Missä asioissa olet elitisti?
En tiedä, onko elitisti oikea sana tähän yhteyteen, mutta toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Itse olen kokenut jonkinlaisen luokkanousun perheeseeni verrattuna, enkä nykyään enää "kehtaa" käydä "lähiömarketeissa" tai ostaa esim. eineksiä. Hävettää, mutta jotenkin ajattelen tämän ehkä sellaisesta köyhyystraumasta johtuvana...
Sen lisäksi olen jossain määrin elitistinen kielen suhteen. Olen monesti jättänyt ostamatta tuotteen, jos sitä myyvän yrityksen nettisivut on kirjoitettu huonosti ja jos yhteyttä ottaessa viestit vilisevät kirjoitusvirheitä. Tästä yritän päästä eroon, koska vaikka tiedän, ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia kielen oppimiseen ja kirjoittamistaidon ylläpitoon, yhdistän kirjoitusvirheet aina jotenkin sellaiseen alaluokkaisuuteen.
Sellainen synninpäästö :D onko kohtalontovereita?
Kommentit (42)
Pidän autoista ja yksityisautoilusta intoilua amisten touhuna.
naisissa.
Suomalaiseen en koske ollenkaan.
No oikeinkirjoituksen myös, erityisesti yhdyssanojen suhteen. Ja englannin lausumisen. Mun on vaikea hyväksyä, ettei kaikilta nuo onnistu ihan luonnostaan.
Lasten koulutuksen. Muuten ei haittaa hakea ruokaa Lidlistä ja kierrättää jne.
Olen elitisti kirjallisuuden ja esim TV-viihteen suhteen. Majoitun siisteihin hotelleihin. En hurjan kalliisiin, mutta siisteihin.
Oikeasti, moni asia elämässäni on hyvin elitististä työstä johtuen, joten materiaa en omassa arjessani ihaile. Työssä syödään hienoja päivällisiä, joten arjessa voi ottaa rennommin. Työssä pitää olla jatkuvasti cocktail-asuissa tai iltapuvuissa, joten arjen lempivaatetus on hyvin rento. Joten luultavasti minua tuntemattomat ihmiset pitävät minua elitistisempänä kuin oikeasti olen.
Monilla varmaan miljoonia asiooita pyörii ympärillä ja ihminen elää jonkin pääättelyn ja järrjen langassa. Se lanka olisi se elämän lanka jossa asiat virtaavat mutt mä ehkä osaa olla siinä langalla.
Nuorena olin elitisti melkein kaikessa. Nykyään en enää välitä; olen jotenkin kaikesta egopaisuttelusta ja -angstauksesta kasvanut ylitse. Noh, siis kirjoista ja museoista pidän sekä ns. kulttuurikohteista ja kaupunkimatkailusta sekä inhoan hömppäsarjoja ja muutenkin television katselua, mutta en näe siinä mitään elitististä sinänsä.
En käy suurin surminkaan Lidlissä.
En käy missään raxeissa tai rossoissa tai muissakaan ravintoloissa, joissa a la carte -menut eivät käsitä varta vasten ruokalajeja varten suositeltuja viinejä.
En suostu juomaan ns. kyykkyviinejä, jos saan niitä lahjaksi niin joko annan eteenpäin tai kaadan viemäristä (tai käytän ruuanlaitossa).
En myöskään osta eineksiä enkä varsinkaan mitään mikrossa lämmitettäviä aterioita.
Vältän festareita ja baareja, joissa viinivalikoima on "valko- tai punaviini".
En ruokaile huoltoasemilla tai pikaruokaravintoloissa, ellei ole välttämätön pakko (esim. työmatkoilla ja kiire, tai mikään muu paikka mistä saa ruokaa ei enää auki).
En mene mihinkään turistirysiin tai all-inclusiveihin lomilla. Vaikka joku maksaisi mun matkan, en menisi esim. Bulgarian Sunny Beachille tai Turkin Alanyaan...tai tiettyihin Kanarian Saarten kohteisiin. Itseasiassa noihin kahteen ensimmäiseen en menisi vaikka saisin 50k + ilmaisen matkan.
Että AP, ei vielä edes paha :D
(En muuten ikinä kehtaisi sanoa ylläolevia asioita kenellekään tutulle tai kaverille, olen salaelitisti.)
Tykkään kun koti on luksusmainen ja auto on kaunis.
Baarikaapin sisällössä. Itse otan joskus ihan tilkan, mutta silti kaapin pitää olla täynnä laadukkaita tiukkoja viinoja.
Aijuu pahin unohtui:
Mun tuore miesystävä käytti valkoisia tennissukkia kun tavattiin. Muutaman vierailukerran jälkeen niitä oli kertynyt mun luo, kun kilttinä tarjouduin että jätä ne vaan tänne niin pesen ne sitten.
Kun mies lähti, heitin ne kaikki roskiin ja ostin mustia sukkia tilalle. Miehelle sanoin että sukkapyykkiin oli vahingossa mennyt mun uudet punaiset alushousut vahingossa mukaan, joten sukista tuli vaaleanpunaisia ja heitin ne roskiin.
En vaan kestänyt kun se käytti niitä valkoisia tennissukkia, aina kun mentiin mun kavereille kylään niin hävetti se "junttius". (Oikeasti kyseessä oli vaan kulttuuriero, hänen kulttuurissaan valkoiset sukat ja alusvaatteet ovat merkki siitä, että hlö on puhdas, sillä niitten pitää aina olla puhtaan valkoiset.)
Olin sitten kuitenkin niin lussu etten voinut sanoa suoraan että älä pidä noita valkoisia tennissukkia enää ikinä kun ne ei ole täällä "muotia"...
Hajuvesien suhteen, halvat ja ns. massatuoksut ei kelpaa mulle. Ostan netistä sellaisia, mitä Suomesta ei saa ja kerran lähdin Lontooseen ostamaan yhden kun sitä ei netistäkään saanut tilattua. No, okei, ei se nyt ihan ainoa matkan syy ollut..😁
En ikinä osta valmisruokia.
Jos juon kuohuvaa niin se on shampanjaa, ei kuoharia.
Lahjaksi olen saanut halpisviinejä, mutta itseostetut ovat minimissään 25€.
Käytän vain merkkilaukkuja, enimmikseen Chanelia.
Muuten olen todella epäelitistinen, mutta näistä asioista en tingi.
Hajuvesissä, ja harrastusvälineissä. Olen aloittanut erään liikunta harrastuksen, ja heti alusta piti olla tämineet viimosen päälle vaikka harrastus vasta alussa. Harrastuksessa kehittyminen vuosia sille tasolle että kannattais ostaa uusia ja kalliita ja hienoja varusteita. Mulla on varmaan tuhansien arvosta jo ja jopa velkaantunut em syystä.
Kulttuurin harrastamisessa ja antiikin keräilyssä, tingin kaikesta muusta jotta voin harrastaa näitä rakkaita asioita. Sitä ei kukaan tiedä, sillä olen ulospäin kirppisvaatteissa kulkeva as piirteinen pitkäaikaistyötön
Työpaikkalavastukset on erikseen, mutta muuten pidän erityisen laadukkaana sitä ettei tarvi välittää mikä on elitististä. Ei tarvi somessa esitellä yhtään mitään. Aidot ihmiskontaktit on laatua. Jopa niin ettei tarvi ajatella onko kaikista minulle hyötyä, vaan arvostaa sydämellisiä ihmisyksilöitä ja lojaaleja ystäviä. Yrittää ymmärtää niitä jotka tarvii kulissit ympärilleen.
treffit kirjoitti:
En käy suurin surminkaan Lidlissä.
En käy missään raxeissa tai rossoissa tai muissakaan ravintoloissa, joissa a la carte -menut eivät käsitä varta vasten ruokalajeja varten suositeltuja viinejä.
En suostu juomaan ns. kyykkyviinejä, jos saan niitä lahjaksi niin joko annan eteenpäin tai kaadan viemäristä (tai käytän ruuanlaitossa).
En myöskään osta eineksiä enkä varsinkaan mitään mikrossa lämmitettäviä aterioita.
Vältän festareita ja baareja, joissa viinivalikoima on "valko- tai punaviini".
En ruokaile huoltoasemilla tai pikaruokaravintoloissa, ellei ole välttämätön pakko (esim. työmatkoilla ja kiire, tai mikään muu paikka mistä saa ruokaa ei enää auki).
En mene mihinkään turistirysiin tai all-inclusiveihin lomilla. Vaikka joku maksaisi mun matkan, en menisi esim. Bulgarian Sunny Beachille tai Turkin Alanyaan...tai tiettyihin Kanarian Saarten kohteisiin. Itseasiassa noihin kahteen ensimmäiseen en menisi vaikka saisin 50k + ilmaisen matkan.
Että AP, ei vielä edes paha :D
(En muuten ikinä kehtaisi sanoa ylläolevia asioita kenellekään tutulle tai kaverille, olen salaelitisti.)
No huh, huh..
Itse ajattelen olevani joissain asioissa snobi (sitähän tässä kysyttiin..), mutta Lidlistä ostan asioita, jotka on laadukkaita ja hyviksi havaittuja. Espanjassa asuva kaveri antoi hyvät suositukset espanjalaisiin hyviin viineihin, jotka maksavat Alkossa 6-7 e. Eli halpaa ja hyvää. Ei toki Torresia mutta loistava hinta-laatu -suhde.
En ota paineita tilanteista, jossa ostankin eineksiä, vaikka pääosin en niitä ostakaan.
En välttele kansanomaisia baareja ja kuppiloita. Ruokailen huoltoasemilla tms. paikoissa, jos se on aikataulun kannalta käytännöllisintä enkä nurise siitä silloin.
Musta maailma ei ole niin mustavalkoinen, en nyrppäile asioille, joista en ole itse käynyt toteamassa, että tämä ei ole nyt se juttu..
Mut siis joo. Juon kahvia, joka on tehty jauhetuista pavuista. Valitsen paikkoja hyvän kahvin mukaan, välttelen kahvia, joka on pannulla seissyttä juhla mokkaa. Valitsen ruokapaikkoja, joissa maukas ja edullinen ruoka.
Sivistyksessä. Ei oikein ymmärrystä heru sellaiselle joka pystyy kommunikoimaan vain suomeksi, lukee vain koulukirjoja tai ei ymmärrä historiaa tai matematiikkaa vähintään lukiotasolla.
Ansaitsemiseen ja tutkintoihin tämä ei liity mitenkään.
Ulkoasussa. Mieluiten olen alasti, mutta kun pukeudun, pukeudun kunnolla. En hienosti ja kalliisti, vaan siististi ja tyylikkäästi, aina. Myös hiusten pitää aina olla puhtaat ja ojennuksessa.