle kuulu jos joku ampuu sotavankeja, mitä se minulle kuuluu jos joku poistuu luvatta. Kaikki ikävät jutut saa joku toinen tehdä.
Juuri näin! En ole uusinta Tuntematonta nähnyt, mutta kirjassa kuvataan, kuinka vastenmielistä hänelle on puuttua mihinkään asiaan tai edes antaa käskyjä. Ja kännissä alkaa rähistä. Koskelan ihannointi on merkki siitä, mikä kaikki on suomalaisessa johtamiskulttuurissa pielessä.
En-mää-oikein-jaksas-Koskela johti loppupuolella pataljoonaa, tai sen rippeitä, kun jäi Sarastien kaatumisen jälkeen ylimmäksi upseeriksi murtokohdan sisäpuolella. Määrävahvuisessa pataljoonassa on noin 1000 miestä, eli aika iso pumppu, vaikka Koskella toki oli vain pieni osa siitä.
Ja heitätti konekiväärit lampeen ja kiersi vihollista karkuun. Onneksi Lammio viimein tuli ja otti pataljoonan haltuunsa. Heti nousi taisteluhenki!
Se kekä siellä saunassa kannaksella alasti ja ukko sodassa..
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Alaiset rikkoi Koskelan käskyjä ihan avoimesti kasvotustenkin ja tämä vaan myötäili että jahas, no sitten. Törkeimpänä juuri tuo vangin ampuminen. Rahikaiseltakaan ei saanut otettua varastettuja keksilöitä pois ennen kovennetun seisomista, vaan antoi tämän päättää miten toimitaan niiden kanssa.
Kariluotohan olisi varmaan kuollut, ellei Koskela olisi jeesannut bunkkerilinjan puhkaisussa. No kuolihan tuo lopulta joka tapauksessa, mutta sai elää Koskelan ansiosta kolme vuotta pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heitätti konekiväärit lampeen ja kiersi vihollista karkuun. Onneksi Lammio viimein tuli ja otti pataljoonan haltuunsa. Heti nousi taisteluhenki!
Mikä röyhkeys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Alaiset rikkoi Koskelan käskyjä ihan avoimesti kasvotustenkin ja tämä vaan myötäili että jahas, no sitten. Törkeimpänä juuri tuo vangin ampuminen. Rahikaiseltakaan ei saanut otettua varastettuja keksilöitä pois ennen kovennetun seisomista, vaan antoi tämän päättää miten toimitaan niiden kanssa.
Täytyy ihmetellä Lammion pinnan kestävyyttä Koskelan kanssa. Tästäkin olisi voitu tehdä iso juttu, mutta Lammio antoi armoa Koskelalle eikä puuttunut. Halutessaan Lammio olisi voinut laittaa myllyn jauhamaan, jolloin Koskela olisi menettänyt sotilasarvonsa ja joutunut kuokkimaan suota.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy ihmetellä Lammion pinnan kestävyyttä Koskelan kanssa.
Todellakin. Varajohtaja Hietasella oli ihan eri meininki: suhtautui korrektisti esimiehiin ja auktoriteetteihin, piti yllä hyvää mieltä joukkueessa, noudatti käskyjä ("eks sää tiedä että toi on kiellettyä"), puuttui näkyvästi vangin murhaan, puuttui pelkuruuteen (Rahikainen pommittamassa pilviä ennen tankin tuhoamista ja Rahikainen jälleen kun Lehto oli jätetty kuolemaan), oli itse esimerkillinen taistelija jne.
Koskela oli vaan että noh.jahas.mennään. Miehen olisi voinut siirtää vaika huoltojoukkueen johtajaksi ja tehdä Hietasesta vt-joukkueenjohtajan. Siinähän olisi Koskela ihmetellyt, kun 100-päisen komppanian huolto olisi kaaoksessa kun ollaan kuin ellun kanat, kun miehet eivät osaakaan ehkä ymmärtää mitkä olikaan ne asialliset hommat ja mitkä ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Varajohtaja Hietasella oli ihan eri meininki: suhtautui korrektisti esimiehiin ja auktoriteetteihin, piti yllä hyvää mieltä joukkueessa, noudatti käskyjä ("eks sää tiedä että toi on kiellettyä"), puuttui näkyvästi vangin murhaan, puuttui pelkuruuteen (Rahikainen pommittamassa pilviä ennen tankin tuhoamista ja Rahikainen jälleen kun Lehto oli jätetty kuolemaan), oli itse esimerkillinen taistelija jne.
Koskela oli vaan että noh.jahas.mennään. Miehen olisi voinut siirtää vaika huoltojoukkueen johtajaksi ja tehdä Hietasesta vt-joukkueenjohtajan. Siinähän olisi Koskela ihmetellyt, kun 100-päisen komppanian huolto olisi kaaoksessa kun ollaan kuin ellun kanat, kun miehet eivät osaakaan ehkä ymmärtää mitkä olikaan ne asialliset hommat ja mitkä ei...
Koskela paljasti kaunansa ja alemmuuskompleksinsa juotuaan ensin kiljua lentokoneita leikkineiden ja päälleen oksentaneiden sotamiestensä kanssa. Tarpeetonta kai sanoakaan, että pönttö oli varastettu huollosta ja Koskela oli toiminut tässä varkaudessa erittäin aktiivisena. Ryypättyään itsensä tokuttomaksi, hän pahoinpiteli täysin syyttömän upseerin ja riehui muutenkin komentokorsulla. Uhkasi myös "vetää vaihteen kakkoselle", vaikka jokainen tajuaa, että tuonaikaisissakin autoissa vaihteita oli vähintään neljä. Lammio esittikin erittäin oivan psykologisen näkökulman liittyen Koskelaan: pelkkä henkilökohtainen rohkeus ei riitä upseeriksi, pitää olla perinnettä ja todellista henkeä. Niitä ei Koskelalla ollut ja siksi hän menetti otteensa.
En oikein osaa yhdistää näitä nykynäyttelijöitä kuka esittää ketäkin. Puheesta ei näissä uusissa suomalaissa elokuvissa saa enää mitää selvää, pakko laittaa tekstitys. Kuulossani ei vikaa.
Jouluntienoon Palmu-leffat olivat hyvin äänitettyjä, vaikka laitteisto oli silloin aivan eriluokkaa kuin nykyään.
Tarmo Mannin näyttelemää Honkajokea parempaa ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Puheesta ei näissä uusissa suomalaissa elokuvissa saa enää mitää selvää, pakko laittaa tekstitys. Kuulossani ei vikaa.
Tuntemattoman sotilaan äänitys on todella onnistunut, ainakin kuulokkeilla kuunneltuna. Eipä tule mieleen yhtä selkeän ja laadukkaan ääniraidan omaavaa suomalaista elokuvaa tai sarjaa.
Lammio paras ainakin kirjassa. Sitten ehkä Kaarna tai Asumaniemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskela paljasti kaunansa ja alemmuuskompleksinsa juotuaan ensin kiljua lentokoneita leikkineiden ja päälleen oksentaneiden sotamiestensä kanssa. Tarpeetonta kai sanoakaan, että pönttö oli varastettu huollosta ja Koskela oli toiminut tässä varkaudessa erittäin aktiivisena. Ryypättyään itsensä tokuttomaksi, hän pahoinpiteli täysin syyttömän upseerin ja riehui muutenkin komentokorsulla. Uhkasi myös "vetää vaihteen kakkoselle", vaikka jokainen tajuaa, että tuonaikaisissakin autoissa vaihteita oli vähintään neljä. Lammio esittikin erittäin oivan psykologisen näkökulman liittyen Koskelaan: pelkkä henkilökohtainen rohkeus ei riitä upseeriksi, pitää olla perinnettä ja todellista henkeä. Niitä ei Koskelalla ollut ja siksi hän menetti otteensa.
Koskela oli kännissä väkivaltainen ja arvaamaton. Näin jo Pohjantähdessä, joka kylläkin on kirjoitettu Tuntemattoman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskela oli kännissä väkivaltainen ja arvaamaton. Näin jo Pohjantähdessä, joka kylläkin on kirjoitettu Tuntemattoman jälkeen.
Jep, Koskelahan riehui jo alle parikymppisenä siellä työläisten kämpässä kun oli saanut viinaa. Samanlainen kilahdus. Toki sillä erotuksella, että Tuntemattomassa Koskela ei sorru harrastamaan seksiä 30 vuotta vanhemman naisen kanssa, joka on jäänyt juuri kiinni prostituutiosta.
Lammio sen sijaan osasi käyttäytyä tuossa kohtauksessa hienosti. Vaikka hänkin oli ihan tolkuttomassa kännissä, oli hänellä sotilasasu tip top + kunniamerkit rinnassa. Lisäksi hän johti muita upseereja Koskelan sitomisessa antamalla määrätietoisia käskyjä. Viedessään sidottua Koskelaa konekiväärijoukkueeseen ja havaittuaan juodun kiljun ja miehet, hän kysyy hereillä olevilta että mitä nämä tekisivät nyt hyökkäyksen sattuessa. Vastuullinen johtaja huolehtii aina asiat, oli humalassa tai ei. Rokan röyhkeään vastaukseen hän suhtautuu arvolleen sopivasti provosoitumatta. Paluumatkalla häne pitää kävellessään luennon Koskelan psykologisesta profiilista. Koskela puolestaan jää örisemään ja sammuu telttaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein osaa yhdistää näitä nykynäyttelijöitä kuka esittää ketäkin.
Sama homma. Osa hahmoista oli jätetty niin torsoksi että meni varmaan useampi jakso ennen kuin hahmotin kuka niistä keskenään sama näköisistä janttereista oli esim Määttä :D
Katsoin sarjan vähän sivusilmällä.
Kenties näin, mutta Koskela oli Talvisodassa kersantti ja hän sanoi Kariluodolle, että tuo miehet perässä, kun hän tuhoaa kasapanoksella konekivääripesäkkeen.